• John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Grafjammer - Schalm & Schabauw
Label: Eigen beheer

Grafjammer - Schalm & Schabauw

Het Utrechtse gezelschap dat schuilgaat achter de aansprekende naam Grafjammer, timmert al ruim een decennium aan de weg, maar levert dit jaar pas zijn tweede langspeler af. Sowieso duurde het een tijdje voordat de buitenwereld van hun smeerboel kon genieten, want de eerste demo, Smeerenburgh verscheen pas in 2012. De erop volgende verzameling vrolijke opwekkingsliederen was gelukkig wel een full-length en verscheen in 2015 onder de naam Koud Gemaakt. En nu is daar dus de opvolger.

Met Schalm & Schabauw laat de band horen dat het blackmetal-bloed stroomt waar het niet stromen kan. In iets meer dan een half uur wordt een traditioneel smerig klinkend elftal tracks in de traditie van Darkthrone en Carpathian Forest op de luisteraar losgelaten. Maar net als op de voorgaande releases, dekt dat niet de volledige lading. Ook op deze schijf vallen de punky roots niet te ontkennen. Het meest opvallende element is echter Jorre's knauwende, rauwe stem, die door zijn verstaanbaarheid zeker voor ons Nederlanders kleur geeft aan de nummers. Maar er is meer dan dat.

De genregetrouwe scenepoints en dubbele cvlt-bonus wordt ook anderszins uitgedeeld en binnengeharkt. Zo klinkt het (welhaast vanzelfsprekend) allemaal enigszins als schuurpapier. Hoewel de instrumenten goed te onderscheiden zijn, is het nergens gelikt of kraakhelder. Het is ook lang niet overal even strak, zoals het de echte trve-e band betaamt. Maar als klapper op de vuurpijl de release zelf. Voor de diehard blekkie verschijnt de plaat (ook) op cassettebandje. Dus wie cvlt ende fr0stbitten wil zijn, kan 10 februari op de releaseparty in dB's naast zijn bevroren hart dit luisterpareltje ophalen.

Met onze rubberentegelmaatschappij kan met een dergelijke smerige release een fatsoenlijke parental advisory natuurlijk niet ontbreken. De maatschappelijke betrokkenheid van de blekkies van Grafjammer die titels als Uitgedraaide Poten Van Vertrouwen en Drijvende Doodskist tentoonspreiden, is niet voor de zwartwit geschminckte poes. Dus daarom tot slot nog een mededeling van de band zelf. De heren willen u graag het volgende op uw zwartgeblakerde hart drukken: Blijf kalm en haat alles. Waarvan akte.

1. Het Rottende Schompes
2. Drijvende Doodskist
3. De Dode Molen Van Buiten Catharijne