• Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Burzum - Thulêan Mysteries
Label: Byelobog Productions

Burzum - Thulêan Mysteries

En plotseling is er weer een album van het reeds opgeheven Burzum. Of eigenlijk een verzameling opnamen van veelal tussen één jaar en vijf jaar oud. Genoeg om een album mee te vullen, realiseerde Kristian Vikernes (tegenwoordig door het leven gaand als Louis Cachet) zich. Hij schreef het overgrote deel van de songs terwijl hij in dezelfde periode aan de derde versie van de MYFAROG-game werkte. De muziek op het album kan dan ook niet los worden gezien van het spel.

Thulêan Mysteries is een verzameling losse tracks die onsamenhangend overkomt. Thulêan Mysteries is een reeds in 2015 op YouTube geplaatste track. Er zijn elektronische songs zoals Sacred Well, die opgenomen zijn op de tien jaar oude Mini-Mac van zijn vrouw. Daarnaast zijn er akoestische opnamen van spel op een lier in een Volkswagen. Voorts zijn er hypnotiserende ambient noise-songs met elektrische gitaren en gesproken teksten en folky nummers met lier en zang (het lo-fi The Great Sleep). En dan hebben we het nog niet eens gehad over de experimentele compositie met saxofoon (The Ruins Of Dwarfmount) en de ritualistische songs Thulêan Sorcery en Descend Into Niflheimr. De composities variëren van een krappe minuut tot meer dan een kwartier. De korte tracks zijn veelal té kort om er lekker in te komen. Ze zijn voorbij voor je er erg in hebt.

Dat gebrek aan samenhang komt ook terug aan het einde van meerdere nummers. Sommige eindigen wat abrupt, zoals The Loss Of A Hero, of met een fade-out, zoals het getokkel in ForeBears en de donkere keyboardklanken met percussie in Jötunnheimr. Ze hadden met een goede afronding completer aangevoeld.

Daar staan The Lord Of The Dwarves, A Forgotten Realm en The Road To Hel tegenover. Het zijn alle drie ambient noisetracks met elektrische gitaren en toch met ieder een eigen vibe. Eerstgenoemde bevat een triphopvibe, de tweede een hypnotiserende tokkel en een verhalende tekst en de laatste bouwt mooi op en af. Ook het volledig elektronische Skin Traveller beklijft, al is het jammer dat ook deze track eindigt met een fade-out.

Ondanks de kritiek is Thulêan Mysteries wel een lekker kalme collectie songs om op de late avond of op een rustig moment op te zetten en je in slaap te laten wiegen door het pianospel van A Thulêan Perspective of het toepasselijk getitelde The Dream Land. Slechts het eindeloos opnoemen van “heill auk sæll” in de gelijknamige track is storend. Liefhebbers van de laatste drie albums van Burzum kunnen met deze onverwachte nieuwe plaat wel uit de voeten. En wie de discografie van de veelbesproken Noor een beetje kent, herkent Skin Traveller als een tragere, minimalistische versie van Han Som Reiste van het album Det Som Engang Var (1993). The Loss Of Thulê als een vollere en gelaagdere versie van Der Weinende Hadnur van het album Hliðskjálf (1999).

1. The Sacred Well
2. The Loss Of A Hero
3. ForeBears