• Jan Kovar (Castaway) - 41
  • Jörg Springub (Povertys No Crime) - 55
  • Lee Kerslake (Uriah Heep) - 77
  • Ted Lundström (Amon Amarth) - 50

Majestica - Above The Sky
Majestica - Above The Sky
Majestica is een nieuwe powermetalband uit Zweden, met Sabaton-gitarist Tommy Johansson als bandleider. Maar de band is niet zo nieuw als men wil doen voorkomen. Het gaat namelijk om de voortzetting van ReinXeed, dat al sinds 2008 albums maakt. Het laatste werkstuk A New World stamt uit 2013 en daarna was het een lange tijd stil rond de band. In de tussentijd is Johansson gitarist geworden bij Sabaton. Die tijdrovende klus is ongetwijfeld de reden dat zijn eigen band een aantal jaren uit de roulatie is geweest.

Net nu Sabaton op het punt staat haar nieuwe album uit te brengen, is er opeens weer een teken van leven van ReinXeed. Johansson gaat gewoon keihard de concurrentie aan met zijn eigen broodheer door zijn nieuwe album een maand eerder dan dat van Sabaton uit te brengen. Er is dus besloten om verder te gaan met een andere bandnaam. De oude naam voldeed niet meer omdat het té lang is geleden dat ReinXeeds laatste album is verschenen. Een nieuwe naam leek de beste optie voor een frisse start. Waarschijnlijk speelt ook mee dat Johansson opeens een stuk bekender is dankzij zijn baan bij Sabaton.

Bij het beluisteren van het nieuwe album Above The Sky is meteen duidelijk dat er muzikaal niks is veranderd. De band speelt symfonische power metal in de stijl van Helloween, Stratovarius en Gamma Ray. Snelle songs zoals Above The Sky, The Rat Pack en Future Land zitten kundig in elkaar en hadden niet misstaan op een willekeurig Gamma Ray-album. De maffe songs Mötley True en Father Time hebben trekjes van het oude Helloween ten tijde van Keeper Of The Seven Keys.

En zo zijn alle tracks eigenlijk het beste te omschrijven: door vergelijkingen te maken met de klassiekers. Op Above The Sky horen we dan ook geen nieuwe invalshoeken. Dat is jammer, want de plaat heeft een goede productie en de muzikanten laten sporadisch indrukwekkend spel horen. Als de songs beter waren uitgekiend, had Majestica zomaar de nieuwe sensatie van de powermetalscene kunnen zijn. Nu is het een band zoals vele andere klonen binnen het genre. Wie echter niet op een cliché meer of minder kijkt, kan prima uit de voeten met Above The Sky.

1. Above The Sky
2. Rising Tide
3. The Rat Pack