• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Dreamwalkers Inc - First Re-Draft
Label: Layered Reality Productions
Dreamwalkers Inc - First Re-Draft
Multi-instrumentalist Tom de Wit staat bekend als artiest/producer die graag zelf de controle heeft over een proces. Maar te veel hooi op je vork nemen, is ook niet altijd verstandig. Wie ouder wordt, wordt bovendien wijzer. De Amersfoortse progfan verzamelde de laatste jaren een grote groep muzikanten om zich heen. De naam TDW veranderde via TDW & Dreamwalkers Inc. in Dreamwalkers Inc. Een naam die makkelijker te vinden is op internet en meer aanspreekt. En hoewel Tom nog altijd een kartrekker is en een flinke vinger in de pap heeft, is de nieuwe naam vooral illustratief voor het teamwork.

Het oudste materiaal van TDW verschijnt nu in een nieuw teamtenue. In 2004 was First Draft namelijk het eerste album van TDW. Daarop hoor je symfonische prog metal met als invloeden onder meer Dream Theater, Riverside, Symphony X en Metallica. In 2011 verscheen er al een First Re-Draft met herschreven, geremixte en opnieuw opgenomen versies. Acht jaar later gebeurt dat dus weer. Nu met een achttienkoppig koor en leden van Dreamwalkers Inc.

Eén van de punten van kritiek op The Antithetic Affiliation (2016) is dat de muziek te druk klinkt. Het zijn te veel lagen en partijen die elkaar wegdrukken, waardoor je snel verzadigd raakt. Ondanks de toevoeging van veel muzikanten en dus veel extra partijen, ademt First Re-Draft gek genoeg meer. Exemplarisch zijn Dreamwalk, Happy Day en de ballad Your Room. Dat maakt het beluisteren van deze release prettiger dan de vorige full-length, ook al had die zeker zijn sterke momenten.

Het wil niet zeggen dat First Re-Draft easy listening is. Verre van dat. Nog altijd gebeurt er enorm veel. Veelal is dat een wisseling van rustige en stevige passages, waarin de keyboard- en zangpartijen de dienst uitmaken en voor houvast zorgen. De overige instrumentatie staat vaak in dienst daarvan. Toch weet Kenneth Martens met zijn tegendraadse ritmiek in het couplet van Endless en de accenten in Your Room de aandacht kortstondig op zich te vestigen en er zijn nog wel meer momenten (Happy Day en Dreamwalk) waarop de drummer het focuspunt is.

Daarnaast is er ruimte voor gitaristen Norbert Veenbrink, Lennert Kemper en Joey Klerkx om te soleren. Het geluid van de gitaarpartijen had echter wel een upgrade verdiend. Met name de bijdragen op ritmegitaren vallen wat weg. Ook het basspel van Peter den Bakker is niet overal goed te volgen. Gelukkig is het soleer- en leadwerk een beter lot beschoren, zo blijkt uit het progressieve Dreamwalk, waarin het koor voor memorabele momenten zorgt. Een ander voorbeeld is het harmonieuze tweede deel in het van verrassende zanglijnen voorziene My Loss.

First Re-Draft is een kenmerkende Tom de Wit-plaat, waarbij de toegenomen inspraak van andere bandleden voor een verfrissende en ademende touch heeft gezorgd. Deze re-re-release luistert daardoor prettiger weg, maar heeft minder uitschieters dan The Antithetic Affiliation. Productioneel ligt er nog wel een uitdaging voor toekomstige releases. De passie is echter duidelijk aanwezig en hoewel First Re-Draft in 2015 nog onschuldig als een tussendoortje begon, is het een plaat geworden waar zeer veel werk in zit. Bloed, zweet noch tranen zijn gespaard gebleven en dat levert een dikke voldoende op.

1. Endless
2. Mourning After
3. Happy Day