Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    8 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • 9 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Hemelvaartse Herrie
  • Huginns Awakening Fest
  • Pvris en Scene Queen
  • Tyketto
  • Xandria
  • 10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
    8 juni:
  • Defaer en Overruled
  • Doodseskader
  • Into The Grave festival
Kalender
Vandaag jarig:
  • Alex Van Halen (Van Halen) - 71
  • Arnaud Gorbator Gorbaty (Alkemyst) - 48
  • Candice Night (Blackmore's Night) - 53
  • Eric Brittingham (Cinderella) - 64
  • Jim Sheppard (Nevermore) - 63
  • Joe Bonamassa (Black Country Communion) - 47
  • Pepper Keenan (Corrosion Of Conformity) - 57
  • Ricky Nelson† - 84
  • Vince McAllister (Pentagram)† - 69
Review

Daughters - You Won't Get What You Want
Jaar van release: 2018
Label: Ipecac recordings

Daughters - You Won't Get What You Want

In 2009 lijkt het over en uit te zijn voor Daughters. De band uit Rhode Island valt door uiteenlopende redenen uit elkaar. Hoewel een jaar later nog het derde studioalbum Daughters verschijnt, is de groep op sterven na dood. Gelukkig is deze plaat niet de zwanenzang, want bijna tien jaar later ligt er ineens een vierde studioplaat. En wat voor één! De groep heeft de grindcore en mathcore van de beginjaren achter zich gelaten. Op You Won’t Get What You Want smelt Daughters noise-rock, industrial en avant-garde samen tot een fenomenaal geheel.

You Won’t Get What You Want is een angstaanjagende plaat. Direct al in opener City Song is het doel van de groep duidelijk: de luisteraar de stuipen op het lijf jagen. Deze track ademt een beklemmende, claustrofobische sfeer. Met behulp van dreigende percussie, salvo’s van static noise en doordringende feedback zet de groep een ongemakkelijke sfeer neer. Dit terwijl frontman Alexis S.F. Marshall met duistere spoken word-poëzie de track nog indringender maakt. Ook in Long Road, No Turns is er weer die onbehagelijke, maar intrigerende sfeer. De dreigende synthesizer-partijen en vervormde gitaarstukken razen genadeloos door het nummer en zorgen samen met Marshalls grimmige vocalen voor een intense climax.

In Satan In The Wait is te horen dat Daughters beïnvloed is door componisten van filmmuziek. Het griezelige karakter in de verzen doet sterk denken aan composities van Angelo Badalementi. Maar ook het pakkende toetsenwerk in het refrein zou zo op een filmscore van Ennio Morricone of Badalementi kunnen staan. Veel ruimte voor luchtigheid laat Daughters niet, want met het duo The Flammable Man en The Lords Song slaat de waanzin pas echt toe. Beide songs zijn kort, maar absurd krachtig. Marshall gaat tekeer als een bezetene en brengt zijn opgefokte teksten op een manier zoals David Yow van The Jesus Lizard dat ook doet.

Less Sex is een welkome adempauze op deze intense plaat. Het kalme, maar duistere nummer heeft een Massive Attack-achtige beat, noisy, industrial-gitaarwerk en kalme, lage vocalen. De track klinkt als een perfecte middenweg tussen Nine Inch Nails en Depeche Mode. Van verslapping is nog steeds geen sprake. Sterker nog: met The Reason They Hate Me en afsluiter Guest House doet Daughters er kwalitatief nog een schepje bovenop. Eerstgenoemde heeft een heerlijke flow en is wederom een duidelijke knipoog naar The Jesus Lizard. De synth-partijen lopen als epilepsie-aanvallen door het nummer, terwijl Marshall de track op een charismatische manier van bijtende teksten voorziet. Met Guest House sluit Daughters deze plaat op een perfecte manier af. De maniakale en wanhopige manier waarop Marshall meerdere keren “Let me in!” schreeuwt, zorgt iedere keer weer voor kippenvel. Ook het orkestrale slot is doordrenkt met dramatiek en sluit perfect aan bij de sfeer van het album.

You Won’t Get What You Want is niet geschikt voor mensen met gevoelige oortjes. Dat is duidelijk. De muziek van Daughters is uitdagend en intens. De groep weet perfect hoe het van a-melodische en dissonante elementen iets prachtigs kan creëren. De sfeer betekent hier alles. Het voelt alsof je naar een film zit te kijken waar je een ongemakkelijke gevoel bij krijgt, maar toch gefascineerd blijft kijken. De lovende recensies stromen binnen voor deze release. Het woord hype valt dan al snel. Prima, maar er is één ding wat zeker is: de hype rondom deze plaat is meer dan terecht. Dit is een meesterwerk in het noiserockgenre.

Tracklist:
1. City Song
2. Long Road, No Turns
3. Satan In The Wait
4. The Flammable Man
5. The Lords Song
6. Less Sex
7. Daughter
8. The Reason They Hate Me
9. Ocean Song
10. Guest House

Score: 95 / 100

Reviewer: Hugo
Toegevoegd: 23 november 2018

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.