Pitfest
Enquête

Het is steeds gebruikelijker dat de verkoop van concerten en festivals minstens een jaar van tevoren reeds begint, waarbij je er soms snel bij moet zijn om een ticket te scoren. Vind jij dat een probleem?

ja, want er komen meer kosten bij kijken dan 1 ticket, bv. vervoer of hotel
ja, want ik weet zo lang van tevoren niet of ik die dag(en) moet werken
ja, want ik moet eerst sparen voor ik een kaartje kan kopen
ja, want ik wil eerst weten wat er in die periode nog meer te doen zal zijn
ja, om een andere reden
nee, dan heb ik meer tijd om bv. vrije dagen, vervoer of oppas te regelen
nee, het maakt mij echt niet uit wanneer de voorverkoop begint
nee, ik vind het juist fijn om zo lang voorpret te hebben
nee, want ik beslis later wel en koop dan een tweedehands ticket
nee, zolang ik gekochte tickets maar mag doorverkopen via bv. ticketswap
nee, om een andere reden
bij sommige concerten vind ik het wel een probleem, bij andere juist niet
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Gorgoroth, Mortiis, Hats Barn en Aran Angmar
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Metal Before Christmas
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock en Skroetbalg
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
  • 1 december:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Jag Panzer en Ruthless
    27 december:
  • Lugubrum, Botulistum en Triste Saison
  • Pestilence en MagnaCult
Kalender
Vandaag jarig:
  • Alberto Agulló (Hapax) - 45
  • Charlie Benante (Anthrax) - 62
  • Danyell Stampe (Slymenstra Hymen) (Gwar) - 57
  • Frank Schilperoort (Devious) - 42
  • Georg "Sir G." Lenhardt (Die Apokalyptischen Reiter) - 44
  • Gilles Moinet (The Old Dead Tree) - 48
  • Jimi Hendrix (The Jimi Hendrix Experience)† - 82
  • João Rodrigues (Oratory) - 46
  • Kjetil Manheim (Mayhem) - 56
  • Manni Schmidt (Grave Digger) - 60
  • Mike Bordin (Faith No More) - 62
  • Shane Embury (Napalm Death) - 57
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 46
Review

IDLES - Joy As An Act Of Resistance
Jaar van release: 2018
Label: Partisan Records
IDLES - Joy As An Act Of Resistance
Moeilijke tijden zorgen voor goede muziek. Dat bewijst de Britse band IDLES maar al te goed. De band gooide al hoge ogen met debuutplaat Brutalism en voornamelijk met de single Mother van dat album. Op Joy As An Act Of Resistance zetten de heren de trend van het vorige album door en het ziet ernaar uit dat dit de doorbraakplaat van de band kan zijn. Dat is niet heel vreemd, want de genreoverschrijdende muziek met maatschappijkritische teksten wordt heel goed uitgevoerd. De band maakt een soort mix van punkrock, hardrock, post-punk en hier en daar wat hardcore, maar een goed label is er niet echt op te plakken.

Openingsnummer Colossus is meteen een goed voorbeeld van hoe deze band muzikaal buiten de lijntjes kleurt. Beginnend met een redelijk langzaam opbouwend en bijna dreigend rocknummer, verandert het na een plotselinge overgang in een up-tempo punknummer. Elk nummer op het album heeft een duidelijk eigen sound. I’m Scum klinkt een beetje als een parade, terwijl Danny Nedelko een vrolijk, opzwepend karakter heeft. June, dat gaat over de miskraam van de vrouw van de zanger, is verreweg het somberste nummer op het album. Het wordt gevolgd door Samaritans, dat duidelijke hardcore-invloeden heeft. In Cry To Me, een cover van Solomon Burke, krijgt IDLES het voor elkaar het duidelijke jarenzestiggeluid te mengen met punk en creëert zo een samenhangend geheel.

De teksten van IDLES zijn heel maatschappijkritisch. Great gaat over de Brexit, in negatieve zin natuurlijk. Samaritans is een duidelijke aanklacht tegen giftige mannelijkheid, iets wat vaker op het album terugkomt, zoals zijdelings in Never Fight A Man With A Perm. Television gaat over de televisie en tijdschriften die je vertellen hoe je eruit zou moeten zien. Daarnaast wordt in de teksten veel gerefereerd aan andere muzikanten, popcultuur en Britse cultuur. Zo zijn er duidelijke verwijzingen in naar Katy Perry, The Rolling Stones en Nancy Sinatra, maar er zijn ook allusies naar Toy-Story, Harry Potter, Star Wars en Ernest Hemmingway te vinden. Sommige zinnen worden heel ambigu geformuleerd, zoals in June en zanger Joe Talbot speelt continu met de uitspraak en de woorden. Zo heeft IDLES teksten gecreëerd waar je elke keer weer wat nieuws in kan ontdekken en niet snel vervelen.

IDLES heeft een geweldige tweede plaat afgeleverd, die de band zeker zal helpen op de weg naar succes. De nummers zijn origineel en sluiten aan bij huidige problematiek. Ook kan ik me goed voorstellen wat voor een enorm feest dit live moet zijn. Joy As An Act Of Resistance is eigenlijk verplichte kost voor iedereen die houdt van de hardere kant van punkrock en daarbuiten.

Tracklist:
1. Colossus
2. Never Fight A Man With A Perm
3. I’m Scum
4. Danny Nedelko
5. June
6. Samaritans
7. Television
8. Great
9. Gram Rock
10. Cry To Me
11. Rottweiler

Score: 87 / 100

Reviewer: Sam
Toegevoegd: 17 november 2018

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.