Enquête

Populaire bands teren veelal op succesalbums van jaren geleden. Van welke, uit 25 door ons geselecteerde ‘grote’ bands, vind je het recentste studio-album het meest bevredigend?

AC/DC - Power Up [2020]
Alice Cooper - Road [2023]
Avenged Sevenfold - Life Is But A Dream [2023]
Bring Me The Horizon - Post Human: Next Gen [2024]
Deep Purple - =1 [2024]
Def Leppard - Diamond Star Halos [2022]
Disturbed - Divisive [2022]
Dream Theater - Parasomnia [2025]
Five Finger Death Punch - Afterlife [2022]
Iron Maiden - Senjutsu [2021]
Judas Priest - Invincible Shield [2024]
Korn - Requiem [2022]
Linkin Park - From Zero [2024]
Metallica - 72 Seasons [2023]
Nightwish - Yesterwynde [2024]
Opeth - The Last Will And Testament [2024]
Ozzy Osbourne - Patient Number 9 [2022]
Porcupine Tree - Closure / Continuation [2022]
Rammstein - Zeit [2022]
Sabaton - The War To End All Wars [2022]
Scorpions - Rock Believer [2022]
Slipknot - The End, So Far [2022]
Tool - Fear Inoculum [2019]
Volbeat - Servant Of The Mind [2021]
Within Temptation - Bleed Out [2023]

[ Uitslag | Enquêtes ]

    2 april:
  • Bridear en Lords Of The Trident
  • Kai Hahto
  • Social Distortion en The Bellrays
  • The Raven Age en Disconnected
  • 3 april:
  • Frog Leap
  • Very 'Eavy Festival
  • 4 april:
  • Greenleaf, Gnome en High Desert Queen
  • Very 'Eavy Festival
  • 5 april:
  • Grindhoven XII
  • Salacious Gods, Oerheks en Nubivagant
  • Your Highness, Mould, The Fifth Alliance en LowMad
  • 6 april:
  • Anneke van Giersbergen
  • Benediction, Jungle Rot en Master
  • Thundermother, Cobra Spell en Vulvarine
  • 7 april:
  • And So I Watch You From Afar en Scaler
  • 8 april:
  • Save Face
    2 mei:
  • Mike Tramp's White Lion
  • RedHook en Comastatic
  • Temple Fang en Mojo & The Kitchen Brothers
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksi Sihvonen (Medicated) - 41
  • Coen Janssen (Epica) - 44
  • Daniel Droste (Ahab) - 45
  • Giuseppe Spanò (Daedalus) - 49
  • Markus Vanhala (Malpractice) - 44
  • Phil Demmel (Machine Head) - 58
  • Richard Loudin (Monolithe) - 51
  • Sascha Gerstner (Helloween) - 48
  • Tim Grose (Lord) - 55
Review

Crown Of Asteria - Rauðskinna
Jaar van release: 2017
Label: Eigen Beheer
Crown Of Asteria - Rauðskinna
Enkele jaren geleden schreef ik een overwegend positieve recensie over het album Great Freshwater Seas, een bijzonder werkstuk van de Amerikaanse Meghan Wood. Het betrof een langspeler met slechts één track, het meer dan een uur klokkende titelnummer, waarin atmosferische black metal naadloos samenging met akoestische folk, dromerige gitaarambient en drone-achtige passages. Wood heeft sindsdien niet stilgezeten en heeft met haar project Crown Of Asteria alweer heel wat nieuwe releases uitgebracht. Zo verschenen op 20 september vorig jaar twee nieuwe full-lengths: Haruspex en het hier besproken Rauðskinna.

Terwijl Haruspex een volledige ambient-release is, bouwt dit album voort op de stemmige, atmosferische black metal waarmee Crown Of Asteria op Great Freshwater Seas wist te inspireren. Ditmaal bestaat het album niet uit slechts één nummer, maar zeven, hoewel deze wel een conceptueel geheel lijken te vormen. De nadruk ligt ditmaal meer op black metal (met hier en daar wat invloeden uit de doom) en minder op folk. Dat komt de sfeer niet echt ten goede, ook al zet het duistere ambient-intro 1497: Svartagaldur (bestaande uit hypnotiserende tribale drumaanslagen en hallucinerende recitaties) nog de juiste toon.

Het belangrijkste probleem op Rauðskinna is de vaak nogal rommelige uitvoering van de muziek, waardoor de luisteraar eigenlijk zelden in de juiste ‘flow’ raakt. Zo klinkt de combinatie van melodieuze gitaarriffs en ‘dronende’ basgitaar in The Black Path I:The Follower Of Gottskálk nogal gekunsteld. Ook The Black Path II: Bound By Galdr begint ontzettend rommelig, met gitaarpartijen die niet goed lijken afgestemd op het drumwerk. Na drie minuten gaat het tempo omhoog en krijgen we primitieve old-school black metal voorgeschoteld, waarbij het nummer aan kracht wint. Ook het melodieus beginnende The Black Path III: The Depths Of Hólar laat horen dat Crown Of Asteria wel degelijk zijn momenten heeft. De subtiele overgang naar een akoestisch intermezzo is prima uitgewerkt.

De krachtige screams van Wood, voorzien van de nodige galm, vormen een ander sterk punt van deze release. Was haar stemgeluid eerder nog wat zwakjes, nu is dat indrukwekkend en sfeerverhogend. Op de beste momenten benadert Crown Of Asteria qua sfeer bands als Fen (het oude werk), Alda, Panopticon en When Woods Make Graves, maar die momenten zijn spaarzaam. Tekenend voor de wisselvalligheid van deze release is het dertien minuten durende The Black Path IV: I, Master. De track begint sterk, met een monotoon ritme en hypnotiserende vocalen die een beetje aan Wolvennest doen denken (maar dan een stuk minder qua uitvoering), maar Wood verprutst het door een volstrekt misplaatste overgang naar een melodieuze riff die niet in de sfeer past.

Zo is Rauðskinna helaas geen hoogvlieger. Zeker met een lengte van vijf kwartier is het materiaal een nogal lange zit. Qua esthetiek zit het wel goed met Crown Of Asteria, maar de uitvoering is ditmaal verre van optimaal. Wat rest is een wisselvallig album, waarop Wood bij vlagen laat horen wat ze in huis heeft, maar te veel steken laat vallen.

Tracklist:
1. 1497: Svartagaldur
2. The Black Path I:The Follower Of Gottskálk
3. The Black Path II: Bound By Galdr
4. The Black Path III: The Depths Of Hólar
5. The Black Path IV: I, Master
6. The Black Path V: Rauðskinna
7. 1722:Til Helvítis

Score: 63 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 4 april 2018

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.