Enquête

Populaire bands teren veelal op succesalbums van jaren geleden. Van welke, uit 25 door ons geselecteerde ‘grote’ bands, vind je het recentste studio-album het meest bevredigend?

AC/DC - Power Up [2020]
Alice Cooper - Road [2023]
Avenged Sevenfold - Life Is But A Dream [2023]
Bring Me The Horizon - Post Human: Next Gen [2024]
Deep Purple - =1 [2024]
Def Leppard - Diamond Star Halos [2022]
Disturbed - Divisive [2022]
Dream Theater - Parasomnia [2025]
Five Finger Death Punch - Afterlife [2022]
Iron Maiden - Senjutsu [2021]
Judas Priest - Invincible Shield [2024]
Korn - Requiem [2022]
Linkin Park - From Zero [2024]
Metallica - 72 Seasons [2023]
Nightwish - Yesterwynde [2024]
Opeth - The Last Will And Testament [2024]
Ozzy Osbourne - Patient Number 9 [2022]
Porcupine Tree - Closure / Continuation [2022]
Rammstein - Zeit [2022]
Sabaton - The War To End All Wars [2022]
Scorpions - Rock Believer [2022]
Slipknot - The End, So Far [2022]
Tool - Fear Inoculum [2019]
Volbeat - Servant Of The Mind [2021]
Within Temptation - Bleed Out [2023]

[ Uitslag | Enquêtes ]

    2 april:
  • Bridear en Lords Of The Trident
  • Kai Hahto
  • Social Distortion en The Bellrays
  • The Raven Age en Disconnected
  • 3 april:
  • Frog Leap
  • Very 'Eavy Festival
  • 4 april:
  • Greenleaf, Gnome en High Desert Queen
  • Very 'Eavy Festival
  • 5 april:
  • Grindhoven XII
  • Salacious Gods, Oerheks en Nubivagant
  • Your Highness, Mould, The Fifth Alliance en LowMad
  • 6 april:
  • Anneke van Giersbergen
  • Benediction, Jungle Rot en Master
  • Thundermother, Cobra Spell en Vulvarine
  • 7 april:
  • And So I Watch You From Afar en Scaler
  • 8 april:
  • Save Face
    2 mei:
  • Mike Tramp's White Lion
  • RedHook en Comastatic
  • Temple Fang en Mojo & The Kitchen Brothers
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksi Sihvonen (Medicated) - 41
  • Coen Janssen (Epica) - 44
  • Daniel Droste (Ahab) - 45
  • Giuseppe Spanò (Daedalus) - 49
  • Markus Vanhala (Malpractice) - 44
  • Phil Demmel (Machine Head) - 58
  • Richard Loudin (Monolithe) - 51
  • Sascha Gerstner (Helloween) - 48
  • Tim Grose (Lord) - 55
Review

Crown Of Asteria - Great Freshwater Seas
Jaar van release: 2015
Label: eigen beheer
Crown Of Asteria - Great Freshwater Seas
Voormalig model Amalie Bruun staat momenteel in het middelpunt van de belangstelling met Myrkur. Die belangstelling lijkt voor een groot deel voort te komen uit haar uiterlijke verschijning en vanwege het intrigerende feit dat zij een ‘eenvrouwsproject’ is begonnen, iets dat niet bepaald gebruikelijk is in het blackmetalgenre. Toch is Myrkur hierin niet uniek. De Amerikaanse Meghan Wood opereert immers al sinds 2011 als enige lid in haar project Crown Of Asteria, maar moet het met heel wat minder belangstelling doen. Na een handvol demo’s verscheen in 2013 – in zeer beperkte oplage overigens – haar debuutalbum North. Het dit jaar verschenen Great Freshwater Seas is de vierde full-length.

Great Freshwater Seas is echter pas mijn eerste kennismaking met Crown Of Asteria. Het is een intrigerend werkstuk geworden. Het album bestaat uit één lang nummer van iets meer dan een uur. Dat nummer is zeer atmosferisch van aard, met veel nadruk op samples van kabbelend water, gekraak van hout, getjilp van vogels en andere field recordings. Er zijn dan ook misschien nog wel meer ingetogen, folk- en drone-achtige passages op deze plaat te vinden dan pure blackmetalpassages. Vooral die folk-achtige stukken zijn mooi. Af en toe maakt een sjamanistisch tribal-ritme zijn opwachting in de verte, waarmee wat structuur wordt aangebracht in de dromerige gitaarambient.

Crown Of Asteria past binnen de 'eco-blackmetalbeweging' waartoe we ook bands als Wolves In The Throne Room, Fauna en Evergreen Refuge kunnen rekenen, maar ligt qua stijl veel meer bij de mengeling van folk-achtige woud-akoestiek en introspectieve black metal van laatstgenoemde dan bij de meer onstuimige ‘Cascadian black metal’ van de eerste twee namen. Wie de foto's van uitgestrekte, geïsoleerde wouden op de website van Wood aanschouwt, zal zich goed kunnen voorstellen hoe deze esthetiek tot de verbeelding spreekt als alternatief voor de vele, smerige, overbevolkte steden.

De blackmetalpassages zijn eigenlijk ook vooral ambientstukken die zich als black metal vermomd hebben. Althans: de volledige weggemoffelde, gruizige riffs verzanden in een wollig geluid met veel echo, waardoor ze echter juist weer hypnotiserend werken (zeker als zware drones de blackmetalriffs langzaam penetreren). Denk aan het werk van Njiqahdda en Oaks Of Bethel en je hebt een indicatie van de sound. Zo wordt er gedurende het uur een aantal keren afgewisseld tussen hypnotiserende black en rustieke, dromerige folk en drone-achtige ambient. Vooral de lange, reflectieve passage ongeveer halverwege het album, waarin zware drones op een bedje van akoestische klanken gebracht worden, begeleid door een aantal 'spoken word'-passages, klinkt bijzonder fraai.

Natuurlijk, er valt genoeg aan te merken op Great Freshwater Seas. Zo zijn de screams niet bijster krachtig. Daar staat echter tegenover dat ze maar heel sporadisch hun intrede doen, want het album is eigenlijk vrijwel instrumentaal. Ook uit speltechnisch oogpunt zal er ongetwijfeld het een en ander verbeterd kunnen worden. Dat zijn echter aspecten die minder relevant zijn bij dit soort releases. Ik wil vooral in de sfeer meegezogen worden en daar slaagt Crown Of Asteria behoorlijk goed in. Great Freshwater Seas maakt mij in ieder geval benieuwd naar het overige materiaal uit het oeuvre van Wood.

Tracklist:
1. Great Freshwater Seas

Score: 75 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 26 september 2015

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.