Voodoo Circle - Raised On Rock
Label: AFM Records
Voodoo Circle - Raised On Rock
Tien jaar geleden heeft de Duitse gitarist Alex Beyrodt het debuut van zijn hardrockband Voodoo Circle uitgebracht. Hoewel hij sindsdien ook druk is met Primal Fear en Silent Force, zorgt Beyrodt ervoor dat er om de paar jaar een nieuw album verschijnt van Voodoo Circle. Op het eerste album doet de gitarist nog zijn best om met de beste Yngwie Malmsteen-imitaties te komen. De latere releases staan vooral in het teken van het aanbidden van Whitesnake, Rainbow en Deep Purple. Beyrodt kan het niet laten om regelmatig flink bij die formaties te spieken. Gelukkig doet hij dat op een respectvolle manier, waardoor Voodoo Circle een van de betere bands in het classicrockgenre is.

Op het nieuwe Raised On Rock hoor je nog steeds die invloeden. Maar over de gehele linie is dat stukken minder opvallend. De nummers Higher Love en You Promised Me Heaven behoren tot het beste wat Voodoo Circle te bieden heeft, juist omdat de invloeden dit keer ergens anders vandaan komen. Beyrodt verkent in deze songs het southern rock-genre en doet dat met succes.

Herbie Langhans (Avantasia, Sinbreed) vervangt David Readman (onder andere Pink Cream 69) als zanger en het blijkt een gouden greep te zijn. Zijn powermetalstem lijkt op Saxons Biff Byford en zou je niet zo snel bij Voodoo Circle verwachten. Zijn zang past echter uitstekend bij de muziek. Het zorgt zelfs voor een frisse wind binnen de band. Zoiets is altijd welkom bij een act waarvan de muziek nu niet van het meest originele soort is.

Ondanks de nieuwe invloeden staan op Raised On Rock genoeg songs waarbij Beyrodt duidelijk moeite heeft om niet zijn muzikale helden te imiteren. Zo had Dreamchaser net zoals afsluiter There’s More To See niet misstaan op een van de eerste albums van Rainbow. Dit soort nummers is echter eerder bedoeld als ode aan zijn favoriete bands. Het zijn sterke composities die op zichzelf staan, mede dankzij het uitstekende gitaarspel van Beyrodt.

Helaas staan er twee nummers op het album die veel verder gaan dan heldenverering en waarbij je zelfs van plagiaat kunt spreken. Zo is Walk The Line een complete rip-off van Whitesnakes magnum opus Crying In The Rain. De gitaarsolo is zelfs precies zoals op Whitsnakes album 1987. Even later komt Where Is The World We Love voorbij en deze track lijkt ontzettend op Is This Love, eveneens van 1987.

We vergeven Beyrodt deze misstap, want als geheel is Raised On Rock een behoorlijk goede hardrockplaat. De Duitsers hebben altijd al behoorlijk degelijke albums gemaakt. Het is dan ook knap dat men van de vijfde plaat de beste heeft weten te maken.

1. Running Away From Love
2. Higher Love
3. Walk On The Line