The Dark Element - The Dark Element
Label: Frontiers Music
The Dark Element - The Dark Element
Toeval, zo oordeelt Jani Liimatainen (Cain's Offering) over het ontstaan van het project The Dark Element. Terwijl hij vorig jaar in de lente in Lapland met Stratovarius-zanger Timo Kotipelto tourt, benadert Frontiers Music hem met de vraag om een nummer voor een compilatie-album te schrijven. Ondanks dat zijn agenda vol zit, stuurt hij een nummer op en die track landt zo goed bij de medewerkers van het label, dat ze hem vragen een heel album te maken en met wie hij zou willen samenwerken. Voor de verandering wil hij het wel eens proberen met een zangeres, maar hij weet niet welke. Het Italiaanse label stelt Anette Olzon voor en de Finse ex-gitarist van Sonata Arctica ziet dat wel zitten.

Het gevolg is het zelfgetitelde debuut, waarop Jani en Anette hulp krijgen van de ritmesectie van Cain’s Offering; Jonas Kuhlberg en Jani ‘Hurtsi’ Hurula. Ondanks dat er drie leden van Cain’s Offering bij het project betrokken zijn, ligt de muziek en zang meer in de lijn van Stratovarius, Delain, Nightwish en Sonata Arctica. De nummers zijn compact en catchy en de popvocalen van Anette (denk in de richting van ABBA en Charlotte Wessels) passen goed bij de heavy muziek.

The Dark Element komt het sterkst voor de dag in My Sweet Mystery (waarvan de keyboardmelodie wel iets wegheeft van Storytime van Nightwish), het poprockende Here’s To You en Dead To Me. Laatstgenoemde roept herinneringen op aan Shudder Before The Beautiful van het meest recente Nightwish-album (en het eerste zonder Anette) Endless Forms Most Beautiful, maar de teksten gaan niet over Nightwish, want Jani schreef ze. Van de twee ballads maakt Someone You Used To Know de beste indruk.

Zo is dus niet elk nummer een hoogtepunt, maar in het geheel luistert het album lekker weg. Fans van Delain, Amberian Dawn en Nightwish (ten tijde van Dark Passion Play en Imaginaerum) kunnen ongetwijfeld beslist uit de voeten met de licht verteerbare nummers van deze release. Jani heeft al diverse keren een aanbod ontvangen om met het project op te gaan treden, dus wellicht zien we The Dark Element volgend jaar ook nog op het podium. Tot die tijd moeten we het doen met het aangename studiomateriaal.

1. The Dark Element
2. My Sweet Mystery
3. Last Good Day