Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 mei:
  • Bad Breeding, Pressure Pact en Azijnpisser
  • Bongzilla en Der Mancha Red
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
  • 16 mei:
  • Masters Of Reality
  • Party Cannon en Cognitive
  • Riot V en Tailgunner
    10 juni:
  • Hatebreed en Crowbar
  • Judas Priest
  • The Sisters Of Mercy
  • Wolf Eyes
Kalender
Vandaag jarig:
  • Benjamin Voiseux (Dreamlost) - 42
  • Danny Carey (Tool) - 63
  • Egan O'Rourke (Daylight Dies) - 45
  • Joonas Jope Koto (To/Die/For) - 50
  • Luis Barros (Tarantula) - 56
  • Manu Liira (Paganus) - 41
  • Richard Patrick (Filter) - 56
  • Roberto Messina (Alkemyst) - 47
  • Walter Hoeijmakers (Roadburn festival) - 59

Vandaag overleden:
  • David Wayne (Metal Church) - 2005
Review

Akercocke - Renaissance In Extremis
Jaar van release: 2017
Label: Peaceville Records
Akercocke - Renaissance In Extremis
Het doek leek in 2012 gevallen voor de Britse, progressieve deathmetalformatie Akercocke. Met een vijftal uitstekende albums op zak (uitschieter is het fabuleuze Words That Go Unspoken, Deeds That Go Undone, dat ondanks zijn leeftijd van twaalf jaar nog niets aan impact en relevantie heeft ingeboet) hield de groep rondom zanger/gitarist Jason Mendonça het voor gezien. Het heeft vier jaar geduurd, maar het bloed blijkt toch te kruipen waar het niet gaan kan. In 2016 verschijnt een persbericht dat Akercocke is gereanimeerd. Inmiddels ligt met het treffend getitelde Renaissance In Extremis de zesde full-length van deze stylish satanists in de schappen.

In de tussentijd hebben de meeste bandleden overigens niet stil gezeten. Zo richtten drummer David Gray en gitarist Sam Loynes de band Voices op, waarmee twee albums werden uitgebracht. Toch zullen veel fans hebben uitgekeken naar Renaissance In Extremis. De verwachtingen worden ruimschoots ingelost. Hoewel het album zeker niet makkelijk te behappen is, valt het ontzettend hoge niveau qua speeltechniek (vooral in het sublieme gitaarwerk) vanaf de eerste luisterbeurt op. Toch duurt het nog heel wat luisterbeurten voordat Renaissance In Extremis zijn ware klasse helemaal heeft blootgegeven. De complexe songstructuren, weliswaar geworteld in death metal, maar vol spannende, progressieve uitstapjes, zijn namelijk bijzonder divers.

Zo combineert Akercocke moeiteloos Morbid Angel-achtig, technisch gitaarspel met op Opethiaanse wijze gegarneerde, progressieve death metal. Opener Disappear schakelt voortdurend tussen beide en voegt daar aan het einde nog een bijzonder fijne, Iron Maiden-achtige heavymetalriff aan toe. Unbound By Sin gaat de Gojira-kant op qua tegendraads gitaarwerk, terwijl First To Leave The Funeral juist mysterieus begint – een beetje à la A Forest Of Stars - maar al snel een stuk extremer wordt, met verwrongen riffs en maniake screams die aan Arkhon Infaustus doen denken.

Hoewel de muziek op Renaissance In Extremis geen eenvoudige kost is, spat de kwaliteit ervan af. Luister bijvoorbeeld maar eens naar de manier waarop Insentience uitbouwt van een melancholische melodie naar een uitgesponnen, bijna psychedelische gitaarsolo. Grote klasse! Familiar Ghosts bevat ook zo’n heerlijke combinatie van dromerige keyboardpartijen, progressief drumwerk en technisch, superstrak gitaarwerk. En wie nog steeds niet overtuigd is van de capaciteit van de gitaristen, raad ik aan om Inner Sanctum maar eens goed te beluisteren. Wat opvalt aan Renaissance In Extremis, is dat de cleane zang van Mendonça duidelijk is verbeterd ten opzichte van oude albums. Zijn stemgeluid is daardoor diverser dan ooit. Hij bedient zich daarnaast af en toe van een soort semi-clean geschreeuw, dat wellicht niet bij iedereen in goede aarde zal vallen, maar de muziek wel een extra gevoel van urgentie meegeeft.

De uitstekende productie helpt mee om de rijkheid van de muziek over te brengen. Transparant, maar zwaar, met veel ruimte voor zware baspartijen en een krachtig gitaargeluid, zonder dat het geheel té vol of druk wordt. Na vijfenvijftig minuten kan dan ook slechts één conclusie worden getrokken: Akercocke is terug! Laten we hopen dat de band de gelegenheid krijgt om deze Renaissance In Extremis ook live ten gehore te brengen!

Tracklist:
1. Disappear
2. Unbound By Sin
3. Insentience
4. First To Leave The Funeral
5. Familiar Ghosts
6. A Final Glance Back Before Departing
7. One Chapter Closing For Another To Begin
8. Inner Sanctum
9. A Particularly Cold September

Score: 86 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 12 oktober 2017

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.