• Sami Yli-Sirniö (Waltari) - 52
  • Shant Hagopian (Nu.Clear.Dawn) - 45
  • Tim Alexander (Primus) - 59
  • Warren DeMartini (Ratt) - 61

Exit Eden - Rhapsodies In Black
Exit Eden - Rhapsodies In Black
Girls just want to have fun! De girls zijn in dit geval Amanda Somerville, Clémentine Delauney, Marina La Torraca en Anna Brunner. Amanda (Kiske/Somerville, Trillium, HDK) en Clémentine (Visions Of Atlantis, ex-Serenity) zijn de bekendste zangeressen van de vier. De Braziliaanse Marina zingt net als Amanda live bij Avantasia en ze is de frontvrouw van het Limburgse Phantom Elite (dat ontstaan is uit HDK van Sander Gommans, ex-gitarist/grunter van After Forever). Anna staat te boek als aanstormend talent. Samen vormen ze Exit Eden.

Op dit debuutalbum brengen ze elf covers ten gehore op een frisse, elegante en pittige manier. Opmerkelijk is dat de heren musici, te zien in beide vrijgegeven clips, nergens bij naam genoemd worden. Ze zorgen voor een prima muzikale symfonische metalbasis waarop de dames zich uit kunnen leven. Het geheel klinkt strak, energiek, hard gemasterd en bombastisch, soms industrieel met een strakke mechanische beat (Unfaithful). De popmetalsound van de instrumentatie doet af en toe denk aan die van Beyond The Black.

Het viertal zangeressen is in elk nummer te horen. Tussen elk couplet is er wel een wisseling van microfoon of een ander duo te horen, soms zelfs binnen een couplet. Dat is een keuze die zeer aardig werkt, al zal een aantal luisteraars een bepaalde zangeres liever langer aaneengesloten horen zingen. Elk van de vier presteert in ieder geval prima. Amanda maakt direct indruk tijdens het openingsnummer en de rockende stem van de relatief onbekende Anna valt het meest op.

De dames krijgen hulp van gastzanger Rick Altzi (onder meer At Vance, Masterplan) in Total Eclipse From The Heart en Simone Simons van Epica is zelfs in twee nummers te horen, in Frozen en Skyfall. Unfaithful, Impossible, Frozen en Skyfall behoren tot de hoogtepunten. Geen enkel nummer valt echter uit de toon, of het moet Fade To Grey al zijn. Ieder zal zijn eigen favorieten hebben.

Is dit niet makkelijk scoren, hoor ik u denken. Ja, dat zou je kunnen stellen. De nummers zijn veelal bekend. Het biedt echter zijn voordelen. De release luistert namelijk lekker weg. Tegelijkertijd zitten de nummers goed in elkaar en bieden ze genoeg variatie ten opzichte van het origineel. De release brengt metal en pop dichter bij elkaar. De zanglijnen van de initiële versies zijn behouden, dus ze zijn direct herkenbaar. De muzikale begeleiding is een stuk steviger. De popsongs in een symfonisch metaljasje hebben pit en klinken zeer modern. Ze nodigen uit tot meezingen. Hier is beslist een doelgroep warm voor te krijgen.

1. Question Of Time (Depeche Mode-cover)
2. Unfaithful (Rihanna-cover)
3. Incomplete (Backstreet Boys-cover)