Pitfest
Enquête

Het is steeds gebruikelijker dat de verkoop van concerten en festivals minstens een jaar van tevoren reeds begint, waarbij je er soms snel bij moet zijn om een ticket te scoren. Vind jij dat een probleem?

ja, want er komen meer kosten bij kijken dan 1 ticket, bv. vervoer of hotel
ja, want ik weet zo lang van tevoren niet of ik die dag(en) moet werken
ja, want ik moet eerst sparen voor ik een kaartje kan kopen
ja, want ik wil eerst weten wat er in die periode nog meer te doen zal zijn
ja, om een andere reden
nee, dan heb ik meer tijd om bv. vrije dagen, vervoer of oppas te regelen
nee, het maakt mij echt niet uit wanneer de voorverkoop begint
nee, ik vind het juist fijn om zo lang voorpret te hebben
nee, want ik beslis later wel en koop dan een tweedehands ticket
nee, zolang ik gekochte tickets maar mag doorverkopen via bv. ticketswap
nee, om een andere reden
bij sommige concerten vind ik het wel een probleem, bij andere juist niet
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Gorgoroth, Mortiis, Hats Barn en Aran Angmar
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Metal Before Christmas
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock en Skroetbalg
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
  • 1 december:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Jag Panzer en Ruthless
    27 december:
  • Lugubrum, Botulistum en Triste Saison
  • Pestilence en MagnaCult
Kalender
Vandaag jarig:
  • Alberto Agulló (Hapax) - 45
  • Charlie Benante (Anthrax) - 62
  • Danyell Stampe (Slymenstra Hymen) (Gwar) - 57
  • Frank Schilperoort (Devious) - 42
  • Georg "Sir G." Lenhardt (Die Apokalyptischen Reiter) - 44
  • Gilles Moinet (The Old Dead Tree) - 48
  • Jimi Hendrix (The Jimi Hendrix Experience)† - 82
  • João Rodrigues (Oratory) - 46
  • Kjetil Manheim (Mayhem) - 56
  • Manni Schmidt (Grave Digger) - 60
  • Mike Bordin (Faith No More) - 62
  • Shane Embury (Napalm Death) - 57
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 46
Luistersessie

Een eerste indruk van End Of The Dream - Until You Break

Door Jeffrey, april 2017

Op 11 mei komt het nieuwe album van End Of The Dream uit en twee dagen later is de cd-presentatie in Willem Twee te Den Bosch. Een select gezelschap is echter op 1 april in de studio in Kaatsheuvel al getuige van de luistersessie van de band rond zangeres Micky Huijsmans. Met spanning en vertrouwen kijken we ernaar uit om Until You Break te horen.

End Of The Dream

Nadat iedereen, waaronder een paar Oost-Duitse dames, met een hapje en een drankje is verwelkomd, krijgt het gezelschap uitleg over het proces van totstandkoming van Until You Break. Net als bij het debuut All I Am is de opvolger geproduceerd door Joost van den Broek en geschreven door gitarist/toetsenist Armen Shamelian. Dit keer heeft Joost in een veel vroeger stadium al contact gehad met Armen en vonden alle opnames plaats in Sandlane Recording Facilities. Bij het debuut zijn alleen de drums daar opgenomen en de rest in de slaapkamer van Armen. Er is een groter budget tegenaan gegooid en dat levert meer controle over de sound op en meer emotie. Het debuut is wat dat betreft strakker en wat clinisch. Armen vertelt dat hij een jaar lang aan Until You Break heeft gewerkt en ook veel bij Micky thuis heeft gezeten om aan de songs te werken.

Vervolgens stijgt de spanning in de kleine kamer, want de luistersessie gaat van start. Wat direct opvalt, is dat het album sterk start met het titelnummer. Het is een toegankelijke track, een "modern take on female fronted metal". Who Do You Think You Are volgt in het zelfde tempo. Het tweede deel van het nummer maakt middels zijn gelaagdheid het nummer interessanter en over interessant gesproken: Erase Me laat een andere kant horen en bevat experimenten met elektronica, een progressief stuk en je kunt duidelijk horen dat het drumwerk interessanter is dan op het debuut.

End Of The Dream

Na een drietal nummers is er steeds even een pauze voor de luisteraars. De bandleden spreken de aanwezigen kort toe over de nummers. Zo is Wakeless het eerste nummer dat voor de nieuwe plaat is geschreven. Deze toegankelijke track is ook al live ten gehore gebracht. Het is dan ook het nummer dat het dichtst in de buurt komt van het vorige album. The Heart Is Mine laat juist een ander geluid horen: groovy, djenty, met een Delain-twist en ook hier weer de onderscheidende bijdrage op drums. Het gemiddelde tempo ligt overigens wat hoger dan op het debuut. Waar de meeste nummers in vierkwartsmaat zijn gespeeld, is het aanvankelijk semi-akoestische I Am Nothing in driekwartsmaat, deels te vergelijken met Beautiful Lies van Beyond The Black. Het nummer is mooi opgebouwd en werkt toe naar een mooie, gelaagde climax met een prachtige solo aan het einde die uiteindelijk samengaat met de zang van Micky. De zangeres laat horen gegroeid te zijn ten opzichte van All I Am. Ze zingt krachtiger en er zit meer dynamiek in haar performance.

Defile is de eerste single van het album. Er is een lyricvideo voor gemaakt, welke we recentelijk hebben gedeeld. Het is een ideale livetrack die veel power heeft. Het gitaargeluid treedt hier op de voorgrond. De solo verraadt de voorliefde voor klassieke muziek van de componist. From The Sky en In My Hands zijn beide symfonische tracks met catchy refreinen en sterke melodieën. Eerstgenoemde is na de eerste luisterbeurt met zijn tempowisseling en solo net wat interessanter dan de track die erop volgt. Opvallend over de hele line is dat het geheel veel professioneler is opgenomen en geproduceerd. Er zit meer diepte in het geluid. Zowel de instrumentatie als de zang profiteren hiervan. Het geheel is bombastischer en voller.

De laatste twee tracks zijn een vak apart. Waar je als luisteraar tot dan toe hebt geconstateerd dat het proggy aspect vooral is geïntegreerd in de songs, komt het hier echt tot leven en voert het de boventoon. Aan het einde van de afsluiter speelt Armen een stuk op piano van Chopin, voor hem een belangrijke inspiratiebron.

End Of The Dream - Until You Break

Na een pauze verhuist het gezelschap naar een andere kamer voor de lyric-video van Defile en daarna de videoclip van Until You Break. Met name laatstgenoemde is uiteraard interessant. Het is een verzorgde video waarin alle bandleden goed in beeld komen. Opvallend zijn het drumstel met bandlogo en de nieuwe zevensnarige gitaren. Na afloop is er tijd om de band te fotograferen en is er gelegenheid voor interviews. End Of The Dream mag beslist trots zijn op de geboekte vooruitgang. Het is uiteraard moeilijk om al na een luistersessie conclusies te gaan verbinden aan het album, anders dan ze hierboven genoemd zijn in termen van productie en stijl. Daarvoor zijn meerdere luisterbeurten nodig. Een review van het album volgt dan ook pas over ongeveer een viertal weken. De 'luistermiddag' was in ieder geval gezellig, goed verzorgd en beslist voor herhaling vatbaar voor toekomstige releases.

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.