Pitfest
Enquête

Het is steeds gebruikelijker dat de verkoop van concerten en festivals minstens een jaar van tevoren reeds begint, waarbij je er soms snel bij moet zijn om een ticket te scoren. Vind jij dat een probleem?

ja, want er komen meer kosten bij kijken dan 1 ticket, bv. vervoer of hotel
ja, want ik weet zo lang van tevoren niet of ik die dag(en) moet werken
ja, want ik moet eerst sparen voor ik een kaartje kan kopen
ja, want ik wil eerst weten wat er in die periode nog meer te doen zal zijn
ja, om een andere reden
nee, dan heb ik meer tijd om bv. vrije dagen, vervoer of oppas te regelen
nee, het maakt mij echt niet uit wanneer de voorverkoop begint
nee, ik vind het juist fijn om zo lang voorpret te hebben
nee, want ik beslis later wel en koop dan een tweedehands ticket
nee, zolang ik gekochte tickets maar mag doorverkopen via bv. ticketswap
nee, om een andere reden
bij sommige concerten vind ik het wel een probleem, bij andere juist niet
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Gorgoroth, Mortiis, Hats Barn en Aran Angmar
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Metal Before Christmas
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock en Skroetbalg
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
  • 1 december:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Jag Panzer en Ruthless
    27 december:
  • Lugubrum, Botulistum en Triste Saison
  • Pestilence en MagnaCult
Kalender
Vandaag jarig:
  • Alberto Agulló (Hapax) - 45
  • Charlie Benante (Anthrax) - 62
  • Danyell Stampe (Slymenstra Hymen) (Gwar) - 57
  • Frank Schilperoort (Devious) - 42
  • Georg "Sir G." Lenhardt (Die Apokalyptischen Reiter) - 44
  • Gilles Moinet (The Old Dead Tree) - 48
  • Jimi Hendrix (The Jimi Hendrix Experience)† - 82
  • João Rodrigues (Oratory) - 46
  • Kjetil Manheim (Mayhem) - 56
  • Manni Schmidt (Grave Digger) - 60
  • Mike Bordin (Faith No More) - 62
  • Shane Embury (Napalm Death) - 57
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 46
Column

Broodroof

Door Greg, oktober 2009

Iedereen die ook maar z'n ogen heeft opengehouden de laatste paar maanden is alle heisa omtrend de beruchte 'embeddingstax' niet ontgaan. Jeweetwel, dat ideetje van de BUMA/STEMRA (hierna simpelweg BUMA) Gestapo uit de vorige eeuw dat er voor moet zorgen dat bijv clubs en podia moeten betalen voor filmpjes die ze op hun site zetten om concerten te promoten. 'Want anders is het broodroof', zo zegt de BUMA.

Van wie is dan die broodroof, vraag ik me dan af. 'Van de artiest', aldus BUMA. Ja, natuurlijk. Wat stom van me. De artiest. Ratten dat we zijn, met ons geëmbed. Met elk Youtube filmpje wat we neerzetten roven we pistoletje na pistoletje uit de broodtrommels van de al-zwaar-uitgemergelde artiesten, totdat er uiteindelijk niets meer dan wat droge kruimels achterblijven. De artiest zal als een direct gevolg door onze promotie van zijn concert een subiete hongerdood sterven. Moordenaars zijn we dus, volgens de BUMA. MOORDENAARS!

Maar dan vraag ik me af, waar is dan die hele artiest, in deze discussie? Zouden ze zich niet met z'n allen volmondig achter BUMA moeten scharen om het onrecht aan te kaarten wat wij, het consumerende voetvolk, hun aandoen met onze embeddingswoede? Waar zijn de posters van een Anouk met een dichtgenaaide mond, waar zijn de spotjes van een diep-verontwaardigde Borsato (hij kan immers het geld wel goed gebruiken, me dunkt)?

En wat te denken van alle beginnende artiesten vertegenwoordigd door de BUMA-clan? De bands die alle promotie nog kunnen gebruiken en moeten vechten voor een beetje bekendheid hoor ik niet. Ze zouden het potdomme van de daken af moeten schreeuwen gezien het embedden e.d. hun meer waardevolle naamsbekendheid oplevert, maarnee, ze lijken veel liever te luisteren naar de botoxlippen van Club BUMA die hun een grote zak geld voor de ogen houdt en deze subiet wegtrekt als een dergeljke band aangeeft problemen te hebben met de gang van zaken. 'En waag het niet om kritiek te leveren!' zegt BUMA streng vanaf de lederen designerstoel. 'Anders dan krijgen jullie NIETS!' Uit angst voor eventuele represailles lijken de kleine bands geslagen en bestriemd te blijven liggen onder haar BUMA zweep. Voor hun eigen bestwil natuurlijk, want alles is beter dan het slachtoffer te zijn van 'die vervloekte broodroof'.

Maar is BUMA dan wel zo integer als ze zelf willen doen voorkomen? Ze beleggen gerust met de inkomsten die er binnenkomen van al die heffinkjes en belastinkjes, en als ze dan geld ermee verliezen (zoals, laten we zeggen, 14 miljoen ofzo), dan gaat er ook minder geld naar de artiest. Wie is er dan eigenlijk brood aan het roven? Miljoenen verliezen van geld wat eigenlijk niet van jou is – in films eindigen dat soort mensen in een kanaal, met een blok beton aan hun voeten.

Nee, volgens mij is het BUMA zelf die nog wel de grootste broodrover is, en uit angst voor de technologische ontwikkeling wild om zich heen is begonnen te slaan. Ze zijn door de tijd achterop geraakt, vinden zichzelf in een onbekend, nieuw gebied en in plaats van dat zij de moeite nemen zich aan te passen aan die nieuwe wereld, dient die nieuwe wereld zich maar aan te passen aan hen. En ze weten dondersgoed zelf ook dat ze niet bijster goed bezig zijn, ware het niet dat ze met de geldstroom een dergelijke machtspositie in handen hebben dat ze nu ook de rechten voor 'het bepalen van eerlijkheid' in handen menen te hebben – hoe anders wil je dat hele embedproject afdoen als 'Fair Play'. Als een stichting cq. vereniging (want dat is de BUMA/STEMRA) zoveel macht krijgt dan stijgt de boel al gauw naar het hoofd, zo blijkt maar weer.

Gelukkig begint de politiek zich ook te roeren tegen dit zogenaamde 'braafste jongetje van de klas' en heeft de BUMA als gevolg z'n plannetjes genuanceerd. Ik vrees echter dat zolang de artiesten hun mond niet roeren BUMA vrolijk door kan gaan waarmee het bezig is. Broodje Auteursrechtencoup iemand?

Reactie op Broodroof
Door op 26-10-2009 om 23:03u



Wat kijk jij een enge films.

Reactie op Broodroof
Door Pieter Post op 27-10-2009 om 13:21u



Maar ik ben het er helemaal mee eens. Voor de volle 100%, om nog maar niet over de 'Stichting' Brein te beginnen...

Reactie op Broodroof
Door Bastiaan op 27-10-2009 om 14:43u



Je hebt helemaal gelijk, maar ik geloof ook dat je je iets te veel laat meeslepen, want met iets minder uitroeptekens en gescheld was het ook een goed stuk geworden. Desalniettemin, ga zo door.

Het ergst vind ik nog dat regionale aanklootcoverbandjes boetes van Buma kunnen krijgen als zij een liveclipje op hun site plaatsen, waarop ze een klassieker coveren ofzo. Laat die bandjes toch lekker muziek maken!

Reactie op Broodroof
Door Scum op 27-10-2009 om 18:16u



Festivals en concerten zijn nog nooit zo druk bezocht! Dankzij het internet! Meer mensen zijn echt muziek gaan luisteren dankzij het internet. Mooiste wat de muziekindustrie overkomen is zou ik zomaar zeggen. Alleen de platenmaatschappijen hebben er last van, maar die maken de muziek toch niet?

Tijd om die nazi-stichting tot de wortel uit te roeien.

Reactie op Broodroof
Door Wouter op 27-10-2009 om 18:59u



Een vereniging heeft leden. Een stichting niet. Volgens mij kan je niet lid worden van BUMA/STEMRA. Dus "vereniging cq. stichting" begrijp ik dan niet zo goed

Reactie op Broodroof
Door Narrative op 27-10-2009 om 20:14u



Prima onderwerp, leuke colum.

Reactie op Broodroof
Door Sieb op 31-12-2009 om 17:26u



Je beste stuk (ben met terugwerkende kracht aan t lezen) en ben t er ook volkomen mee eens.

Ze (Buma) blijven trouwens ook nog eens veel te lang op het geld (VAN DE ARTIEST) zitten!!! Kortom dieven x2 --> maar we leven in maatschappij waar hullie tegen gullie is (en ze zijn bij Buma vooral blij met zichzelf, dus rara wie dan maar de Zwarte Piet toegespeeld krijgt)

Artiest is overigens ook iemand die vooral optreedt/entertained, niet uitsluitend shit moet verkopen (...voor met name anderen, ook nog eens).

En recent onderzoek heeft aangetoond dat de download-piraten juist meer muziek kopen, dan die brave harries (want die interesseren zich überhaupt niet voor muziek, haha!!!)

Zelfs Metallica is afgelopen decennium bijgedraaid! Dus...
(Nu Gene Simmmons nog en dan volgt Buma "van eigenst")

Gr

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.