Pitfest
Enquête

Het is steeds gebruikelijker dat de verkoop van concerten en festivals minstens een jaar van tevoren reeds begint, waarbij je er soms snel bij moet zijn om een ticket te scoren. Vind jij dat een probleem?

ja, want er komen meer kosten bij kijken dan 1 ticket, bv. vervoer of hotel
ja, want ik weet zo lang van tevoren niet of ik die dag(en) moet werken
ja, want ik moet eerst sparen voor ik een kaartje kan kopen
ja, want ik wil eerst weten wat er in die periode nog meer te doen zal zijn
ja, om een andere reden
nee, dan heb ik meer tijd om bv. vrije dagen, vervoer of oppas te regelen
nee, het maakt mij echt niet uit wanneer de voorverkoop begint
nee, ik vind het juist fijn om zo lang voorpret te hebben
nee, want ik beslis later wel en koop dan een tweedehands ticket
nee, zolang ik gekochte tickets maar mag doorverkopen via bv. ticketswap
nee, om een andere reden
bij sommige concerten vind ik het wel een probleem, bij andere juist niet
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Gorgoroth, Mortiis, Hats Barn en Aran Angmar
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Metal Before Christmas
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock en Skroetbalg
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
  • 1 december:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Jag Panzer en Ruthless
    27 december:
  • Lugubrum, Botulistum en Triste Saison
  • Pestilence en MagnaCult
Kalender
Vandaag jarig:
  • Alberto Agulló (Hapax) - 45
  • Charlie Benante (Anthrax) - 62
  • Danyell Stampe (Slymenstra Hymen) (Gwar) - 57
  • Frank Schilperoort (Devious) - 42
  • Georg "Sir G." Lenhardt (Die Apokalyptischen Reiter) - 44
  • Gilles Moinet (The Old Dead Tree) - 48
  • Jimi Hendrix (The Jimi Hendrix Experience)† - 82
  • João Rodrigues (Oratory) - 46
  • Kjetil Manheim (Mayhem) - 56
  • Manni Schmidt (Grave Digger) - 60
  • Mike Bordin (Faith No More) - 62
  • Shane Embury (Napalm Death) - 57
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 46
Column

Metal for the Masses

Door Greg, mei 2009

Het lijkt alsof metal aan het terugkeren is naar het grote publiek. Of nou ja, laten we niet op de zaken vooruitlopen – de hoeveelheden bestickerde hiphop-petjes met dollartekens zijn nog altijd niet uit het straatbeeld weg te denken – maar de cultuur van de decibellen lijkt weer op de weg naar boven. Er zijn ineens legio bandjes die de oude stijlen naspelen, reünies blijken succesvoller dan ooit, Wacken is al uitverkocht voor het nieuwe jaar is aangebroken en Metallica vindt het zelfs rendabel een eigen internationale Ozzfest tour op te zetten.

En dat is goed, voor een aantal dingen. Door de groeiende animo komt er meer geld vrij voor nieuwe festivals, meer jonge bandjes krijgen de kans hun kunsten op plaat te zetten en Jan Metalhead hoeft zich minder vaak te verantwoorden voor het luisteren naar zulk verderfelijk kindermolesterend gebrul.

Maar het heeft natuurlijk ook z'n nadelen. Zoals eerder aangehaald is Wacken inmiddels dermate massaal geworden dat een nieuwe editie al is uitverkocht voordat de helft van de line-up bekend is en vinden onze Belgische vrienden uit Dessel het geen punt om onze shockrockende pleeborstel Marilyn Manson te laten headlinen.
En dan rijst de vraag – zouden we het eigenlijk wel prettig vinden als onze muziek zou terugkeren naar een mainstream vlak? Zijn we eigenlijk van oudsher niet van die verbitterde langharige elitaristen die erop pratgaan hoe underground hun eigen muziek is? Vinden we het niet gewoon fijn om alternatief te zijn?

Want hoe het ook zij, als een band die je goed vindt de wegen der populariteit inslaat worden de concerten minder intiem, stijgt het gehalte pubers, gothics en cokesnuivers voor het podium en mag je blij zijn als je minder dan 2 euro 50 voor een pilsje kan neertellen... om over de entreeprijs maar te zwijgen. En dan heeft de band in veel ogen meteen afgedaan. Onterecht natuurlijk... want de band kan zelf weinig doen aan het publiek wat er naar hun shows komt.

Anderzijds is het natuurlijk wel mooi voor de band zelf – er is meer tijd en geld voor betere opnames, en men krijgt meer ruimte cq. mogelijkheden om hun creativiteit de vrije loop te laten en de grenzen van hun muzikaal kunnen op te zoeken. Het probleem daarmee is: vaak worden die grenzen ook snel genoeg behaald, en hoewel het nieuwe materiaal niet slecht hoeft te zijn zal de band er altijd moeite mee hebben om hun 'doorbraakrelease' in succes te evenaren. Een breder publiek betekent immers meer kritiek.

Ikzelf weet het nog niet echt – ik vind het zelf een zegen om voor minder dan 10 euro in 'n klein zaaltje een geweldige avond te kunnen beleven, en besef me dat het net zo goed ook anders had kunnen zijn. En ja, natuurlijk zijn die grote massa's wel weer geweldig om in te staan... maar die zijn er ook wel als de metalmuziek haar jaren 80 status niet herpakt. Het is dus allerminst nodig... maar of het ook echt een verbetering zou zijn?

Nouja, misschien overdrijf ik wel - we moeten immers niet vergeten dat hoe succesvol iets mag worden, het principe van de kleine zaal nooit echt uit zal sterven. Een eventuele mainstreamstatus zal altijd verdeeld zijn over een select groepje bands, en daar tegenover zullen altijd nog de ruwe, ongepolijste diamanten van bands staan die ik evenzo een warm hart toedraag. Bands komen, bands gaan; je moet alleen naar de ene band wat harder zoeken dan de ander.

Reactie op Metal for the Masses
Door Arjan op 25-05-2009 om 20:58u



Erg herkenbaar.
Neem bijvoorbeed: Opeth of The queens of the stone age. (okee is geen metal) Beiden bands behoren tot mijn favorieten, maar zijn gewoon te mainstream geworden.

Reactie op Metal for the Masses
Door Maurice op 25-05-2009 om 22:16u



Het is aan de ene kant wel gaaf om je favoriete band in een grote zaal te zien samen met 1000en anderen die er hetzelfde over denken, maar aan de andere kant is het ook geweldig om in een kleine zaal of kroeg naar een band te staan kijken, waar je na afloop nog gewoon gezellig een biertje mee drinkt.

Reactie op Metal for the Masses
Door Matthijs op 25-05-2009 om 22:17u



Awel, het kan mij in principe weinig interesseren. Zolang de muziek maar goed is.

Reactie op Metal for the Masses
Door Rob op 25-05-2009 om 22:24u



is dit een issue? Er staan tegenwoordig iets meer metalcd's in de cd top 40 heb ik begrepen maar om dan meteen van metal for the masses te spreken...... Wie weet of het zo is. Ik vind het zelf erg plezierig in een kleinere zaal naar een band te kijken.

Reactie op Metal for the Masses
Door op 25-05-2009 om 22:30u



Boeie jongens, als je muziek luistert omdat het obscuur is ben je sowieso al verkeerd bezig. Ik ben blij met de grotere interesse in Metal. Meer erkenning voor de bands; en de kleinere underground zal altijd wel in een cafétje blijven optreden voor een paar eu's. Oftewel ik ben er niet tegen. Wel een leuk column Greg net als je andere (y).

Reactie op Metal for the Masses
Door zumiie op 25-05-2009 om 22:32u



Denk het grootste voorbeeld is bring me the horizon
ze zen ineens keii populair waardoor ik het minder leuk vind om nog naar hun te luistere, op groez was het immens druk om hen te kunnen zien door 14jarige 4u voordat het begint al vanvoor stonden te wachten..

Reactie op Metal for the Masses
Door Jeroen op 25-05-2009 om 22:56u



Ik snap geen fuck van die laatste reactie. Volgende column over toenemend analfabetisme?

Prima stukje weer Greg

Reactie op Metal for the Masses
Door zumiie op 25-05-2009 om 23:06u



? zo veel msn-taal is er niet bij hoor x)
kvind het gwn jammer dat zo een band ineens immens populair word door 14-jarigen.
kem liever een wat oudere generatie..

Reactie op Metal for the Masses
Door Richard op 25-05-2009 om 23:20u



Inderdaad, neem nou Cradle Of Filth, daar zie je nu ook jongere broertje of zusje van 12/13 jaar al naar luisteren. Zulk soort dingen zijn wel weer jammer vind ik.

Reactie op Metal for the Masses
Door Gert op 25-05-2009 om 23:41u



Inderdaad. Kinderen die naar muziek luisteren. Schandalig.

Reactie op Metal for the Masses
Door Amibor op 26-05-2009 om 00:01u



Excuseer, maar het vind het een column die bol staat van de bullshit. Wat hebben commercie en goeie muziek met elkaar te maken? Niets. Een band verkoopt niet altijd juist zoveel omdat ie zo goed is. Een plaat wel of niet luisteren omdat er een miljoen ingestopt is of 100 euro, dat heeft weinig met liefde voor muziek te maken. En mocht een band verzwolgen worden door een groot label en stapels merchandise, dan noemt men dit 'door de mand vallen'. Overigens vind ik dat dit bij bar weinig metalbands van toepassing is. Op welke bands is het idee van 'het keert terug naar de massa' uberhaupt gebaseerd?
De grote bands als Metallica, Iron Maiden, Slayer en Black Sabbath (in welke samenstelling dan ook) zijn altijd al groot geweest en hebben altijd al geheadlined. Ik heb eerder het idee dat een paar voorheen grotere bands nu weer langzaam verdwijnen in de underground. Neem bijv. Cradle Of Filth, stond een paar jaar geleden nog grote concerten te geven, nu staan ze in een nog niet uitverkocht Watt R'dam.
Hoe dan ook, ik blijf walgen van de kijk op bands alszijnde underground/mainstream. Elke band wil wel een centje verdienen, of zelfs leven van zijn band. Dit is nu eenmaal niet mogelijk voor de nieuwe extreme bandgeneratie, maar vooral voor bands die veel concessies doen, pop door hun metal flikkeren om het toegankelijker te maken en natuurlijk de oude pioniers, die er gewoon simpelweg als eerste waren, en daarom een gigantische fanbasis hebben. Maar ik zou wel eens willen zien hoe die ontzettend gave 'underground' band van jou zich gaat gedragen als er een miljoenencontract onder de neus wordt geschoven. Commercie hoeft geen vloek te zijn voor de muziek die een band produceert, het ligt eraan hoe de band hiermee om springt.
En Marilyn Manson headlinen op Graspop is ook belachelijk, maar vooral omdat het amper metal te noemen is.

Reactie op Metal for the Masses
Door NvE op 26-05-2009 om 09:06u



Ja wat gaat het toch goed met metal, op kleinere concertjes met onbekendere bands zie je doorgaans geen hond en op de mainstreamfestivals gaan we ineens met z'n allen naar Metallica en Bullet for my Valentine kijken......

Reactie op Metal for the Masses
Door Squidward op 26-05-2009 om 11:23u



Op een of andere manier trekken commerciele mij vaak niet zo, ik vind Lamb Of God, Mastodon of Shadows Fall(om er even een paar te noemen) verreweg van slecht, maar er zijn net zo goed duizenden malen onbekendere en toch betere bands zoals Toxik of Helstar....

Metallica's jaren 80 albums vind ik zeer goed, maar ik heb daartegenover ook Bonded By Blood van Exodus of Heresy van Paradox. Alleen Iron Maiden en misschien Judas Priest zijn een van de weinige grote bands die tot mijn favorieten behoren.

Ik vind dat er vaak meer kwaliteitsspul te vinden is bij de onbekendere groepen in een genre dan bij de commercielere bandjes. En over concerten: meestal zijn ze in kleine zaaltjes, en dat vind ik (tenzij het te vol zit) erg fijn, maar ik heb ook niets tegen een Goffertpark of GelreDome.

Reactie op Metal for the Masses
Door op 26-05-2009 om 18:50u



Een column als deze doet me denken aan Majesty - Into The Stadiums

In every art some times are hard, but
our strenght won't fail.
'Cause Metal is the greatest art, so Metal will prevail!
The time has come to sing a song
about this powerfull scene.
About the greatest way to live, the world has ever seen.
Sing this hymn of victory, it will be our guide.
The way of Heavy Metal is a way of truth and pride.
I know the time will come, when all the world will rock.
This song was blessed by Heavy Metal Gods!

All the charts, they will be ours.
'Cause we will never stop.
We show the worls a sacred way. Bring Metal to the top.
Our strong words will spread around by media and mail.
All True Metal Warriors, come shout it out: All Hail!!!
I know there are people in the
scene, who once lived it out.
Now they're watching TV, prefer sitting on their couch.
But Brothers, the're still bands around
who play their songs with soul.
So move your ass, come to our Metal Show!

Bring Metal to the stadiums.
That's where it belongs.
Into the stadiums we ride.
We conquer all the stadiums with Metal and with pride.
Into the stadiums tonight.

All the crowds are growing.
Thousands side by side.
Sworn by blood, that they will all unite.
All over the battlefields our voices will be heard.
Right across the continent and all around the world.
Shout it out:

Reactie op Metal for the Masses
Door jaap op 26-05-2009 om 19:16u



Aardige Column en interessante reacties, alleen wtf is dat toch altijd met Metallica? Noemt de gemiddelde bezoeker van Metalfan dit nog steeds "metal"? Verder is het overigens wel aardig om sommige bands... metal of niet... te zien groeien. Neem nou Volbeat, die mannen hebben echt te maken met een stijgende lijn in hun succesverhaal. Cradle of Filth lijkt het inderdaad een stuk minder goed te doen vandaag de dag... minder... in de zin van: dat is vast niet Dani's bedoeling? Wie weet....

Maargoed.. als iedereen nou eens zou luisteren wat hij/zij ECHT mooi zou vinden zou het gehele muziekwereldje, inclusief al die hitshit, er heel anders uitzien...

Gegroet,
Jaap V.

Reactie op Metal for the Masses
Door Lucretia666 op 17-07-2009 om 17:11u



Ach, ik kan intens genieten van een optreden in een klein zaaltje (Baroeg) en compleet uit m'n dak gaan op Graspop met 20 duizend anderen. Het heeft allebei z'n charme. Ik stond buiten de Baroeg te lullen met Rotting Christ, wat ik geweldig vind, maar je moet bands hun succes (en laten we niet vergeten hun BOTERHAM!) wel gewoon gunnen, zeg. Echte metal gaat nooit echt mainstream worden, laten we nou wel wezen. En we gaan (bijna) allemaal puur voor de muziek, maar ik denk dat we, de keerzijden niettegenstaande, het imago van 'onze' muziek toch wel leuk vinden.
En kinderen mogen ook gewoon naar muziek luisteren! Ik ben zelf begonnen met Guns n'Roses, nota bene. Ik ga nu naar bijv. Rotting Christ. Smaak ontwikkelt zich en mensen worden meestal niet geboren met een volledig ontwikkelde smaak.
The dark gift works different for each of us...

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.