Pitfest
Enquête

Het is steeds gebruikelijker dat de verkoop van concerten en festivals minstens een jaar van tevoren reeds begint, waarbij je er soms snel bij moet zijn om een ticket te scoren. Vind jij dat een probleem?

ja, want er komen meer kosten bij kijken dan 1 ticket, bv. vervoer of hotel
ja, want ik weet zo lang van tevoren niet of ik die dag(en) moet werken
ja, want ik moet eerst sparen voor ik een kaartje kan kopen
ja, want ik wil eerst weten wat er in die periode nog meer te doen zal zijn
ja, om een andere reden
nee, dan heb ik meer tijd om bv. vrije dagen, vervoer of oppas te regelen
nee, het maakt mij echt niet uit wanneer de voorverkoop begint
nee, ik vind het juist fijn om zo lang voorpret te hebben
nee, want ik beslis later wel en koop dan een tweedehands ticket
nee, zolang ik gekochte tickets maar mag doorverkopen via bv. ticketswap
nee, om een andere reden
bij sommige concerten vind ik het wel een probleem, bij andere juist niet
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Gorgoroth, Mortiis, Hats Barn en Aran Angmar
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Metal Before Christmas
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock en Skroetbalg
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
  • 1 december:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Jag Panzer en Ruthless
    27 december:
  • Lugubrum, Botulistum en Triste Saison
  • Pestilence en MagnaCult
Kalender
Vandaag jarig:
  • Alberto Agulló (Hapax) - 45
  • Charlie Benante (Anthrax) - 62
  • Danyell Stampe (Slymenstra Hymen) (Gwar) - 57
  • Frank Schilperoort (Devious) - 42
  • Georg "Sir G." Lenhardt (Die Apokalyptischen Reiter) - 44
  • Gilles Moinet (The Old Dead Tree) - 48
  • Jimi Hendrix (The Jimi Hendrix Experience)† - 82
  • João Rodrigues (Oratory) - 46
  • Kjetil Manheim (Mayhem) - 56
  • Manni Schmidt (Grave Digger) - 60
  • Mike Bordin (Faith No More) - 62
  • Shane Embury (Napalm Death) - 57
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 46
Column

What's in a name...

Door Greg, februari 2009

Het is de achtentwintigste juni 2008, en om net over negenen dient zich op de Main Stage van het Belgische Graspop de Braziliaanse band Cavalera Conspiracy aan. Ik sla het geheel van een afstandje gade, en tijdens het optreden bewijst de cirkelpit een meter of 50 van me vandaan dat de Cavalera franchise nog altijd goed boert. Tijdens de set brengen ze, zoals verwacht (en bijna zoals vanzelfsprekend), ook Sepultura nummers ten gehore. Hmmm...mensen die nummers coveren van een band die ze zelf hebben opgericht. Praat je dan nog eigenlijk wel over covers?

Ik dacht er even over na, maar bedacht me al gauw dat het weinig uitmaakte. Sepultura nummers uit hun Sepultura tijd; daar moet je van genieten. Van een afstandje sloeg ik dus de bedreadlockte Braziliaan met z'n broer gade, met de enorme cirkelpit aan hun voeten. De rest van het publiek was het klaarblijkelijk eens met die conclusie, en ploegde het veld vakkundig om.

Zolang het beestje maar een naam heeft, dacht ik. Natuurlijk kan je steen en been klagen dat men eens normaal moet doen (zoals de altijd-eloquente Bruce Dickinson over Heaven & Hell, op de laatste editie van Fields of Rock: 'I think they should just call it Black Sabbath and get it over with') en eigenlijk zit daar natuurlijk wel een kern van waarheid in, maar ja, met grote namen zijn veel centjes gemoeid. Haken, ogen en dollars. In zo'n wereld leven we nou eenmaal... het is triest, maar waar.

Want aan de andere kant heb je ook weer bands die nog maar 1 of 2 originele leden in de gelederen hebben en nog altijd onder dezelfde vlag door aan het varen zijn. En dat mag ook weer niet; dan moet de naam opeens veranderd worden. "Want het is een andere groep mensen, dus niet representatief voor het verleden van de band" wordt er dan luidkeels geroepen. Maar ja, dat kan niet…omwille van dezelfde haken, ogen… en dollars.

Zijn we uit het oog verloren dat het om de muziek gaat? Wat maakt het nou uit dat een band als Sepultura nog maar 1 origineel lid heeft; de laatste paar albums zijn (mijns inziens) gewoon erg sterke langspelers... maar nee, omdat het zonder de Cavaleraatjes is is het opeens slecht.

Nee, volgens mij doen de bandnamen zelf er eigenlijk weinig toe. De namen van de leden (en in het bijzonder de zangers) des te meer. Da's ook de reden waarom de Cavalera Conspiracy zo'n commercieel succes oogstte, waarom de Anthrax reunie met Belladonna zo ver kwam, waarom de Dublin Death Patrol met Billy en Souza op Fields of Rock mocht staan en waarom Iced Earth nu ineens weer met Barlow bezig is; de fans leggen met die namen automatisch bruggetjes naar eerder werk en blijven dus plakken. En als fans blijven plakken spenderen fans geld.

Andersom werkt het echter ook, zoals Sepultura dus heeft mogen ondervinden. De band lijkt tot in de eeuwigheid (of een reünie met de Cavalera's) verdoemd, ongeacht hoe goed hun prestaties op nieuw werk ook zijn. Het lijkt de vermaarde vloek van de vocalisten...gaan ze weg, dan heeft meteen de rest van de band in de ogen van de opgebouwde fanbase afgedaan. Komen ze terug, dan vinden ze het allemaal geweldig. Lekker boeiend of later werk met een andere zanger ook goed is...andere stem, andere band luidt het devies. En tja, alles wat anders is is natuurlijk bij voorbaat kut.

Zonde.

Reactie op What's in a name...
Door r1Co op 23-02-2009 om 20:45u



hulde, niks tegen max maar ik vind Derrick beter. Z'n stem ligt gewoon fijner in mijn gehoor. Qua muziek zijn ze helaas wel wat over hun hoogtepunt heen helaas (wat wil je met albums als Arise, BTR en voor mij persoonlijk vooral Chaos AD, maar de laatste albums vind ik zeker niet slecht, integendeel; Ik vind bijvoorbeeld A-Lex stukken beter dan Cavalera Conspiracy, maar op 1 of andere manier krijgt A-Lex lang niet zoveel fans naar de band toegetrokken dan de gebroeders cavalera. zonde

Reactie op What's in a name...
Door Iwan op 23-02-2009 om 21:20u



Allereerste de laatste zin. Wat hoorde ik over de laatste Cannibal Corpse en Amon Amarth plaat? Mensen die lopen te zeiken dat het allemaal hetzelfde is en geen vernieuwing is dus dan is het ook weer niet goed.

Het nieuwe Sepultura is niet slechter omdat het zonder de Cavaleras is maar gewoon slechter omdat het minder sterke albums zijn. Het ging al mis bij Roots en die plaat was nog met de beide broers.

Namen van band leden zijn niet de factor voor succes het blijft toch gewoon de muziek hoor. Iced Earth klink gewoon beter met Barlow

En wat dachten we van Iron Maiden want kennen we Paul DiAnno nog?
Dat was toch echt de orginele zanger maar we luisteren toch echt allemaal naar Dickinson. Sterker nog Iron Maiden is juist bekent om deze zanger.
Nightwish heeft toch ook dacht ik een ander op zang en daar gaat het toch ook niet slechter mee. En als er een band is die hun unieke zang kwijt zijn is het Nightwish wel.

Dus leuke colomn maar niet echt geheel de waarheid

Reactie op What's in a name...
Door Lone Starr op 23-02-2009 om 21:38u



"Nee, volgens mij doen de bandnamen zelf er eigenlijk weinig toe. De namen van de leden (en in het bijzonder de zangers) des te meer."

Nogal wiedes, die namen staan voor creatieve inbreng, in veel gevallen voor fundamentele, gezichtsbepalende inbreng. Als deze vertrekt, vind je het dan gek dat mensen de inbreng volgen? Vind je het dan gek dat mensen het leuk vinden klassiekers nog eens te horen, gespeeld door de oorspronkelijke schrijver/zanger/drummer/gitarist.

Mensen volgen geen namen, mensen volgen de creatieve inbreng waarbij zij zich het prettigst voelen.

Reactie op What's in a name...
Door Lone Starr op 23-02-2009 om 22:13u



.....vervolg

Zo werkt het iig bij mij, en zo te lezen ook bij jou. Het gaat idd om de muziek.

Reactie op What's in a name...
Door Matthijs op 23-02-2009 om 23:53u



Je hebt helemaal gelijk wat Sepultura betreft. In mijn optiek heeft de band nog de volledige recht om de naam te dragen. Paolo Jr. is de enige oorspronkelijke bandlid nog, maar Andreas Kisser zit er al zo lang bij dat hij ook gewoon echt een deel van Sepultura is geworden. De broeders Cavalera zijn natuurlijk de oprichters en lange tijd het gezicht. Maar tijden veranderen. Derrick Green toont zich al een decennium lang een waardig opvolger van Max en hoort nu gewoon bij de band. En dat zal nu ook gewoon met Iggor gebeuren.

Reactie op What's in a name...
Door Old Mhb op 24-02-2009 om 07:50u



Er zijn groepen die goede muziek maken en waar geen enkel origineel bandlid meer in zit.

Zowel Maiden,Priest en Iced Earth trokken zonder hun bekendste zangers veel minder volk. Dus daar zit geld achter.
Ik zeg bewust hun bekendste zangers want ik vind Di Anno een goede zanger maar geen goede componist. Live vond ik hem beter dan Dickinson die ik live dan weer slecht vind zingen.

Neil Turbin vind ik dan weer beter dan Belladonna die in mijn ogen een irritante stem heeft en Paul Ballof is voor mij de beste Exoduszanger ooit. Dat is een kwestie van smaak.

Heaven and Hell mag de naam Black Sabbath niet gebruiken door hun contract met Ozzy. Als ze dat wel doen krijgen ze boel met Ozzy's wijf die zijn management verzorgd. ( Ik weet niet zeker als ze dat nog steeds doet )
Bovendien zegt Dickinsom liever iets positief over Dio dan over Ozzy. Denk maar eens aan het OZZfest 2005 en speciaal aan het optreden in San Bernandino op 22 augustus. Na eerst 3 of vier keer de boel gesaboteerd te hebben tijdens het optreden van Maiden liepen Ozzy en Sharon doodleuk het podium op om te vertellen wat voor klootzak Bruce wel is. Heb ik op boothleg, slechte kwaliteit maar hilarisch om te horen hoe zulke rijke beroemde volwassen mensen zo kinderachtig kunnen doen. Capsones noemen ze dat.

En voor de rest brengen artiesten meestal nummers van hun oude bands waarmee ze eventueel groot mee zijn geworden.

Waarom zouden we anders nog naar een optreden van Di Anno gaan ?
Die is overigens pas de derde Maidenzanger na Paul Day ( 1975 tot 1976 ) en Dennis Wilcock. (1976 tot 1977) Bron : http://www.metal-archives.com/

Maar wie kent die nog ???

Reactie op What's in a name...
Door op 24-02-2009 om 08:17u



he Old MHB, niemand kent die Maiden zangers omdat ze niet op plaat te horen zijn. In die fase zat de band nog in het "spelen voor 2 kratjes bier" tijdperk.

Reactie op What's in a name...
Door Old Mhb op 24-02-2009 om 15:29u



Juist, maar dan moet Iwan eerst zijn huiswerk doen.

Om de wijsneus uit te hangen meldt ik julie hierbij dat er in 1964 reeds een band bestond met de naam Iron Maiden. Afkomstig uit het britse Basildon , Essex en ze speelden een soort blues a la ZZ Top in hun jonge jaren.

Ze wilden hun debuutalbum Maiden Voyage uitbrengen in 1970 maar hun toenmalige platenmaatschappij Gemini heeft dat nooit gedaan.

Dat album is in 1998 toch uitgebracht maar ik weet niet bij welke maatschappij.

1 van de leden met name ,Barry Skeels, heeft daarna een aantal jaren gewerkt als bastechnicus bij de ons allen bekende band Venom.
Hij heeft naderhand ook bij het management van de band gewerkt.

De band heeft ook een single uitgebracht met aan de ene kant Ned Kelly en op de bkant het nummer Falling.
Het nummer Ned Kelly hebben ze gebruikt in de gelijknamige film uit 1970 waarin Rolling Stones' zanger Mick Jagger een hoofdrol had.

Ze hebben ook nog gespeeld onder de naam Growth.
Andere originele leden waren Steve Drewett, Chris Rose (geen familie van Axl), en Alan Hooker.

Voor mensen die fan zijn van het oude ZZ Top werk is het wel eens de moeite om het net af te schuimen.

Ze waren ook support voor Jethro Tull, Fleetwood Mac,The Groundhogs en King Crimson.

Niet bepaald onbekende bands en toch kent niemand ze meer.

Reactie op What's in a name...
Door Edwynn op 24-02-2009 om 16:40u



Als een aantal mensen een band opricht ontstaat er een soort instituut of rechtspersoon. Er kunnen mensen vertrekken en nieuwe weer bijkomen, het instituut blijft dan bestaan. Soms oefenen sommige mensen een dusdanige invloed uit op een band, dat als ze vertrekken een groot deel van de creativiteit meenemen.
Bij Sepultura hebben de Cavalera broeders besloten de band te verlaten en niet besloten de rest van de band weg te schoppen. Het intituut Sepultura blijft hierdoor bestaan met de achtergebleven leden en kunnen nieuwe mensen aantrekken. De Cavalera's zijn echter zo vervlochten met Sepultura dat het logisch is dat hun grootste invloeden daarvandaan komen. Zelf vind ik het dan ook niet zo belangrijk onder welke naam de muziek gemaakt wordt. Het loopt nou eenmaal hoe het loopt. De tijden van Beneath The Remains en Arise komen toch niet meer terug. En als je van die namenkwestie een punt gaat maken, krijg je van die verwarrende Gorgoroth, Whitesnake en Saxon toestanden.
Als men maar goede muziek blijft maken houdt kan elke incarnatie bestaansrecht verwerven.
Overigens vind ik A-Lex vele malen boeiender dan wat de Cavalera mannetjes uitgepoept hebben.

Leuke column. Interessant om hierover eens na te denken. Het is eigenlijk van de zotten dat we roepen dat Heaven & Hell maar Black Sabbath moet gaan heten. Of dat Exodus geen Exodus meer mag heten omdat er nog maar één origineel bandlid inzit.
Volgens mij bepaalt de rechter wie welke naam mag dragen.

Reactie op What's in a name...
Door kef op 24-02-2009 om 17:50u



Mooi geschreven

Reactie op What's in a name...
Door Edwynn op 24-02-2009 om 20:16u



Dankjewel!

Reactie op What's in a name...
Door Old Mhb op 24-02-2009 om 20:35u



Edwynn,
Je hebt groot gelijk. Het is de muziek die telt. Dat is hetgeen wat men zich blijft herrinneren.

Iedereen kent de namen van Bach, Chopin, Beethoven ... maar hunne kop niet of de titels met hun muziekstukken.

En opeens hoor je een klassiek wijsje dat je kent maar geen naam kunt op plakken.

Dat is de kracht van muziek.

Reactie op What's in a name...
Door kaas op 24-02-2009 om 21:04u





En Gorgoroth dan?

Reactie op What's in a name...
Door Tomgoroth op 24-02-2009 om 21:42u



Gorgoroth:
Het Plateau van Gorgoroth omvat het grootste deel van het noord-oosten van Mordor. Op het plateau bevinden zich de toren van Sauron: Barad-dûr en de Doemberg. In het westen wordt het plateau begrenst door de heuvelrug de Morgai, waarachter de weg van Durthang naar de toren van Cirith Ungul loopt.

Reactie op What's in a name...
Door Iwan op 25-02-2009 om 16:38u



Over al die andere Maiden zangers bewijst maar mijn punt des te meer dat het dus niet om orspronkelijke leden en die namen draait maar om de muziek en wat iedereen het best vind.

Reactie op What's in a name...
Door tankard op 26-02-2009 om 11:26u



ik vind het goed dat cavalera die songs spelen hoor ze liever van hun dan van de sepultura van nu wat je zef niet meer sepultura kunt noemen niemand vanop de originele line up

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.