-
27 november:
- Benighted, Baest en Coffin Feeder
- Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
- Gorgoroth, Mortiis, Hats Barn en Aran Angmar
- Sirenia en Xandria 28 november:
- Benighted, Baest en Coffin Feeder
- Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
- Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
- Sirenia en Xandria
- Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
- While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve 29 november:
- Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
- Mayhem
- Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
- Smash Into Pieces
- While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve 30 november:
- Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
- Herrie Festival
- Metal Before Christmas
- Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
- Peter Pan Speedrock en Skroetbalg
- SiM
- Sirenia en Xandria 1 december:
- Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
- Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
- Jag Panzer en Ruthless
-
27 december:
- Lugubrum, Botulistum en Triste Saison
- Pestilence en MagnaCult
- Alberto Agulló (Hapax) - 45
- Charlie Benante (Anthrax) - 62
- Danyell Stampe (Slymenstra Hymen) (Gwar) - 57
- Frank Schilperoort (Devious) - 42
- Georg "Sir G." Lenhardt (Die Apokalyptischen Reiter) - 44
- Gilles Moinet (The Old Dead Tree) - 48
- Jimi Hendrix (The Jimi Hendrix Experience)† - 82
- João Rodrigues (Oratory) - 46
- Kjetil Manheim (Mayhem) - 56
- Manni Schmidt (Grave Digger) - 60
- Mike Bordin (Faith No More) - 62
- Shane Embury (Napalm Death) - 57
- Tim Yeung (Hate Eternal) - 46
Metalheads kunnen er eigenlijk niet omheen: samples. Bands hebben er vaak een handje van gehad nummers op te sieren met een leuke uitspraak aan het begin van een nummer, en iedereen kan wel een paar voorbeelden uit z'n hoofd opnoemen. De misanthropische zinsnede aan het begin van Behemoth's Antichristian Phenomenon, de religieuze preek aan het begin van Heathen's Hypnotized of (last, but not least) de welbekende, zoetgevooisde introductie van Maiden's Number of the Beast...stuk voor stuk mooie inleidingen voor de gave nummers die er op volgen.
Samples zijn bovendien een handige manier voor bands om albums in te luiden - erg vaak komt het voor dat een plaat begint met een of ander symfonisch, idyllisch of authentiek geluidsfragment, waarna het openingsnummer losbarst in al z'n electronisch versterkte woede. En als de band het album vervolgens op een tour gaat promoten gebruiken ze de intro-sample als hun 'opkom muziek'. Jeweetwel, de lichten gaan uit, het fragment wordt aangezwengeld en onder luid gejuich van de verzamelde meute betreedt de band het in duisternis gehulde podium.
Maar met al die verdomd lollige symfonische bandjes die her en der als paddestoelen de grond uit knallen is de balans op de CD een beetje aan het verschuiven. Er komen in de nummers zelf ineens piano's, strijkers, blazers en zelfs koren aan te pas. En nee, dit blijft niet voorbehouden aan die reuzeleuke gothic bands en een handvol pseudo-intelligente progressievelingen; zelfs de deathmetalextremisten van Behemoth en Vader hebben er op hun laatste langspeler gebruik van gemaakt.
Maar hoe moet dat dan live, als al die tuba's, trompetten, violen en contrabassen live ten gehore moeten worden gebracht? "Oooh da's simpel, we zetten wel even een plaatje op. Kniesoor die erop let." Hmja. Nu is dat voor een geluidsmuur als Behemoth niet zo'n enorm punt gezien de samples erg beperkt op de achtergrond te horen zijn, maar als we het gaan hebben over de bands die al dat gehoempapa en pianogepingel een integraal deel van hun muziek hebben gemaakt, tja...dan wordt het al een stuk ingewikkelder.
Of niet? Er zijn bands die zelfs nog keyboardpassages via samples vertolken als ze eenmaal op de planken staan. Wat, was het teveel moeite even een sessie-toetsenist aan te stellen? Of wat te denken van de laatste headlinetour van Dark Tranquillity, toen er vrolijk meerdere vrouwelijke zanglijnen via samples ipv met een live zangeres ten gehore werden gebracht. Wat is dat nou voor goedkope gemakzucht? Daar betaal je als concertminnende muziekliefhebber toch niet voor? Doe het dan op z'n minst nog zoals bijvoorbeeld een band als Mercenary het doet, die de vrouwelijke gastpassages gewoon door hun eigen zanger laat doen. Natuurlijk is het niet hetzelfde als een strakbestemde deerne die het geheel komt vertolken, maar het is tenminste authentiek. En live wordt je immers betaald om te spelen, niet om opnames af te draaien...daar hebben we allemaal thuis een stereo voor.
Maar waar gaan we hiermee eindigen? Ik heb op TV al promotiebeelden zien langskomen voor concerten van Hazes; die man is toch dood? Gaan we dit geneuzel ook in de metal krijgen als straks alle oude titanen uit de jaren 70 en 80 dead & buried zijn? Gaan we straks Motorhead live zien, met Lemmy op een scherm geprojecteerd? Of Megadeth, met een playbackende Mustaine? Gaan we in het jaar 2024 een rondspringend Angus Young-hologram meemaken in een uitverkocht Ahoy? Kom op zeg, doe me alsjeblieft een lol...als ik naar opnames wil kijken (of luisteren) duw ik er thuis wel een live DVD in.
Nee, als het aan mij ligt blijven onze metalschoenmakers gewoon bij hun leest. Bands moeten het bij een introductie houden, en al dat pretentieuze geneuzel met hele philharmonische orkesten achterwege laten als ze van plan zijn te gaan touren. Want het is allemaal wel leuk op CD, maar op het podium... dan worden koren van kaf gescheiden. SPELEEUH!
Reactie op Over koren, en het kaf
Door Narrative op 26-01-2009 om 08:03u
He, leuk. Niet allemaal mee eens, maar leuk om te lezen.
Reactie op Over koren, en het kaf
Door OldSkool op 26-01-2009 om 09:44u
Ach, je moet eens weten wat er aan extra gitaarpartijen, percussie, meerder zanglijnen, etc. wordt toegevoegd aan studio albums. Daar hoor je live ook nooit iets van.
Ik denk trouwens dat een band als Dark Tranquility niet een riant salaris heeft, dus waarom dan voor die paar partijen een zangeres inhuren, kost alleen maar extra geld
Reactie op Over koren, en het kaf
Door Tettie op 26-01-2009 om 11:51u
Wel een geinig stukje, maar wel een hoog azijnzeikgehalte. Prsoonlijk vind ik de orkesten en klassieke invloeden bij bands geweldig. Dat ze dat live niet helemaal eruit kunnen persen met live performance snap ik ook nog wel. Om dan te zeggen speel maar helemaal niet...
En als er een markt is voor video concerten van dode bands, waarom niet? Als er 60.000 man nog steeds uit hun dak gaan bij concerten van de Stones, die al 20 jaar hetzelfde spelen, wat dan nog?
Dat jij het niet leuk vindt betekent niet dat de rest er geen lol aan heeft. Je hoeft niet te gaan, je hoeft geen kaartje te kopen...
Reactie op Over koren, en het kaf
Door Rob op 26-01-2009 om 14:48u
Muziek is creativiteit, als bands klassieke invloeden willen gebruiken moeten ze dat doen.
Blijf lekker thuis dan, en zeur niet zoveel.
Erg domme column dit.
Reactie op Over koren, en het kaf
Door krush op 26-01-2009 om 18:37u
Ben het er wel mee eens. Onlangs zag ik Zonaria spelen... gigantisch veel samples van zowel klassieke muziek als cleane zangstukken. Om maar te zwijgen over Septic Flesh. Aan de andere kant, bands beschikken vaak niet over de juiste en genoeg middelen om dit live fatsoenlijk te kunnen realiseren, terwijl ze de nummers waar ze zo trots op zijn toch erg graag willen spelen. Ik ben het toch met de schrijven eens, puur en alleen omdat samples altijd onder doen aan het echte werk. intro's e.d. inderdaad daargelaten.
Reactie op Over koren, en het kaf
Door Lone Starr op 26-01-2009 om 18:52u
Stomme column. Misschien hebben de bands in kwestie wel geen geld om een toetsenist, zijn spul en extra roadies mee te nemen/in te huren. Laat staan onderdak te regelen voor complete koren die slechts een klein gedeelte van de setlist ook echt wat te doen hebben.
Beetje zeiken om niks. Of ben je ook al teleurgesteld als de live mix niet zo loepzuiver is als op de cd?
Het zijn extraatjes, maar ondanks dat wijken ze nog steeds niet van hun leest.
Reactie op Over koren, en het kaf
Door Tom op 26-01-2009 om 20:50u
Ik moet eerlijk bekennen dat ik erg teleurgesteld was toen ik Cynic eindelijk live zag op Graspop 2007. Die grunts waren samples! Ben erbij weggelopen en heb toen bij toeval dus het geweldige Spoil Engine ontdekt die in de kleine tent ernaast speelden. Dankjewel Cynic!
Toch vind ik het knap als je als band met een clicktrack (vanwege de samples) live speelt. Ondanks alle adrenaline moet men des te meer geconcentreerd zijn.
Ik vind over het algemeen dat er niks mis is met samples, maar zang sampelen zou ik het persoonlijk niet doen.
Reactie op Over koren, en het kaf
Door Greg op 26-01-2009 om 20:52u
Dank voor alle reacties ;) Krush begrijpt het...het gaat om de bands die te pas en onpas samples in hun livemuziek gebruiken. Af en toe een koor erdoorheen zou mij ook een worst wezen (zoals ik ook aangeef door Behemoth aan te halen) maar er zijn bands die, naast de gitaar, abss, zang en drums ook violen en alles een solide, vaak terugkerend onderdeel van hun muziek hebben gemaakt (zoals Demians of Wintersun). Ik vind het dan altijd zo jammer (en zonde) als het live dan zo met samples wordt afgehandeld, dat komt erg plat en tweedimensionaal over. Vandaar deze column.
Reactie op Over koren, en het kaf
Door Hybr1d op 28-01-2009 om 02:00u
Wintersun is dan eigenlijk ook een 1-mans project met wat hulp van anderen en die heeft al moeite om goede mensen te vinden voor live concerten. Overigens was ik bij dat concert van DT dat ze idd een (knabbel en babbel hoogte) bandje inzette voor de female vocals, klonk voor geen meter. Kamelot heeft echter een hoog gehalte aan klassiekere inbreng (zoals viool, veel piano, vrouwelijke zang en zelfs Shagrath) maar die hebben dan ook gewoon een vrouw die viool speelt erbij. De keren dat ik bij concerten was poogde zelfs de gitarist de stukjes van Shagrath te grunten. Toch authentiek!
Reactie op Over koren, en het kaf
Door Roel op 29-01-2009 om 00:51u
Ik begin steeds meer te denken dat wij metalheads ook zeikers aan het worden zijn.
Ik snap wel wat je bedoelt, Als er af en toe een orkest gesampled word heb ik daar niks op tegen, zodra er meerzang gesampled word heb je aan mij ook een verkeerde.. Ik vind zelf strijk instrumenten geweldig als een band ze goed verwerk in de muziek.
Maargoed om er nou een collum over te gaan schrijven vind ik dan weer niet nodig;)
Reactie op Over koren, en het kaf
Door Tc8c2VpzN1TD op 03-10-2015 om 01:27u
I agree TMG, middle of the O line was god awful all day long. And they were plyiang Seattle''s JV D line with lots of subs. 93 for Seattl;e looked like Merlin Olsen in his prime vs. Jackson and Gilles. Not good. That discouraged me a lot. They did such a poor job blocking that the running game never got untracked and they got stuffed all day in the red zone. That game should''ve been 42-0 and it could''ve been as the Birds shook off a sluggish start nicely and moved the ball, but egad they need to move the ball betetr on the ground.This game this week scares me. Giants are the best team in football right now in the fact that they are committed to doing what they do-running the ball and obliterating the run-and they do it very well. Couple that with a nasty pass rush and I unfortunately see a very long day for the Birds offense. D has to play as well as they did yesterday to keep them in the game. Eli is bad under pressure and he hasn''t been touched much this year. JJ really needs to step up his game plan and Big Red needs to do a helluva lot betetr game planning an offense than he did in both games last year. This game will be won and lost in the trenches (aren''t they all) and from the play calling. I''d also play Samuel man up on Burress as he seems to eat our tiny DB for breakfast, especially when he plays them on the heels of a poor game like he had yesterday. I hate the effing Giants!Bumble
-
29 november:
- Aoidos - Oizys
- Demon Bitch - Masters Of The Games
- Project: Ultimate Satan - The Opus Satanas
Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.