Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong over een televisieprediker?

Anthrax - Make Me Laugh
Black Label Society - Counterfeit God
Black Sabbath - TV Crimes
Cake - Comfort Eagle
Crosby, Stills, Nash & Young - American Dream
Death - Spiritual Healing
Depeche Mode - Personal Jesus
Dire Straits - Ticket To Heaven
Frank Zappa - Heavenly Bank Account
Genesis - Jesus He Knows Me
Ghost - Jesus He Knows Me
Hooters - Satellite
Insane Clown Posse - Hellelujah
Iron Maiden - Holy Smoke
Joni Mitchell - Tax Free
Marilyn Manson - Personal Jesus
Metallica - Leper Messiah
Oingo Boingo - Insanity
Ozzy Osbourne - Miracle Man
Poison - Something To Believe In
Queensrÿche - Revolution Calling
Slayer - Read Between The Lies
Suicidal Tendencies - Send Me Your Money
Temple Of The Dog - Wooden Jesus
een andere song over een televisieprediker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    23 november:
  • Overruled en Defazer
  • Revolution Calling
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfdt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
Geen concerten bekend voor 23-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Bryan Joseph Belleau (Gates Of Winter) - 41
  • Chris Adler (Lamb Of God) - 52
  • Christopher Amott (Arch Enemy) - 47
  • Dmitry Vadimovich Titorenko (Holy Blood) - 44
  • Guillermo Izquierdo (Angelus Apatrida) - 41
  • Keith "Bonanno" Alexander (Carnivore)† - 61
  • Patrick Mameli (Pestilence) - 57
Interview

Obituary
Met Donald Tardy
Door Tonnie
Geplaatst in oktober 2014
Na verlost te zijn van een platencontract werd het vrij stil rondom Obituary, in ieder geval als het op albums aankomt. Darkest Day stamt namelijk alweer uit 2009. Sindsdien is de band wel al vele malen de wereld rondgegaan en ook hier in Nederland zijn de mannen uit Florida graag geziene gasten. Obituary nam de tijd voor het nieuwe album Inked In Blood en zocht ook naar nieuwe mogelijkheden. Drummer Donald Tardy geeft tekst en uitleg.

Obituary

Jullie hebben voor Inked In Blood een crowdfundingcampagne gestart op Kickstarter.com. Het doel was tienduizend dollar, maar de teller eindigde op zestigduizend. Als je er op terugkijkt, had het album dan ook voor die tienduizend dollar gemaakt kunnen worden?

Nee. Dan hadden we toch op een andere manier moeten werken. Die tienduizend dollar die we begroot hadden, waren om de opnames af te ronden. Om de apparatuur te kopen die we nodig hadden, de software te updaten en natuurlijk de drie maanden overbruggen die we nodig hadden voor de opnames. We waren blij verrast met het aantal fans dat de campagne gesteund heeft en hoeveel geld dat heeft opgebracht. Echter, het eindbedrag is misleidend. Er staat dat we zestigduizend dollar hebben opgehaald, maar er zijn altijd mensen waarbij de betaling misgaat of die toch afzien van de steun. En er zitten neppers bij. Die zijn berhaupt niet van plan te betalen. We hadden een paar grote 'perks" zoals die heten. Die dingen die de fans kunnen kopen in de campagne. Ondermeer om mijn snaredrum die gebruikt is op The End Complete te krijgen. Men kon ook, als ze gek genoeg waren, een dagje meekijken in de studio. Die persoon die op die dingen geboden had, bleek ook nep te zijn. Het echte bedrag dat we hebben opgehaald is ongeveer veertigduizend dollar. Ook dat is natuurlijk nog ongelofelijk hoog. Veel meer dan we verwacht hadden, dus we zijn zeker wel blij dat het zo goed gegaan is. Het heeft ons waanzinnig geholpen bij de opnames. Hierdoor konden we het album helemaal zelf opnemen en mixen, zonder dat we bij een platenlabel hoefden te bedelen. Pas nadat we klaar waren is Relapse Records aangehaakt voor de distributie en marketing.

Dus het label loopt zo eigenlijk geen risico?

Wel wat, maar minder dan vroeger. We werken er 50/50 mee samen. De kosten om het album nu te releasen worden gelijk verdeeld, evenals de opbrengst daarvan. Het is een nieuwe manier en ik weet niet of in de metalwereld zoiets al veel vaker gedaan is. Hierdoor zijn wij nu echt een soort partner met een platenlabel, in plaats van de zoveelste band op het label.

Ik vond het wel leuk om te zien hoe een echte oldschool band als Obituary op een echt moderne manier probeert om een plaat te financieren. Veel bands gaan echt niet met de tijd mee.

Dank je. De reacties toen we het aan mensen vertelden waren ook overwegend positief. Maar er waren ook mensen die zich afvroegen waarom we om geld gingen bedelen bij de fans. Maar gelukkig begrijpt het merendeel van de mensen het wel. De tijden zijn veranderd, platen worden niet meer zoveel verkocht als vroeger, dus we moesten een nieuwe manier verzinnen om ons album gefinancierd te krijgen.

De meeste mensen weten ook niet wat er achter de schermen allemaal bij een platenlabel gebeurt.

Dat denk ik ook.

Na het vorige album Darkest Day was jullie platencontract afgelopen, dus moesten jullie sowieso opzoek naar iets nieuws. Wanneer kwam het idee voor crowdfunding naar boven?

Obituary - Inked In Blood Eigenlijk al vrij vlot nadat we besloten om een nieuw album te maken. We hebben natuurlijk wel research gedaan en de voor- en nadelen ervan bestudeerd. Uitgezocht wat de slimste manier is, wat voor soort dingen we de fans moesten bieden, maar vooral ook ons realiseren dat we niet te hebberig moesten zijn. Van daaruit ging het allemaal vrij snel. Na een paar maanden hadden we eigenlijk alles op z'n plek om de campagne te laten beginnen.

Was het lastig om die "perks" te verzinnen waar de fans voor konden inschrijven?

Helemaal niet. Het lastigste komt nu pas, nu we bijna duizend pakketjes moeten samenstellen voor de fans die hebben meegeholpen in de campagne. Maar dat wisten we vooraf en we doen dat met veel liefde.

De crowdfundingcampagne eindigde vorig jaar in september. Wanneer kwam voor jullie dan het moment om dat geld uit te geven en het album op te nemen?

Eerst hebben we wat apparatuur gekocht en bijvoorbeeld de drumkit in orde maken. Maar gelukkig is de studio van onszelf dus het is niet alsof we nog een studio moeten huren en een producer betalen.

Dus niet in de Morrisound-studio opgenomen?

Nee nee. Daar hebben we vroeger albums opgenomen en we hebben nu een documentaire gemaakt over die studio. De nieuwe cd hebben we geheel in onze eigen studio opgenomen en omdat we genoeg geld hadden opgehaald konden we ook genoeg tijd vrijmaken om het album ook zelf te mixen.

Zo'n succesvolle campagne geeft toch ook wel een grote dosis zelfvertrouwen als je de studio in gaat?

Het heeft ons zeker een grote boost gegeven. Ik houd er niet zo om te zeggen dat het ons zelfvertrouwen gegeven heeft, want zelfvertrouwen moet je als muzikant al hebben. Als drummer moet je dat gewoon hebben als je de studio in gaat, ongeacht of je net een succesvolle crowdfundingcampagne gedaan hebt of dat een label je het geld leent. Zelfvertrouwen krijg je door spiergeheugen. Als je een nummer vaak genoeg speelt, speel je het op den duur vanzelf. En dan ga je de studio in. We hebben drie jaar aan dit album geschreven, dus op het moment dat we de studio ingingen wisten we dat we goede nummers hadden. Gewoon goede, catchy nummers. Niets dat radicaal anders is. We hebben niet geprobeerd het wiel opnieuw uit te vinden. Dat hebben we nog nooit gedaan, dus nu ook niet. We zijn Obituary, we maken een bepaald soort plaat. Nu dus ook. Maar doordat we die campagne succesvol hadden afgesloten waren we wel extra gedreven toen we het album opnamen.

Ging in de studio daarna alles zonder problemen?

Ja. We waren uitstekend voorbereid, en een goede voorbereiding is het halve werk. Zoals ik al zei, we hebben drie jaar aan de nummers geschreven dus we hadden ze al veel geoefend en bijgewerkt zodat ze perfect waren op het moment dat we begonnen met de opnames. We wisten precies hoe we ze wilden opnemen en hoe ze na afloop zouden klinken. De opnames waren dus het makkelijkste deel van alles. Het mixen was lastiger. We hebben het album gemixt zonder invloeden van buitenaf. Ook hebben we de nummers aan een paar verschillende producers gegeven om te zien wat zij er mee zouden doen. Ondanks dat er niets mis was met hoe zij de nummers gemixt hadden, werd ons duidelijk dat onze eigen mix toch de versie was die we wilden.

Als je terugkijkt op de campagne, denk je dan niet "dat hadden we jaren geleden moeten doen" ?

Ik weet het niet. Jaren terug had het misschien niet aangeslagen omdat niemand dat kende. Ik weet ook wel dat we niet de eerste band zijn die het op deze manier gedaan heeft. Op Kickstarter en Indiegogo zijn velen die het inmiddels geprobeerd hebben. Maar ik denk niet dat we dat twee jaar geleden hadden kunnen doen. Zelfs toen we het vorig jaar deden snapten veel fans nog niet wat we nu eigenlijk probeerden. Twee jaar terug hadden wij het idee waarschijnlijk ook kansloos gevonden. Maar vorig jaar zagen we de mogelijkheden er van in en ik ben blij dat we de stap gezet hebben. We hadden diverse projecten zien slagen en daarom wekte het ook onze interesse. Ik denk dat ik wel snap waarom de fans zoiets steunen. Ze willen je cht steunen, niet door zomaar in de winkel de cd te kopen. Nu zijn ze onderdeel geworden van de totstandkoming. Ik denk dat vorig jaar voor ons de tijd rijp was om het te doen, en ik denk dat vele bands goed naar ons gekeken hebben en zich nu realiseren dat ze het zelf ook zo kunnen doen.

Was er nog een bandlid die overgehaald moest worden? Die niet overtuigd was?

Nee.

Wie kwam met het idee aan?

Wij allen, eigenlijk. Het had de interesse van ons allemaal, dus hebben we het eens goed onderzocht. En we weten wat het Obituary-logo voor mensen betekent. We zijn een iconische band en we wilden daarom niet weer zomaar een deal voor nog drie albums tekenen bij een platenlabel. We wilden onafhankelijkheid. We wilden laten zien dat de tijden veranderen, maar dat Obituary zich standhoudt. We weten ook wel dat mensen onze nummers streamen op het internet. Daar kunnen we niets aan doen en zullen we ook niets tegen doen. Wat we wel doen, is kijken hoe wij zelf kunnen innoveren. Hoe kunnen we vooruit gaan en slagen. En we zijn zeker wel geslaagd met Inked In Blood.

Jullie spelen wel al langere tijd enkele nummers live, ondermeer het titelnummer.

Dat klopt, want we vonden dat een goede representatie van het album. We wilden de fans zo alvast een voorproefje kunnen bieden. Ze zijn op en top Obituary. We hebben niet iets nieuws hierop geprobeerd. We weten ook wel dat de fans albums van Obituary kopen om dezelfde reden dat ik albums van Slayer koop: ik wil dat ze klinken als Slayer. Onze fans willen een album dat klinkt als Obituary, niet als Obituary die iets compleet anders probeert.

Het album is een paar keer uitgesteld, maar in oktober komt het dan eindelijk uit. Waardoor kwam die vertraging?

Dat kwam ondermeer doordat er deze zomer nog diverse shows geboekt waren. Die shows waren begin van het jaar al geboekt, omdat we hoopten dat we zo rond de zomer de cd konden uitbrengen. Maar zoals je ook wel weet, lopen albums vertraging op. En omdat we die shows moesten spelen, konden we in die tijd ook het album niet afmaken. Dat klinkt wat neerbuigend over die shows, maar die stonden nu eenmaal vast en dan spelen we ze ook. Daar verdienen we ook ons brood mee en ook wij moeten eten. Dus daardoor is het album uitgesteld en komt het in oktober uit.

Begin volgend jaar kunnen we jullie weer op tour zien.

Jawel. Direct na de release zijn we in Noord-Amerika. We zijn door Carcass uitgenodigd voor hun tour. Ik krijg nog kippenvel als ik er aan denk: een tour van Carcass en Obituary. Prachtig. Direct daarna gaan we op tournee met Death To All, dus weer zo'n geweldige line-up. Chuck Schuldiner was een goede vriend van ons dus we zijn trots dat we nu met Death To All kunnen touren. Zij houden zijn muziek prachtig in leven.

En daarna naar Europa?

Yep. Dat wordt onze eigen tour. In Amerika zijn we voor het eerst in lange tijd eens niet de headliners, maar in Europa natuurlijk wel. We nemen een jonge band uit Duitsland mee op tour, genaamd Dust Bolt. Ik heb ze twee jaar geleden ontmoet toen ze voor ons openden in Mnchen. Daar had de lokale boeker ze erbij gezet. Tijdens hun set kwam ik het gebouw binnen en terwijl dat ik naar de kleedkamer liep hoorde ik ze. Wat een energie! Dus ik ben gaan kijken en was erg onder de indruk van deze jonge thrashers. Na afloop heb ik ze ontmoet. Het zijn super aardige gasten en ze zijn ook erg gedreven. Daar houd ik van in jonge bands. Ze hebben net een prachtplaat opgenomen. Echt super. Precies wat ik wil horen. Dus die wil ik graag mee op tour nemen. En we nemen oo M-Pire Of Evil mee. Dat is de nieuwe band van gitarist Mantas van Venom. In januari en februari touren we dus door Europa, waaronder enkele shows in Nederland.

Maar jullie hadden onlangs wel een wat mindere ervaring hier. Jullie stonden op Stonehenge, maar daar werd de backdrop gejat. Hoe kon dat gebeuren?

Teveel mensen die aan het helpen waren, niet genoeg beveiliging op het festival en de beveiliging die er wel was deed z'n werk niet goed genoeg.

Hadden jullie het ergens tijdelijk neergelegd?

Nee, direct na de show werd het podium afgebroken door de mensen van het festival en onze crew. Ook het doek ging naar beneden. Al onze apparatuur moest de ene kant op, maar het doek ging blijkbaar stiekem een andere kant op. Jammer. Nu moeten we dus een nieuwe laten maken.

16 januari staat Obituary met een nieuwe plaat en een nieuwe backdrop in Victorie in Alkmaar en 30 januari in Atak in Enschede.

Meer:

Pitfest

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.