Goed, je weet wel drukke tour. Het lijkt wel sinds de tour gestart is we niet zoveel tijd hebben als we denken. Elke keer als ik denk dat ik even tijd voor iets heb, komt er wel weer iets tussen door. Ik probeer de laatste vijf uur al tijd te vinden om wat te oefenen, maar elke keer als ik net begin wordt ik alweer weggetrokken voor iets anders. Het lijkt wel of er gewoon niet genoeg uren in de dag zitten. Maar de shows gaan tot zover geweldig, dat is goed.
Jullie hebben net een korte tour afgerond met Killswitch Engage en zijn nu een dag later alweer bezig met een Europse tour. Hoe gingen de shows met Killswitch Engage?
Die tour was geweldig, eigenlijk zelfs te kort. We kwamen net lekker in de groove van het met elkaar optreden, toen het alweer voorbij was. Het waren dan ook maar vijf a zes shows. We kennen en waarderen de band al een erge lange tijd, maar hebben nog nooit samen getourd, dus dat was erg tof. Alle shows waren uitverkocht dus het publiek vond het ook een gave combinatie. We hebben gisteravond toen we afscheid van elkaar namen nog met elkaar gesproken om in de Verenigde Staten ook nog een paar shows samen te doen. Het zou gaaf zijn om weer met ze te touren.
Jullie treden binnenkort op bij het Download festival in Engeland, daar spelen jullie dezelfde setlist als in 2005. Ik kan me voorstellen dat jullie dan veel nummers doen die jullie al een tijd niet meer hebben gespeeld. Moeten jullie daar dan nog veel voor oefenen en kunnen we deze tour nu ook al een paar tracks daarvan verwachten?
We spelen altijd wel nummers van onze oudere platen, maar we variren ook veel in de setlist. Dus het is op zich niet zo heel lang geleden dat we die tracks live nog gespeeld hebben. We doen zoveel tours en proberen altijd wat te mixen zodat mensen die naar alle concerten van ons gaan niet altijd dezelfde nummers krijgen. Sommige songs van Ascendancy hebben we afgelopen tour in Engeland eruit gehaald en die komen dan weer aan bod bijvoorbeeld. Overigens is het is zelfs zo dat we vanavond een nummer gaan spelen die we nog nooit eerder live hebben gespeeld. (Of All These Yesterdays)
Hoe is dat dan voor jullie om een nieuw nummer te spelen?
Dat is best wel spannend, want je weet niet hoe het publiek gaat reageren en je wilt zelf ook geen fouten maken en het verpesten. Vooral bij dit nummer zijn we benieuwd hoe iedereen gaat reageren, want het is toch wel een beetje een moodchanger.
En hoe worden de nieuwe nummers van Vengeance Falls opgepakt door het publiek?
De nieuwe tracks doen het geweldig live en iedereen zingt ze al aardig mee. Tot zover hebben we nog maar vier tracks gespeeld van de nieuwe plaat en die krijgen allemaal geweldige reacties. Het is goed om te zien dat het oude spul en de nieuwe nummers goed samen gaan.
Voor het nieuwe album hebben jullie voor het eerst samen gewerkt met David Draiman (Disturbed/Device) als producer. Hoe kwam deze samenwerking tot stand?
We waren aan touren in de Verenigde Staten voor het Mayem festival en Disturbed was daar ook. In Waves zou aan het einde van die tour uitkomen en we hadden al een paar exemplaren van het album bij ons die we uitdeelden aan andere bands. Matt gaf toen ook een exemplaar aan David en een paar weken later kwamen we hem tegen. Hij vertelde daar dat hij het een heel goed album vond en dat het een grote stap voorwaarts was voor ons. Hij liet toen vallen dat hij wel een keer zou willen samenwerken met ons. Wij kenden hem alleen als zanger en wisten niet wat hij op de achtergrond deed bij de platen van Disturbed. Op dat moment ging Disturbed op een hiatus en vertelde David dat hij ook wel meer wou gaan doen met producen van andere bands en wou hij graag werken met ons. En hoe meer we aan de praat raakten en over ideen spraken leek het ons een goede combinatie en kans voor ons. Het is gaaf om met iemand te werken die ook in onze schoenen heeft gestaan en precies weet wat een band mee maakt, dat gaf wel een connectie. Het kan overigens nooit kwaad om met iemand te werken met zoveel ervaring en die weet wat hij doet.
Matt Heafy heeft gezegd dat hij als vocalist dan ook erg veel geleerd heeft van David Draiman. Heeft hij jou ook nieuwe dingen geleerd?
Niet echt op de gitaar, maar hij heeft me wel geholpen met het schrijven van melodien en het gebruik van een paar technieken. Er zijn een paar stukken op de plaat waar we niet echt mee verder kwamen in de pre-productie. We dachten er dan aan om wat stukken toe te voegen of weg te laten en hij neuriede dan de melodielijnen en zo konden wij dat dan weer uitwerken. Maar eigenlijk heb ik heel veel van mijn stukken alleen gedaan. Ik werk dan meestal ook het liefste alleen, heb dan liever geen mensen om me heen. Anders bemoeit iedereen zich er mee terwijl ik me in mijn eentje veel beter kan concentreren. Tijdens de studioweken ben ik dan ook meestal de eenzame gast. Ik schrijf meestal de stukken in mijn kamer achter een laptop en neem ze dan vervolgens 's nachts op in de studio. Vervolgens laat ik het iedereen de volgende dag horen en meestal zijn ze dan wel gelijk enthousiast.
Wie heeft eigenlijk het intro van Strife bedacht, en hoe ging dat in zijn werk?
Daar moet ik even over nadenken. Dat stuk van het nummer was al iets wat we in pre-productie hadden bedacht. Ah man,Ik weet het zo niet eens meer, ik probeer het me even weer te herinneren. (denkt even na) Oh ja, ik weet het weer. Toen ik de demo schreef voor dat nummer had het eerst niet dat intro, het begon eerst met een double bass drum en zo heb ik het op gestuurd naar Paolo. Die hoorde er weer wat anders in en heeft het nummer bewerkt. Ik weet ook dat we in pre-productie zoiets hadden van dat we een paar nummers een gaaf intro wouden geven zoals Iron Maiden of Judas Priest dat doen. Dat is bijvoorbeeld ook terug te horen op Villainy Thrives. Bij Strife hadden we zoiets van dat intro heeft een vibe nodig zoals die bands ook hebben. Toen we daarna bij elkaar zaten kwam Matt een beetje met het intro en toen hebben we het verder uitgewerkt. Uiteindelijk is het daarna in vijf a tien minuten in elkaar gezet.
Om nog even terug te gaan naar David Draiman. Eigenlijk had ik wel een Wuahahah momentje van hem ergens verwacht op het album of op een b-side. Is er ooit sprake van geweest om iets samen op te nemen of om zijn stem als achtergrond te gebruiken?
David had zoiets van ik ben de producer en het is jullie plaat. Hij wou heel graag helpen met de plaat, maar had niet zoiets van laten we samen een iets opnemen. Hij wou gewoon ons ons ding laten doen. Hij heeft wel geprobeerd om Matt een Wuhahaah te laten doen. Dat was toen we de vocals aan het opnemen waren en David deed het voor aan Matt, maar die deed het uiteindelijk niet. Eigenlijk wel jammer, we wouden het ook niet op de plaat zetten, maar was leuk geweest als extra materiaal voor een bonus dvd of zoiets.
Op Vengeance Falls gaan jullie muzikaal weer een hele andere richting op dan op In Waves. Hoe kiezen jullie welke richting jullie op gaan per album? Is het al vastgesteld of is het gewoon zien hoe het loopt tijdens de opnames?
Na de tour van In Waves keken we welke nummers live het beste tot hun recht kwamen. We kregen de beste reacties op nummers als Built To Fall, Black en Watch The World Burn. Nummers met de grootste meezing gehalte werkte dus het beste live. Die groove wouden we mee nemen en meer focussen op melodieuze hooks. Vocaal gezien wouden we ook een meer old school aanpak, waar er minder geschreeuwd werd en meer agressieve zang. We hebben dus die stukken van In Waves verder uitgewerkt die wij het beste vonden werken. Meestal schrijven we dan n of twee nummers en als het voor ons goed aanvoelt gaan we verder met die aanpak. Als je dan een paar nummers hebt zit je ook in die vibe en kun je het op elkaar afstemmen. We zijn ook alweer begonnen met het schrijven van ideen en hebben ook gekeken naar oud demo materiaal, waarvan we verbaasd waren dat we het nog niet eerder hadden gebruikt. Matt speelt nu ook wat in een andere tuning, wat ook weer wat toevoegt aan een nieuwe sound. Op de laatste twee platen gebruikten we alleen gitaren met zes snaren, maar nu zijn we ook bezig met een gitaar met zeven snaren, iets wat we nog nooit eerder hebben gebruikt.
Jij bent ook verantwoordelijk voor de eerste solo in Strife. Wat doet het dan met jou als gitarist als je alle mensen hoort meezingen met een stuk dat jij hebt geschreven?
Dat is erg cool, je wilt natuurlijk ook graag dat mensen bij shows het materiaal herkennen. Vooral in Zuid Amerika waar ze allemaal alle teksten en melodielijnen meezingen is het erg gaaf. Bij dat nummer hebben we daarvoor ook extra ons best gedaan om een nummer te maken waarbij iedereen de stukken mee kan zingen. Bij de originele chorus van dat nummer had ik trouwens eerst een andere melodielijn gemaakt, waar ik supertrots op was. Uiteindelijk is die veranderd in een vocale melodielijn. Ik heb het dus uiteindelijk nooit kunnen spelen (lacht). Dat kwam omdat we dachten dat het een mooi meezing stuk zou zijn. Het was dan ook het doel om veel van dat soort stukken op de plaat te krijgen, een beetje vergelijkbaar met Iron Maiden waarbij ook niet alleen de teksten maar ook de instrumentale stukken mee gezongen worden.
Nu jullie al zes albums uit hebben, moet er ook genoeg materiaal zijn om een mooie live registratie uit te brengen. Is daar kans op?
We zullen zien. Bij onze show in London is aangeboden om het optreden op te nemen. Dus we hebben die show, maar we hebben daar nog niets van gezien of gehoord. We hopen dat we het niet te erg verkloot hebben. Dus als we iets willen uitbrengen hebben we die show en we hebben ook nog meer dan genoeg materiaal in archieven. Zo hebben we ook nog optredens van festivals als Wacken en Download en nog veel ander spul. We worden er veel naar gevraagd, maar niemand van ons of de platenmaatschappij heeft er nog echt heel serieus naar gekeken. Maar wie weet ooit...