Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong over een televisieprediker?

Anthrax - Make Me Laugh
Black Label Society - Counterfeit God
Black Sabbath - TV Crimes
Cake - Comfort Eagle
Crosby, Stills, Nash & Young - American Dream
Death - Spiritual Healing
Depeche Mode - Personal Jesus
Dire Straits - Ticket To Heaven
Frank Zappa - Heavenly Bank Account
Genesis - Jesus He Knows Me
Ghost - Jesus He Knows Me
Hooters - Satellite
Insane Clown Posse - Hellelujah
Iron Maiden - Holy Smoke
Joni Mitchell - Tax Free
Marilyn Manson - Personal Jesus
Metallica - Leper Messiah
Oingo Boingo - Insanity
Ozzy Osbourne - Miracle Man
Poison - Something To Believe In
Queensrÿche - Revolution Calling
Slayer - Read Between The Lies
Suicidal Tendencies - Send Me Your Money
Temple Of The Dog - Wooden Jesus
een andere song over een televisieprediker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    23 november:
  • Overruled en Defazer
  • Revolution Calling
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfdt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
Geen concerten bekend voor 23-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Bryan Joseph Belleau (Gates Of Winter) - 41
  • Chris Adler (Lamb Of God) - 52
  • Christopher Amott (Arch Enemy) - 47
  • Dmitry Vadimovich Titorenko (Holy Blood) - 44
  • Guillermo Izquierdo (Angelus Apatrida) - 41
  • Keith "Bonanno" Alexander (Carnivore)† - 61
  • Patrick Mameli (Pestilence) - 57
Interview

Sepultura
Met Derrick Green
Door Tonnie
Geplaatst in november 2013
The Mediator Between Head and Hands Must Be The Heart. Een hele mond vol, die titel van de nieuwe Sepultura. Het trekt de aandacht, zoals frontman Derrick Green gelijk toegeeft. Ik sprak met Green over ondermeer de nieuwe cd, de jonge drummer en diens jamsessie met zijn idool op het album.

Sepultura

De titel van jullie nieuwe cd is ongeveer langer dan alle voorgaande titels bij elkaar.

Precies! Het mooie hieraan is, is dat het de aandacht trekt. Het zet mensen tot nadenken. Misschien zal het wel even duren voordat men de hele titel onthoudt, dat snap ik best. Maar zoals ik zeg, het trekt de aandacht. En het past perfect bij wat we met dit album willen. Het omschrijft hoe we leven, in welke positie wij ons bevinden, en wat we hebben meegemaakt. De titel leek ons daarom geschikt.

Het album is genspireerd door de film Metropolis uit 1934, maar het is geen conceptalbum zoals de vorige albums.

We hebben geen album geschreven dat is gebaseerd op de film, maar enkele nummers gaan wel over thema's die in die film ook aan bod komen. Dat houdt ook verband met hoe wij tegenwoordig leven. Ergens op reageren zonder het echte gevoel erbij te hebben. Mensen zijn soms net robots tegenwoordig. Men loopt met zijn of haar hoofd in de telefoon, niet aan het opletten op de wereld om hen heen. Men is heel druk bezig met anderen ver weg te spreken via het internet, maar men let niet meer op de directe omgeving. Er zit weinig echte emotie bij, het is bijna een onrealistische werkelijkheid. We hebben geschreven over de dingen waar we zelf ook ontevreden over zijn. We wijzen niet alleen naar anderen, want wij zelf leven ook vaak genoeg in zo'n soort wereld. We kijken naar de dingen die we aan onszelf ook niet leuk vinden. Maar het is overal om ons heen. Dit album is daardoor erg donker en hard geworden. Het heeft een wat duister, beklemmende sfeer.

Dus je geeft toe dat je er zelf aan meedoet?

Sepultura - The Mediator Between Head and Hands Must Be The HeartHell yeah! 100%. En omdat ik er ook niet blij mee ben heb ik er over geschreven. Af en toe moet je even stilstaan en er over nadenken. Waarom besteed ik hier zoveel tijd aan, terwijl er voor me iemand staat waar ik een gesprek mee kan hebben. Of als het een prachtige dag is, waarom zit ik dan binnen op de bank met mijn telefoon in mijn hand, terwijl ik buiten had kunnen lopen en genieten van de natuur? Met de band reizen we heel de wereld rond en komen we op prachtige plekken, maar toch zijn we vaak bezig in ons eigen kleine wereldje waardoor we alles om ons heen niet opmerken. Over dat soort zaken gaan de nummers op het album.

Toch best grappig dat zo'n oude film dat gevoel al wist neer te zetten.

Absoluut. Die film is tijdloos. Dat is juist wat die film zo goed maakt. Hij is tijdloos. Dat is juist ook wat kunst zo mooi kan maken. Het was op ons van grote impact.

Hoe vroeg tijdens het schrijven kwam dit thema naar boven?

Vanaf het begin al. Al toen we de eerste dag het oefenhok inkwamen kregen we het idee. We hadden een aandachtspunt nodig. Als we een album gaan schrijven hebben we het liefst een punt om ons op te kunnen focussen. Anders gaat het alle kanten op haha. Dit onderwerp voelde goed aan dus daar hebben we het album losjes omheen gebouwd.

Je noemde al dat het album een duister en beklemmende sfeer heeft. Vooral in een nummer als Grief is dat echt prachtig.

Grief laat dat erg horen. Dat nummer is erg duister. In Brazili was er in het begin van het jaar een brand in een club, waarbij honderden tieners om het leven kwamen. Daarna zagen we in de krant en op tv wat beelden van de school, waar ze al die doodskisten hadden neergezet, waar de families aan het rouwen waren. Het was heel bizar om te zien, zoveel pijn en verdriet. Meer dan ik me ooit kon voorstellen. Je moet helaas wel door die lijdensweg heen om beter te worden. Beter is misschien niet het goede woord. Om het een plek te geven. Daar gaat dit nummer over. Het is ook wel een opvallend nummer voor ons. Andreas en ik hadden het er over om een ballad op het album te zetten. We hebben nog nooit een ballad opgenomen, maar dat wilden we wel. Dit is zeg maar ons idee van een ballad. Dit moesten we gewoon doen. Ik ben erg blij met het resultaat, hoe bizar dat nummer ook mag zijn.

Het is wel een van mijn favoriete nummers op het album aan het worden, samen met Obsessed. Maar dat is dan weer het andere eind van het spectrum.

Dat nummer gaat over paniekaanvallen die ik soms heb. Soms ben ik heel obsessief bezig met dingen, waardoor ik zelf in paniek raak omdat ik er zo druk mee ben. Obsessed is inderdaad wel totaal anders dan Grief. Obsessed is heel chaotisch en hard. Dat vind ik mooi aan dit album: het is erg divers. Dat komt ook doordat we met Ross Robinson gewerkt hebben. Hij heeft echt de emotie naar voren weten te halen. Hij pushte ons om samen dit album te schrijven en het beste in elkaar naar boven te halen. Het geeft bij hem niet als je fouten maakt, want je bent menselijk en mensen maken fouten. Laat die menselijkheid zien. Hij was echt constant bij ons om het beste uit ons te krijgen.

Fouten maken is niet erg. Dus jullie zijn niet voor de perfecte opname gegaan?

Nee, absoluut niet. Het gevoel bij het nummer en bij de opname was het belangrijkste. So what als er dan een foutje in zit, de ruwe emotie was waar het om ging. De vibe van dat moment. Het komt recht uit het hart. Dat wilden we op het album laten horen.

Dit was jullie eerste keer in de studio met drummer Eloy Casagrande. Waren jullie benieuwd hoe hij het in de studio er van af zou brengen?

We wisten van de liveshows natuurlijk al lang dat hij een geweldige drummer is, en we hadden ook wel de cd's gehoord waar hij op speelt, maar we hadden hem zelf nog niet in de studio meegemaakt. Dus natuurlijk wilden we graag horen en zien hoe hij is. Hij is echt ongelofelijk.

Dave Lombardo doet ook nog mee op een nummer, op Obsessed.

Dat gebeurde eigenlijk bij toeval, op Vaderdag. Dat hadden we niet gepland of afgesproken. Op die bewuste dag liep hij in de buurt met z'n kinderen, want hij woont vlakbij waar we de cd hebben opgenomen. En hij is goed bevriend met Ross. Ze kwamen elkaar tegen en Ross zei dat hij eens in de studio langs moest komen om gedag zeggen, want Sepultura was er een cd aan het opnemen. Dus hij kwam langs en wilde Eloy wel eens ontmoeten, want Ross had veel over hem verteld. Toen kregen we het idee om een extra drumkit neer te zetten zodat ze met z'n tween konden jammen. Het is echt verbluffend dat dat zo spontaan gebeurde. Ze zijn daar aan het improviseren geweest, want Dave had nog niets van de plaat gehoord. En we besloten om dat op te nemen. Onze drummer Eloy was in de zevende hemel, het was voor hem een droom die uitkwam. Hij zat daar samen met zijn idool te drummen.

Het moet voor jou toch ook wel inspirerend geweest zijn om die twee zo te zien?

Absoluut. Eloy heeft ons allen erg genspireerd. Zijn jeugdige energie heeft ons ook weer hernieuwde energie gegeven. Hij is op zijn zevende begonnen met drummen en is eigenlijk nooit gestopt. En op zijn jonge leeftijd heeft hij al veel bereikt, nog voordat hij bij ons kwam drummen. Ongelofelijk. En fascinerend. Het is een genot om hem aan het werk te zien. Elke keer probeert hij weer wat nieuws in de nummers toe te voegen, maar hij doet dat met zoveel zelfvertrouwen dat het gewoon altijd goed uitpakt.

Sepultura

Wie doet de zang op het laatste nummer, Da Lama Ao Caos? Jij niet, zo te horen.

Nee, dat is Andreas. Dat is een cover van Chico Science & Nao Zumbi. Die band heeft ons erg genspireerd, maar hun zanger Chico is een jaar of vijftien geleden om het leven gekomen bij een auto-ongeluk. Die band was erg uniek. We wilden daar graag een nummer van coveren. Ik had die cover van Death ingezongen, maar we wilden dat Andreas ook eens een volledig nummer zou zingen. Dat had hij nog nooit gedaan. En dat nummer behoort een bepaald Portugees accent te hebben, dus het was erg cool om Andreas dat nummer te horen zingen.

Je noemt Death al. Dat is natuurlijk vrij gewaagd.

Eloy is een grote Death-liefhebber, maar die band was ook van grote invloed op Sepultura. We wilden er ons eerbetoon van maken. En het was erg leuk om te doen.

Jullie waren eerder dit jaar op tournee in Europa, maar dat was nog een beetje in het teken van Kairos. Wanneer begint de tour voor de nieuwe cd?

In november gaan we door Amerika op tournee, maar we komen in februari en maart naar Europa. Eerst een normale tour en in de zomer staan we op enkele festivals. Ik geloof dat we onze tour in maart in Nederland afsluiten.

Hoeveel van de nieuwe cd denk je dat jullie gaan spelen?

Ik zou graag een groot deel er van willen spelen. Bijvoorbeeld de helft van de set. En natuurlijk ook nog de klassiekers. Ik denk dat de nieuwe nummers goed samengaan met de oude. Ik hoop echt dat we er behoorlijk wat gaan spelen.

Meer:

Pitfest

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.