Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong over een televisieprediker?

Anthrax - Make Me Laugh
Black Label Society - Counterfeit God
Black Sabbath - TV Crimes
Cake - Comfort Eagle
Crosby, Stills, Nash & Young - American Dream
Death - Spiritual Healing
Depeche Mode - Personal Jesus
Dire Straits - Ticket To Heaven
Frank Zappa - Heavenly Bank Account
Genesis - Jesus He Knows Me
Ghost - Jesus He Knows Me
Hooters - Satellite
Insane Clown Posse - Hellelujah
Iron Maiden - Holy Smoke
Joni Mitchell - Tax Free
Marilyn Manson - Personal Jesus
Metallica - Leper Messiah
Oingo Boingo - Insanity
Ozzy Osbourne - Miracle Man
Poison - Something To Believe In
Queensrÿche - Revolution Calling
Slayer - Read Between The Lies
Suicidal Tendencies - Send Me Your Money
Temple Of The Dog - Wooden Jesus
een andere song over een televisieprediker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    23 november:
  • Overruled en Defazer
  • Revolution Calling
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfdt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
Geen concerten bekend voor 23-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Bryan Joseph Belleau (Gates Of Winter) - 41
  • Chris Adler (Lamb Of God) - 52
  • Christopher Amott (Arch Enemy) - 47
  • Dmitry Vadimovich Titorenko (Holy Blood) - 44
  • Guillermo Izquierdo (Angelus Apatrida) - 41
  • Keith "Bonanno" Alexander (Carnivore)† - 61
  • Patrick Mameli (Pestilence) - 57
Interview

Bodyfarm
Met Thomas Wouters
Door Wessel
Geplaatst in oktober 2013
Af en toe steekt er een jonge, ambitieuze band boven het maaiveld uit. Bodyfarm is er zo een. Het Amersfoortse death metal-kwartet heeft de sound op haar tweede album The Coming Scourge uitgebreid en verstevigd. Een gesprek hierover met zanger/gitarist Thomas Wouters.

Bodyfarm

Allereerst gefeliciteerd met The Coming Scourge. Hoe zijn de reacties tot nu toe?

Dank je! De reacties zijn niet alleen heel positief, het zijn er ook veel meer dan toen we Malevolence uitbrachten. Het gros van de pers lijkt tevreden met het album en dat is natuurlijk een enorm compliment.

Voor lezers die onbekend zijn met jullie: stel jezelf even voor. Hoe oud zijn jullie en wanneer en met welk doel zijn jullie de band begonnen?

Drummer Quint en ik hebben de band in 2009 opgericht met het doel om kwaliteits death metal met een eigen geluid te spelen. We wilden vanaf het begin een zo hoog mogelijk niveau nastreven, na jaren lang zonder succes in verschillende metalbands gespeeld te hebben. Daar kwamen later Bram (gitaar) en Mathieu (bas) bij. Sinds kort is Mathieu vervangen door Harry van Breda, die sommigen van jullie misschien al kennen als zanger van de death metalband I Chaos. Wat onze leeftijden betreft, Bram is met 24 jaar de jongste, Quint is 31 en ik ben zelf 26 jaar oud.

Jullie bezigen de slogan Keistad Death Metal. Kun je het Bodyfarm-geluid omschrijven, voor de lezers die jullie nog nooit gehoord hebben?

De Keistad is de bijnaam van onze thuisbasis Amersfoort: we zijn trots op onze stad. Kenmerkend aan ons geluid is dat we onszelf geen restricties opleggen. We spelen death metal, maar doen daarmee waar we zin in hebben, zijn best eigenwijs. Het wemelt tegenwoordig van de Entombed-klonen, bands die zich van het boss-hm2 pedaal bedienen en allemaal hetzelfde klinken. Aan dergelijke hypes doen wij niet mee, wij kiezen onze eigen weg.

Al een jaar na debuut Malevolence is hier het tweede album. Hadden jullie zo veel inspiratie? Of was het ook een marketingtechnische zet?

Bodyfarm  The Coming Scourge Beide. Allereerst hadden we heel veel inspiratie. Na de opnames van Malevolence zijn we gelijk gaan doorschrijven. In februari doken we de studio in om de nieuwe nummers op te nemen met Harry, die nu dus bij ons bast. Daarna stuurden we het geheel naar Ronnie Bjrnstrom in Zweden voor de mix. Dat we zo veel inspiratie hadden was inderdaad mooi meegenomen: als beginnende band is het beter de buzz gaande te houden, dan dat je vijf jaar na je debuut met een nieuwe cd komt. Dan moet je eigenlijk alweer overnieuw beginnen.

In mijn oren hebben jullie een flinke stap voorwaarts gedaan met The Coming Scourge. Ben je dit met mij eens? En hoe is deze vooruitgang tot stand gekomen?

Als je terugkijkt naar de ep die we in 2010 uitbrachten hoor je een typische old school death metalband. Best geslaagd, maar niet al te spannend. Op onze eerste full-length Malevolence hoor je een band die echt op zoek is naar zijn eigen sound. Het schrijven van dat album duurde ook heel lang, verliep heel stroef en moeizaam. We wisten nog niet precies wat we wilden en durfden nog weinig spannends te doen met onze muziek. Toen we aan het schrijven van The Coming Scourge begonnen hadden we een stuk meer zelfvertrouwen opgebouwd. Het nieuwe materiaal is gedurfder, we hebben de later hoger gelegd. En we hebben meer genvesteerd in een goed klinkende productie. We zijn geen kloon: ik denk dat we daarom ook meer aandacht krijgen dan veel collega-bands.

Een duidelijke toevoeging zijn de black metal-invloeden, zoals in The Well Of Decay en The Frozen Halls.

Zoals gezegd: we wilden onszelf geen restricties meer opleggen. We houden allemaal erg van black metal. Inspiratie uit dat genre is er altijd al geweest, maar we durfden er nooit iets mee te doen. Totdat we tijdens het schrijven van The Well Of Decay dachten: fuck it, dit klinkt te gek en we doen het gewoon!. We zijn op ons gevoel afgegaan en wij vinden dat het vette nummers heeft opgeleverd.

Waar handelen de teksten over?

De teksten zijn best veelzijdig, maar hebben een overkoepelend thema: hoe verrot de mensheid is. Oorlog, misbruik, terreur dat ik mijn inspiratie uit het nieuws krijg zegt genoeg. Ik richt mij ook vaak tegen de kerk en de islam, al beweer ik uiteraard niet dat die religies inherent kwaadaardig zijn. De teksten zijn vaak hard en realistisch, al maak ik ze soms ook wat metaforisch, gebruik ik mijn fantasie. Er staat ook een positief nummer op het nieuwe album: opener Unbroken beschrijft een soldaat in het heetst van de strijd en gaat over volharding.

Kun je wat bands noemen waar je graag naar luistert en die bewust of onbewust ter inspiratie dienden?

Een aantal bands die we persoonlijk kennen en veel van geleerd hebben zijn Hail of Bullets, Asphyx en Sinister. Verder luisteren we graag naar Dimmu Borgir en Amon Amarth. Emperor vind ik zelf helemaal te gek en Harry is een grote fan van Satyricon. Best veel black metal dus. Eigenlijk vinden we alles dat melodieus is en stoer klinkt vet.

Nederland heeft een rijke historie op het gebied van death metal, met bands als Gorefest, Asphyx, Pestilence, Thanatos, Altar en Hail Of Bullets. Vinden jullie dat Bodyfarm daarin past?

Eigenlijk niet. ik vind niet dat je kan spreken van een Nederlandse stijl. Wij worden weleens de nieuwe generatie death metal genoemd, maar wij vinden dat wat te arrogant. In Zweden had je een duidelijk eigen geluid doordat alle death metalbands het Boss HM2-pedaal, waarmee Entombed en Carnage op de proppen kwamen, gebruikten. De Nederlandse bands gebruikten echter zowel Amerikaanse als Zweedse invloeden en kwamen onderling niet echt met elkaar overeen. Thanatos is bijvoorbeeld een stuk drukker en meer thrash-gericht en God Dethroned veel melodieuzer.

Hoe zijn jullie aan het bijzonder mooie artwork gekomen?

Er lag al artwork klaar, maar dat vonden we eigenlijk niet bij de muziek passen. We waren erg onder de indruk van het artwork van de Duitse band Revel In Flesh. Dat bleek gemaakt te zijn door de artiest Juanjo Castellabo, die ook covers ontwierp voor Avulsed en Vomitory. We hebben contact met hem gezocht en hij had dit stuk nog ongebruikt klaarliggen. We zijn erg blij met deze cover. Het is niet al te origineel, maar het is een goede eyecatcher en staat mooi op shirts.

De video van Unbroken ziet er ook goed verzorgd uit. Hoe is die tot stand gekomen?

Na Slaves Of War van ons eerste album wilden we sowieso weer een video maken. Bram heeft gefilmd. We schoten de clip in een bos in de buurt van Amersfoort, dichtbij een Sovjet-ereveld. De bebloede soldaat in de clip is een vriend van ons. Hoewel er geen dure studio aan te pas is gekomen hebben we het geheel zeer professioneel benaderd en er dagen aan gewerkt en we zijn erg tevreden.

Bodyfarm

Jullie hebben al een aantal mooie shows gespeeld op onder andere NDF en Extremefest. Wat was tot nu toe jullie hoogtepunt?

De shows op Neurotic Deathfest, Extremefest en Hell Inside in Duitsland waren allemaal erg vet. Ook de optredens in Patronaat, Haarlem en in de Baroeg te Rotterdam als voorprogramma van Sadistic Intent waren mooi. Maar als we vijf mensen uit hun dak zien gaan en een goed verzorgde show hebben gespeeld zijn we al helemaal gelukkig.

Waar worden jullie het beste ontvangen, hier of in het buitenland?

In Duitsland is een grotere markt voor death metal, simpelweg omdat het een groter land is. Er zijn meer bands, er is meer gelegenheid om te spelen en er zijn meer fans. Nederland is kleiner, maar er zijn evenveel bands. Daardoor is het moeilijker om als beginnende band gezien te worden. En na een paar gigs heb je eigenlijk overal wel gespeeld in Nederland. Het Nederlandse publiek is ook wat verwend, omdat alle grote internationale toers hier langs komen. Dan is in sommige gebieden in Duitsland zeker niet het geval. Een heel groot merkbaar verschil is overigens dat Duitsers echt niet van moshpits houden: die staan liever met de ene vuist in de lucht en een biertje in de andere te genieten en het wordt je ook echt niet in dank afgenomen als je in Duitsland een pit start, terwijl Nederlanders daar wel erg dol op zijn.

Als we naar de toekomst kijken, waar zie jij Bodyfarm dan over vijf jaar staan?

We doelen erop een gevestigde naam te worden. We willen graag grote festivals blijven doen. In 2015 komt er een nieuw album uit, maar voor 2014 hebben we ook al wat mooie plannen klaarliggen. Je hoort het, we zijn ambitieus!

En als je je fantasie even de vrije loop laat gaan, met wie zou je dan het liefst op tour gaan?

Het is een beetje vriendjespolitiek, maar dan zou ik voor Hail Of Bullets gaan. Dat zijn namelijk ontzettend goedlachse gasten en het is belangrijk dat je met elkaar kan opschieten als je een paar weken een toerbus deelt. Wat mijn eigen smaak smaak betreft zou ik graag een tour met Bloodbath doen, dat is wel een van mijn death metal-favorieten.

Heb je nog bands aan te raden die de aandacht van onze lezers verdienen?

Hail of Bullets komt binnenkort met een vet nieuw album, Grand Supreme Blood Court is een mooie toevoeging aan het huidge death metal-landschap en we speelden laatst in Leeuwarden met Svart Crown, erg toffe blackened death metal uit Frankrijk.

Heb je nog een laatste boodschap aan onze lezers?

Kom ons in december zien op de Eindhoven Metal Meeting, een goed bereikbaar festival met een vette line up!

Meer:

Pitfest

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.