Eigenlijk nog niet. We zijn echt constant aan het touren. En juist door dat vele touren en de nummers van het album live te spelen, komen de ze echt tot leven. We begrijpen de nummers daardoor beter. Soms als we iets componeren, begrijpen we nog het nummer zelf nog niet echt. Het klinkt goed, maar we weten zelf nog niet precies waar het door komt. Als we het dan live gaan spelen zien we het in een ander licht. Dan zien we ook hoe mensen er op reageren. We spelen vijf of zes songs van de cd en we zien ze dan opgroeien, als het ware. Ik luister het album eigenlijk nooit. Momenteel heb ik al genoeg Gojira, doordat we elke avond live spelen. Dan hoef ik de cd's niet te horen. Later zal ik die heus nog wel eens draaien, maar momenteel heb ik daar geen zin in. Dat kan soms wel een paar jaar duren voordat ik een album pas weer ga luisteren.
Jullie zijn voor de opnames naar New York geweest en hebben het album met Josh Wilbur opgenomen. Hoe kom je tot het besluit om in een bepaalde studio met een bepaalde producer te werken?
Het is normaal echt een nachtmerrie om een producer uit te kiezen. We waren in gesprek met Greg Fidelman. Hij is een bekende producer uit Los Angeles en heeft met Rick Rubin, Metallica en Slayer en al dat soort namen gewerkt. We zouden met hem gaan werken. Voor ons zou dat een prachtige ervaring zijn. Helaas was hij te druk bezig met Metallica, dus voor ons ging het niet door. Geen probleem, we zoeken wel iemand anders. We gingen van producer naar producer maar we konden niet de juiste man vinden. Maar we moesten wel echt de studio in om het album op te nemen, want we zaten ook met een deadline. Toen besloot ik om het album zelf te produceren. Dat had ik op The Way Of All Flesh namelijk ook gedaan. Dus ik ben naar New York gegaan om een studio te bekijken. In de Spin Studio in Queens ontmoette ik Josh Wilbur. Hij was daar bezig aan de nieuwe Lamb Of God plaat. Ik vertelde hem dat ik een engineer zocht en hij zag dat wel zitten. Het klikte gelijk. Als je samen met iemand een album produceert, ben je het nooit altijd met elkaar eens. Dan ontstaat er een soort spanning. Met Josh was het een gezonde spanning. Precies wat we nodig hadden om het album beter te maken.
Je zegt dat hij met Lamb Of God daar bezig was. Was dat de reden dat je naar die studio ging?
Nee, dat was toeval. Ik was bij Roadrunner Records geweest om over studio's te praten. Aangezien ik het album zelf ging produceren had ik geen producer nodig, maar alleen een studio. Ze gaven me dus een lijstje studio's, waarbij Spin Studios bovenaan stond. Dus ik ging er naartoe en Josh was er. "Wie is die gast? Wat doet hij hier?" vroeg ik me af toen ik daar binnenkwam. "En is dat niet Lamb Of God dat ik hoor?" Jawel, dat bleek dus Lamb Of God te zijn en hij was met de mix bezig. Josh is een jonge gast, vol energie en enthousiasme. Ik zei dat ik de studio kwam bekijken om te zien of het geschikt zou zijn voor Gojira. Toen vroeg ik of hij me alleen de drums van die plaat die hij aan het mixen was kon laten horen, zonder reverb en effecten. Daardoor krijg ik een goede indruk van hoe de studio klinkt. Dus hij laat me de drums horen en ik vraag hem nog een keer "kun je de reverb er afhalen?" "Ah, je weet waar je over praat" was zijn antwoord. Hij was me aan het testen. Daarna liet hij me de pure drums horen, wat ik erg goed vond klinken. Toen was de keuze snel gemaakt.
Grappig, want iedereen zegt tegenwoordig wel dat je net zo goed je album thuis kan opnemen. Dat je helemaal geen fancy studio meer nodig hebt.
Die mensen hebben vast nog nooit in een echte studio gezeten. Vooral voor de drums is het erg belangrijk. Het is cruciaal voor een album hoe de drums klinken. Bij de drums is het bijvoorbeeld van belang hoe het klinkt nadat je de snare hebt geslagen. Dat kan heel kort klinken of heel lang. Heel mager of heel vol. De kamer waarin je de drums opneemt is echt cruciaal. Ja, je kan het thuis doen als je een goede kamer ervoor hebt en precies weet wat je doet. De meeste mensen hebben dat echter niet, of ze doen zomaar wat. Nee echt, studio's zijn echt van groot belang voor de drums op te nemen en het album te mixen. De rest kan eventueel wel in je kelder opgenomen worden. Voor metalgitaren heb je een goede versterker en een goede microfoon nodig. Dan maakt het niet zo uit waar je die opneemt. Al zou ik dat toch niet in de badkamer doen. Alhoewel, voor een solo is dat misschien wel interessant.
Liep het gesmeerd in de studio?
Jawel. Mario kwam enige tijd later naar de studio om zijn drums op te nemen en toen hij die opnam hoorde ik al bijna hoe het uiteindelijke nummer zou gaan klinken. Hij heeft zo hard gewerkt aan zijn drums, ongelofelijk. Hij is een uitstekende drummer. Normaal als we de drums opnemen dan klinkt het wat raar, maar zodra je dan de gitaar er overheen legt weet je dat het goedkomt. Nu had ik gelijk vanaf het begin al het gevoel hoe het nummer zou gaan klinken. Aangezien dat gelijk al perfect ging wisten we dat het hele album magisch ging zijn.
Het album en de nummers zelf zijn wel wat compacter dan voorheen. Iets minder gexperimenteer, iets minder complex.
Daar zijn we naartoe gegroeid. Toen ik met Gojira begon was ik 19 jaar oud. Nu ben ik 36. Ik ben zelf veranderd. Wat ik wil horen is ook veranderd. Zo is het leven nu eenmaal. Vroeger luisterde ik veel naar Morbid Angel, oude Sepultura, Death, Cynic. Dat soort bands. Tegenwoordig luister ik ook veel naar Radiohead en Massive Attack. Ik heb een heel andere vibe in m'n leven. Ik ben veel relaxter en voel niet de drang om me constant te moeten bewijzen. Ik wil gewoon plezier maken en de muziek maken die we zelf willen horen. Ik zou niet willen zeggen dat we dus bewust compactere nummers maken, dit is gewoon zoals het nu uit ons komt.
De huidige tour gaat nog ongeveer een maand door, voornamelijk in jullie thuisland Frankrijk. Deze zomer staan er nog enkele festivals op jullie agenda, maar verder ziet het er vrij leeg uit. Wat komt er nog aan voor jullie?
We nemen deze zomer even pauze, want we zijn al zolang op tour sinds de cd uit is. We zijn momenteel in gesprek over wat we in augustus en september gaan doen. Het is wat aan de late kant, maar momenteel wordt dat dus voorbereid. Er staat echter nog niks helemaal vast. We willen dan naar landen waar we nog niet geweest zijn. Zuid-Amerika en Japan, bijvoorbeeld. We hebben in het verleden wel al aanbiedingen gehad om daar te komen spelen, maar dat was nooit het juiste moment. Nu is denk ik wel het juiste moment. We moeten daar echt naar toe.
Ik zie dat jullie deze zomer op Hellfest staan. Het grootste metalfestival in eigen land, het moet vast goed voelen om daar te mogen spelen.
Jazeker! Het is erg cool want we stonden jaren geleden al op Hellfest, helemaal in het begin toen het nog Fury Fest heette. Dat was toen nog een hardcore festival. We stonden op een van de eerste edities. Tegenwoordig is het echt een groot festival en heel Frankrijk is er trots op. Het kan zich meten met bijvoorbeeld Graspop. Ik weet dat er ook veel Nederlanders naartoe komen. Frankrijk heeft eindelijk een beetje een metalscene en nu ook een goed festival.
Jullie speelden onlangs in Amsterdam en dat was een gekkenhuis.
Die show was echt te gek. We hadden al lang niet meer in Amsterdam gespeeld dus we wisten niet precies wat we konden verwachten. Als je soms ergens een tijd niet speelt dan vergeten mensen je, dus dan is er kans dat er niemand naar je show komt. Tenminste, dat zegt men altijd. Bij ons leek het wel het tegenovergestelde. "Eindelijk komen ze weer naar Amsterdam!" De show zelf was erg, erg goed.
De show zou eigenlijk in de kleine zaal zijn, maar werd verplaatst naar de grote zaal.
Ongelofelijk he? Ik heb het publiek dan ook bedankt voor de support, want dat we naar de grote zaal gepgrade waren was het beste nieuws dat ik voor de tour kreeg.
Jij en je broer ruilden nog van plaats. Hij op gitaar en jij achter de drums. Doen jullie dat vaker?
Op deze tour wel. Dat begon als grapje want Mario kwam wel eens vooraan het podium om het publiek toe te spreken. Zij vonden het gaaf dat de drummer eens van achter zijn drumkit kwam. Dan zagen ze hem ook eens van dichtbij. Een keer zei ik tegen hem dat hij mijn gitaar maar moest overnemen en gaan zingen, dan zou ik wel even gaan drummen. Dat was gewoon erg grappig. En we vinden dat nog steeds leuk dus daarom doen we dat nu af en toe. Ik vind het ook erg leuk om te drummen.
Ben je er goed in?
Nee, waardeloos. Maar het is zo gaaf om te doen.