Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong over een televisieprediker?

Anthrax - Make Me Laugh
Black Label Society - Counterfeit God
Black Sabbath - TV Crimes
Cake - Comfort Eagle
Crosby, Stills, Nash & Young - American Dream
Death - Spiritual Healing
Depeche Mode - Personal Jesus
Dire Straits - Ticket To Heaven
Frank Zappa - Heavenly Bank Account
Genesis - Jesus He Knows Me
Ghost - Jesus He Knows Me
Hooters - Satellite
Insane Clown Posse - Hellelujah
Iron Maiden - Holy Smoke
Joni Mitchell - Tax Free
Marilyn Manson - Personal Jesus
Metallica - Leper Messiah
Oingo Boingo - Insanity
Ozzy Osbourne - Miracle Man
Poison - Something To Believe In
Queensrÿche - Revolution Calling
Slayer - Read Between The Lies
Suicidal Tendencies - Send Me Your Money
Temple Of The Dog - Wooden Jesus
een andere song over een televisieprediker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    23 november:
  • Overruled en Defazer
  • Revolution Calling
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfdt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
Geen concerten bekend voor 23-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Bryan Joseph Belleau (Gates Of Winter) - 41
  • Chris Adler (Lamb Of God) - 52
  • Christopher Amott (Arch Enemy) - 47
  • Dmitry Vadimovich Titorenko (Holy Blood) - 44
  • Guillermo Izquierdo (Angelus Apatrida) - 41
  • Keith "Bonanno" Alexander (Carnivore)† - 61
  • Patrick Mameli (Pestilence) - 57
Interview

Sabaton
Met Joakim Brodn
Door Tonnie
Geplaatst in mei 2012
Het zevende album van Sabaton komt er aan. Carolus Rex is de titel van dit conceptalbum over het leven van Karel XII van Zweden. Momenteel is de band op tour door Noord-Amerika, maar zanger Joakim Brodn wist gelukkig nog wel via een krakkemikkig telefoonlijntje met ons te bellen, om over het album en de recente gebeurtenissen binnen Sabaton te praten.

Sabaton

Hoe gaat de tour tot dusver?

Goed. Vanavond hebben we weer een uitverkochte show, dus we mogen niet klagen. We zijn in het zuiden begonnen en gaan gaandeweg naar boven.

Spelen jullie nu ook al veel nieuwe songs, en hoe worden die door het publiek opgepakt?

Nee, alleen het titelnummer Carolus Rex. Dat is het enige nummer dat we tot dusver online hebben gezet, dus dat kennen de fans misschien een beetje. Tenzij ze het album illegaal gedownload hebben, maar volgens mij staat hij er nog niet op. Maar de fans reageren goed op dat nieuwe nummer. Het is een echt Sabaton nummer, maar heeft toch wel wat nieuwe elementen in zich. Het gaat beter af dan verwacht. Er wordt veel bij geheadbangd.

Het nieuws over jullie nieuwe album wordt overschaduwd door het feit dat tweederde van de band is opgestapt na de opnames. Om dat maar gehad te hebben: waarom zijn ze nou weggegaan?

Om verschillende redenen, eigenlijk. Als je als tiener een band start wil je allemaal hetzelfde: rockster worden. Maar als je de dertig gepasseerd bent dan spelen er andere dingen in je leven. Vrouwen, kinderen, dat soort dingen. En we willen allemaal andere dingen met de band en met het leven. Tijdens de opnames werd het steeds duidelijker dat we wat moesten veranderen. Het leek ons allemaal beter om de samenwerking binnen de band niet te forceren. De andere jongens wilden gewoon niet meer. Ik vind het wel jammer, want ik mis ze stuk voor stuk. Maar aan de andere kant is het ook wel eens goed om vers bloed in de band te krijgen. Dat geeft ons nieuwe energie. En dat hebben we wel nodig, want Per en ik zijn constant in de weer op het podium.

Je hebt nu al diverse shows met die nieuwe jongens er opzitten. Was het vreemd om niet meer met je oude maten op het podium te staan?

De eerste shows zeker. Nu zijn we al enkele weken verder en nog altijd moet ik er aan wennen. We hebben meer dan vijfhonderd shows met die andere mannen gedaan, dus dan is het een erg grote verandering opeens. Onze nieuwe mannen hebben al vaker shows gespeeld, maar niet met ons. Dus nu moeten we allemaal aan elkaar wennen en leren hoe we in de nieuwe formatie zijn. Nu botsen we ook vaak op elkaar op het podium omdat we nog niet precies weten waar de anderen zich bevinden.

Jouw gymnastiekoefeningen op het podium zijn natuurlijk ook vrij wild.

Ik noem het mijn speciale workout. Daar moeten de nieuwelingen nog wat aan wennen hahaha.

Hoe ben je eigenlijk bij hun uitgekomen? Er was toch niet zo heel veel tijd om ze te vinden?

Nou, we waren er lang mee bezig voordat we dat nieuws van de split naar buiten brachten. We hadden ze al gevraagd. Onze nieuwe drummer Robban Bck kenden we al. Hij had al eens ingevallen bij ons toen Daniel een knieblessure had. Het lag dus voor de hand om hem te vragen; hij kende per slot van rekening de meeste nummers al en hij is een toffe gast. De andere twee jongens, gitaristen Chris en Thobbe, komen van bands waar we al lang mee bevriend zijn. Chris komt van Nocturnal Rites. Die band kennen we al tien jaar. Zij stelden zelf voor dat we Chris vroegen, zolang hij ook maar in Nocturnal Rites zou kunnen blijven. Chris zelf kenden we nog niet zo lang, want hij zit nog niet zo lang bij die band, maar hij blijkt beter dan verwacht. Thobbe zat in een band genaamd Raubtier. Die mannen kennen we ook al lang. De zanger van die band zei gelijk dat hij een geschikte gitarist voor ons had toen hij hoorde dat we nieuwe gitaristen zochten. "Geloof me, ik heb de perfecte gitarist voor je." We hebben hem toen ontmoet, en dat klikte gelijk. Ik zou niet willen zeggen dat we geluk gehad hebben, maar iedereen die we nodig hadden was al in onze omgeving. Alles viel op z'n plek.

Gaf het geen complicaties tijdens de opnames, toen bleek dat de anderen er niet zoveel zin meer in hadden?

Wel een beetje, want zoals je zegt, ze hadden geen zin meer. Gelukkig speel ik ook gitaar en keyboards, dus dat heb ik zelf kunnen opvangen. Op vorige albums heb ik ook altijd al een beetje gitaar gespeeld en heb ik ook een paar gitaarsolo's geschreven. Alleen drummen kan ik niet.

Het album komt in zowel Engels als Zweeds uit. Welke versies van de nummers waren er eerst?

Om eerlijk te zijn, toch de Zweedse. Ik hou ook van de Engelse versies, hoor. Maar de Zweedse teksten raken mij als Zweed net nog wat dieper in mijn hart.

Heb je de teksten letterlijk vertaald en dan nog wat aangepast zodat ze weer goed op de melodie passen?

Sabaton - Carolus Rex Nee nee, het zijn meestal geen letterlijke vertalingen. De onderwerpen van de nummers zijn hetzelfde, maar letterlijk vertalen gaat meestal niet. Het gevoel dat je wil overbrengen gaat dan verloren. Bij een paar nummers is het perspectief ook compleet anders. Het onderwerp is dan dus wel hetzelfde, maar we belichten het van een andere kant. We hebben ook heel veel research naar de onderwerpen gedaan. Per nummer hebben we dagen aan research besteed. Als het nummer dan eenmaal af was hebben we er nog een dag voor uitgetrokken om de tweede versie te schrijven, in de andere taal.

Bij het researchen hadden jullie hulp van de Zweedse historicus Bengt Liljegren. Hoe ging het in z'n werk?

Hij heeft gecontroleerd dat wat we zingen wel klopt, maar ook heeft hij meegeholpen om interessante onderwerpen voor de nummers te vinden. Meestal als je iets aan een historicus vraagt dan krijg je bijvoorbeeld de gebeurtenissen die belangrijk waren voor Zweden, of belangrijk voor de oorlog. Maar Bengt keek verder dan dat. Hij kwam met verhalen aan die voor de oorlog zelf niet zo belangrijk waren, maar wel een mooi verhaal zijn en ook goed in een nummer passen.

Klikte het goed met hem?

Heel erg goed. Hij heeft ons immens geholpen met de onderwerpen. Hij bleef wel weg van de artistieke kant van het album. Dat wil zeggen: hij bemoeide zich niet met de teksten en al helemaal niet met de muziek. Dat zei hij zelf al: "dat is jullie afdeling." Hij heeft ons genspireerd, maar niet verteld wat we moesten doen. Hij kwam dus aan het begin en aan het einde van het proces. Eerst hielp hij ons de onderwerpen vinden, en achteraf controleerde hij of we het bij het juiste eind hadden.

Met welk onderwerp kwam hij aanzetten waarvan jullie gelijk dachten dat het perfect zou zijn voor een nummer?

Dat is diverse keren gebeurd. Hij kwam een paar keer met een onderwerp dat wij nog totaal niet kenden. Maar ook heel tof was dat wij soms een verhaal gevonden hadden, waarvan hij dan juist een andere kant belichtte die nog veel interessanter was. In de normale geschiedenisboeken wordt het altijd maar van n kant verteld. Jij zal de geschiedenis van Nederland vast ook vooral van n kant kennen, terwijl er vanaf een andere kant ook interessante verhalen te vinden zijn.

Het laatste nummer op het album, Ruina Imperii, is op de versie die ik gehoord heb ook in het Zweeds. Is dat een fout, of is er daar geen Engelse versie van?

Het gaat over Zweedse soldaten die huiswaarts marcheren na afloop van een gevecht. We hebben geprobeerd om daar ook een Engelse versie van te maken, maar het vertaalde gewoon niet goed. We kregen het juiste gevoel maar niet te pakken, hoe hard we het ook probeerden. Daarom hebben we besloten om dit nummer er in het Zweeds op te laten staan, want daarin klinkt het perfect.

Gott Mit Uns heeft een Duitse titel en jullie producer Peter Tgtgren als gastzanger.

Eerst hadden we dat nummer opgenomen waarbij een van de andere jongens in de band het zingt, maar om een of andere reden wilde dat niet goed passen. Op een dag kwam ik de studio binnenlopen, toen liet Peter me wat horen. Hij had het zelf ingezongen, zonder ons het te vertellen. "He, wat vinden jullie hiervan?" Nou, dat klonk wel geweldig dus dat hebben op de plaat gezet.

Wat ik mis op dit album is een eerbetoon aan andere metalbands, zoals jullie in het verleden diverse keren gedaan hebben.

Die is er inderdaad niet. Net als op Art Of War hadden we besloten om dat nu niet te doen, want dat zou afbreuk doen aan het concept van de plaat. Dat hebben we eigenlijk al lang terug beslist. Als we een conceptalbum doen, dan zetten we er niet zo'n soort grappig nummer op.

Maar jullie hebben wel wat covers opgenomen. Ik ben zelf heel benieuwd naar jullie cover van Twilight Of The Thunder God van Amon Amarth. Vooral naar de zang, want jouw stem is echt compleet anders dan die van Johan Hegg.

Hehehe inderdaad. Maar ik houd erg van Amon Amarth, ook al zou ik dat niet moeten doen. Ze zijn veel te hard voor mij. Maar zowel live als in de studio vind ik ze een van de beste bands die ik ken. En als het op covers aankomt, dan verwacht men eigenlijk dat je een oud nummer covert. Liefst een klassieker. Maar het leek ons juist heel leuk om dit nummer te spelen. Vooral omdat ik met een melodieuze stem zing, en zij juist growlen. Ik zal niet zeggen dat onze versie beter is, maar juist wel heel anders en daarom is het een leuke cover.

Ook hebben jullie In The Army Now opgenomen.

Dat kwam toen we aan het praten waren over welk oud nummer we konden coveren. Onder het genot van vele drankjes noemde iemand In The Army Now, want dat past natuurlijk ook wel erg bij Sabaton qua thema. Sommige mensen vragen zich af waarom je een bepaald nummer covert. Wij niet, wij vragen "waarom niet?"

Ik vraag me vooral af of jullie versie lijkt op het origineel van twee Nederlanders, Bolland & Bolland, of juist op de bekende versie van Status Quo.

Op geen van beide. We hebben het compleet gemetalized en verSabatond.

Als laatste is er nog een cover van Rammstein's Feuer Frei. Dus je zingt nu ook in het Duits?

Ja, maar gelukkig kende ik al wat Duits van school. Gelukkig zijn de teksten van Rammstein niet de meest complexe teksten die er zijn. Het is wel een erg goed nummer van een uitstekend album. We hebben geprobeerd om het nog wat meer over-the-top te maken dan hoe Rammstein het speelt. Ik moet zeggen dat ik erg blij ben met het resultaat.

Hebben jullie wel dat industrile geluid van Rammstein proberen over te nemen?

Dit nummer klinkt niet echt als Sabaton, kan ik je vertellen. Denk je eens in: als Rammstein Sabaton in de reet neukt en er een bastaardkind uit komt, zo klinkt deze cover.

"Interessant" is niet geheel het juiste woord, maar wel het enige woord dat nu direct in mij opkomt.

Je moet dit echt zelf horen, geloof me.

Sabaton

Jullie zijn nu op tour in de Verenigde Staten, maar binnenkort komen jullie naar Europa.

Eerst gaan we wat festivals doen, en daarna de grootste Europese tournee die we ooit gedaan hebben!

Ik zie dat jullie op Graspop staan, waar ook altijd veel Nederlanders naartoe gaan. En in de herfst zelfs twee shows in Nederland.

Jawel, ik ben daar erg blij mee. Amsterdam weet ik zo uit mijn hoofd, en er was er nog een. 013?

Precies. Twee van de grootste clubs die we hebben.

Cool! Ik kom graag in Nederland, want jullie lijken van alle Europeanen het meeste op ons Scandinavirs. Dezelfde fucked-up soort humor, en jullie spreken goed Engels dus we kunnen goed communiceren. Het is er bij jullie gewoon heel relaxt.

Wat kunnen we dan verwachten bij de shows?

Op de festivals focussen we ons een beetje op alle albums, maar op de Europese tournee in de herfst leunen we zwaar op het nieuwe album Carolus Rex. We zijn heel trots op die plaat dus willen we dat ook live spelen. Bij festivals is het publiek heel divers, dus willen we ze laten kennismaken met Sabaton. Maar bij onze eigen tour zijn er veel fans die ons al heel vaak gezien hebben. Die willen we dus het nieuwe album live laten horen. Maar ook zijn we van plan om nummers te spelen die we niet vaak doen. De fans vragen daar vaak om. Op de tour in Amerika hebben we Midway en Coat Of Arms gespeeld, die we nog niet eerder hadden gedaan. Die hopen we ook in Europa te doen, evenals iets van Metalizer.

Je zei dat dit jullie grootste tour ooit wordt. Tot wanneer gaat deze lopen?

De Swedish Empire Tour loopt tot september of oktober 2013. We hebben dus nog heel veel shows voor de boeg.

Dus we kunnen jullie nog wel een paar keer in Nederland verwachten?

Dat lijkt me wel. De plannen voor volgend jaar zijn nog niet helemaal rond. We weten ongeveer wat we gaan doen, maar het is nog niet bevestigd. Hopelijk spelen we dan bij jullie ook op een festival.

Nog even iets anders: hier in Nederland hebben we een Sabaton coverband genaamd Ghost Division.

Dat is volgens mij de enige Sabaton coverband. Er zijn wel meer bands die enkele nummers van ons coveren, maar dit is de enige die alleen maar ons covert. Ze nemen ook onze looks en alles over. Ik moet zeggen dat ze heel erg vooruit gegaan zijn. De eerste YouTube filmpjes die ik er van zag waren niet zo goed, maar ze zijn echt een heel stuk beter geworden sindsdien.

Heb je ze zelf al eens live gezien?

Nee, helaas nog niet. Ik zou het wel graag willen, dat lijkt me heel tof. Mensen vragen me wel eens of ik het niet vreemd vind dat er een band is die ons nadoet. Maar het is denk ik de grootste eer die je kan hebben als band.

Maar wat dacht je toen je voor het eerst hoorde dat er zo'n band is?

Ik was heel erg verbaasd. Om eerlijk te zijn, toen ik de eerste filmpjes zag was ik niet zo onder de indruk. Maar zoals ik zei, ze zijn echt heel erg verbeterd op wat ik later gezien heb.

Dus als je ooit ziek bent, dan bel je hun?

Dat is wel een goed idee. Misschien moeten we ze als crew meenemen, zodat ze ons kunnen vervangen als wij inderdaad ziek worden.

Meer:

Pitfest

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.