Een beetje vermoeid van het maken van de plaat, dus daar moest ik wat van bijkomen. Maar het is nu tijd om op te treden, en daar doen we het allemaal voor.
Nu nog moe? Hoe lang hebben jullie dan aan de plaat besteedt?
Het was een intensieve tijd. Maar de lengte van het opnemen valt best mee. Ik denk dat we in de studio een week of wat er mee bezig zijn geweest. Ik had zelf daarnaast ook nog de opnames van een andere band erbij. Van Hangover Hero. Dus vandaar dat het voor mij een beetje druk was. Nu dat het allemaal op punt staat om uit te komen begin ik wel uitgerust te raken. Het gaat al een stuk beter.
Hoe combineer je die twee bands? Want Hangover Hero doet inmiddels ook wel het een en ander.
Ja, ook daarmee gaat het wel lekker. We zorgen dat de boekers van beide bands goed met elkaar in contact staan. Dus dat ze bij elkaar op tijd blocken als er een show staat. We hanteren de regel dat wie het eerst komt, het eerst maalt. En dan is dat goed te doen.
Dit is het tweede album dat jullie met Marjan gemaakt hebben. Was het daarom makkelijker dan het vorige album?
Ik vond het zelf van wel. We hadden nu al een tijd met elkaar gedraaid. Veel live gespeeld, al een plaat gemaakt, dus je weet wat je aan elkaar hebt. En ook qua vriendschap binnen de band is het nog nooit zo goed geweest als nu. Dan stap je er heel anders in, als je een cd gaat maken. We weten nu wat Marjan's bereik is qua stem, en we weten wat ze aankan. Dan hou je daar bij de songs rekening mee. We weten nu dat ze iets meer de laagte en iets meer de hoogte in kan, en dat ze dat ook kan volhouden.
Heeft ze deze keer ook meegeschreven?
Ja, ze heeft deze keer ook aan een aantal teksten en zanglijnen meegeschreven. Ze heeft dus meer te doen gehad, waardoor ze meer van zichzelf kan laten zien op deze plaat. Wij moedigen dat ook aan. Ze moet zoveel mogelijk doen wat ze wil, maar ze vind het toch wel prettig als wij veel schrijven. Ze vindt dat toch ook een deel van wat Autumn is. Ze wil wel de identiteit van de band bewaren.
Op de vorige twee albums had jij ongeveer de helft van de teksten geschreven, en je broer de andere helft. Is dat nu wat minder geworden, omdat Marjan ook meeschrijft?
Dat is nog steeds ongeveer evenveel. Marjan heeft nog niet zelf complete teksten geschreven, maar wel samen. Dan ging ik bijvoorbeeld bij haar langs om samen aan teksten en zanglijnen te werken. Dan had zij soms een hele goeie melodie en verzon ik daar weer een tekst op.
Voordat ze bij Autumn kwam had ze wel een beetje ervaring, maar nog niet zo heel veel. In welk opzicht vind jij dat zij het meest gegroeid is?
Ze heeft nu echt haar eigen draai gevonden. Dat is denk ik de grootste verbetering. In het begin moest ze natuurlijk ook kopiren wat er al was, en de bestaande nummers zich eigen te maken. Ze heeft nu laten zien dat ze het ook in haar mars heeft om haar eigen ding te doen. En als frontvrouw heeft ze zich ook enorm geprofileerd. Toen ze bij ons kwam had ze wel wat kleine festivalletjes gedaan, maar haar eerste optredens met Autumn waren gelijk Summer Breeze, Wacken en het Gothic Treffen in Leipzich. Dus ze stond gelijk voor een groot publiek op te treden. Ze ging gelijk voor de bijl. Ze is sindsdien heel snel gegroeid. In het begin was ze misschien wat onzeker, maar als ik haar nu op het podium zie, zie ik dat ze het helemaal naar haar zin heeft en dat is natuurlijk het belangrijkste.
Muzikaal gezien is Cold Comfort nog wat rustiger en melancholischer dan voorganger Altitude.
Dat klopt. Qua tempo is deze plaat omlaag gegaan. Het is wat slepender, je zou haast kunnen zeggen wat doomy-er bij tijden. Het is qua melodie een stuk melancholischer, wat donkerder. Maar ook wat warmer. De heftigheid zit in de som der elementen van de instrumenten. Het is niet zozeer gent op keihard gitaargeweld, maar als je de instrumenten op elkaar stapelt krijg je ook een overweldigend effect. Dat hoeft niet alleen met agressie te zijn.
Het album is dan ook een stuk technischer en daardoor wat minder makkelijk te behappen.
Daar zijn we ons ook terdege van bewust. Er zijn automatisch veel meer tegendraadse toestanden ingeslopen. Dat komt eigenlijk omdat als je daar aan begint, dan heb je een heleboel nieuwe mogelijkheden. We kunnen allen nog wel catchy songs schrijven, maar als je iets in 4/4e maat schrijft, dan groovet het wel lekker maar mijns inziens klinkt bijna alles dan als iets wat al vaker gedaan is. Het is heel moeilijk om origineel te zijn, maar dat willen we toch altijd nog wel proberen. Daarom hebben we wat meer gezocht naar alternatieve maatsoorten. Het gevolg is dat je allemaal nieuwe, spannende melodien ontdekt waar je mee aan het werk kan. Ik denk dat de plaat daardoor inderdaad wel moeilijker in het gehoor ligt, maar voor wie de plaat vaker beluistert is er wel een hoop te ontdekken.
Er zitten ook veel meer lagen in de muziek. Kostte dat veel meer tijd om uit te werken?
Niet veel meer dan op de vorige platen. We hebben met de vorige cd veel ervaring opgedaan, want die ging toch ook al een beetje deze kant op. Op een gegeven moemnt leer je van je fouten, en leer je hoe je sneller en efficinter kan werken. Dus ik denk niet dat het langer heeft geduurd. We zijn gewoon meer ervaren componisten geworden, waardoor dit een logisch vervolg op Altitude is geworden. We hebben het op dezelfde manier aangepakt. Weer alles over het internet gedaan, waar iedereen steeds zijn stukje aan heeft toegevoegd.
Ik zag dat jullie deze keer niet in de Graveland studios hebben opgenomen. Waar was het deze keer?
Deze keer was het in de studio in de kelder van 013 in Tilburg. Daar zit een goede geluidsstudio, die wordt gerund door Erik-Jan Dodd. Hij is al jarenlang onze geluidsman bij liveshows. Hij kent ons goed als band, en heeft al vaker gezegd dat hij nieuwe mogelijkheden hoorde in de muziek. Wij hadden er echter nooit daadwerkelijk over nagedacht om bij hem op te nemen, totdat hij een keer rechtstreeks vroeg of we bij hem wilden opnemen. We hebben er over nagedacht en gekeken wat hij kan. Hij is heel ervaren met het opnemen van vintage apparatuur, en heeft ook goeie contacten om dat te krijgen. Toen hebben we de knoop doorgehakt, want zijn idee paste goed bij wat wij met de plaat wilden doen. Sowieso een minder platte productie. Kijk, dat wat de jongens in 's Gravenland doen is fantastisch goed, echt moderne producties. Maar wij vonden het toch niet zo goed passen bij wat we voor deze plaat wilden. We wilden toch iets meer dynamiek en gevoel. Dat haal je er toch wat uit als je het allemaal plat produceert.
Je zegt dat Erik-Jan goed is met vintage apparatuur. Is het album dan opgenomen op oude spullen?
Ja. We hebben heel veel oude versterkers de kelder ingesleept, en zijn daar naar hartelust soundjes gaan maken. Dan krijg je dus ook dat je ineens een gaaf gitaargeluid haalt met een pedaaltje, in plaats van dat je alleen maar met buizenversterkers werkt. We hebben combinaties van gitaargeluiden gemaakt, met onze eigen Kochs die we al jaren gebruiken gecombineerd met een jaren '70 Marshall die dan bijna clean stond. Dan krijg je een gitaargeluid dat je anders niet voor elkaar kan krijgen.
Dus jullie stonden af en toe met verbazing in de studio?
Ja echt! Soms was het echt een openbaring, want we doen sommige dingen al jaren op dezelfde manier en dat was dan een beproefde methode. Maar dat wil niet zeggen dat er niet heel veel andere manieren zijn om op een toffe manier geluid te maken.
Wordt dat dan misschien lastig om dat live ook weer te doen?
Misschien wel, maar live is een compleet ander ding. Ik denk niet dat we deze nummers live precies zo willen laten klinken als op cd. Live klinken we sowieso anders dan dat we op plaat klinken. We zijn altijd wat harder live, want we zijn toch een band die wel wat wil beuken. De mensen zullen bij de liveshows dus wat hardere versies krijgen.
Ik zie dat jullie vooral in november veel live spelen.
We spelen dan elk weekend wel ergens in Nederland, geloof ik.
En wat staat er voor Autumn daarna te wachten? Ook shows in het buitenland?
Nee, op dit moment is het daarna even klaar. Dit zijn de shows waar we nu even keihard voor gaan, en daarna zien we wel weer wat er gebeurt. We hopen op een tourtje door Europa, als het meezit, en volgende zomer wat festivals. Maar we zijn blij met de shows die we hebben staan hoor. Het is momenteel een heel ongezond klimaat in Nederland te spelen. Het leek in het begin dat het voor veel bands moeilijk werd, na die btw-verhoging en de subsidiestop. Maar nu beginnen de zalen toch weer wat los te komen. De budgetten zijn erg verlaagd, waardoor ze wat huiverig zijn voor toch wat meer gevestigde bands. Die kosten wat meer, maar het is tegenwoordig lang niet meer een garantie dat je daarmee je zaal voltrekt. Het is qua publiekopkomst ook niet meer zo heel best op dit moment. Mensen hebben ook minder te besteden. Het is ook heel vreemd. Dan heb je hele goeie bands en dan staat er dertig man. Dan denk je ook "waar is iedereen? Zitten ze thuis tv te kijken ofzo?" Om eerlijk te zijn mogen wij niet klagen, want tijdens Altitude merkten we dat er elke keer wel meer publiek naar de shows kwam. Maar hoe het nu gaat zijn is nog afwachten natuurlijk.