Ik vind The Beginning Of Times een perfect album om deze trilogie mee te eindigen, aangezien het hoofdpersonage uit de Kalevala (Vinminen, RW) centraal staat op dit album. Nadat we Eclipse hadden uitgebracht, hadden we eigenlijk geen specifieke plannen om een trilogie op te nemen. Het idee ontwikkelde zich eigenlijk gaandeweg, op toevallige wijze. We zien ook wel wat voor toekomstige themas we zullen gaan behandelen. Voor nu ligt al onze aandacht bij dit album. Je kunt de albums als trilogie zien, maar ze zijn natuurlijk ook gewoon los van elkaar te zien. Eerlijk gezegd maakt het voor mij niet zo veel uit.
De drie albums van deze trilogie hebben stuk voor stuk schitterend artwork, maar welke cover is jouw persoonlijke favoriet? En welke cover beeldt volgens jou het thema van het album het best uit?
Ik vind ze ook alle drie geweldig! Travis Smith is een waanzinnige artiest: ook vrijwel al zijn andere covers voor andere bands vind ik prachtig. Als ik moet kiezen, denk ik dat de cover van het nieuwe album het best aansluit bij het thema van het album.
Overal waar ik informatie zoek over de Kalevala wordt benadrukt dat het veel meer is dan alleen maar een boek, maar dat het een belangrijk onderdeel is van de Finse identiteit. Kun je dat toelichten voor een niet-Fins publiek?
Volgens mij is de Kalevala het eerste boek dat in de Finse taal is geschreven. Alle eerdere boeken zijn in het Zweeds, de tweede officile taal in Finland, geschreven. Het Fins werd voorafgaand aan de Kalevala eigenlijk als een soort werkerstaal gezien, een beetje ordinair, dus in die zin heeft het boek bijgedragen aan de Finse identiteit. Het boek is in feite een soort collectie van verhalen die mensen eeuwenlang aan hun kinderen doorvertelden, maar de gevoelens, angsten en verhalen hebben ook nu zeker nog betekenis. Er zit veel pagan-spul in, aangezien de verhalen ouder zijn dan het christendom. De natuur heeft een erg grote rol in de verhalen. Bovendien is Tolkien sterk door de Kalevala benvloed bij het schrijven van Lord Of The Rings.
Jullie teksten gaan vooral over mythologische verhalen. In welke mate proberen jullie om die verhalen een moderne interpretatie te geven of te linken aan huidige (maatschappelijke) ontwikkelingen? Zien jullie dat als een belangrijk doel van de teksten, of proberen jullie zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke lezing te blijven?
Pekka Kainulainen heeft veel eigen versies van de verhalen geschreven en ze op die manier relevanter gemaakt. Voor ons is het belangrijkste dat we goede teksten hebben die bij de muziek aansluiten. De muziek staat voorop: we proberen niet om het boek te adverteren. Toen we in 1994 voor het eerst inspiratie putten uit de Kalevala was dat echter vooral omdat we nog niet goed zelf teksten konden schrijven. Toen we meer etnische en folkachtige invloeden in de muziek gingen verwerken, voelde het eigenlijk gewoon natuurlijk om over dergelijke zaken te zingen.
Hoe moeilijk is het om de teksten te vertalen naar het Engels zonder de oorspronkelijke betekenis van de Kalevala uit het oog te verliezen? Kun je een voorbeeld geven van het soort problemen dat je dan tegenkomt?
Pekka schrijft altijd eerst in het Fins, meer gericht op de vorm van het nummer. Daarna vertaalt een vriend van ons Erkki Wirta de teksten in het Engels. Vervolgens, als Marco Hietala en Tomi Joutsen aan de vocalen werken, zorgen zij voor een laatste edit. Het basisidee blijft in feite hetzelfde, ook al verandert er hier en daar een klein onderdeeltje. Zoals ik al aangaf: de Kalevala is eigenlijk "slechts" inspiratie en niet zozeer het belangrijkste onderdeel van de albums.
Als ik naar The Beginning Of Times luister, valt het me eigenlijk op hoe logisch het materiaal lijkt voort te vloeien uit het materiaal van Skyforger. Wat zijn volgens jou de meest belangrijke (muzikale) overeenkomsten en verschillen tussen beide albums?
Volgens mij is The Beginning Of Times inderdaad een logisch muzikaal vervolg op Skyforger. Het nieuwe album laat invloeden horen uit alles dat we in het verleden hebben gedaan, maar bevat voor mijn gevoel ook nieuwe elementen. Zo hebben we bijvoorbeeld deze keer meer aandacht besteed aan arrangementen en songstructuren. We hebben niet geprobeerd om ineens heel andere muziek te gaan maken, maar we wilden wel dat het nieuwe album wat meer dynamisch en frisser zou klinken.
Als ik de laatste Amorphis-albums zou moeten omschrijven, zou de beste term daarvoor volgens mij stijlvol zijn. Dit is het soort muziek die je als metalliefhebber gerust aan niet-metalliefhebbers wil laten horen. Heb je het idee dat jullie muziek een breder publiek aanspreekt dan een gemiddeld metalpubliek, of niet?
Niet met opzet in ieder geval, het is niet een doel op zich, maar we zijn ook weer niet zo true als een band als Manowar of zo. We trekken wel een wat breder publiek aan, maar dat is juist ook wel weer grappig. Zelf luisteren we ook wel naar veel verschillende muziek buiten metal, dus dat zal ons ook wel benvloeden. Maar we willen gewoon de muziek maken waar we zelf achter staan en dat zo goed mogelijk doen.
Metal is echt iets groots in Finland tegenwoordig, in tegenstelling tot twintig jaar geleden, toen we begonnen. Toen was het nog echt iets van de underground. Dus het is wel grappig dat we nu samen met zon groepje Idols-zangers optreden. Ik hou eerlijk gezegd niet zo van het hele format en toen we het aanbod kregen hebben we ook een hele tijd erover nagedacht, of we het wel of niet zouden doen. Maar goed, het is een benefietconcert, dus het is voor een goed doel, en we kunnen niet ontkennen dat het goede promotie is voor ons album, aangezien er meer dan een miljoen mensen in Finland naar de show zullen kijken. We spelen slechts n nummer, dus we verwachten er niet veel van, het voelt niet als een echte show. Maar zo is het nu eenmaal in Finland. Nightwish is misschien wel de best verkopende band uit Finland aller tijden, dus de underground is ver weg tegenwoordig.
Ik zag op jullie site dat er een aantal optredens in Japan aankomen. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
We kijken ernaar uit, maar natuurlijk denken we wel na over de situatie op dit moment. Komen we straks met een derde hand terug? Nee, maar zonder onzin, het is natuurlijk ontzettend erg wat er is gebeurd, en het laat zien hoe gemakkelijk de planeet door natuurkrachten verwoest kan worden. Hopelijk leren mensen iets van dit soort catastrofes. We hebben een paar shows in Japan en Taiwan, voor de eerste keer met onze vrienden van Children Of Bodom, dus het zal zeker gaaf worden!
Vanaf juni vertrekken jullie op een uitgebreide tour. Kun je ons al iets vertellen over de bands die zullen meegaan op de tour, of de bands die jullie mee willen hebben? Wat kunnen de fans ervan verwachten?
De tour zal in ieder geval tot maart 2012 doorgaan, met ongeveer honderd shows over de hele wereld. Voor een groot deel zijn wij de headliner, maar we weten nog niet welke bands mee zullen gaan. Maar het zal vast en zeker een goede line-up worden, omdat we het belangrijk vinden om de mensen een goede package te geven. De tour zal in het teken staan van The Beginning Of Times, maar we zullen natuurlijk ook ouder materiaal spelen.
Amorphis bestaat alweer 20 jaar en met The Beginning Of Times leveren jullie alweer jullie tiende album af. Welke uitdagingen zijn er nog over voor jullie? Wat wil je nog bereiken met Amorphis?
We proberen nog altijd om steeds ons beste album te maken, niet om gewoon een album te maken om maar op tour te kunnen gaan en ouder materiaal te spelen. We voelen ons bevoorrecht dat we na twintig jaar en een aantal zeer uiteenlopende muzikale periodes nog steeds een grote fanbasis hebben die ons blijft volgen. We hebben er ontzettend veel plezier in, nog meer dan ooit tevoren, dus we zullen zeker nog wel even blijven rondhangen!
Bedankt voor je tijd!
Jullie bedankt!