Natuurlijk. Ik weet dat ik een goed product heb. Het is trouwens nog niet zo heel lang af, want we hadden nog wat moeilijkheden. Op een paar songs was de hi-hat niet goed hoorbaar, dus daar hebben we nog wat extra's mee moeten doen om de deadline van 26 april te halen. Het is wel altijd afwachten hoe het publiek er op reageert. Pestilence is altijd een band geweest die risico's neemt. Geen enkele plaat klinkt hetzelfde als de vorige. We proberen wel wat nieuws neer te zetten en dan is het soms moeilijk om te accepteren dat andere mensen er moeite mee hebben dat we wat anders doen.
Doctrine klinkt wel wat technischer als de comeback plaat Resurrection Macabre, maar het is niet zo'n heel grote koerswijziging.
Dat vind ik ook. We hebben wel gebrainstormed wat we met de nieuwe plaat wilden doen. We gebruiken nu 8-string gitaren, dus dat is wel wat vernieuwing dat meer mogelijkheden geeft. Onze nieuwe drummer, Jeroen Van Eekelen, hadden we al op tours mee maar nog niet in de studio. Ook dat geeft weer wat nieuws. En mijn zang is wat anders dan op de vorige plaat. Zoals ik zei, het is wel spannend hoe het opgepikt gaat worden door de fans, want zij worden elke keer weer op de proef gesteld. Elke keer krijgen ze iets nieuws voorgeschoteld. We zijn geen Obituary of Deicide, waar je precies krijgt wat je denkt te verwachten. Dat vergt wat extra aandacht van de mensen.
Je hebt nu driekwart van de line-up die op Spheres te horen was. Denk je dat de fans een Spheres deel 2 verwachten?
Dat weet ik niet. Ik weet wel dat blij verrast zullen zijn met de weg die we nu zijn ingeslagen. We doen een knipoog naar alle platen. We hebben thrashmomenten, we hebben stukken die doen denken aan Spheres. Vroeger werd die plaat verguisd, maar nu wordt die plaat geaccepteerd als een Pestilence plaat. Ik denk dat we deliveren; dat wie de plaat luistert en z'n ogen dicht doet, zich kan wanen in oude tijden zonder te denken van dat we onszelf wel heel erg kopiren.
Om terug te komen op dat technische aspect van Spheres: je hebt nu Jeroen Thesseling ook weer terug in de band. Is hij een van de oorzaken dat het weer wat technischer geworden is? Hij is natuurlijk een hele technische bassist.
Om technisch te spelen moet je wel technische muziek hebben. In het begin van Pestilence schreef ik al de muziek en dat doe ik nu nog steeds. Op de laatste plaat heb ik ook 99% van de muziek geschreven. Wat wel zo is, is dat als ik Jeroen in de band heb ik wat technischer kan spelen. Ik weet dat hij het aankan. Dus in dat opzicht klopt het wat je zegt. Hij is een jongen die heel snel wat oppikt, en erg capabel is. Ik moet er wel de kanttekening bij plaatsen dat hoe technischer je speelt, hoe minder accessible het is voor het publiek. Je moet wel de gulden middenweg zien te vinden, zodat je de mensen ook nog meeneemt met catchy muziek. Je kan wel heel veel technische riffs spelen, maar dat luistert ook niet altijd lekker. Dan krijg je het publiek niet mee. Ik denk dat we op Doctrine een juiste balans gevonden hebben.
Denk je dat dat destijds ook de oorzaak was dat men Spheres niet goed ontving? Het was ineens te technisch?
Dat heeft met een aantal factoren te maken. In ons hoofd dachten we dat we moesten laten zien wat wij als muzikanten konden. Daar hadden we de songs naar geschreven. De platenmaatschappij was daar ook niet blij mee, waardoor ze het album ook niet goed gingen promoten. Er kwam weinig geld los om de plaat te ondersteunen. En wij als band hadden de kop destijds verkeerd staan. Al die factoren spelen dan mee. Als de fans dan ook de muziek niet accepteren sla je de plank gewoon mis. Dat is bij Spheres gebeurd. Inmiddels wordt die plaat door veel fans geaccepteerd, omdat ze nu een bredere muzikale horizon hebben. Doctrine is een plaat die terugkijkt naar het verleden maar ook zeker vooruitkijkt naar de toekomst. Het is een plaat met een sound die je nog nergens anders hebt gehoord. Ik ben blij dat de 8-string gitaren goed hebben uitgepakt. Het had ook slecht kunnen uitpakken en dan waren we mooi in de aap gelogeerd. Doordat de gitaren omlaag gaan ga ik met mijn stem omhoog. En de gitaren gingen lager dus zaten ze in de weg met de bas. Daardoor moest de bas ook omlaag. Die combinatie heeft goed uitgepakt. Ik ben ontzettend blij met het resultaat. Ook met de vocals. Anders had ik misschien net zoiets als op Resurrection Macabre gedaan, met een lage stem. Maar zo klinken al tienduizend gasten.
Heeft het moeite gekost om je stem zo te krijgen? Je moet toch wat anders gaan zingen dan je altijd al deed.
In het verleden heb ik het ook wel eens geprobeerd, maar niet veel. Op Spheres bijvoorbeeld. Maar nu heb ik het in het belachelijke overtrokken. Af en toe heb ik Ibuprofen moeten nemen omdat ik zo hard schreeuwde. Onze engineer Victor zei dan van "doe eens rustiger aan, je moet vandaag nog drie nummers zingen." Ik zat echt helemaal in de muziek en schreeuwde de longen uit mijn lijf. Maar het voelde zo goed om op deze manier te schreeuwen, dat het me weinig moeite koste. Het enige wat mij zorgen baarde is dat ik hoop dat de fans daar ook doorheen prikken. Dat ze begrijpen dat Pestilence altijd nieuwe dingen doet, en niet blijft hangen in het oude. Dus ook met de zang.
Als je in de studio moet oppassen dat je geen last van je stem krijgt, moet je live dan ook niet heel erg gaan oppassen?
Je moet alles gematigd doen. Voor een cd opname moet je alles geven wat je hebt, de hele dag. Het is veel makkelijker om met iets minder volume een andere stem te creren, maar ik ben ervoor gegaan om alles te geven. Dan slaat je stem soms over en wordt alles maniacaal en hectisch. De jongens in de band vonden het ontzettend gaaf.
De teksten op het album halen uit naar ongeveer elke godsdienst die er is. Ik neem aan dat je zelf niet religieus bent?
Ik ben Rooms-katholiek opgevoed en ben vroeger zelfs misdienaar geweest. Ik denk wel dat je enig besef van religie moet hebben om er tegenaan te trappen. Je kunt niet zomaar een standpunt aannemen zonder dat je er iets van af weet. Dan zou je zomaar dom lullen. Ik vind wel dat de kerk heel veel aan macht heeft moeten inboeten door het misbruik van kinderen en dat soort zaken. Dat komt allemaal aan het licht. Zo zie je maar dat de gevestigde orde niet meer de gevestigde orde is. Ik vind het heel belangrijk dat mensen nadenken over waar ze mee bezig zijn. Dat het consequenties heeft. Het heeft niet alleen met religie te maken, het heeft ook met media te maken. Kijk, als je zo'n Telsell product koopt en gelooft dat je in n keer een weelderige haardos hebt, dan moet je toch bij jezelf te rade gaan of dat de waarheid is. Mensen stoppen geld er in en krijgen daar lucht voor terug. Kijk nu bij die kerncentrale in Japan. Heel lang is er manipulatie van informatie geweest om de algehele vrede te bewaren, terwijl mensen toch werden blootgesteld aan radioactieve straling. Ik denk dat het nog een hele grote nasleep gaat hebben. Ondanks dat we een cd-hoes hebben met een paus-achtig type die zijn doctrine uitdraagt, willen we dat mensen toch naar onze boodschap luisteren. Wat ze er mee doen moeten ze zelf weten, maar open je ogen want heel veel dingen zijn niet zoals ze lijken.
Deze keer neem je wel meer een standpunt aan dan dat je op vorige platen gedaan hebt.
Pestilence is nooit een band geweest die over blood and gore zingt. We hebben altijd wel onderwerpen gehad die er toe doen. Waar je dieper over moet nadenken. Deze plaat is niet anders. Deze plaat zegt nog meer dat men voor zichzelf moet denken. Het algehele plaatje is belangrijk, dat Pestilence een serieuze band is die serieus met de onderwerpen omgaat. Je kan niet als 43-jarige, want ik ben 43 jaar oud, Cannibal Corpse muziek gaan maken. Dat strookt niet met hoe wij als mensen in het leven staan.
Jullie gaan de FortaRock pre-party verzorgen, maar verder zijn er nog niet veel livedatums bekend. Komt er een tour?
We zijn op een punt aanbeland waarin we vinden dat Pestilence niet meer vier weken achter elkaar op tour moet gaan door Europa. Dat zien we niet meer zitten. We gaan wat weekendshows doen. Dan gaan we een weekend naar Itali, dan weer een weekend naar Spanje. Op die manier. We gaan Zuid-Amerika wel aanpakken. Vorig jaar gaan we de 10.000 Tons Of Metal aandoen. We pikken momenteel de krenten uit de pap. Het wordt meer een exclusieve zaak voor Pestilence. Dat heeft ook te maken met dat we allemaal families hebben en we ons richten op andere zaken in het leven. Er komen op korte termijn drie shows in Nederland. Daarnaast nog wat dingen in Duitsland, en Japan als het daar weer wat rustiger is.
Over het buiteland gesproken: hoe was de respons vanuit het buitenland op de terugkeer van Pestilence?
Nou, we zijn in Zuid-Amerika geweest en dat was wel een belevenis. We werden met open armen ontvangen. We kregen veel respect, want ze konden ons nu eindelijk een keer zien. Hier in Nederland wordt je ontvangen als gewoon een Nederlandse band. Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg. Pestilence is hier nooit echt een goed-ontvangen band geweest. Je hebt een stukje jaloezie wat er speelt tussen sommige bands, terwijl wij eigenlijk alleen maar muziek willen maken. Als je in het buitenland speelt lijkt het alsof mensen veel meer genteresseerd zijn in de muziek en de band, dan wanneer je in Nederland speelt.
Dat moet toch wel een beetje jammer zijn voor jou?
Ja ik vind het heel jammer, want ik vind het fijn om in Nederland te spelen. Ik vind het leuk om de songs in mijn eigen taal aan te kondigen. We zijn toch een Nederlandse band, en je moet trots zijn op de bands die je land heeft geproduceerd. Je moet trots zijn op je hele scene. Je moet trots zijn op een Asphyx, je moet trots zijn op een Sinister, je moet trots zijn op een Gorefest. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Trots op Within Temptation, wat nu heel erg goed draait, ook in het buitenland. Je moet trots zijn op je mensen. Op wat wij als Nederlandse bands bereiken. Dat we ook in andere landen bekend zijn. Daar zou je als Nederlander trots op moeten zijn. Want ik ben trots op elke Nederlandse band, en dat meen ik echt. Het is al moeilijk genoeg om in de muziekindustrie voeten in de aarde te kunnen krijgen.
Je hebt gelijk, "doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg" is helaas wel een typisch Nederlandse mentaliteit.
Het is goed dat het er is, want wij van Pestilence zijn doodnormale jongens. We denken echt niet dat we beter zijn dan de rest. We putten allemaal uit dezelfde bron: metal. Daar gaat het toch om? Laatst was ik bij die show van Overkill en daar kwam ik Stefan Gebedi van Hail Of Bullets tegen. Men denkt altijd dat Pestilence en Hail Of Bullets als water en vuur zijn. Dat komt dan voornamelijk vanwege Martin Van Drunen, die zorgt er altijd voor dat er stress is. Stefan komt gewoon naar me toe en geeft me een handje en zegt van "wow, wat een gaaf stukje in de Aardschok over de Zuid-Amerika tour." Dat getuigt van karakter en daar gaat het toch om. Je put met z'n allen uit dezelfde bron en moet het met z'n allen toch doen. Daar gaat het om. Ik ben trots op de bands die Nederland heeft voortgebracht.
Okee, terug naar die shows. Je zei dat er drie shows aankomen.
Ja. De cd-release party is in Atak in Enschede, en de FortaRock pre-party die je noemde. En nog een show, die weet ik even niet uit m'n hoofd. Die staat vast wel op onze website.