Ik kan me de exacte releasedatum van The 13th Floor niet herinneren, maar het is in ieder geval wel ongeveer twee jaar terug. Het is dus eigenlijk wel toeval, maar twee jaar vind ik wel de goede tijd om een cd uit te brengen, te touren, en aan de volgende te beginnen.
Zijn jullie gelijk na de tour voor het vorige album begonnen met de nieuwe cd?
Nee ik was al nummers aan het schrijven voor The Enigma Of Life toen we The 13th Floor nog aan het opnemen waren. Dat is dus al meer dan twee jaar geleden. Zo lang ben ik eigenlijk al bezig met The Enigma Of Life.
Was dat omdat je toen voor het eerst met jullie nieuwe zangeres Aylin werkte, en je pas in de studio er achter kwam wat voor mogelijkheden je met haar hebt?
Ja. Toen ik het vorige album schreef deed ik het nog zoals ik daarvoor ook deed. Ik had wel een nieuwe zangeres maar we hadden nog geen nummers opgenomen. Bij de nieuwe cd heb ik mijn schrijfwijze aangepast voor haar. Nu wist ik precies waar ze toe in staat is en dus kon ik de nummers specifiek voor haar stem schrijven. In het verleden heeft Sirenia diverse zangeressen gehad en elke keer moest ik me wel weer afvragen of de zangeres de nummers wel echt aankon. Maar bij het schrijven van de nieuwe cd wist ik dus al wat Aylin kan, en heb ik de nummers helemaal op haar stem afgestemd. Dat heeft mij heel erg geholpen om de nummers nog sterker en diverser te maken.
Heb je nu ook meer mogelijkheden dan voorheen?
Absoluut. Aylin heeft een geweldig bereik, groter dan de voorgaande zangeressen. Daardoor is er veel meer mogelijk. Daar heb ik dus zoveel mogelijk gebruik van gemaakt. En ook ik ben hard aan het oefenen geweest sinds de vorige cd zodat ik zelf ook nog veelzijdiger ben. Ik probeer altijd beter te worden, zodat de komende cds altijd nog beter worden.
Dan is er vast wel minimaal n nummer op de cd waar je zo trots op bent, waarvan je vijf jaar terug niet had kunnen dromen om het te schrijven en op te nemen.
Eigenlijk heb ik dat met alle nummers geprobeerd te bereiken. Alle nummers passen binnen het Sirenia concept, maar ze klinken gewoon beter dan op de voorgaande albums. Er zitten geen grote verrassingen of stijlveranderingen op, maar de nummers zijn nog beter uitgewerkt dan voorheen. Het album is de perfectionering van de Sirenia sound. Daardoor zou het vijf jaar terug ondenkbaar geweest zijn om deze nummers op te nemen, met hoe we toen waren.
Aangezien jij alle instrumenten zelf inspeelt, hoe ziet een doorsnee dag in de studio er voor jou uit?
Vandaag de dag is dat heel relaxed. Ik heb mijn eigen studio en ik heb dus alle tijd van de wereld. Ik kan er doen wat ik wil, wanneer ik wil. Voorheen moesten we de studio voor twee maanden huren en dan moet je dus je tijd zo effectief mogelijk indelen. Als ik nu vast zit met een idee dan kan ik makkelijk eerst een ander instrument opnemen en later weer terugkomen op dat andere idee. In het verleden moesten we op zo'n moment een beslissing nemen over hoe we verder zouden gaan, want de tijd ontbrak om er wat mee te spelen of vanalles uit te proberen. Dat is heel relaxed. Bijna alles is dus in mijn eigen studio opgenomen, behalve de viool, acoustische gitaar en het koor. Die hebben we in de Sound Suite Studios in Marseille opgenomen.
Maar heb jij die ook ingespeeld?
Niet de viool, wel de acoustische gitaar. En het koor doe ik natuurlijk ook niet alleen. Dat is hetzelfde koor als op alle voorgaande Sirenia albums. Dat is n van de redenen om weer naar Frankrijk te gaan. Daar is het koor dat we gebruiken. De eigenaar is een goede vriend van me, en ik werk al sinds 1997 met hem. Het is een vast onderdeel van de opnames van een Sirenia album geworden.
Als je zoveel instrumenten bespeelt, heb je dan ook een favoriete instrument?
De gitaar. Dat is toch mijn hoofdinstrument. Daar voel ik me het beste bij. Ik componeer ook bijna alles op mijn gitaar.
Woont Aylin nog in Spanje, en komt ze dan voor de opnames naar Noorwegen? Of neem je haar zangpartijen in Spanje op?
Yep, ze woont nog in Spanje, dus ze reist heen en weer tussen daar en hier. Dat heeft ons nog geen problemen opgeleverd, alleen moeten we wel zorgen dat onze agenda's goed op elkaar zijn afgestemd. Ondanks wat ik net zei over dat ik in mijn eigen studio kan doen wat ik wil, moeten we de tijd dat Aylin hier is natuurlijk wel zo nuttig mogelijk gebruiken. Ze is wel van plan om naar Noorwegen te verhuizen, waardoor alles nog makkelijker voor ons wordt. Ook touren en oefenen gaat dan makkelijker. Ik kijk er wel naar uit om haar hier in Noorwegen te hebben.
Nu je over touren begint: ik keek onlangs op jullie site en ik zag nog geen tourdata. Heb je wel tourplannen?
Natuurlijk gaan we touren. Er zijn al wat festivals bevestigd, waaronder Wacken Open Air. En we zijn bezig om een normale tour op te zetten, maar daar zijn we nog mee bezig. We zullen de datums op onze site zetten zodra ze bekend zijn. Ik ben wel van plan om met Sirenia veel live te spelen voor dit album.
Wanneer denk je dat de eerste shows gaan plaatsvinden?
De verwachting is om eind maart te beginnen met de tour.
Neem je gitarist Michael Krumins en drummer Jonathan Perez dan ook weer mee?
Absoluut. Zolang zij tijd hebben om mee op tour te gaan, zijn ze onderdeel van de Sirenia liveband. Jonathan is wel wat drukker tegenwoordig omdat hij onlangs vader is geworden van zijn derde kind. Dus het kan zijn dat we soms een sessiemuzikant moeten gebruiken.
Heb je ooit overwogen om hen ook op albums mee te laten doen? Ik weet dat Jonathan op Nine Destinies And A Downfall te horen is, maar dat leek eenmalig.
Dat was voor Sirenia erg ongebruikelijk. Normaal gebruiken we altijd zoveel geprogrammeerde dingen, dat een live drummer ons beperkingen oplegde bij de opnames. Daardoor moeten we een album anders opnemen dan dat ik gewend ben. Nine Destinies was daarom een experiment om te kijken hoe het zou gaan met een drummer.
Maar als je eerlijk bent, vind je echte drums dan niet beter klinken dan een drumcomputer?
Soms wel, maar soms ook niet. Bij een liveshow, jazeker. Op een album soms ook, als de opnames en de mix goed zijn. Maar ik kijk altijd naar het totaalplaatje en bij Sirenia heb ik liever de meest praktische manier. Dat zijn geprogrammeerde drums.