Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    9 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Hemelvaartse Herrie
  • Huginns Awakening Fest
  • Pvris en Scene Queen
  • Tyketto
  • Xandria
  • 10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam Suleiman (Syrach) - 43
  • Alwin Schnoing (The Wounded)† - 50
  • Sara Tenaglia (In Tormentata Quiete) - 44
  • Stefan Hertrich (Darkseed) - 48
  • Trish Doan (Kittie) - 39

Vandaag overleden:
  • Ben Graves (Murderdolls) - 2018
Interview

Seventh Wonder
Met Andreas Söderin
Door Jeroen
Geplaatst in januari 2011
Seventh Wonder mag gerust tot een van de beste progressieve nieuwkomers van de laatste jaren worden gerekend. Na het redelijke debuut volgden drie absolute prijsalbums met The Great Escape als laatste resultaat. Een gesprek met toetsenist Andreas Söderin over de zoektocht naar een nieuwe drummer, drijfveren en uiteraard de sprankelende progressieve power metal van het Zweedse vijftal.

Seventh Wonder

Mercy Falls was in mijn oren een absolute topplaat. Ik durf zelfs wel te beweren dat ik het één van de beste progressieve conceptplaten vond sinds Operation: Mindcrime van Queensrÿche. Waarom hebben jullie niet opnieuw gekozen voor een conceptplaat?

Bedankt, man! Wel, dat is omdat we er naar streven om altijd iets nieuws te doen. Nog een conceptalbum maken, zou betekenen dat we in herhaling vallen. We hadden wel wat ideeën voor nieuwe thema’s, maar uiteindelijk is dat toch het titelnummer geworden. Een nummer van dertig minuten hadden we immers nog niet, dus dat zou je als progressief kunnen betitelen.

Hoe zijn de reacties tot dusver?

Erg goed! Zowel fans als magazines hebben de plaat goed ontvangen. Ik heb er tot nu toe alleen maar positieve berichten over gelezen, dus dat betekent dat we toch iets goed doen.

Wat stijl betreft volgen jullie vooral de weg die jullie op de vorige twee albums in zijn geslagen. Is dat de stijl waar jullie ook in de toekomst op voortborduren of kunnen we nog nieuwe impulsen verwachten?

Nou ja, het volgende album zal allereerst al anders klinken, omdat we een nieuwe drummer zoeken. Aangezien we de ideale man nog niet gevonden hebben, weten we nog niet echt waar die nieuwe invloed ons naartoe gaat leiden. Doorgaans zorgen wisselingen in onze line-up altijd wel voor een ietwat andere benadering, dus we zullen zien.

Ben je er dan niet bang voor dat liefhebbers jullie nieuwste album als meer van hetzelfde zien?

Dat kan best, maar als band maken we ons daar eigenlijk niet zo druk over. We proberen bij elke nieuwe plaat een aantal verse elementen in de sound te verwerken, maar een complete stijlwisseling zie ik eigenlijk niet gebeuren. Het is belangrijk om die eigen sound vast te houden. Daarmee kunnen we genoeg experimenteren om onze stijl verder uit te bouwen.

Hoewel ik behoorlijk enthousiast ben over The Great Escape, ben ik toch van mening dat de muziek hier en daar wat pit mist. Vooral in de refreinen neigt de band steeds meer naar AOR en power metal. Ben je het met me eens als ik zeg dat de nieuwe plaat wat minder progressief is dan de vorige?

Seventh Wonder - The Great Escape We spreken twee soorten publiek aan. Dan krijg je dat nou eenmaal. Liefhebbers van progressieve metal vinden het misschien niet progressief genoeg en de fans van AOR en power metal vinden de muziek die wij maken te technisch. We kunnen immers niet iedereen plezieren en dat is ook niet ons doel. We hebben als muzikanten allemaal verschillende achtergronden. Het ene bandlid speelt graag technisch uitdagende progrock, terwijl anderen liever in de weer zijn met power metal en rock zoals dat in de jaren tachtig werd gemaakt. Al die verschillende invloeden combineren we en daar komen onze nummers uit voort. Het kan best dat het nieuwe materiaal wat minder vooruitstrevend klinkt, omdat de balans misschien wat meer naar de andere kant is doorgeslagen. Dit is echter het eindresultaat en daar zijn we zeer tevreden mee.

Veel progressieve bands kiezen ervoor om eens in hun carrière een lange monstertrack op te nemen. Zien jullie het titelnummer nou echt als een song of is het zoals The Ivory Gate Of Dreams van Fates Warning een stuk waarin verschillende thema’s elkaar afwisselen?

Onze bassist Andreas Blomqvist kwam met het idee om een dergelijk nummer op te nemen. Wanneer we ermee bezig waren, spraken we altijd over ‘dat lange nummer’, maar toen het uiteindelijk op de band stond, was het wel een beetje vergelijkbaar met andere lange prognummers uit het verleden. The Great Escape bestaat uit verschillende onderdelen, zowel muzikaal als qua teksten, al is er natuurlijk wel een centrale thematiek waar het gehele stuk om draait.

Seventh Wonder wordt de laatste jaren op handen gedragen door liefhebbers van progressieve power metal. Toch zitten jullie nog steeds bij een vrij klein label (Lion Music) dat zich specialiseert in relatief ontoegankelijke (vooruitstrevende) muziek. Komen er geen aanbiedingen van grotere labels voorbij? Een band als Pagan’s Mind heeft daar bijvoorbeeld aardig van geprofiteerd als het om bekendheid en populariteit gaat.

Uiteraard maakt een groter label je kansen beter om een groot publiek aan te spreken en er zijn ook wel aanbiedingen geweest. Het doet er verder niet toe om welke labels dat gaat, maar om eerlijk te zijn konden we ons vaak niet vinden in onderdelen van die deals, ook als het om grotere platenmaatschappijen ging. Bovendien voelen we ons prima bij Lion Music.

De band klinkt op het ene moment uiterst technisch en op het andere moment speelt melodie de hoofdrol in jullie muziek. Vind je dit zelf ook het sterkste punt van Seventh Wonder?

Ja, ik denk wel dat daar onze grootste kracht ligt. Fans en recensenten van over de hele wereld denken daar ook vaak zo over. Dat is hoe onze manier van songschrijven werkt. Iedereen in de band voegt eigen invloeden toe en daardoor spreek je een breed publiek aan. Zodoende hebben we ook al een aardige schare fans op gebouwd.

Progressieve bands verliezen zichzelf nog wel eens in eindeloze gitaar- en keyboardmasturbatie, puur om hun eigen technieken te laten horen. Is het belangrijker voor Seventh Wonder om met een goed nummer op de proppen te komen of laten jullie je ook wel eens verleiden tot dat soort egotripperij?

Het liedje staat bij ons altijd op de eerste plek. Wanneer we schrijven, gooien we echter wel een hele hoop invloeden en verschillende stijlen op een grote hoop, waar uiteindelijk nummers van gemaakt worden. Ja, we stoppen ook veel solo’s in de nummers, maar alleen als het relevant is voor het nummer en niet puur om even te laten zien hoe goed we kunnen shredden.

Jullie zanger Tommy Karevik mogen we gerust onder de beste nieuwkomers van de afgelopen jaren rekenen. Zijn voordracht is bij vlagen zo geweldig dat ik er wel eens een brok van in de keel kan krijgen. Roept zijn zang ook tijdens de opnames emoties op?

Absoluut! Ik ben het ermee eens dat onze zanger ontzettend getalenteerd is. Daarom zijn we ook erg blij met hem. Hij werkt keihard om z’n zanglijnen en melodieën elke keer beter te maken. Op elke cd staat wel een stuk waarmee ik hem na het inzingen feliciteer. Dan zeg ik “Tommy, je hebt zelf niet in de gaten hoe goed dit is, maar je hebt me echt geraakt”. Oorgasmes genoeg, wat dat betreft, haha.

Wat vind je eigenlijk van die niet aflatende stroom aan goede progressieve power metalbands die de laatste jaren uit Scandinavië is gekomen (Pagan’s Mind, Communic, Anubis Gate, Circus Maximus etc.)?

Uit dat rijtje ken ik eigenlijk alleen Circus Maximus en Pagan’s Mind en dat vind ik geweldige bands. Die stroom mag zich wat mij betreft dan ook gerust voortzetten, maar zo te zien, mag ik me wel weer eens gaan verdiepen in al die nieuwe bands. Ik houd het allemaal niet meer bij.

Past Seventh Wonder ook in dat rijtje bands?

Ik lees wel eens recensies en dan zie ik wel vaak vergelijkingen met Circus Maximus en Pagan’s Mind. Zij richten zich volgens mij wat meer op de harde kant van deze muziek, plus dat ze ook wat technischer spelen dan wij.

Seventh Wonder

Over Scandinavië gesproken, hoe doen jullie het eigenlijk in jullie thuisland Zweden?

We hebben aardig wat fans in Zweden, maar het probleem is dat er maar weinig geschikte zalen zijn om eens lekker op te treden. Zalen zijn vaak te groot of juist veel te klein. Natuurlijk willen we meer spelen in Zweden en ik hoop dat het met deze nieuwe plaat op zak in 2011 ook mag gaan gebeuren.

Wat is eigenlijk grootste verandering in de drijfveer van Seventh Wonder, sinds het debuutalbum Become?

We doen dit nu zo’n tien jaar en natuurlijk zijn er wel eens moeilijke momenten of tijden dat de motivatie wat minder is. De voornaamste drijfveer bestaat echter nog steeds uit de trouwe fans. Het maakt niet uit hoeveel slapeloze nachten je in een studio doorbrengt of hoe ver je in gehuurde auto’s moet rijden om in een klein gat een optreden te doen; de liefhebbers maken alles waardevol. Wanneer je op het podium staat en de liefde van je fans voelt, dan weet je precies waar je het voor doet. We houden van onze fans en we proberen zoveel mogelijk met ze te praten na optredens. Bovendien zijn we zelf ook zeer actief op ons bandforum op de website.

Over grote afstanden gesproken. We hebben jullie eigenlijk nog maar weinig mogen aanschouwen in Nederland. Wat kunnen we eigenlijk op dat gebied verwachten?

Klopt, in totaal hebben we maar twee keer in Nederland gespeeld en we hopen echt terug te kunnen komen in 2011. Momenteel zijn we nog druk bezig met de planning voor dit jaar en daarbij hoort uiteraard de zoektocht naar een nieuwe drummer. Ik heb echter het gevoel dat het wel goed komt. Wanneer dat zo is, weet ik niet precies, maar we komen zeker die kant weer op om op te treden.

Nog meer toekomstplannen?

Eerst een nieuwe drummer vinden en daarna gaan we weer aan de slag met nieuw materiaal. Daarnaast hopen we in de lente en zomer wat festivals en losse optredens te kunnen doen. We zien wel wat de toekomst brengt. Houd in ieder geval onze site in de gaten voor meer nieuws!

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.