Toen we klaar waren met Sanctify The Darkness, zijn we eigenlijk direct gaan werken aan nieuw material. Dat betekent dat een aantal songs geschreven zijn in de zomer van 2009. Toen we na alle tours wat vrije tijd hadden, zijn we verder gaan werken aan het bestaande spul. Eenmaal klaar daarmee zijn we de studio ingegaan. Het hele proces heeft door onze voorbereiding slechts elf dagen geduurd. Toen hadden we dus een nieuw album. De band oefent elke dag en daarmee hadden we ook veel mogelijkheden om aan nieuwe ideeën en songs te werken. Dat zijn de voornaamste redenen waarom de nieuwe plaat er zo snel is.
Hoe schrijven jullie je songs?
Songwriting is voornamelijk teamwork. Ik kom met de riffs en als iedereen die goed vindt, dan gaan we ermee aan de slag. Ideeën voor het arrangement komen dan vaak als een storm. Ieder van ons voegt iets toe aan de songs en daarbij is iedereen geïnspireerd door de muziek die ze graag zelf luisteren. Voor ons werkt dat fantastisch en dat gaat lekker snel zoals je ziet.
Jullie nieuwe songs doen me sterk denken aan Sodom, terwijl Sanctify The Darkness veel invloeden vertoonde van Destruction. Hoe belangrijk is Duitse thrash metal voor jullie?
We zijn door alle thrash metalscenes uit de jaren '80 beïnvloedt. Ik kan niet zeggen dat het Sodom, Destruction, Slayer of Dark Angel of een andere grote band onze belangrijke inspiratie is. We proberen ze gewoon te filteren binnen ons oogpunt voor muziek. Zo proberen wij een persoonlijke stijl te creeëren en verbeteren. Duitse thrash metal is voor ons net zo belangrijk als de Amerikaanse scene. Beide hebben sterk bijgedragen aan de thrash metal die we vandaag de dag kennen.
Als je drie albums mocht kiezen die de meeste invloed hebben gehad op Suicidal Angels. Welke zouden dat dan zijn?
Ik persoonlijk zeg dan Slayer – Reign In Blood, Dark Angel – Darkness Descends en Sepultura – Beneath The Remains. Uiteraard zijn er meer belangrijke albums die tot de oprichting van Suicidal Angels geleidt hebben, maar je wilde er maar drie weten, haha. Iedereen zal het erover eens zijn dat deze platen klassiekers zijn. Voor ons is het de esthetiek van deze muziek, de geur van die tijd waarin alles nieuw was en de brutaliteit van de muziek is voldoende om onze luie reten in beweging te krijgen. Niet dat we anderen onder de indruk willen krijgen, het is vooral dat we tegen deze bands opkijken.
Vorig jaar schreef ik een review over Sanctify The Darkness waarin ik erg positief was over de sterke zanglijnen. Ik moet zeggen dat ik ze op Dead Again nauwelijks meer gehoord heb.
Daar ben ik het niet mee eens. The zang op Dead Again is juist veel agressiever en sterker op deze plaat. Ik wilde hier juist iets sterkers dan in Sanctify The Darkness en het resultaat is erg bevredigend.
De muziek heeft een sterk antichristelijke vibe. In Nederland is de invloed van de kerk op het dagelijks leven sterk afgenomen. Hoe is dat in Griekenland en hoe ervaar je dat zelf?
Onze muziek is niet alleen sterk antichristelijk, maar ook antireligieus en we zijn ook tegen alle machten die andere mensen hun wil opleggen. Zoals je zelf misschien wel weet, hebben verschillende religies zich daaraan schuldig gemaakt en gebeurt dat ook vandaag de dag. De geschiedenis van Griekenland is grotendeels bepaald door de macht van de kerk en de christenen. Als je ooit hier komt, dan zal je in elke hoek en op elke berg een kerk zien. Klein of groot, dat maakt niet uit. Het is niet moeilijk om te begrijpen dat de kerk nog altijd sterk aanwezig is in het leven van de Grieken. Het is niet persoonlijk, maar ik kan er gewoon niet goed tegen. En daar komen dan nu ook nog die schandalen bij waarin priesters kinderen verkrachten, actief zijn in kinderporno of zwart geld krijgen van de regering enzovoort. Al die zaken zijn een enorme bron van inspiratie.
Toch gebeuren er ook onder de vlag van de radicale islam vreselijke dingen en is de financiële situatie van Griekenland regelmatig in het nieuws. Daar hoor ik jullie niet over.
Ik kan niet bepalen of die zaken erger zijn tegenwoordig. Misschien is het wel een combinatie van gebeurtenissen.
Ditmaal hebben jullie gebruik gemaakt van de diensten van Ed Repka, wie bekend is vanwege zijn werk voor onder andere Megadeth, Death en Toxik. Hij heeft weer een prachtig artwork gemaakt, maar ik hoor veel mensen in mijn omgeving klagen dat zoiets allang niet origineel meer is. Daar geven jullie blijkbaar geen zak om toch?
What the fuck, kan jij gedachten lezen? Haha. Ik denk dat mensen zich niet kunnen realiseren hoe moeilijk het is om met iets origineels te komen tegenwoordig. Alles wat je probeert te doen is al eens gedaan door iemand anders. En vaak hebben die anderen dat ook nog eens beter gedaan. Als we zouden letten op originaliteit, dan zouden we geen thrash metal spelen. We doen gewoon wat we leuk vinden op de manier die ons aanstaat. We spelen de muziek waar we zelf fan van zijn en waar we dus zelf naar luisteren. Als de fans daar in meegaan, dan is het geweldig, maar zo niet, dan is dat jammer. Daar kunnen we verder weinig aan doen.
Nog even en dan gaan jullie op tour met Kreator, Death Angel en Exodus. Ik kan me voorstellen dat jullie daar erg naar uitkijken.
Dat we met hen gaan touren is ronduit fantastisch. Voor ons is het dat we nu op pad gaan met bands waar we al jaren naar luisterren geweldig. Die gasten zijn levende legendes in de geschiedenis van thrash metal. Natuurlijk kijken we daar naar uit, maar het zal ook een belangrijke ervaring zijn voor ons. Zij gaan langer dan twintig jaar mee en waren de eerste die thrash metal spelen.
Brengen jullie volgend jaar weer een nieuwe cd uit?
Zoals ik eerder al zei oefenen we elke dag. Dat zorgt ervoor dat we snel vooruitgang boeken. We werken al aan nieuwe ideeën, maar er is geen haast. We willen eerst Dead Again goed promoten, maar dat betekent niet dat al het andere op een zijspoor belandt. We werken parallel. Als een nieuw nummer er niet voor kan zorgen dat we headbangen tijdens het spelen, dan gooien we het weg. We willen echt dat elk nummer iets toevoegt. Iedere plaat moet een stap vooruit zijn, of die nou groot of klein is. Dat is de belangrijkste reden voor het schrijven van een nieuwe plaat.
Kunnen jullie vanwege de productiviteit al leven van de muziek?
We hebben nog altijd onze normale banen. Helaas is het erg moeilijk om van heavy metal te leven tegenwoordig. Zaken als downloaden maken het niet makkelijker, maar we doen ons best. We zullen wel proberen om er uiteindelijk onze broodwinning van te maken, want dat betekent dat we ons volledig op de muziek zouden kunnen richten en niet iets anders.