Francisco: We zijn heel veel op tour geweest. We hebben vorige zomer ook vele festivals gedaan, en een korte tour door Duitsland, Frankrijk en Spanje.
Jullie lijken wel de vaste openingsband voor Manowar te zijn. Komen er geen shows van jullie zelf?
Francisco: Jawel, we gaan dit jaar een tourtje door Frankrijk en Duitsland doen. Hopelijk kunnen we dan ook nog een show hier in Nederland doen, maar daarover zijn we nog bezig met de bookers. Omdat we bij Magic Circle Music zitten hebben we veel shows met Manowar gedaan, want het label helpt de kleinere bands op deze manier.
Joe: Nu onze plaat uit is zouden we gek zijn als we niet met zo'n grote tour zouden meegaan. Hierna gaan we inderdaad onze eigen tour doen, maar we hopen op de tours met Manowar genoeg interesse te hebben gewekt bij de mensen. We hopen dat we met een soortgelijke band een co-headline tour kunnen doen. Dat maakt het nog interessanter.
Toen ik jullie enkele jaren terug zag bij Manowar in Duitsland viel het me op dat jullie de hele lichtinstallatie mochten gebruiken. Dat gebeurt niet vaak bij openingsbands.
Joe: Dat heeft er dus ook mee te maken met dat we bij Joey op het label zitten, en zoals Francisco al zei, daar worden de kleinere bands ook goed geholpen. Joey heeft ons album geproduceerd en ziet het potentieel van onze band, dus hij wil voor ons ook het beste. Daar zijn we hem ook erg dankbaar voor. Maar we hebben ook wel eens voor Saxon geopend en toen werden we ook uitstekend behandeld.
Francisco: Het ligt ook niet altijd aan de headliner. Toen we in Spanje op een festival speelden moesten we om het middaguur al optreden. Dan heb je niks aan lichten, want het is nog licht. Maar wij kennen onze plek wel, en we vragen niet om als sterren behandeld te worden. We zijn gewoon een nieuwe, jonge band.
Ik wil het eens hebben over het begin van HolyHell. Joey zag wel potentie in een band met Maria, en daarom werd HolyHell opgericht? Maar hoe zijn jullie daar dan bijgekomen?
Joe: Joey had destijds het album van Jack Starr [ex-Virgin Steele gitarist] geproduceerd, en daarvoor had hij mij gevraagd om wat solo's in te spelen. Ik ken Jack al erg lang en dat wilde ik graag doen. Kort erna benaderde Joey mij voor HolyHell. Hij had een zangeres gevonden, was daar omheen een band aan het opbouwen, en hij vroeg of ik interesse had. Mij leek het wel wat, dus ik heb toegezegd. Drummer Rhino was toen al van de partij. Hij is al lang onderdeel van de Manowar-familie, en zo kwam hij dus in de band. Voordat ik erbij kwam hadden ze al een paar mensen gehad om wat demo's in te spelen, maar daarmee klikte het minder goed. Onze bassist, Jay Rigney, werkt al langer met mij samen en zo hebben we hem er ook bijgehaald. Eigenlijk hadden we nog een gitarist, Tom Hess. Hij was onze slaggitarist, maar dat liep ook niet zo lekker. Daar was de klik ook niet goed.
Francisco: En ik kwam erbij via een gemeenschappelijke vriend. Die vertelde Joey over mij, en Joey wilde mij wel eens horen.
Jullie debuutalbum is nu uit, en daarvoor hadden jullie al de Apocalypse-EP. Beide doen het goed in Duitsland. Zit daar jullie voornaamste fanbase?
Francisco: Duitsland gaat inderdaad erg goed. Al vanaf de eerste keer dat we daar live speelden kregen we gelijk goede response. Apocapse kwam er zelfs in de hitlijsten. Ons album kwam er ook in de hitlijst, maar zodra de King Of Pop overleed kwamen al zijn albums er in en werden wij eruit gegooid. Maar ook in bijvoorbeeld het oostblok lijken we aan te slaan.
Joe: Pas nu we weer met Manowar op tour zijn komt de respons pas echt op gang. Maar metal doet het sowieso goed in Europa. Ons soort metal, bedoel ik. Niet alleen in Duitsland, want we krijgen ook vele reacties uit Nederland, Spanje, Itali.
Vinden jullie het niet raar, of jammer, dat jullie fanbase in Europa zit, terwijl jullie zelf uit Noord-Amerika komen?
Joe: Jammer zeker niet. Ons album is in de Verenigde Staten nog niet uit, dus dan is het lastiger te peilen of we daar evenveel fans hebben als hier. Wel weet ik dat fans het daar hebben gemporteerd uit Europa. Maar zoals ik zei, metal doet het in Europa toch veel beter. De fans lijken hier beter opgevoed, als ik het zo mag uitdrukken.
Toen ik de credits van jullie EP bekeek viel het me op dat Joey DeMaio als schrijver bij elk nummer staat. Voor jullie debuutalbum was dat toch niet meer het geval?
Joe: Nee de nummers daarop hebben we zelf geschreven. Dat Joey vermeld staat als schrijver bij die eerste nummers komt omdat HolyHell toen als band nog niet compleet was. Maria had wel ervaring als zangeres, maar nog niet veel met het schrijven van nummers. Pas toen we gingen touren is zij ook meer begonnen met schrijven, en waren we als band veel beter op elkaar afgesteld.
Als je de nummers van het album naast die van de EP legt hoor je toch eigenlijk geen verschil. De stijl is echt helemaal hetzelfde.
Francisco: We hebben natuurlijk wel onze eigen HolyHell stijl. Ook al waren de nummers al eerder geschreven, wij hebben ze wel op onze manier gespeeld. We hebben de nummers van de EP ook op het album gezet, omdat ze onderdeel uitmaken van het begin van HolyHell.
Joe: En de nummers op de EP zijn gewoon gaaf. Die wilden we de mensen die alleen het album hebben niet onthouden. De EP is slechts in enkele landen uitgekomen, terwijl het album gewoon overal verkrijgbaar zal zijn. En we spelen ze ook live natuurlijk.
Van Joey weten we dat hij een perfectionist is. Kan dat niet erg irritant zijn als hij je album produceert? Hij hoort elk klein foutje, en laat het je honderd keer opnieuw spelen, denk ik dan.
Joe: Hij is op sommige gebieden heel duidelijk. Hij weet precies wat er fout aan is. Maar hij vertrouwt de mensen wel als hij vindt dat het goede muzikanten zijn. Hij laat een solo echt niet veertien keer opnieuw spelen omdat hij hem niet goed vindt. Misschien geeft hij een paar suggesties, maar meestal vertrouwt hij op de muzikanten. Hij is natuurlijk wel een van de grondleggers van powermetal, dus als hij advies geeft dan nemen we dat natuurlijk wel mee. Zijn ervaring en kennis op muziekgebied is van onschatbare waarde. Maar als muzikanten zijn we vrij om te doen wat we moeten doen.
Francisco: Hij probeert je wel naar het uiterste van je kunnen te drijven. Zo haal je het beste uit jezelf. Maar hij respecteert de stijl van de band en van de muzikanten. Bij ons volgende album moeten we weer iemand hebben die het beste uit de band naar boven haalt. Of het nou Joey is of iemand anders, wij hebben ervaren dat je dan het beste resultaat krijgt.
Joe: Zijn advies bleef vooral beperkt tot de klank van de muziek, en hij heeft Maria geholpen met haar zanglijnen.
Op de EP stond ook een cover van de musicalhit Phantom Of The Opera, met Eric Adams. Spelen jullie die nog live?
Joe: Nee, daar zijn we mee gestopt. Toen we die live speelden hadden we nog niet zoveel materiaal. Dan moet je toch iets doen als je meer speeltijd hebt. En dan kun je ook niet je hele set vullen met nummers die nog niet op cd staan. Dus toen speelden we wat covers erbij. En dat Eric meedeed was natuurlijk altijd handig als het wat moeilijk liep, want dan zagen de fans ineens een bekende kop op het podium. Dat vonden ze natuurlijk prachtig. Maar zolang ze geen spullen naar onze koppen gooien denk ik dat we het wel goed doen. We zijn tot dusver wel altijd goed ontvangen.
En hoe zijn jullie bij die cover van Pat Benatar gekomen die jullie tegenwoordig live spelen?
Francisco: Elke tour spelen we graag een cover. Dat vinden we gewoon leuk, en erg oldschool. Voorheen hebben we ook Holy Diver van Dio gespeeld, en nu dus Heartbreaker van Pat Benatar. Maar dat nummer hebben we wel naar onze stijl vervormd. En van Maria's grooste invloeden is Pat Benatar. Dat was n van de eerste rockzangeressen waar zij naar luisterde, dus leek het ons leuk om een nummer van haar te coveren.
Joe: Dit is als metal als je Pat Benatar gaat horen.