Natuurlijk. Maar tot dusver zijn ze alleen maar positief. Nou ja, iedereen die ik spreek zegt dat het een goede plaat is. Of ze het menen weet ik natuurlijk niet altijd.
Mensen die de vorige albums goed vonden vinden deze ook wel goed.
Dat denk ik wel. Het is de volgende, logische stap na Virus. Er zitten ook wel wat elementen van de oude albums in, uit de jaren '90, maar het is wel een logische voortzetting van de vorige cd. Zo maken wij nu eenmaal muziek, en hebben het altijd zo gedaan. We proberen gewoon betere nummers te schrijven dan voorheen. Dat is onze enige regel. Ik denk dat we de Hypocrisy-stijl zover hebben doorontwikkeld als mogelijk is, dus echt totaal anders zal een nieuwe cd nooit zijn. Nu proberen we dus gewoon betere nummers te schrijven.
Ik zat me al af te vragen hoe het is om na zoveel albums toch nog iets totaal nieuws te proberen.
Nee dat moet je niet proberen. Dat gaat ook niet lukken. Er zit altijd wel iets nieuws in, maar je moet ook niet teveel veranderen. En er zijn altijd mensen die het album goed vinden, en mensen die het album slecht vinden.
Het is inmiddels vier jaar sinds Virus uitkwam. Wanneer kwam de drang om een nieuw Hypocrisy-album te maken?
Eigenlijk al voordat Virus uitkwam. Toen was ik al nieuwe songs aan het schrijven. De afgelopen jaren heb ik dus veel riffs verzameld, en op een gegeven moment moet je die gewoon echt eens op plaat vastleggen. Maar dat doen we niet voordat we er zelf aan toe waren. En het label bleef ook maar zeuren om een nieuwe cd, dus die hebben we nu ook gelijk weer tevreden gestemd.
Maar jij was ondertussen natuurlijk wel druk bezig met Pain, en het produceren van andere bands.
Dat is ook waar. Maar we hebben ook bewust een lange pauze ingelast.
Had je dat voor Hypocrisy echt nodig?
Jazeker. De tijd na Virus was zo hectisch, dat we echt eventjes op waren. We hebben erg veel getourd voor die cd, dus we moesten echt even afstand nemen.
En dan ga je weer de studio in. Behandel je je eigen mannen anders dan andere bands? Ben je kritischer? Focus je zelf nog meer op hoe het klinkt?
Bij mijn eigen platen moet ik me natuurlijk ook nog concentreren op de nummers zelf, dus het is voor mij ook meer werk. Niets ten nadele van andere bands, maar bij Hypocrisy wil ik zeker alles perfect hebben.
Als je een andere band produceert en je merkt iets gaafs op dat je eigenlijk bij Hypocrisy ook wel eens wil proberen, neem je dat dan ook mee in je eigen albums?
Bij elk album dat ik produceer leer ik weer wat nieuws, en die kennis gebruik ik dus ook bij m'n volgende producties. Dus ook bij Hypocrisy. Je kan wel wat meer risico's nemen op je eigen albums. De enige die je dan boos maakt als je wat raars doet ben je zelf. Ik kan het dus wel wat uitdagender maken, want ik wil andermans opnames niet in gevaar brengen.
Besteed je dan ook meer tijd aan je eigen opnames? Want je kunt natuurlijk makkelijk nog wat langer doorgaan in de studio, of even terug als je weer wat leuks bedenkt.
Dat gebeurt wel, ja. Ik kan oneindig lang doorgaan met mijn eigen nummers, maar andere mensen raken het wel zat als ze acht uur in een studio zitten om op te nemen. Bij Hypocrisy ben ik degene die voornamelijk in de studio zit. Horgh was hier een week voor zijn opnames, Michael twee weken; de rest heb ik gedaan.
Waren zij niet meer betrokken bij het hele opnameproces?
Nee, Michael woont in Duitsland tegenwoordig, en Horgh in Noorwegen. We wonen dus nogal ver van elkaar, en zij kunnen ook niet zomaar even een maand naar mijn studio komen. Ze hebben ook nog andere verplichtingen.
En bij het schrijven van de nummers gaan er veel mp3's heen en weer?
Ik schrijf toch wel het meeste, maar Michael heeft ook weer meegeschreven. We schrijven onze nummers, nemen demo's op met een drumcomputer en sturen die dan op naar Horgh zodat hij zijn drumpartijen kan uitwerken. Dat ging allemaal wel lekker.
En op het einde ga jij nog eens met de teksten aan de slag?
Ja, maar meestal pas als de muziek is opgenomen.
Dan pas?
Zo is het bij ons eigenlijk altijd al gegaan.
En wederom zijn er weer aliens in de teksten te vinden.
Dat klopt, maar nu is het ook wat meer wetenschappelijke science fiction. Dus niet alleen aliens. Ik hou erg van futuristische verhalen, en ik probeer dan ook dat soort verhalen te schrijven in de nummers. Het gaat nu niet meer alleen over de jaren '50 en '60 scifi, over mensen die door aliens worden meegenomen. Slechts in een paar nummers komt dat thema terug.
Maar jij bent altijd degene die de teksten schrijft. Hebben Michael en Horgh geen ideeën voor teksten?
Ik geloof niet dat zij teksten willen schrijven. Ze zijn wel content met waar ik mee kom.
Ik zag dat het album in twee verschillende vinylversies wordt uitgegeven. Een met oranje vinyl, en een met normaal zwart vinyl. Ben jij zo'n vinylfanaat dat je twee verschillende versies wilt?
Ja!
Haha nee hoor, het valt mee. Ik heb een grote Kiss verzameling op vinyl, en ik vind dit gewoon heel erg cool. Vinyl heeft een erg mooie charme, vind ik. Helaas verkoopt het minder goed dus de oplage is niet zo groot. Waarschijnlijk net groot genoeg om de kosten te dekken, dus de verzamelaars komen wel aan hun trekken.
Draai je zelf albums nog vaak van vinyl?
Nee niet echt. Ik heb van Kiss heel veel, maar van andere bands niet zo. Gewoon hier en daar een plaat, maar niet echt spectaculair veel.
Heb je de nieuwe Kiss plaat gehoord?
Een aantal nummers, maar nog niet alles. Het is wel weer ok.
Even terug naar A Taste Of Extreme Divinity. Er komen ook nog een paar versies op cd uit, met wat bonustracks. Waarom zoveel versies?
Dat weet ik ook niet, dat moet je aan onze platenbaas vragen. We hebben dertien nummers opgenomen, en er staan er elf op de cd. De rest komt als bonustracks op de digipack. Aangezien er steeds minder albums verkocht worden moeten ze toch iets bedenken om het nog wat te stimuleren, dus dat doen ze met limited editions en dergelijke.
Is het ook bij jullie dan zo slecht gesteld met de verkoop?
Het valt mee. We mogen niet klagen, als ik kijk naar de vorige cd. De fans kopen het toch wel, maar de mensen die het niet kennen zullen het waarschijnlijk eerst downloaden. Dan hoop ik dat als het bevalt, dat ze dan wel de cd kopen.
Voor Virus hadden jullie Andreas Holma als gitarist erbij, maar hij stopte enkele jaren terug. Gaat er voor de komende tour nog een gitarist bijkomen?
We nemen voortaan weer een sessiegitarist mee. We hadden eigenlijk nooit echt een vaste tweede gitarist, en ook Holma was in eerste instantie aangenomen als sessiemuzikant.
Weet je al wie die gitarist wordt?
Nee nog niet, die moeten we nog vinden.
Zijn de voorbereidingen voor de tour nog niet begonnen?
Nee joh, die beginnen pas een dag voordat we weg gaan. Maar zoals ik zei wonen Horgh, Michael en ik ver van elkaar dus oefenen we toch al niet veel samen. Dat doen we allemaal thuis, en kort voordat de tour begint komen we samen. Maar dan weten we toch allemaal wat we moeten doen, dus is het geen enkel probleem om het podium op te lopen.
Je hebt met Horgh ook weer met Immortal in de studio gezeten. Heb je voor die plaat dezelfde technieken gebruikt als dat je op de oudere Immortal cd's gebruikte, om het hetzelfde te laten klinken?
Niet helemaal. We hebben wel wat veranderd. Wat andere microfoons en andere versterkers, om een wat warmer geluid te krijgen. We wilden een iets ander geluid dan op Sons Of Northern Darkness. Het klinkt erg jaren '80, maar dan met een moderne productie. Ik vind 'm echt te gek.
Welke plaat is dan beter, die nieuwe van Immortal of de nieuwe van Hypocrisy?
Hahaha dat is een gemene vraag. Ze verschillen teveel van stijl, daar kan ik geen antwoord op geven.
Nog even over de tour: wat kunnen we qua setlist ongeveer verwachten?
We gaan zoveel mogelijk onze gehele geschiedenis proberen door te lopen. Dus uit elk tijdperk wel iets. In de VS hebben we niet zo heel veel speeltijd dus daar wordt dat lastig, maar als we eenmaal in Europa op tour zijn hebben we echt onze eigen tour. Dan hebben we ons eigen decor, en dat wordt heel gaaf. En dan hebben we dus ook meer tijd, en zullen we natuurlijk ook meer van de nieuwe cd spelen.