Hij had in 2003 al een keer ingevallen voor Ad, en ik kende hem omdat hij op mijn eindexamen op het conservatorium heeft meegespeeld. En onze drummer Ariën heeft lang met hem samengespeeld in God Dethroned. We kenden hem dus al, en hij viel goed in de groep, dus hij was de eerste naam die bij ons naar boven kwam.
Dus jullie hebben geen audities gehouden met andere gitaristen?
Nee, we hebben eerst afgewacht of hij het wel of niet zou doen, voordat we verder zouden zoeken.
Welk God Dethroned bandlid wordt de volgende die jullie gaan wegkapen?
Ik heb geen idee hahaha. Ik weet niet wie er uit gaat bij ons. Zij zoeken geloof ik een toetsenist, dus misschien dat ik dat als tegenprestatie kan doen.
Op welke manier vind jij Isaac anders dan Ad?
Dat is moeilijk te zeggen. We hebben nog niet veel met hem live gespeeld. Ik denk dat Isaac wat losser is op het podium. Ad is heel precies, wat super netjes is want hij zorgt dat alles klopt, maar dat gaat misschien een beetje ten koste van de show. Isaac is meer een gitarist-gitarist. Ad is ontzettend strak en ontzettend goed in hele snelle hakrifjes. Ik denk dat Isaac meer allround is waardoor hij misschien wat interessanter kan spelen. Maar niks afdoende ten opzichte van Ad, want beide zijn hele goeie gitaristen.
En hoe klinkt hij in de studio? Want jullie hebben al wat met hem opgenomen he?
Ja, we zijn nog bezig met de opnames. We zijn ongeveer halfverwege. Het worden wat andere gitaarpartijen dat je misschien van ons gewend bent.
En de hele plaat over het algemeen? Welk gevoel krijg jij erbij als je het vergelijkt met de eerste drie?
Ik denk dat we de lijn van The Divine Conspiracy een beetje doorvoeren. We hebben misschien de ontbrekende schakel tussen het huidige gothic genre en het echte metal genre gevonden. Het blijft natuurlijk Epica, maar er komst wat hardheid bij, ook omdat Ariën nu heeft meegeschreven aan de nummers. Die komt toch uit de death metal wereld. We gaan ook iets meer de groovende kant op.
Tot wanneer zijn de opnames gepland?
Het moet allemaal eind mei klaar zijn, en als alles goed gaat dan moet het album eind september of begin oktober gereleased worden.
Jullie hebben wel weer gekozen voor dezelfde studio en producer. Never change a winning team?
Natuurlijk. Het werkt daar heel prettig. En we zaten met het feit dat Ad er vlak voor de studio-periode mee ophield. Als je dan ook nog in een andere studio gaat zitten, en met een gitarist die nieuw is, dat zou iets teveel verandering zijn. Goed, Isaac neemt thuis op en Yves neemt thuis op, dus we zijn niet heel veel in de studio. Maar Sascha Paeth is een goeie producer, en we hebben daar een heel goed team dat ons helpt. Dus waarom zouden we wat anders zoeken?
Goed, jullie komen nu met een live cd, opgenomen in Hongarijë, op het Miskolc International Opera Festival. Daar staan elk jaar een paar metalbands. Hoe zijn jullie daar terecht gekomen?
Daar zijn we voor gevraagd. De hoofdpromoter van de Opera Rock show, dus het onderdeel waarin metalbands staan, heeft ons benaderd. Hij vond onze band goed en vond ons een goede kandidaat om daar ook te staan. Overigens heb ik onlangs gelezen dat het dit jaar niet doorgaat; ze kunnen de financiën niet rond krijgen vanwege de economische crisis. Tarja zou er spelen. De sponsor kwam net te laat met geld over de brug.
Op de live cd staan eerst filmmuziek en klassieke stukken, daarna pas Epica-nummers. Hoe bepalen je welke filmmuziek of klassieke nummers jullie gingen spelen?
Dat was een onderdeel van onze opdracht. We mochten spelen met orkest, en dat moest bestaan uit een eigen set en een klassieke set, omdat het toch onderdeel is van een klassiek festival. Toen zijn we gaan brainstormen. Het thema van dat jaar was Slavische componisten, dus ze wilden dat we er toch één of twee Slavische stukken in zouden doen. Dat zijn dus de stukken van Dvorák en Prokofiev geworden. Verder hebben we allemaal onze favorieten genoemd, en dan was de lijst vrij snel gemaakt. Je moet toch kijken welk nummer goed zou passen als metalnummer. Vele van die klassieke stukken zijn erg vrolijk, en dat vinden wij dan niet zo leuk om te spelen en arrangeren. We hebben vrij snel onze favorieten bij elkaar gegooid en zijn daarmee aan de slag gegaan.
En wat was jouw nummer?
Ik ben eigenlijk een van de enigen die echt met klassieke muziek is opgegroeid. Ik heb bijvoorbeeld dat stuk van Dvorák aangedragen, en Dies Irae van Verdi en Montagues and Capulets van Prokofiev. Mark kwam met Vivaldi, Yves kwam met Carl Orff, maar die is niet op de cd gekomen.
Waarom niet?
Het is opgenomen en gemixt en alles, maar uiteindelijk kregen ze het niet voor elkaar om de rechten geregeld te krijgen. Therion heeft het nummer ooit eens op een album gezet, en daar hebben ze later veel gezeik mee gehad.
En die lui die het in een house-nummer gezet hadden kregen ook gezeik.
Toen is dat inderdaad echt losgebarsten. De familie van Orff wil dat gewoon niet, dus helaas is het nummer dat we van Orff speelden niet op de plaat terecht gekomen.
En hoe komen jullie er op om ook filmmuziek te spelen?
Dat was het idee van Yves, omdat we daar toch altijd wel als band door beïnvloed zijn. Dat vonden we allemaal wel een goed idee, dus is hij gaan zoeken waar allemaal partituren van te vinden zijn. Mark en Yves zijn bijvoorbeeld heel erg fan van de soundtrack van The Gladiator, maar die nummers zijn dan weer niet zo goed om te zetten naar metalversies. Hans Zimmer is wel een favoriete filmcomponist van ons, dus daarom hebben we voor de muziek van Pirates Of The Caribbean gekozen. The Imperial March uit Star Wars is natuurlijk een heel bekend nummer, en als je de laatste single van Dimmu Borgir hoort hoor je het er ook in terug. Dat heeft dezelfde groove, dat hebben ze gewoon daarvan gepakt. Enne Spider-Man... Eigenlijk wilde Yves graag Batman doen van Danny Elfman maar van Batman waren geen partituren te vinden. Dat was dan heel moeilijk om dat naar het orkest te communiceren, dus hebben we uiteindelijk voor Spider-Man gekozen.
Hoe maak je daar een metalversie van? Spelen jullie de melodie mee met de eigen instrumenten?
We zijn nooit een band geweest van solo's enzo, dus de voor de hand liggende keuze is om bijvoorbeeld vioolpartijen te gaan dubbelen met gitaren. Dat hebben we niet gedaan. We hebben de band gebruikt als extra begeleiding, om het vet metal te maken. Die klassieke stukken en filmmuziek zijn zo goed geschreven, als je daar wat aan gaat veranderen wordt het altijd minder. Dus eigenlijk hebben we alleen wat begeleidende gitaren toegevoegd, en heel af en toe wat extra riedeltjes.
En wat vond Simone er van? Want zij heeft weinig te doen.
Dat was ook een ding waar we op een gegeven moment tegenaan liepen. Je gaat klassieke muziek spelen, maar daar is heel weinig zang bij. Als er zang bij zit is het ofwel een koor, of het zijn aria's die heel rustig zijn. We zijn toch een metalband, dus wat doe je dan he? We hebben Simone twee aria's laten uitzoeken die we dan zonder band doen. Die rustige stukken die ze dan zingt zijn ook niet echt geschikt om metal van te maken.
Na de klassieke stukken komen jullie eigen nummers. Daarin zit normaal al vrij veel in dat geschikt is voor een orkest. Is dat nu nog wat uitgebreid?
Er zijn wat extra dingen toegevoegd. Het kostte heel veel tijd om die orkest-stukken uit te schrijven. Bij sommige dingen hebben we wat extra lijntjes toegevoegd omdat het wat kaal was. En ik heb sommige koorstukken opnieuw gearrangeerd om het koor nog wat te doen te laten hebben.
Was dit de eerste keer dat jullie met orkest speelden?
Niet helemaal. We hebben een keer op een bedrijfsfeest van Katoen Natie gespeeld, dat is een groot Belgisch bedrijf. Daar mochten we ook een keer spelen met orkest. Maar dat waren maar vier liedjes, en dat waren dan ook alleen ballads.
Maar hoe kom je er op om op een bedrijfsfeest te spelen?
Het bedrijf is van de vader van de bassist hahaha. Die bestonden toen 150 jaar en hadden ons toen uitgenodigd om te spelen. Dat was ook te gek hoor. Maar dat waren toen maar vier nummers, dus nu in Hongarije was de eerste keer dat we echt een volledige set speelden met orkest.
Welk nummer van jezelf vind je het beste gelukt in deze nieuwe uitvoering?
Dat is moeilijk. Ik luister eigenlijk meer naar de klassieke nummers, want die van onszelf ken ik wel. Maar ik denk Consign To Oblivion, want dat is sowieso al een van m'n favoriete nummers. Het was trouwens wel een van de eisen dat we niet ons bruutste werk speelden, want het was ook de bedoeling dat er "klassiek" publiek op af kwam.
Wat voor soort publiek zat er dan voornamelijk?
Metalheads. We hadden één keer eerder in Hongarije gespeeld, in het voorprogramma van Sonata Arctica. En daarna kregen we van fans uit Hongarije te horen dat ze ons wel vaker wilden zien, dus ik denk dat het voornamelijk metalheads waren in het publiek.
En hoeveel moet ik aan denken? in wat voor soort zaal was het?
Het was in een ijshockey stadion. Niet zo heel groot overigens, het was gewoon een ijshal, een sporthal. Ik denk 1500 man ofzo.
Consign To Oblivion noemde je net al als je favoriete nummer. Welk van de klassieke nummers vind je het beste gelukt?
Pirates Of The Caribbean vind ik heel goed gelukt. Die hebben we ook bewust als uitsmijter gepakt. En ik vind Dvorák ook erg goed gelukt. Dat was wel een hel voor de jongens om in te studeren.
Voor Epica bedoel je? Want voor dat orkest zal het wel meevallen.
Klopt. Dat orkest leest gewoon de partituren en speelt dat. Maar voor onze eigen jongens was het hel. Het is een heel lang stuk, en er zitten veel thema's in die steeds terugkomen, maar dan net iets anders. Ik hoefde niet veel te doen, want ik speel normaal de orkestpartijen. Maar nu dus niet, dus ik kon lekker achterover leunen.
Ja, hoe is dat voor jou dan?
Ik heb voor mezelf ook alles moeten herarrangeren. Er zitten wel wat synthesiser-dingetjes achter, en de pianotjes en orgeltjes enzo, dus die heb ik wel gespeeld. Maar tijdens die klassieke set zit er niet veel piano in, dus had ik niets te doen. Ik heb dan ook nog een paar nummers in het publiek gestaan, om te kijken hoe dat nou is om je eigen band te zien. En dat was toch wel heel gaaf.
Er komt geen dvd van, he?
Nee, alleen op cd. Die roddel gaat wel al een tijdje, maar die moet toch echt de wereld eens worden uitgeholpen. Bij de voorbereidingen leek het ons wel gaaf om het ook op dvd te zetten, maar dat is er niet van gekomen.
Is het wel gefilmd?
Nee. Nou ja, wel voor onszelf, met een klein cameratje. Maar niet professioneel.
Want van Therion komt wel een dvd, die stonden er het jaar eerder.
Dat las ik ook onlangs. Die willen het ook ineens snel uitbrengen. Zij hebben het wel gefilmd. Maar weet je, als wij een dvd willen uitbrengen willen we dat het 100% goed is. Je zit dan ook met een lichtplan. Dat lichtplan dat er was was niet goed genoeg voor een dvd. Dan hadden we veel meer frontlicht nodig. Bovendien was het in Hongarije. Als je daar die camera's moet regelen en zorgen dat alles goed gaat heb je veel meer tijd nodig. Dat hadden we niet. Plus het budget hadden we niet.
Ach, dat zal daar vast goedkoper zijn dan hier.
Dat is waar, maar we gingen sowieso over het budget heen.
Even wat anders. Jullie hebben een deal met Jägermeister. Houdt dat nu in dat er bijvoorbeeld bij jullie concerten overal Jägermeister borden komen te staan?
Nee niet per sé. Jägermeister wil zich nu wat meer profileren in de metalhoek. In Amerika doen ze dat al langer. Als je daar naar een concert gaat, al die zalen worden gesponsord door Jägermeister, al die bands worden gesponsord door Jägermeister. Ze willen hun imago wat veranderen, want hier is het toch nog altijd een beetje een ouwelullendrankje. Je ziet ze nu ook overal op festivals, met die reageerbuisjes.
Jack Daniels doet iets soortgelijks al wat langer in Nederland.
Ja inderdaad, en Jägermeister vindt het tijd om ook zoiets te doen. Maar dat wil niet zeggen dat wij altijd moeten roepen dat Jägermeister zo fantastisch is - wat het overigens wel is. Maar zij sponsoren ons een beetje in goederen. Dan moet je denken aan een tourbus of podium, of extra onderdelen voor de show. En wij zijn een soort vertegenwoordigers. Dat komt dan in het cd-boekje of op de website ofzo.
Hoe zijn ze bij jullie gekomen?
Ze hebben ons benaderd. Ik weet eigenlijk niet waarom of hoe. Zij zochten bands en zagen ons als een van de mogelijke bands. Ze hebben nu ook Delain gestrikt, wat ook een logische keuze is.
En jullie hebben een nummer opgenomen van De Heideroosjes. Epica doet punk. Dat lijkt me heel vreemd.
Verwacht een kant van Epica die je nog nooit gezien hebt. Dat kan ik je wel vertellen.
En Simone gaat er vol in?
Ja. We hebben enorm lol gehad in de studio. We hebben dat een beetje door de opnames van onze nieuwe plaat heen gedaan. Ze kwamen naar ons toe met de vraag of we dat wilden doen, en het leek ons wel grappig. Je zit wel met "hoe maak je van een punknummer dat uit drie akkoorden bestaat een Epicanummer?" Maar De Heijderoosjes is toch altijd lang leve de lol, en lekker iets geks doen. Dus zoiets kan je wel verwachten.
En hoe was het voor Simone om te zingen? Want het is toch een totaal andere zangstijl.
Dat zal je in juni horen. Volgens mij wordt de cd op 5 juni gereleased, maar een week eerder is Pinkpop en dan zal hij al te koop zijn.
Nou, ik ben benieuwd.
Ik ook! Er staan echt hele diverse dingen op. Van Urbanus tot Epica. Daarom wou ik het doen. Dan staan we gewoon op een cd met Urbanus! Dat is toch te gek?