Het begrip "The Lucifer Principle" is in feite hetgeen wat hierboven omschreven staat, de mens is van nature slecht (wordt "slecht" geboren) en door de maatschappij en cultuur gevormd tot een tolerant wezen. We hebben deze gedachtes vertaalt naar een verhaal wat zich in een kleine stad, Bloodshed genaamd, afspeelt. In Bloodshed is alles net even anders als in de "normale" wereld en groeien de inwoners op met geweld en bedrog.
De teksten op Welcome to Bloodshed vormen het verhaal van een stad die ogenschijnlijk open en gastvrij is. In werkelijkheid gaat er achter elke deur een gruwelijk geheim verborgen van moord en geweld.
1. Born In Bloodshed
Het verhaal gaat van start met Born In Bloodshed. Hierin wordt omschreven hoe de jongste inwoners van Bloodshed opgroeien om te verleiden, bedriegen en te moorden. De kinderlijke onschuld groeit uit tot een geprogrammeerd moordlustig spel (het omgekeerde van onze maatschappij). Born In Bloodshed is een groovend nummer met een lekker midtempo middenstuk wat zich uitstekend leent om een portie flink te headbangen. Het refrein van dit nummer is een perfecte meezinger (met een pot bier in klauwen natuurlijk!)
2. Bond Of Supremacy
Bond Of Supremacy gaat over een persoon die een pact met de duivel sluit om ultieme macht te verwerven. Iets wat in Bloodshed de normaalste zaak van de wereld is. Op dit nummer brult Henri Sattler van God Dethroned een lomp stuk mee; zijn stem sluit goed aan bij het karakter van dit nummer. Bond Of Supremacy een stompe death 'n' roll track die zonder poeha van begin tot einde doorstampt.
3. Graveyard Ave.
Achter elke deur op Graveyard Ave. gaat een duister verhaal schuil , waarvan de schaduw slechts een milde voorbode is van nog meer "lijken in de kast". Voor dit nummer hebben we een videoclip opgenomen die je als bonus op de cd terugvindt. Graveyard Ave. is een typisch TLP-nummer, lomp, groovy en zeer aanstekelijk...
4. Death Resort
Als de puberende jeugd van Bloodshed bij moeten komen van hun dagelijkse beslommeringen kunnen ze altijd terecht bij Uncle Sam om een bezoekje te brengen aan Death Resort. Het slachtveld wordt in dit nummer omschreven in een uitnodigende reisgids des doods. Dit een nummer wat we vlak voor de opnames klaar hadden en eigenlijk pas na de opnames zijn gaan repeteren. Death Resort begint met een typische "man op de heuvel" riff en ontpopt zich tot een lekker midtempo stamper.
5. Nullification Of Life
De woede en frustratie die uit moord en doodslag geboren wordt komt op Nullification of Life tot leven, het beëindigen van iemand aanwezigheid wordt zonder blikken of blozen uitgevoerd. Dit is het snelste nummer op deze plaat, de muziek sluit perfect aan bij het opgefokte karakter van de tekst. Het tussenstuk van deze track is lekker groovy en ontaart uiteindelijk in een heftige climax, zowel tekstueel als muzikaal.
6. The Burial
Tijdens The Burial worden de ziekelijke gedachten en motivaties van de inwoners van Bloodshed uit de doeken gedaan. De obsessie om het resultaat van de moord te beleven wordt in dit nummer omschreven; de programmering wordt gewoonte. De muziek van deze track is door Thomas geschreven, de eerste minuut van deze track gebruikten we voorheen als opening van de live-set, en heeft nu een plek gevonden op de plaat.
7. Dirt
Verrast door zijn of haar belager beschrijft dit nummer de laatste momenten van het slachtoffer. Als Dirt behandeld, stikkend in de modder. Dit nummer spelen we al een tijdje live, de eerste keer was op Graspop 2009 waar het nummer zeer goed werd ontvangen. Het nummer begint sompig en lomp en sluit daarmee goed aan bij de tekst van dit nummer. De tekst van Dirt is op twee manieren uit te leggen, succes met het ontraffelen van dit mysterie... ;-)
8. Kadaver
De creativiteit en kunstzinnige benadering van het uitschakelen van het licht bij de slachtoffers komt in Kadaver tot uiting. De tekstuele inslag die op The Burial is ingezet wordt in Kadaver verder uitgediept, in dit nummer komt vervreemding van het "normale" sterk naar voren als blijkt dat de inwoners van Bloodshed het moorden tot een hogere vorm van kunst beschouwen, "There's art in death, as your last breath has left your shell...". Kadaver is het langste nummer op de cd, met zo'n 6 ½ minuut is dit meteen het langste nummer wat we tot nu geschreven hebben.
9. Basement
Basement verhaalt over wat er achter de deuren op Graveyard Ave. gebeurd. Gedesillusioneerd en met gebroken botten, ligt het slachtoffer onderaan de trap van de kelder. Het leven gaat uit als een nachtkaars... De uitsmijter van de plaat hebben we zeer kort voor de opnames voltooid, oorspronkelijk had het nummer een ander titel en tekst, die achteraf niet goed tot z'n recht kwam op de muziek. De tekst is opnieuw gemaakt en de zang opnieuw opgenomen. Basement het sluitende puzzelstuk van de plaat, en toch een open einde.
De dubbelzinnigheid van de titel komt in de hoes terug. Billy Bob verwelkomt de bezoeker volgens de beste TLP traditie, in zeer licht ontvlambare staat. Alle verslagen zijn opgetekend in het "Book of Bloodshed".
Welcome to Bloodshed is in feite een metafoor voor hoe de wereld tegenwoordig in elkaar zit. De stoep wordt keurig schoongehouden, maar wat speelt er zich achter die façade af... Komt de ware aard van de mens bovenborrelen?