Nee daar had het helemaal niets mee te maken. Ik had het nummer zelfs nog nooit gehoord. Tijdens de Eerste Wereldoorlog speelden de veldslagen zich op bepaalde plaatsen af terwijl het op andere plaatsen relatief rustig was. Eén van de plaatsen waar het met name in Belgie hoofdzakelijk gebeurde was Ieper en het plaatsje Passchendaele (Passendale). De Engelstalige legers bedachten bijnamen voor de plaatsen waar ze de naam niet (goed) van uit konden spreken. Daarom werd Passchendaele ook wel Passiondale genoemd.
Passiondale is voor zover ik weet jullie eerste echte conceptalbum. Wat vond je makkelijk en wat vond je moeilijk aan het maken van een conceptalbum in verhouding tot een regulier album, en waarom?
Ik raakte geïnspireerd om een conceptalbum over de Eerste Wereldoorlog te schrijven omdat ik regelmatig bij Isaac (die in Ieper woont) over de vloer kwam. Het hele stadje ademt letterlijk Eerste Wereldoorlog en ik ben research gaan doen. In het begin was het wel even lastig om teksten te schrijven omdat ik ze vanuit een neutraal standpunt wilde schrijven. Maar toen ik eenmaal een paar nummers af had ging het steeds gemakkelijker. We zijn in ieder geval de eerste (metal)band die een conceptalbum over de Eerste Wereldoorlog gemaakt hebben en daarmee dus uniek. Wat er vervolgens in geresulteerd heeft dat we enorm veel aandacht en positieve kritieken van de pers wereldwijd krijgen.
The Toxic Touch liet wat mij betreft toch wel een redelijke breuk met jullie oudere albums horen, maar voor zover ik weet werd ook dat album behoorlijk goed ontvangen. Hoe kijken jullie inmiddels terug op dat album?
Klopt, The Toxic Touch is onbedoeld uitgelopen op een experiment in een andere richting. En hoewel het een prima cd is geworden vraag ik mij af of daar wel de naam God Dethroned op had moeten staan. Voor mij is duidelijk dat dat een eenmalig iets is geweest. Vandaar ook de brute terugkeer naar onze roots op Passiondale.
Net als op The Toxic Touch hebben jullie het album opgenomen in de Soundlodge Studio's, samen met Jörg Uken. Wat beviel er precies zo goed aan de samenwerking?
Die vent is gewoon belachelijk goed. Hij werkt daarnaast ook nog eens supersnel en woont praktisch bij ons om de hoek. In het verleden hoorden we een paar demo's die hij had opgenomen. Ik dacht als hij dit resultaat in een paar dagen kan neerzetten, wat kan hij dan als hij een paar maanden de tijd heeft? We zijn gewoon enorm tevreden over zijn werk en dan zou het stom zijn om ergens anders naartoe te gaan.
Hoe zijn jullie eigenlijk weer bij jullie oude drummer Roel Sanders terecht gekomen en welke invloed heeft hij op het album gehad? Het lijkt erop dat het album daardoor ook een stuk feller is geworden dan The Toxic Touch, of heeft die verandering vooral met het concept te maken?
Ik kwam Roel tegen op de Arnhem Metal Meeting eind 2007. We wisten dat Ariën ook bij Epica zou gaan drummen en we voelden wel aan dat die samenwerking ons in de weg zou staan. Ik kwam met Roel in gesprek en het werd al snel duidelijk dat hij er wel voor voelde om weer bij ons te gaan spelen. Ariën had daar (uiteraard) ook geen problemen mee dus zo gezegd zo gedaan. We wilden weer wat meer old school gaan spelen op Passiondale en daar kwam Roel's drumstijl natuurlijk prima bij van pas. De felheid op Passiondale is ook wel een reactie op het erg melodieuze Toxic Touch. We hadden gewoon zin om weer te rammen.
Kun je iets meer vertellen over het vertrek van gitarist Isaac Delahaye? Met name op The Toxic Touch leek hij een relatief groot aandeel in de nummers te hebben. Merkte je grote verschillen tijdens de opnames?
Isaac werd een beetje moe van het vele en lange reizen naar het hoge noorden. Op dat moment deden we het even rustig aan en ik denk dat hij het wel best vond op dat moment. Het klopt inderdaad dat hij een groot aandeel had in het schrijven van Toxic Touch, terwijl Passiondale van mij hand komt met een paar riffs aangevuld door Henk. Dat maakt ook dat er een immens verschil is tussen beide cd's. Daarnaast speelde Isaac toentertijd ook de meeste gitaren in tijdens het opname proces en deze keer heb ik weer alles in m'n eentje ingespeeld. Zo is goed te horen wat onze verschillen in manier van gitaarspelen zijn. Isaac heeft een veel nettere cleanere manier van spelen, waar mijn stijl veel rauwer voor de dag komt. Het is allemaal gewoon een kwestie van smaak natuurlijk, maar de reacties op onze nieuwe cd zijn in ieder geval overweldigend over het algemeen.
Wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor het schitterende artwork van Passiondale?
Het artwork is gedaan door Karl-Heinz Schuster. Hij is de persoon die altijd al verantwoordelijk was voor het artwork in de cd hoesjes. Hij had alleen nog geen front covers gedaan. Ik gaf hem door wat voor idee ik in m'n hoofd had en een paar dagen later kreeg ik al zo'n 15 ideeën voorgeschoteld waar we een eerste selectie uit konden maken. Het had de opdracht gekregen om met een wapen van een niet bestaand land op de proppen te komen. Vooral die kruizen in de adelaar hebben het erg mooi gemaakt vind ik.
In Nederland behoren jullie inmiddels toch wel tot een van de grootste namen op het gebied van (extreme) metal, maar hoe is het eigenlijk met jullie populariteit gesteld in andere landen?
Zeer goed. Misschien nog wel beter dan in Nederland. We spelen dan ook hoofdzakelijk in het buitenland. Met name de Amerikanen zijn erg dol op onze muziek en we gaan er in oktober dan ook weer heen voor een headliner tour nadat we eerst in Zuid-Amerika en Mexico gespeeld hebben. Als we terug komen willen we een uitgebreide Europese tour gaan doen. Maar we beginnen eerst op de Balkan waar we op 28 juni in Sarajevo spelen. Precies 95 jaar na de moord op Franz Ferdinand van Oostenrijk (wat de directe aanleiding voor de Eerste Wereldoorlog was).
Jullie zitten inmiddels alweer meer dan tien jaar bij Metal Blade. Bevalt het daar zó goed of hebben jullie destijds een deal voor een groot aantal albums getekend?
Het bevalt van beide zijden erg goed. We zijn alweer aangekomen bij de laatste cd van ons tweede contract met hun. Er is inmiddels alweer gesproken over een derde contract. We hebben ook niet echt een reden om bij een ander label te willen tekenen.
Als iemand God Dethroned nog totaal niet kent, hoe zou je jullie muziek dan aan die persoon omschrijven en welk nummer is wat jou betreft dan hét voorbeeld van God Dethroned op zijn best?
Blackened Death Metal is hoe de Amerikanen over ons schrijven en ik kan me daar prima in vinden. Ik vind het moeilijk om een nummer te noemen wat ons het beste zou omschrijven, maar van de nieuwe cd zou dat dan toch wel Poison Fog zijn denk ik.
Je draait inmiddels alweer twintig jaar in de metalscène mee. Als je nu terugblikt op al die jaren, wat zijn dan volgens jou de grootste verschillen tussen toen en nu? Verlang je terug naar de "goede oude tijd" of ben je juist blij met waar je nu staat?
Ik ben begonnen in de tijd dat er nog underground zines waren, gekopieerd en al, en tape trading. Dat bestaat uiteraard helemaal niet meer. Het was een gave tijd, maar ik kan niet zeggen dat ik er naar terug verlang. Je gaat gewoon met de tijd mee en past je aan naar de situaties van het moment. Het internet van tegenwoordig heeft ook een boel voordelen wat promotie en dergelijke. Als ik terug zou verlangen naar vroeger dan zou ik net zo goed kunnen stoppen, maar dat wil ik nog niet.
Tot slot: wat wil je de komende jaren nog bereiken met God Dethroned? Is het na zoveel jaren nog steeds makkelijk om inspiratie voor een nieuw album op te brengen, of kun je je ook voorstellen dat er een moment komt waarbij je zegt "zo is het genoeg"?
Ik wil zo lang doorgaan als mogelijk. Zolang het leuk blijft en zolang de mensen naar onze muziek willen blijven luisteren. Het lukt nog steeds prima om nummers te schrijven en dat is voor mij reden genoeg om door te gaan. Pas wanneer de lol er af gaat om wat voor reden dan ook is het tijd om te stoppen. So far so good.
Bedankt voor het interview: de laatste woorden zijn aan jou!
Jij ook bedankt en proost !