Voordat April Rain op 20 maart in de verkoop gaat, is er voor de bandleden nog wel het nodige werk te verzetten. De band is inmiddels naar Parijs en Keulen geweest voor promotiewerkzaamheden en er zijn ook al veel interviews via de telefoon afgehandeld.
Aanvankelijk zou het album al in februari uitkomen en hoewel het slecht nieuws lijkt dat de releasedatum een aantal weken is uitgesteld, is dat het niet. "Het album is bij de internationale tak van Roadrunner zo goed ontvangen dat ze hebben besloten om er een prioriteitsrelease van te maken. Voor ons is dat geweldig nieuws, want dat betekent dat je tussen grote namen als Slipknot, Machine Head en Nickelback terechtkomt en je cd op dezelfde wijze in de markt wordt gezet. Het is geweldig om te weten dat ze het album goed vinden en er achter staan."
Behalve in Groot-Brittannië en Amerika wordt April Rain wereldwijd uitgebracht. Westerholt verklaart: "De Engelse en Amerikaanse markten zijn heel moeilijk. Als je nog weinig hebt opgebouwd en je probeert het toch, wordt de deur meteen gesloten. April Rain wordt wel uitgebracht in Japan, Australië, Nieuw-Zeeland en heel Europa."
Teamwork
Zoals bekend was Lucidity oorspronkelijk een project. Dankzij de vele gastbijdragen werd het album een groot succes. Westerholt vond in Charlotte Wessels een zangeres met wie hij doorwilde en besloot als echte band door te gaan. Zo is April Rain ook tot stand gekomen. "Dit album is echt teamwork. Ik heb Delain destijds als project opgezet, alleen is het op positieve manier allemaal anders gelopen dan ik had verwacht. Lucidity heb ik grotendeels zelf geschreven en later gastmuzikanten benaderd. April Rain is een echt bandalbum. Eigenlijk is het een beetje de omgekeerde wereld. Normaliter maak je eerst een album en dan ga je spelen. Wij hebben eerst tweeënhalf jaar gespeeld en daarna een album gemaakt. Het voordeel daarvan is dat je de zwakke en sterke punten van iedereen weet. Je kan heel goed op elkaar inspelen."
Marco Hietala
Hoewel April Rain dus een echt Delain-album is geworden kon Westerholt de verleiding niet weerstaan om nog een keer bij Hietala aan te kloppen. Was dat niet een beetje te veel van het goede, aangezien hij ook al op het debuut te horen was? "Er zijn inderdaad meer redenen om het niet te doen dan om het wel te doen. Je hebt het al een keer gedaan. Waaromm überhaupt nog een gast? Had je dan meer gastmuzikanten moeten doen of helemaal geen? Eigenlijk is het antwoord heel simpel: we vinden zijn stem helemaal te gek. Ik heb er veel over nagedacht. Op een gegeven moment heb ik de knoop doorgehakt en gezegd ‘ik vraag hem gewoon’. Hij past perfect bij onze muziek. We hadden twee nummers waarvan Charlotte de zang al had ingezongen. Marco heeft de unieke eigenschap dat hij als man in het register van een vrouw kan zingen. Normaal moet je je zanglijnen aanpassen aan een man omdat dat een laag register is. Bij hem hoeft dat niet. Hij doet het dan wel op zijn eigen manier, maar dat willen wij juist. Een nummer wordt hierdoor compleet anders, terwijl het nog perfect past. Hij heeft een hele karakteristieke stem die je uit duizenden herkent. Jammer dan dat we het al een keer eerder gedaan hebben, maar wij vinden het te gek."
Daarnaast was het makkelijk om weer in contact te komen met de Fin en het afhandelen van de zangpartijen was al even eenvoudig. "Vorig jaar was hij op Lowlands en ik zei tegen hem dat ik hem wel weer wilde vragen maar niet wist of we dat wel moesten doen. Later heb ik hem gebeld en hem gevraagd. Hij wilde het met plezier nog een keer overdoen. Ik heb hem de partijen gemaild. Toen hij een middag in de studio was heeft hij de twee nummers in twee uur ingezongen en vervolgens gelijk teruggestuurd. Eerst wist ik niet wat ik hoorde. Ik had de oude versie in mijn hoofd en hij heeft zo’n aparte stem dat het nummer compleet anders klonk. Maar ik vind het echt helemaal te gek. Dat is ook het leuke aan het werken met gastmuzikanten, je krijgt zulke verrassende resultaten."
Celliste
De Nightwish-bassist was overigens niet de enige gastmuzikant die benaderd werd. Celliste Maria Ahn is in Nederland niet zo bekend, maar in andere delen van de wereld is dat wel anders. "In Duitsland heeft ze een Echo-award gewonnen, wat daar een hele grote prijs is. In New York is ze een bekendheid. Ze heeft zelfs op de cover van Vogue gestaan. Ik ken haar via onze co-producer Oliver Phillips. Ik wilde haar in eerste instantie niet afschrikken en heb haar expres niet onze muziek laten horen. Zo kon ze eerst wennen aan On The Other Side, wat een vrij rustig nummer is. Later hebben we onze andere nummers laten horen. We hebben een demo-versie opgestuurd en daar kon ze mee aan de slag. Het andere nummer waarop zij te horen is, Virtue And Vice, was een bonus. Zo van ‘als je toch bezig bent’. Ik durf te wedden dat ze erg moest wennen aan de grunts die in dat nummer voorkomen."
Achtergrond
Lucidity viel naast gastbijdrages van onder anderen Marco Hietala, Liv Kristine en Sharon den Adel vooral op vanwege de bombastische keyboardpartijen van Westerholt zelf. De keyboards zijn op April Rain een stuk naar de achtergrond verdreven. Met opzet. Westerholt legt uit. "Ieder bandlid ervaart April Rain als zijn, en in het geval van Charlotte, haar kindje. Ik vind dit album veel harder klinken. Het is meer gitaar georiënteerd en het is zwaarder gemixt. Het eerste album vond ik iets langzamer. De keyboardpartijen waren grootser opgezet en die zijn nu heel bewust meer naar de achtergrond geschoven. Ik vind het belangrijk om iedereen de ruimte geschreven."
Tekstschrijver
Charlotte Wessels is daarnaast heel belangrijk geworden voor Delain. Naast dat ze het boegbeeld en de stem van de band is, heeft de pas 21-jarige zangeres ook vrijwel alle teksten geschreven. "Bij het eerste album was het schrijfproces al zo vergevorderd toen zij erbij kwam, dat ze ongeveer de helft van de teksten heeft geschreven. Ik had haar in eerste instantie ook gevraagd als tekstschrijver, niet als zangeres. Ik kende haar van een lokaal project en heb haar gevraagd om wat teksten te schrijven. Ik had op dat moment de hoop op een eigen vocaliste al een beetje opgegeven. Toen ze ging zingen was ik helemaal verkocht. Ze was precies wat ik zocht. Ik wilde geen operastem hebben, daar houd ik niet zo van. Ik vind het ook vrij afgezaagd. Er zijn al zoveel acts in ons genre die dat al doen. Daar is het eigenlijk uit voortgekomen."
Voor een Nederlandse tekstschrijver is de grootste uitdaging misschien wel om niet te vervallen in simplistische teksten, waaraan gelijk te merken is dat ze door een Nederlander geschreven zijn. Dat is Wessels goed gelukt. De vraag rijst dan ook of ze daar hulp van buitenaf bij heeft gekregen. "Dat heeft ze toch echt helemaal zelf gedaan. Ik heb er nooit zo bij nagedacht omdat ik dat niet als mijn afdeling beschouw. Ik schrijf helemaal geen teksten, alleen muziek. Als je er zo over nadenkt is het inderdaad heel knap."
Kritiek
Westerholt beaamt dat Wessels’ beginperiode niet makkelijk was. "Ze is in het diepe gegooid. Als je als 17-jarig meisje tussen Marco Hietala en Sharon den Adel op een album staat en er wordt van je verwacht dat je gelijk live gaat optreden op Fields Of Rock en Lowlands, dan is dat nogal wat. Ze heeft veel over zich heen gekregen maar is daar heel sterk uitgekomen. Ze is enorm gegroeid."
Kritiek was er in het begin vooral op haar podiumpresentatie. "Dat was inderdaad wel een probleem. Ze was veel te timide. Daar hebben we veel over gepraat. Het was ook niet helemaal eerlijk. De verwachtingen waren torenhoog. Toen het album uitkwam waren wij pas een paar maanden bezig als hele band. We hadden nog maar één optreden gedaan, maar omdat ik deel heb uitgemaakt van Within Temptation werden we neergezet als een band die al jaren meedraaide. We zijn er dus heel erg mee bezig geweest omdat we het goed wilden doen. We hadden tijd nodig om te groeien. Ik denk dat we nu een stadium hebben bereikt waarin ik er helemaal achter sta hoe we ons presenteren. Je moet altijd streven om verder te groeien, maar ik ben heel tevreden over het niveau waarop we nu zitten. In het begin was het wel eens eng en spannend. Die tijd is nu voorbij."
Duidelijke ideeën
Voordat de band de studio indook wisten de leden volgens de toetsenist precies wat ze wilden veranderen ten opzichte van het debuut. "We wilden een iets zwaarder album, we wilden meer contrast en de nummers moesten iets sneller zijn. We hadden dus wel hele duidelijk ideeën wat we wilden. Zo is het ook gebeurt. Ik heb daarvoor ook naar de juiste producer gezocht. Jacob Hansen heeft veel ervaring met stevige metalbands als Mercenary en Volbeat, maar niet met de muziek die wij maken. Jacob vond het leuk om een keer iets anders te doen. Onze nummers zijn vaak gewoon popliedjes met een hele zware jas aan. Het wordt nog compacter als je de balans nog iets aanpast, en dat hebben we gedaan."
Cruciaal
Om Lucidity te overtreffen moet April Rain hoger eindigen dan de 43e plaats van het debuut. Op voorhand geen makkelijk opgave nu de malaise op economisch gebied compleet is. Westerholt maakt zich daar niet druk om en is vooral trots op wat hij met zijn band gepresteerd heeft op dit nieuwe album. "Ik vind het album beter. Veel volwassener. Ik ben heel tevreden. Alle media zijn ook heel positief. Ik heb nog geen enkel negatief geluid gehoord. Dat hoeft niet alles te zeggen, maar ik denk dat dit album heel goed ontvangen zal worden. April Rain zal voor ons ook een cruciaal album worden. Een tweede album is voor elke band cruciaal, maar nu moet het voor ons echt gebeuren. En met echt gebeuren bedoel ik dat we ons best nu moeten vestigen. Veel spelen en bouwen. Ik denk dat we sowieso internationaal voet aan de grond moeten krijgen. Gezien de cd-verkoop in Nederland. We hebben het met ons debuut heel goed gedaan. Helaas is tegenwoordig 10.000 stuks al heel goed. Bands als Voicst of Di-rect halen dat niet. Het voordeel van onze muziek is dat we grensoverschrijdend kunnen opereren. Kane zit in Nederland gevangen, daar buiten is er nauwelijks vraag naar. Ons voordeel is dat er in andere landen genoeg interesse is in onze soort muziek. Ons doel is dan ook om veel in het buitenland op te treden en het zou mooi zijn als alle bandleden fulltime met Delain bezig kunnen zijn. Als dat lukt is er veel meer bewegingsruimte om je creatief te ontwikkelen."
Single
Het titelnummer wordt de eerste single, een keuze van de band zelf. "Gelukkig heeft de platenmaatschappij daar geen beslissende stem over. Je overlegt zulke dingen wel en je zorgt ervoor dat de platenmaatschappij achter je staat. Als ze het er niet mee eens zijn ga ik daar wel over nadenken. In Duitsland moesten ze heel erg aan April Rain wennen omdat ze het heel poppy vonden. Ze zijn daar natuurlijk wel wat meer gewend wat betreft hardere muziek."
Een ander nummer met hitpotentie is het persoonlijke On The Other Side, waarop Wessels haar gevoelige kant laat horen. Er is echter nog geen beslissing genomen over wat de tweede single zal worden. "Het is heel moeilijk. Het zou ook I’ll Reach You kunnen worden. Dat is een heel poppy nummer, maar wel een beetje risicoloos, het is makkelijk te verteren. Je denkt daar wel veel over. De een van On The Other Side een goede keuze, de ander weer Invidia. We hebben in ieder geval genoeg opties. Bij sommige bands is het van begin af aan al duidelijk wat de volgende single wordt. Dat hoeft ook niet verkeerd te zijn natuurlijk, want dan betekent het dat dat nummer zo ontiegelijk goed is. Vaak zie je dat een band eerst een stevig nummer uitbrengt en daarna een rustiger nummer volgt. Within Temptation deed dat met Stand My Ground en daarna kwam Angels of Memories. Waarom weet ik niet."
Geen vuurwerk
Een belangrijk doel na het uitkomen van Lucidity was om zoveel mogelijk optreden. Nu Delain aardig wat naamsbekendheid heeft opgebouwd wil de band weer een stapje verder gaan. "We zijn heel druk bezig om de live-performance te verbeteren. We willen qua productie echt een niveau hoger en daar wordt momenteel heel veel voorbereidingswerk voor gedaan. We gaan met projectieschermen werken en mogelijk ook met water. We zijn er nog niet helemaal uit hoe we dat willen doen, maar in ieder geval anders dan Kane. Zeker is dat we niks met vuurwerk gaan doen. Zoveel bands hebben dat al gedaan en Delain is een band die zijn eigen plan trekt en niet hetzelfde wil doen als talloze andere bands."
Kamelot
Wat volgt is een Europese tournee in het voorprogramma van Kamelot. "Kamelot heeft een doelgroep waarvan ik denk dat die heel goed bij ons past. Ik wilde niet weer met Within Temptation mee want we zijn niet hun sidekicks. Mijn broer (Within Temptation-gitarist Robert Westerholt) heeft werkelijk geen noot gespeeld op onze albums. Ik wil nu laten zien dat we het zelf kunnen. De tour met Kamelot is heel belangrijk omdat we Spanje, Frankrijk en Duitsland aandoen en dat de landen zijn waar we in het verleden een basis hebben gelegd die we nu verder willen uitbouwen. Het zijn bovendien hele grote landen en grote markten, vooral Duitsland. We gaan heel veel spelen en hebben daar veel zin in."
BV
"Financieel kan het nu ook. We hebben een samenwerking met een stichting, wat uniek is. We hebben samen een BV opgezet en daardoor hebben we nu de financiële middelen om te toeren. Er zijn weinig bands die dat in deze tijd nog op kunnen brengen. Wat ze daarvoor terug krijgen? In eerste plaats zijn zij fan. Daar is het mee begonnen. Ze wilden ons helpen. Sinds onze samenwerking gaan ze ook meer in de muziek doen. Ze gaan een festival beginnen en zijn erg betrokken bij de bands waar zij in geloven en vertrouwen in hebben. Ze willen ervaring opdoen in dit wereldje. Wij zullen een aantal keer optreden voor ze en we doen een masterclass. Dat krijgen zij terug."