Allereerst gefeliciteerd met dit geweldige debuutalbum. Je zei in de biografie het geschreven te hebben in een tijd van en vlak voor persoonlijke crisis. Is het uitkomen van dit album een opluchting, wellicht zelfs een stap om uit dat dal te komen?
Tja, dat is moeilijk te zeggen....een album uitbrengen is te gek, maar brengt ook weer spanning met zich mee, vooral dat het niet goed wordt ontvangen. Iets waar je zoveel in hebt gestopt wil je natuurlijk ook zo goed mogelijk promoten, en daar gaat veel energie in zitten. Ik denk dat het jaartje rust me veel goed heeft gedaan, soms kom je nu eenmaal op een punt waar je jezelf tot absolute rust moet dwingen. Het gaat nu prima met me! Bedankt voor het compliment over het album!
Een jaar geleden al was er nieuws dat je klaar was met het HDK album, en nu pas komt het uit. Natuurlijk heb je ondertussen een label gezocht en gevonden, maar waarom heeft het dan nog vrij lang geduurd voordat System Overload uitkomt? Heb je ondertussen er nog wat aan gesleuteld?
Het was inderdaad ongeveer een jaar geleden af, en ik heb er niet meer aan gesleuteld. Zoals ik al aangaf, heb ik dat jaar rust ook echt genomen, en daardoor is alles minder snel op gang gekomen. Ik vond het ook niet eerlijk naar After Forever toe om deze tijd te gebruiken om een het project te schrijven. Sommigen denken dat ik dit in de break heb geschreven, maar vanaf 2006 stonden er al samples online. Het grootste gedeelte van het materiaal was in 2007 al af. Ik moet zeggen dat ik echt tevreden ben, de productie is deze keer door mezelf gedaan en in mijn eigen Eternia Studios (muv de drums in Excess Studios Rotterdam) opgenomen, en de mix hebben Joost van den Broek en ik ook in deze studio voltooid. Het is te gek om alles zelf in de hand te hebben, zo kun je doorgaan totdat het kleinste detail klopt. Als ik over een jaar nog tevreden ben, kan ik pas echt zeggen dat het op deze manier goed heeft gewerkt.
Muzikaal gebeurt er een hoop, maar je hebt het toch allemaal tot een behapbaar geheel weten te brengen. Hoe heb je dat aangepakt?
Al staan er veel verschillende stijlen op het album, de fundering is heel duidelijk en ook met een duidelijk idee ingespeeld. Arien van Weesembeek (drums) en Peter Vink (bas) hebben beiden een heel eigen sound en maken het geheel heel herkenbaar. Ook heb ik niet veel gewijzigd aan de gitaarsound per nummer, en zit er in vrijwel ieder nummer dezelfde songstructuur. Daarnaast is iedere gastzanger(es) minstens in één nummer te horen, waardoor hun sound vaker terugkomt, hier heb ik in de volgorde van de tracks ook rekening mee gehouden. Uiteindelijk is de mix natuurlijk heel belangrijk, en ik denk dat we daar een duidelijke keuze in hebben gemaakt- hard en zonder compromis. Dat wil niet zeggen dat de details wegvallen, maar wel dat ieder nummer zo extreem mogelijk gemixed en gemastered is.
Zijn er bands, musici of projecten die je hierbij als voorbeeld hebt genomen?
Jazeker, ik denk dat ik als eerste Grip Inc moet noemen, ik heb die band altijd ontzettend gewaardeerd, met name hun laatste albums hebben me ontzettend geïnspireerd. Daarnaast heb ik veel geluisterd naar Annihilator, Pantera, Judas Priest en de meer moderne extreme metal. Het idee van het projectmatig werken is echter tot stand gekomen door Arjen Lucassen, zijn manier van muziek maken is uniek!
Opvallend is de enorme lijst met gastmuzikanten. Hoe heb je deze mensen bij elkaar kunnen krijgen en weten te interesseren voor jouw project? Heb je misschien wat leuke anekdotes over hoe de samenwerking tot stand is gekomen?
Oei, anekdotes zijn altijd moeilijk omdat je bij iedereen wel wat te vertellen hebt. Ik moet zeggen dat me vooral opviel dat iedereen zo ontzettend professioneel te werk ging, het zijn allemaal topmuzikanten en hoop dat ze (waar dat nog niet het geval is) stuk voor stuk nog veel mogen bereiken in de muziek. Ik kan me wel nog herinneren dat Andre Matos erg goede capirinha maakt. Het gave is dat ik een aantal leuke contacten heb overgehouden aan de deze cd, en een persoonlijk "muziekdocent": Peter Vink. Het is geweldig om te zien hoeveel hij van allerlei stijlen af weet maar ook hoe hij dat enthousiasme over kan brengen! De kans is dan ook groot dat je in HDK 2 ook een stukje free jazz/blues/prog pop en Hollandse Schlager kan verwachten.
Hoe besluit je welke mensen je gaat vragen voor de fundering van de nummers (bassist Peter Vink en drummer Arien van Weesenbeek)?
Zoals ik net al aangaf is een eigen sound heel belangrijk voor mij. Ik moet muzikanten kunnen herkennen aan hun sound, en dat is het geval bij deze twee muzikanten. Ik was ook op zoek naar muzikanten de iets technisch konden neerzetten, want dit is niet de meest gemakkelijke muziek om je in te verdiepen. Arien heeft hier iets geweldigs neergezet, in verschillende stijlen heeft hij zich helemaal gegeven, en ik denk dat weinig drummers zich hieraan kunnen meten. Peter heeft met zijn eigen sound (bassound met distortion gecreëerd door zijn aanslag, niet door het effect zelf) alles nog wat meer agressie gegeven, en door zijn hardrock-achtige manier van spelen ook de rust in bepaalde partijen gebracht.
Ondanks dat het jouw project is, staat Amanda Sommerville toch nog met haar foto in het boekje. Is haar rol toch groter dan "slechts" gastmuzikant?
Amanda is het een beetje een lastig verhaal. Ze is eigenlijk gastmuzikant, maar doordat ze teksten heeft geschreven gebaseerd op mijn onderwerpen en ook mee heeft gewerkt aan zanglijnen, vind ik dat ze meer is dan een gastmuzikant, vandaar ook de foto in het boekje en de sticker op de cd.
Recent hebben jullie als After Forever bekend gemaakt niet meer verder te gaan als groep. Hoe is dat zo gekomen, en wanneer werd het voor jullie zelf duidelijk dat jullie een punt achter After Forever gingen zetten?
In het jaar van de break heb ik me voorbereid op een nieuw begin met After Forever, en ik ben gewend altijd al een bepaalde richting/stijl in mijn hoofd te hebben. Ook heb ik altijd wel wat stukjes muziek waar ik me op kan focussen. Deze keer was dit gevoel er niet, en ik merkte dat het spoor wat betreft After Forever bijster was. Ik ben iemand die alleen iets kan doen als het honderd procent is, en zonder een duidelijk idee van waar je naartoe wil, kan dat niet. Hoe succesvol de band ook is, in zo'n situatie (vooral als je ook nog het managament doet) moet je voor jezelf besluiten er een punt achter te zetten en de rest van de band de keuze te geven al dan niet door te gaan. Het gevoel wat ik had bleek bij meerdere bandleden te leven waardoor een stop de enige mogelijkheid was. Juist de waardering voor AF en voor de fans hebben ons dit doen besluiten, de cd's die we uitgebracht hebben, hebben bloed, zweet en tranen gekost, maar we hebben in ieder geval alles gegeven. Op het moment dat dat niet meer kan, moet je stoppen. Wellicht klote op korte termijn, maar wie weet komt er op lange termijn nog wel een vervolg!
Vanwege je burn-out was jij al langer afwezig bij After Forever, en heb je wat optredens moeten missen. Toch kwam er toen wel nieuws dat jij aan HDK werkte. Nu zullen mensen misschien denken dat bij HDK je passie op dat moment lag, en je daarom bij After Forever op non-actief stond. Wat is je reactie op die gedachten?
Ik vind dat een hele logische gedachte, en waarschijnlijk zou ik zelf ook die conclusie hebben gemaakt. Ik wil wel graag benadrukken dat het HDK album eigenlijk zelfs voor de release van het laatste AF album vrijwel af was, en dat het geen geheim was dat ik naast AF al jaren graag iets extremers wilde uitbrengen. Toen ik daarvoor de kans had, ben ik begonnen met schrijven. De reden dat ik niet mee heb kunnen doen met een aantal optredens is heel simpel: de dokter heeft me op mijn hart gedrukt dit absoluut niet te doen, en uiteraard is mijn gezondheid het belangrijkste van alles. Het is echter ook zo dat optreden niet altijd mijn favoriete bandonderdeel is geweest, en ik moet bekennen dat ik daar de laatste jaren ook vaker tegenop begon te zien.
Wat verandert er voor jouw persoonlijke carrière? Wordt HDK bijvoorbeeld een permanente band in plaats van een project, of ben je nu al met andere mensen in gesprek (of aan het schrijven of jammen) voor een nieuwe band?
Er zijn wat plannen, maar niet concreet. Ik ben nu met de HDK release bezig en zal me daar ook nog even op blijven richten. Ik geef tevens gitaarlessen en songwriting workshops, en merk dat ik daar zelf ook veel van leer. HDK blijft wat mij betreft een project, maar als er een band is die deze nummers op een gave manier live wil/kan brengen (zonder mij), neem maar contact op. Muziek maken zal altijd onderdeel uit blijven maken van mijn leven, en als dit project succesvol wordt, zal ik me zeker bezig houden met deel twee. Ik hou echter van veel soorten muziek en wil me ook bezig houden met andere stijlen, als muzikant maar ook als producer. Een live band is voorlopig niet iets waar ik me op wil richten.
Ondanks dat jullie zelf besloten hebben te stoppen op het hoogtepunt van After Forever, is er nog iets wat je met After Forever misschien had willen doen, wat je nu met HDK of een nieuwe band gaat nastreven?
Mijn grote droom met After Forever heb ik met het laatste album bereikt: solo van Jeff Waters (Annihilator) op de plaat krijgen! We hebben zoveel gave dingen gedaan, veel festivals, tours, met een groot orkest gewerkt, After Forever heeft veel mogelijk gemaakt, HDK is een heel ander concept. Ik zou heel graag eens een nummer samen met Jeff Waters of Waldemar (Grip Inc) willen schrijven, dat lijkt me helemaal te gek!
Bedankt voor je tijd, en de laatste woorden zijn voor jou...:
Bedankt voor de support en de te gekke review! Ik hoop dat de metalheads HDK een kans gunnen, het is niet een hapklaar brokje metal, maar wellicht dat het juist verfrissend werkt om eens een combinatie van veel metalstijlen op een schijfje te hebben. Hoe dan ook, iedereen die HDK op welke manier dan ook steunt: bedankt!