Ik was als klein kind al geïnteresseerd in Noorse mythologie en geschiedenis. Toch is het lastige materie die ook vrij ongewoon is. Juist omdat er weinig goede informatie te vinden was, raakte ik extra gefascineerd. Ik wilde juist dieper zoeken. Op school leren we ook wel wat over Noorse mythologie maar in de meeste boeken worden de Noorse goden neer gezet als cartoonachtige typetjes. Dat past gewoon niet! Een voorbeeld daarvan is dat Thor (de god die het meest aanbeden wordt en ook de grootste vijand van het christendom was) afgebeeld wordt als een wat domme, heetgebakerde bruut. Ook Loki en de godin Hel worden afgeschilderd als de ‘bad guys’. Dat is het resultaat van de allesoverheersende en oneerlijke verchristelijking in Noorwegen en de rest van Scandinavië. Mijn interesse in runen en de mystieke kanten van dit alles kwam toen ik veertien jaar was en deze passie is alleen maar gegroeid en gegroeid.
Op het album zijn diverse historische instrumenten te horen. Welke is eigenlijk jouw favoriet?
Ik vind ze allemaal fantastisch. Maar als ik toch moet kiezen, zeg ik de geiten hoorn. De rauwe, klagende timbre maakt dit misschien wel het meest fascinerende oud-Noorse instrument. De Tagelharp is overigens ook ontzettend leuk om te bespelen.
Veel van deze instrumenten heb je zelf gemaakt. Een voorbeeld daarvan zijn de drums. Hoe maak je eigenlijk een instrument?
Ik heb de shaman-drums zelf gemaakt. Er zijn rituelen speciaal voor de initiatie en het gebruik van dit instrument. Het hele proces van werken met de huiden van dieren is een langzame reis om het dier weer terug naar het leven te brengen.
Naast al deze speciale instrumenten gebruikt Wardruna ook wat minder conventionele methoden om muziek te maken. De geluiden van bomen, stenen, water en vuur zijn te horen op Gap Var Ginnunga. Waarom?
Elke rune is uniek en heeft een eigen energie en kwaliteit. Het concept van Wardruna draait om het gebruik van de elementen, geluiden en instrumenten die de runen eer aan doen. Eigenlijk kan je zeggen dat de runen zelf de songs maken. Zij reflecteren hun kwaliteiten en kracht door mij. De rune Kauna is bijvoorbeeld gerelateerd aan de fakkel (vuur) en daarom speel ik op fakkels in dat nummer. Bjarkan is verbonden aan berkenbomen en ga zo maar door.
Maar hoe werkt dit nou eigenlijk? Hoe neem je dergelijke geluiden op?
Het grootste verschil met meer conventionele opneemmethoden is dat dit proces veel meer tijd kost. Het is natuurlijk lastig om buiten de deur op te nemen en er zijn veel obstakels die overwonnen moeten worden. Normaal gesproken hoef je hier niet over na te denken, maar heel basaal gezien verschillen de opnames niet zo veel met het binnen opnemen.
Een deel van dit album is in de natuur opgenomen, op plaatsen die relevant zijn voor de verschillende runen. Hoe werkt dit?
Tijd zoals specifieke data, seizoenen en uren op de dag, locatie, elementen en instrumenten zijn allemaal dingen waar goed en lang is over nagedacht. Zo werd de zang voor Laukr (de waterrune) opgenomen al staande in de rivier en werden berkenbomen bespeeld op Bjarkan (Moeder, Aarde, Geboorte, Berkenboom), in de lente. Jara werd opgenomen op midwinter en Dagr op midzomer. Deze dingen dragen allemaal direct bij aan de betekenis van de specifieke rune.
Gap Var Ginnunga is het eerste deel in de Runaljod-trilogie. Wat is het verhaal hierachter?
Wardruna zoekt in de uiteengevallen ruines van de Noorse geschiedenis en gebruikt de runen als gereedschap om oude Noordse natuurgeloven beter te begrijpen. Het idee en het doel van Wardruna is om oude tradities, gedachtes, instrumenten en technieken meer leven in te blazen. Hierdoor kunnen nieuwe zaadjes worden gezaaid en oude wortelen gesterkt worden in een culturele, muzikale en spirituele context. The Runaljod-trilogie wil de runen van de Elder Futhark (het oudste runenalfabet – red.) interpreteren en volgt niet het meest gebruikte ‘Three Aettir Pattern’ (een groep runen – red.). Gap Var Ginnunga is het eerste album en de creatie van het nieuwe zaad. Yggdrasil is het tweede en de groei en versterking van het zaad. Ragnarok is het derde album en de transformatie van het zaad.
Kun je me wat meer vertellen over de komende albums?
De runen zelf zijn totaal verschillend van aard en daarom zullen de volgende albums anders klinken. Door de trilogie heen zal verschil en progressie te horen zijn, maar tot op zekere hoogte volgt de trilogie het zelfde concept met dezelfde instrumenten. Ik heb ook al veel ideeën die ik tot leven wil brengen als Wardruna klaar is met de Runaljod-trilogie.
Kunnen we van Wardruna ook een tour verwachten?
Die zal er zeker aan komen! Makkelijk zal dat overigens niet worden. Ik denk dat het een flinke uitdaging is om Wardruna op het podium te zetten. Hoe dan ook zal het een rituele show worden met veel sfeer. Wij zullen gebruik maken van oude gereedschappen en technieken en video om de symbolische taal in de muziek te verrijken.
De roots van Wardruna liggen in black metal. Zie je enige overeenkomsten?
Er zijn overeenkomsten. De sfeer en de thema’s die te vinden zijn bij Wardruna kom je ook tegen bij sommige black metalbands. Als ik moet kiezen tussen black metal en Wardruna kies ik absoluut voor Wardruna. In elk aspect is Wardruna dichter bij mijn hart, mijn persoonlijke geloof en bij wie ik ben.
De laatste vraag dan. Hoe ziet de toekomst voor Wardruna er uit?
Op dit moment werken we aan een uitgebreide live show waarvan de première te zien is tijdens het Inferno festival in Oslo. Het zal een speciaal concert worden dat plaats vindt in een berghal net buiten Oslo. Hiernaast ga ik ook al werken aan het volgende album van de Runaljod-trilogie.
Til árs ok fridar! (Prosperity and peace for years)