Dat denk ik zeker. Southern Storm is een evolutie van AssassiNation, het is meer rechttoe rechtaan met veel variatie en groove passages. Tegelijkertijd is het heavier, sneller, bruter, maar ook pakkender. Vooral de leads vind ik heel vet. Tot slot vind ik zelfs de productie beter dan die van AssassiNation.
Jullie hebben dit album wederom in Duitsland opgenomen met Andy Classen. Zou het niet een stuk makkelijker zijn om het in Brazilië op te nemen?
Dat zou het zeker zijn. Het punt is dat het resultaat nooit optimaal zou zijn als we niet bij Andy in de studio op zouden nemen. We wisten dat we AssassiNation moesten overtreffen. We wilden dus geen risico nemen met de kans dat het niet 100% zou klinken.
Zoals bekend is men in Zuid-Amerika gek van heavy metal en al zijn subgenres. Hoe is het om in een metalband te zitten in Zuid-Amerika met betrekking tot opnamestudio's, concertzalen, promoters, festivals en dat soort zaken?
Het is allemaal stukken beter geworden ten opzichte van een aantal jaar terug. Er zijn wel degelijk goede promoters, studio's en zalen. Tijdens de AssassiNation-tour hebben we ongeveer 30 shows in Brazilië gedaan, wat natuurlijk erg veel is voor één land. Bovendien waren de meeste zalen gewoon goed en het publiek super. Voor bands die een stuk minder bekend zijn is het nog steeds tobben. Die spelen vaak in shitholes, hebben te maken met ratten van promoters en ga zo nog maar even door. Daar leer je wel van. Wij hebben dat ook mee moeten maken. We hebben daardoor veel ervaring opgedaan en zijn zo klaargestoomd voor de intensieve wereldtoernees. What doesn't kill you, makes you stronger.
Wat zei je tegen Andy Classen toen jullie aan het werk gingen in de studio? Wat had je in gedachten voor Southern Storm?
Hij wist van te voren al welke sound we wilden en die komt overeen met zijn mening. Hij weet dat een band als Krisiun een vette, natuurlijke, rauwe en primitieve sound nodig heeft, maar wel een die tevens helder en modern klinkt.
Southern Storm is jullie zevende studioalbum. Zitten jullie op een punt in jullie carrière waar je vol vertrouwen de studio ingaat en de dingen doet die je moet doen om het beste resultaat neer te zetten?
Voordat we de studio ingaan oefenen we eerst drie maanden lang elke dag. We werken erg hard aan de nieuwe nummers. Vaak nemen we nummers al in een vroeg stadium op, zodat we kunnen bepalen wat er veranderd moet worden en weten hoe we een nummer beter kunnen maken. Dat is niet altijd even makkelijk. Het is veel werk en het kan soms zeer vermoeiend zijn, maar het gaat erom hoe het album uiteindelijk klinkt. Tegen de tijd dat we er klaar voor zijn om de nummers op te nemen hebben we er alle vertrouwen in dat we een goede prestatie neer zullen zetten. In this kind of music, there's no gain without blood and pain!
Wat is een typische eigenschap van Krisiun?
Een mix van messcherpe riffs, brute vocalen, snelle drums, heftige basloopjes en knotsgekke leads. Een mix van snelheid en groove.
AssassiNation werd opgedragen aan Dimebag Darrell en Krzysztof Raczkowski. Wat ging er in jullie hoofd om toen jullie Southern Storm bij elkaar penden?
Southern Storm dragen we op aan Jesse Pintado (oud-gitarist van o.a. Terrorizer, Napalm Death, Brujeria, red.) en Vitek (ex-drummer van Decapitated, red.). Ook zij waren twee uiterst getalenteerde muzikanten en bovendien twee geweldige jongens. Ons schrijfproces begon met een aantal jamsessies. We deden wat goed aanvoelde en gaven de muziek zodoende de kans om op een natuurlijke wijze tot stand te komen. Van nature is onze muziek primitief en agressief. Wij zijn slechts de instrumenten, de inspiratie komt elders vandaan, namelijk uit het onbekende.
Ik hoor veel mensen die erg te spreken zijn over de song Massacre Under The Sun. Hoe zou je dit nummer omschrijven?
Massacre Under The Sun opent met primitieve tribal geluiden en ontpopt zich als een snelle, zwaar groovende song, wat dan weer goed past bij de teksten. Het nummer gaat namelijk over barbaarse Sumerische gevechten in de woestijnen van wat we nu kennen als het Midden-Oosten.
Black Wind is dan weer een heel ander verhaal. Waarom hebben jullie gekozen voor een kort instrumentaal nummer tussen al het death metalgeweld?
Moyses is beïnvloed door akoestische gitaristen uit Spanje en het zuiden van Brazilië. We vonden het een goed idee om de luisteraar even op adem te laten komen en te laten genieten van een portie gaaf akoestisch gitaarspel.
Nog een nummer dat opvalt is natuurlijk Refuse/Resist. Het is één van de bekendste Sepultura-nummers. Waarom kozen jullie juist dit nummer en waarom wilden jullie überhaupt een cover op Southern Storm?
We hebben dit nummer in eerste instantie gekozen omdat het een ongelooflijk heavy nummer is dat barst van de boosheid en attitude. Veel mensen verwachtten dat we een nummer van Schizophrenia of Beneath The Remains zouden doen als we dan toch voor een cover zouden kiezen. In plaats daarvan hebben we een langzamere, maar heftigere song gekozen en ik denk dat dat veel mensen zal verrassen. Vorig jaar hebben we ook een paar optredens gedaan in Brazilië waarbij Andreas Kisser onze special guest was. We speelden onder andere Refuse/Resist en dat vonden we geweldig. De reden waarom we een cover op dit album wilden was omdat Sepultura altijd een groot voorbeeld is geweest voor Krisiun. Ik vind het een mooie geste als een band hun voorbeeld eert door middel van een cover.
Zijn er vandaag de dag nog bands die je inspireren?
Zoals ik al zei Sepultura, maar ook bands als Morbid Angel, Deicide, Dark Angel, Slayer en Cannibal Corpse zijn voorbeelden.
In het najaar komen jullie deze kant op voor een tour met Unleashed. Zijn er steden waar je extra naar uitkijkt om te spelen?
Niet speciaal. We kijken er in ieder geval naar uit om op toernee te gaan en de nieuwe nummers te spelen. Ik verzeker je dat het dak eraf gaat deze tour. We komen dan ook graag naar Europa, maar spelen net zo graag in de Verenigde Staten, Canada en Zuid-Amerika.