Hallo Bastiaan, over de gehele linie ligt het gemiddelde net iets boven de 80 punten, dus wat dat betreft valt het niet buiten onze verwachtingen. We zijn hier dan ook tevreden mee. De rode draad in vrijwel alle reviews is dat de plaat meerdere keren beluisterd moet worden voordat alles op zijn plek valt. Persoonlijk vind ik dat een compliment. Je koopt immers geen cd om één keer te beluisteren en daarna te laten verstoffen in je platenkast.
Hoe beviel de pas afgeronde tour met Flotsam & Jetsam en Non-Divine? Het is wel overigens wel een merkwaardige package, met drie bands die niet bepaald op elkaar lijken, hoe reageerde het publiek in het buitenland, in Polen en Hongarije bijvoorbeeld?
Muzikaal gezien heb je zeker gelijk. Flotsam komt muzikaal nog wel een beetje overeen met Izegrim, maar qua zang totaal niet. Non-Divine tapt uit een heel ander vaatje. Toch werd de gehele package overal goed ontvangen. Polen en Hongarije waren wat dat betreft misschien wel de beste optredens van de tour (alhoewel Wenen voor alle bands ook bijzonder geslaagd was). Alsof men daar niet meedoet aan de 'hokjesgeest' van tegenwoordig.
In Hedon was het geluid niet erg best laatst, het optreden verliep daardoor alles behalve vlekkeloos (veel technische problemen, bij alle drie bands overigens), de gitaarpartijen bijvoorbeeld waren niet altijd helder te horen, wat gezien de rauwe benadering sowieso lastig is als je niet met de nummers bekend bent. Toch kregen jullie een groot deel van de zaal mee, kwestie van een grote aanhang, of zijn er toch nieuwe zieltjes gewonnen?
Inmiddels zijn we natuurlijk niet geheel onbekend meer in de scene. Ondanks onze beperkte middelen is het ons de afgelopen jaren toch aardig gelukt om de anonimiteit te ontstijgen. We treden bovengemiddeld vaak op en als we de verkoop van de merchandise als graadmeter mogen gebruiken kunnen we concluderen dat er ook in Hedon zeker weer wat nieuwe zieltjes zijn gewonnen.
Dan over naar de nieuwe cd. De titel van de cd is lastig uit te spreken, Tribute To Totalitarianism, en dat zelfde geldt voor de muziek, je moet het echt een paar luisterbeurten geven. Fans van hedendaagse moderne metal zullen wel even schrikken van zo'n rauwe productie. Wat voor een mensen komen er af op jullie muziek?
Mensen die van metal houden natuurlijk! Ik geloof niet dat er een "bepaald type mensen" naar Izegrim luistert. Onze fans zijn van divers pluimage en wat men van Izegrim vindt is erg afhankelijk van persoonlijke voorkeur. Izegrim is ook mede door de diverse stijlen die in onze muziek verwerkt zijnde een typische "love-it-or-hate-it"-band: de een vindt het geweldig, de ander had liever gezien dat we binnen één stijl waren gebleven en weer iemand anders vindt simpelweg dat vrouwen in de metal niets te zoeken hebben.
Soms heb ik het idee dat men verkeerde verwachtingen heeft. Bands spiegelen aan andere bands is erg "des metals", maar eigenlijk slaat het nergens op. Bijvoorbeeld wanneer men Izegrim met Arch Enemy vergelijkt en daar een verwachtingspatroon aan ophangt, dan vergeet men meestal simpelweg dat we geen Arch Enemy zijn. Het feit dat we allebei twee ogen en een neus hebben maakt ons toch ook niet hetzelfde?
Maar hoe het ook zij: het is ons om het even. We doen ons eigen ding en dat doen we naar beste kunnen. We proberen er altijd een gezellige boel van te maken (ook al is dat niet altijd makkelijk), en een ieder die met ons mee wil doen is van harte welkom.
Het is een tijdje geleden dat jullie vorige full-length verscheen. Wat is er in tussentijd allemaal gebeurd? Is het materiaal dat op de nieuwe plaat staat allemaal geschreven na de mini-cd van drie jaar terug, of valt er materiaal van een tijdsbestek van vijf jaar te horen op de laatste plaat?
Alle nummers zijn geschreven ná de mini-cd, op één na. We hebben tijdens het schrijven van TTT een bezettingswisseling gehad, wat het een en ander nogal vertraagd heeft. Carsten Altena is zich vlak nadat de mini uitkwam (New World Order, 2005) volledig gaan concentreren op zijn rol als toetsenist/electronic whizzkid bij The Monolith Deathcult. Daarna hebben we een bijna anderhalf jaar met zijn vieren aangemodderd. Onze inmiddels niet meer zo nieuwe gitarist Bart heeft echter toch nog een redelijke bijdrage kunnen leveren aan het schrijfproces.
Hoe zijn de gastsolo's van Carsten en Edwin tot stand gekomen?
Carsten vertrok tijdens het schrijven van TTT, maar er zijn nog vrij veel riffs van zijn hand op de plaat terecht gekomen. Het leek het ons daarom niet meer dan logisch dat hij een bijdrage zou leveren aan de cd. Edwin was vroeger gitarist van Disabuse en hij is al jaren een goede bekende van ons. Joep heeft hem in een dronken bui op Stonehenge ooit een keer gevraagd en nu, jaren later, hebben we hem aan zijn belofte gehouden. Edwin herinnerde het zich nog, maar was stomverbaasd en erg geënthousiasmeerd dat wij er op terugkwamen. Dus heeft hij (na drie jaar geen gitaar aangeraakt te hebben!) die geweldige solo eruit geperst.
Hoewel ik er bij mijn promo geen teksten zaten (of is dat bij elke cd zo?) is het me niet ontgaan dat er een felle politieke boodschap in jullie teksten schuilt. Het druipt er zelfs van af, op de hoes zien we zelfs een Amerikaanse vlag. Die staat er zeker niet voor de sier is het wel? Zou je er iets meer over over jullie visie kunnen vertellen? En delen jullie alle vijf dezelfde mening?
Er zit inderdaad geen tekstvel bij, maar de teksten staan gewoon op onze site. De reden waarom de teksten niet op de CD staan is puur uit praktische overwegingen: drukkosten, gebrek aan geschikte graphics voor een boekje e.d. In sommige reviews wordt geïnsinueerd dat de teksten vanwege hun felheid expres zijn weggelaten, maar dat is dus niet correct.
Voor wat betreft de inhoud: TTT is een conceptplaat en behandelt net als andere conceptplaten een verhaaltje met een kop en een staart. Ons verhaaltje is alleen wat meer gebaseerd op de werkelijkheid, de geschiedenis en recente gebeurtenissen, en is qua taalgebruik daarin inderdaad bij tijd en wijle bijzonder fel. Dat het over wereldpolitiek gaat maakt het nog niet automatisch tot een politiek statement. Het verhaal is vanuit vier verschillende perspectieven geschreven en er is sec gezien niet zoveel politieks aan: er zitten geen boodschappen in en er wordt geen uitgesproken standpunt ingenomen voor wat betreft ons wereldbeeld.
De vraag in hoeverre "wij, de overige vier Izegrim-leden" het eens zijn met de teksten die Joep schrijft is daarom ook niet relevant. De teksten zijn instrumenteel (het hadden net zo goed clichématige metal-teksten kunnen zijn), weliswaar provocerend maar niet "um sonst", en Joep schept er nu eenmaal genoegen in iets anders te doen dan anderen. En ik denk dat hij daar goed in is geslaagd, gezien de bovengemiddelde aandacht die onze teksten krijgen in reviews en interviews.
Ik zag dat jullie de komende tijd een aantal optredens doen in zowel Nederland, Duitsland als België. Hebben jullie internationale ambities? En wat is denk je een realistisch goal om te bereiken als zijnde een Nederlandse rauwe thrash/deathband?
Als je Duitsland en België als "internationale ambities" betitelt, dan zijn we inderdaad hard bezig onze vleugels uit te slaan. Internationaal bekendheid verwerven is wel een zeer realistische doelstelling, zeker voor wat betreft Duitsland. Daar zijn we natuurlijk ook al veel langer aan de slag, en daar hebben we al een goede naam opgebouwd in de loop der jaren. Hoe je het ook wendt of keert: Duitsland is nu eenmaal de voor ons meest aantrekkelijke Metal-markt. Niet alleen qua omvang, maar zeker ook qua respons. Het contact met de Duitse fans is geweldig en we worden vrijwel zonder uitzondering overal zeer positief ontvangen. Het komt regelmatig voor dat we met alle égards van een echte rockster worden behandeld, en dat is soms best een rare gewaarwording voor ons nuchtere Hollanders.
En gezien al die buitenlandse avonturen, zal de cd daar ook verschijnen?
De CD wordt door Rusty Cage Records in Duitsland, België, Zwitserland en Oostenrijk gedistribueerd en voor zover ik dat vanaf hier kan overzien maakt RCR's promotor in Duitsland overuren. Ik geloof in alle bescheidenheid dat we het wat dat betreft als metalbandje uit Zutphen bij een betrekkelijk klein label bijzonder goed voor elkaar hebben.
Dat Kristien de vocalen voor haar rekening neemt mag geen verrassing heten, maar ook Marloes doet vocalen. Is dat een bewuste keuze? Heeft dit ook met imago te maken? Er zijn namelijk ook drie heren in de band die het wellicht ook zouden kunnen.
Zowel de keuze voor Kristien als Marloes is geen bewuste keuze geweest, en om imago hebben we ons sowieso nog nooit bekommerd. Kristien kwam er in 1997 bij omdat we een zanger nodig hadden en we van haar wisten dat zij dat kon. Marloes nam de backing vocals voor haar rekening omdat onze vorige bassiste Anita dat ook al deed. Zelf heb ik nooit de ambitie gehad om backing vocals te doen, van Bart weet ik het niet en Joep deed bij zijn vorige band Solstice ook de vocals maar het is nooit een issue geweest om dat ook bij Izegrim te doen.
Wat was een tijd geleden de reden voor jou en Marloes om van Deluzion naar Izegrim te verkassen? En wat is de reden voor Marloes om de bassgitaar op te pakken en niet de gitaar?
Sprake van verkassen was er niet. Deluzion hebben we (Rutger, bassist Deluzion en ik) destijds opgezet om een stijl te gaan spelen die ik niet in Izegrim kwijt kon. Het 'werken' in twee bands is leuk zolang beide bands elkaar niet in de weg zitten en je dus alle tijd hebt om riffs te schrijven en zo af en toe eens een optreden. Met Izegrim werd het echter dermate druk dat er een keus gemaakt moest worden. De keus is uiteindelijk (logischerwijs) voor Izegrim gevallen, omdat ik hier al vanaf den beginne in speel (1996). We hadden ten tijde van deze beslissing ook een bassiste nodig wegens het vertrek Anita, die inmiddels zangeres is bij Why She Kills. Dus die stap was voor Marloes makkelijk gezet.
Wat luister je zelf voor een muziek?
Onze muzikale voorkeuren lopen nogal uiteen. Joep en Kristien zitten een beetje op één lijn (rauwe en smerige metal), Marloes en Bart ook (melodieus en meer gepolijst) en ik zelf fiets daar een beetje tussendoor.
En zijn er bands die je bewust beïnvloeden in het schrijven van songmateriaal?
Beïnvloeding? Nee niet echt. Het is meer een mengelmoes van persoonlijke inbreng, en dat zelfs in zo'n extreme mate dat je haast kunt herleiden wie welke riff heeft geschreven. En in het ene nummer gaat de balans de ene, en bij een ander nummer de andere kant op.
Laatste vraagjes. Het gaat toch niet weer zolang duren voordat er een nieuwe cd komt?
Vrees niet, we zijn alweer druk aan het schrijven. Binnen nu en twee jaar zal er een nieuwe full-length verschijnen.
Met Izegrim en Deluzion staat Zutphen goed op de kaart in Nederland. Zijn er nog meer bands uit die regio die je ons zou kunnen aanraden?
Caedere is inmiddels ook bezig aan hun "way up", ook al is dat hele brute deathmetalgeweld niet echt aan mij besteed. Daarnaast is er ook nog een band die, in tegenstelling tot wat hun wat oubollige naam "Trashed" doet vermoeden, zeer verdienstelijk metal speelt zoals je dat tegenwoordig nauwelijks nog hoort (richting oude Metallica). En niet te vergeten: de plaatselijke pestbuil Pulverizer bestaat (af-en-aan) ook nog steeds! Helaas alleen wanneer ze er zin in hebben, maar naar ik begreep gaan ze binnenkort weer wat optredens doen.
Nog een laatste dilemma, als een knipoog naar de mensen toe die het nodig vinden Izegrim (ten onrechte) te moeten linken aan Arch Enemy: Johan Liiva of Angela Gossow?
We zijn het inmiddels wel gewend om steeds weer gelinkt te worden met "De Band met de A". Ik vraag me alleen soms wel af of men wel echt goed naar onze muziek luistert, want zelf horen we de schijnbaar erg opvallende parallellen met bovengenoemde band niet.
Anyway, ik heb geen uitgesproken voorkeuren voor de een of de ander. Bovendien zijn er wel belangrijkere dilemma's in het leven om over na te denken.
Hartstikke bedankt voor je tijd, mocht je nog iets kwijtwillen; de rest van de pagina is voor jou.
Nu moet ik uiteraard gaan zeggen dat iedereen onze nieuwe CD moet gaan kopen en dat ze ons moeten gaan zien met Hollenthon, op Dokk'Em Open Air en de twee Belgische festivals die we hebben staan... maar ik geloof niet dat dat de mensen harder aanspoort om te doen wat ik zeg. Dus daarom hou ik het maar bij dankzegging voor dit interview en wie zich geroepen voelt om een keer een biertje met ons te drinken is van harte uitgenodigd! Cheers!