Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong over een televisieprediker?

Anthrax - Make Me Laugh
Black Label Society - Counterfeit God
Black Sabbath - TV Crimes
Cake - Comfort Eagle
Crosby, Stills, Nash & Young - American Dream
Death - Spiritual Healing
Depeche Mode - Personal Jesus
Dire Straits - Ticket To Heaven
Frank Zappa - Heavenly Bank Account
Genesis - Jesus He Knows Me
Ghost - Jesus He Knows Me
Hooters - Satellite
Insane Clown Posse - Hellelujah
Iron Maiden - Holy Smoke
Joni Mitchell - Tax Free
Marilyn Manson - Personal Jesus
Metallica - Leper Messiah
Oingo Boingo - Insanity
Ozzy Osbourne - Miracle Man
Poison - Something To Believe In
Queensrÿche - Revolution Calling
Slayer - Read Between The Lies
Suicidal Tendencies - Send Me Your Money
Temple Of The Dog - Wooden Jesus
een andere song over een televisieprediker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfødt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
Geen concerten bekend voor 24-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksi Ahokas (Rapture) - 44
  • Christopher Ian Turner (Orange Goblin) - 55
  • Giuseppe Orlando (Novembre) - 48
  • Juan Garcia (Agent Steel) - 61
  • Lennart Jacobsen (Saturnus) - 46
  • Marcello Pompeu (Korzus) - 59
  • Pinche Peach (Brujeria)† - 58
  • Satchel (Steel Panther) - 54
  • Sergej "Lazar" (Arkona) - 48
  • Tony Clarkin (Magnum)† - 78
  • Tony Rombola (Godsmack) - 60

Vandaag overleden:
  • Albert Collins - 1993
  • Eric Carr (Kiss) - 1991
  • Freddie Mercury (Queen) - 1991
Interview

Meshuggah
Met Tomas Haake
Door Edo
Geplaatst in maart 2008
Meshuggah is uniek. Hoe groot je platencollectie ook is, een gelijke band zul je niet vinden. Al ruim twintig jaar gaat de band zijn eigen weg en houdt het alleen rekening met zichzelf. Geen trend heeft vat kunnen krijgen op de Zweden en nooit heeft men een compromis gesloten. Binnenkort ligt het zesde studioalbum, getiteld obZen in de winkel. We spraken erover met drummer en tekstschrijver Tomas Haake.

Meshuggah

Allereerst een groot compliment voor de sound van jullie nieuwe album obZen. Vooral de drums en gitaren klinken superstrak. Jullie zijn ongetwijfeld erg blij met het resultaat.

We zijn ontzettend tevreden over hoe alles heeft uitgepakt. We zijn er absoluut heel blij mee, ja.

Voor jullie vorige album Catch Thirty Three gebruikte je een drumcomputer. Waarom niet gewoon echte drums?

Daar hadden we verschillende redenen voor. Catch Thirty Three was een groot project. We hebben veel gebrainstormd en uiteindelijk hadden we een plaat van bijna drie uur. Dat hebben we ingekort tot 47 minuten. Tijdens het schrijfproces hadden we zoveel verschillende riffs en drumpatronen, en omdat allemaal uit mijn hoofd te leren zou te veel tijd hebben gekost. Het was ook een soort experiment. We wilden al tien jaar zoiets doen. Het hele album is eigenlijk één nummer. We wisten al heel snel dat de geprogrammeerde drums goed bij de muziek pasten. Wat we nodig hadden waren kille, machinale drums en dat heeft goed uitgepakt.

Voor zover ik het begrijp heb jij ook meegewerkt aan dat programma.

Het bedrijf dat de software heeft gemaakt heet Toontrack. Onze leadgitarist Fredrik is meer bij dat bedrijf betrokken, maar het klopt dat ik wel wat ‘hits’ met hun heb opgenomen voor eerdere softwareprogramma’s.

Na het laatste album zeiden jullie dat dat het laatste album zou zijn voor Nuclear Blast. Jullie waren niet tevreden meer omdat jullie van mening waren dat Nothing het laatste album was dat Nuclear Blast te goed had van jullie. Het label dacht daar anders over en om de fans een nieuw album voor te schotelen en veel juridische rompslomp te voorkomen, brachten jullie Catch Thirty Three ook maar via hun uit. Toch zijn jullie weer met Nuclear Blast in zee gegaan. Hoe zit dat?

Meshuggah - obZenVolgens mij hebben we nooit gezegd dat Catch Thirty Three het laatste album met hun zou zijn. Het klopt dat we ze nog één album verschuldigd waren. Daarna hebben we een nieuw contract getekend. De relatie tussen Meshuggah en Nuclear Blast is heel goed. In feite speelde er niks. Ons contract liep af, meer niet.

Is het belangrijk voor jullie om een album te schrijven dat zich niet na een paar luisterbeurten al prijsgeeft?

Dat is niet echt iets waar we naar streven. De muziek die wij maken vraagt sowieso een paar luisterbeurten voordat je begrijpt wat er gaande is. Er zijn zoveel dingen die je er na één keer luisteren niet uitvist. Ik denk dat onze muziek een lange levensduur heeft. Elke keer dat je naar onze cd’s luistert hoor je wel iets nieuws. We proberen dat wel te bereiken, maar zonder er al te veel bij na te denken.

Toch vind ik obZen niet jullie meeste complexe album uit jullie bestaan. Ben je het daarmee eens?

Nee, het is juist wel een complex album, maar op een andere manier. Het klinkt misschien niet heel ingewikkeld, maar als je het hebt over de instrumentatie dan is het dat wel. obZen was het moeilijkste album dat we gemaakt hebben. Ik snap dat sommige nummers wat meer rechttoe rechtaan zijn. Dat ben ik volledig met je eens. Bleed daarentegen, wat eigenlijk een makkelijk nummer is om in te komen, is een verschrikkelijk moeilijk nummer om te spelen. Er zitten erg lange basdrum cyclussen in en veel tegendraadse dingen, waardoor het een zeer lastig nummer is om te spelen. Zo staan er nog een paar andere nummers op waarvoor precies hetzelfde geldt. Als men vindt dat ze een stuk minder complex overkomen dan wat we in het verleden lieten horen vind ik dat prima. We streven er niet naar om technisch ingewikkelde songs te schrijven. Het moet uitdagend voor ons zijn en gaaf klinken. Bovendien moeten we het ook live waar kunnen maken. Het gaat ons er niet om zo technisch mogelijk te klinken.

Je noemde het nummer Bleed al, de eerste single van obZen.

We hebben het niet als single uitgebracht. We hopen binnenkort een clip op te nemen. Als je het zo bekijkt zou je het een single kunnen noemen. Dit nummer komt op de radio en heet daarom een single, maar verder zit er eigenlijk niks achter.

Ik verbaasde me al enigszins. Heeft het voor een band als Meshuggah zin om singles uit te brengen?

Nee, dat denk ik niet. De muziek leent zich er niet voor om een berg singles te verkopen. Ze noemen het gewoon zo. Als je een clip opneemt bij het nummer, wordt het automatisch een single genoemd. Je moet een nummer promoten voordat het album uitkomt.

obZen is een fictief woord. Wat betekent het?

Het woord bestaat uit twee andere woorden: obscene en Zen. Het is een woordspeling. Er zit geen religieuze betekenis achter of zoiets.

Jij schrijft zelf de meeste teksten voor Meshuggah. Ik heb nog niks voor het nieuwe album kunnen vinden. Behandel je wederom zaken als de maatschappij en leven en dood, of snij je ditmaal andere onderwerpen aan?

Het verschilt niet veel van wat ik in het verleden heb geschreven. Tekstueel is obZen het best te vergelijken met Nothing.

Heb je er als tekstschrijver geen problemen mee dat iemand anders jou creaties verwoordt?

Nee, niet echt. Het is vooral een kwestie om de juiste teksten bij de juiste muziek te krijgen. Mijns inziens heeft een tekst altijd een bepaalde vibe. Ik vind het geen probleem dat iemand anders mijn teksten zingt. Dan zou het waarschijnlijker zijn dat Jens het een probleem zou vinden om mijn teksten te zingen, omdat het moeilijker is om die bepaalde tekst te leren als je hem niet zelf hebt geschreven. Maar hij vindt dat niet erg. Als hij zelf teksten wil schrijven moet hij dat zeker doen. De laatste jaren heeft hij zeker de inspiratie gevonden om dat te doen en ik denk dat hij tevreden is met de huidige situatie. Ik ben trouwens niet de enige tekstschrijver. Marten heeft alle teksten voor I geschreven en Catch Thirty Three was meer een samenwerking tussen Marten en mijzelf.

Meshuggah

Waarom heeft het opnameproces vertraging opgelopen? Was het een moeilijk album om op te nemen?

Ja, absoluut. Vrijwel ieder aspect van het opnameproces duurde veel langer dan we verwacht hadden; de drums, gitaren en in het bijzonder de zang. En als ik zeg de zang, bedoel ik niet het inzingen van het album. Er zitten zoveel haken en ogen aan. Je moet rekening houden met de teksten en hoe de zang voor elk nummer moet klinken. We wilden de vocalen zoveel mogelijk straightforward houden en de nadruk leggen op het 4/4-ritme van de drums. Dat is niet altijd even makkelijk en je moet met veel zaken rekening houden. We wilden bovendien het maximale uit de productie halen. Het maakte niet uit hoeveel tijd we daar voor nodig hadden, als het resultaat maar optimaal zou zijn. Het was de bedoeling dat het album in november zou uitkomen. Dat is helaas niet gelukt, waardoor we de tour met The Dillinger Escape Plan moesten cancellen.

Zit er wel een Europese tournee aan te komen?

We doen wat zomerfestivals, waarschijnlijk gevolgd door een headline-tour door Europa. Na de release van het album gaan we eerst zeven of acht weken naar de Verenigde Staten als support van Ministry. Een tour in het voorjaar gaat dus niet lukken, maar dat we door Europa zullen trekken staat vast.

Is Ministry een band die jullie ook maar een beetje heeft beïnvloed?

Nee, totaal niet eigenlijk. We vinden het wel een goede band hoor, daar niet van. We luisteren er de laatste tijd gewoon niet zo vaak naar. Vooral het oudere werk is erg sterk. Het schijnt hun laatste tournee te zijn. We kijken er erg naar uit, het zal ongetwijfeld een mooie tijd worden.

In jullie beginjaren zijn jullie door een hoop thrash metalbands beïnvloed. Heb je ooit overwogen op een puur thrash-album op te nemen?

Het eerste nummer van het nieuwe album is min of meer een thrash-nummer, maar dat kan je niet vergelijken met het werk van de Bay Area-bands. Het is een soort hommage aan bands uit die regio, maar verder dan dat gaan we niet.

Heb je onlangs nog goede bands gehoord die je zou willen aanraden?

Er zijn zoveel bands. Je hebt er altijd goede en minder goede bij zitten. De bands die ik momenteel heel erg goed vind zijn Mastodon, Scarve, Strapping Young Lad en Decapitated. Ook luister ik graag naar The Mars Volta en The Dillinger Escape Plan. Ik heb een brede smaak. Eén van mijn favoriete albums is bijvoorbeeld Lateralus van Tool.

Als je naar een cd luistert, let je dan als drummer zijnde meer op de drums dan op de rest van de muziek?

Op een bepaalde manier wel. Als de drums niet goed klinken of niet goed zijn uitgevoerd verlies ik direct mijn interesse in de rest van de muziek. Het hoeft voor mij niet zo nodig heel technisch te zijn. De drums moeten gewoon vet klinken.

Iemand anders had nog een vraag voor je. Komt ie: Zou je ooit overwegen om je baard eraf te halen?

Ehm... Helemaal eraf? Nee man! Ik hoef mezelf niet te zien. Ik ben een beetje bang hoe ik er momenteel uitzie, dus daar begin ik niet aan!

Die vraag kwam van Speed van Soilwork overigens.

Ok. Ik zal het er wel eens over hebben met ‘m als ik hem zie, haha.

Meer:

Pitfest

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.