Dank je.
Vertel de onwetenden alsjeblieft wie jullie zijn. De bands geschiedenis in het kort.
Tenebrae In Perpetuum wordt opgericht in de herfst van 2001en in dezelfde periode komt de eerste en enige demotape The Black Flames Age uit. In de zomer van 2002 perst Serpens Caput Productions onze eerste officile release op vinyl, de titelloze 7 EP, in een oplage van 500 stuks. Tijdens de herfst van 2003 is het tijd om het debuutalbum Onori Funebri Rituali te verspreiden, wederom via Serpens Caput, op LP. Dit album komt in de zomer van 2004 ook op CD uit, dank zij BlackSeed Productions. In de zomer van 2005 volgt de split 7 met Horna, via Debemur Morti Productions, en begin 2006 ziet ons tweede album Antico Misticismo het licht, eerst de CD versie en daarna de LP, beide via wederom het Franse label Debemur Morti.
Je zit in twee bands, Beatrik en Tenebrae In Perpetuum. Welk van de twee is de belangrijkste?
Er is geen sprake van een prioriteit dienaangaande, want die twee entiteiten volgen een parallel pad. Er zijn periodes waarin ik meer bezig ben met Tenebrae In Perpetuum en op andere momenten besteed ik meer tijd aan Beatrik. De bands staan me toe mijn verschillende visies op de dood, duisternis, eenzaamheid, enzovoort, te ventileren via verschillende soorten muziek.
Wat drijft Tenebrae In Perpetuum? Is er een soort overtuiging, woede, innerlijke worstelingen, weet ik veel, die maken dat je deze muziek maakt?
Mijn gevoelens en mijn gedachten zijn de grootste bron van inspiratie voor de muziek van Tenebrae In Perpetuum. De cultus van de dood en duisternis, mijn passie voor eenzaamheid en voor de natuur maken dat ik deze muziek maak.
Wat betekent black metal voor jou? Hoe toegewijd ben je? Wat is true black metal? Met andere woorden: is black metal meer dan slechts muziek? Is het een levenshouding?
Ik zie wel eens lui die hun hele houding die ze vanaf het begin hadden, compleet veranderen. Maar dat is verkeerd. Sommigen veinzen zeer evil en misantropisch te zijn en dat is belachelijk, want je kan niet eeuwig veinzen en na twee jaar zijn ze ineens weer normale mensen. Anderen gebruiken een bm houding om zich als anders tentoon te stellen.
Black metal is een levenshouding, maar die komt van binnenuit.
Ik ben toegewijd aan black metal, hoofdzakelijk omdat ik een einzelgnger ben. Ik praat niet graag en ik voel mij mystiek, ik respecteer en houd van de obscuriteit van de natuur en dat is wat black metal voor mij is.
Zijn er ook specifieke bands die je benvloeden? Je hoort vaak zeggen dat je stijl neigt naar Scandinavische black metalbands uit de jaren negentig van de twintigste eeuw.
In de begindagen was ik behoorlijk benvloed door de muziek en de attitude van bands als Darkthrone, Veles, Graveland, Warloghe, Katharsis, Carpathian Forest en Emperor. Maar nu ben ik hoofzakelijk benvloed door de voorgaande releases van Tenebrae In Perpetuum. Ik denk dat je ons laatste album kan omschrijven als een mix van de vroegere Noorse black metalbands en hun albums: Mayhem (De Mysteriis Dom Sathanas), Darkthrone (A Blaze In The Northern Sky en Under A Funeral Moon), Burzum, Immortal (Pure Holocaust), Emperor (In The Nightside Eclipse en Anthems To The Welkin At Dusk, maar dan zonder de keyboards). Het kan banaal klinken, maar ik denk dat Antico Misticismo invloeden bevat van al die killer bands.
De muziek en de composities op jullie laatste zijn sterk. De algemene opinie is dat Tenebrae In Perpetuum op dat gebied een fikse stap vooruit heeft gezet, sinds het debuutalbum Onori Funebri Rituali. Hoe denk je daar zelf over? Wat is, in jouw woorden, het grootste gewin sinds het debuut?
Ja, ik zie het laatste album ook als een stap vooruit. Onori Funebri Rituali is het juiste debuut en Antico Misticismo is zijn perfecte opvolger. De songstructuren en de riffs op het laatste album zijn gecompliceerder en interessanter. Het eerste album is primitiever en meer instinctief tot stand gekomen. Het geluid is ook heel anders en het resultaat is kouder en meer mystiek, naar mijn mening.
Over Onori Funebri Rituali gesproken. Dit album is zowel op vinyl als op CD uitgebracht. De CD-versie bevat een extra nummer. Meestal kiest men ervoor om een extra nummer juist aan een vinylversie mee te geven.
Meestal vind je een bonustrack inderdaad op een vinylversie en niet op de CD, maar in dit geval was het vinyl ongeveer een jaar voor het verschijnen van de CD uitgebracht. Normaal gesproken verschijnt een bonustrack op een latere release. We hadden een nummer over van de opnamesessie voo Onori Funebri Rituali en dus besloten we om dit nummer - Nero Dominio - aan de CD toe te voegen. Bovendien vonden we acht nummers het perfecte aantal voor de vinylversie.
Nog iets over het vorige album. Het artwork. Wie is de artiest die de hoes van Onori Funebri Rituali heeft gemaakt? Heeft ie artwork voor andere bands verzorgd?
Het schilderij is door een vriend van mij gemaakt, die ook in de black metalscene zat (hij was de screamer van Chelmno). Hij is dezelfde artiest achter covers van Beatriks eerste album en de demotape en de CD van Chelmno, maar nu is hij niet meer betrokken bij de black metalscene. Ik heb hem al een paar jaar niet meer gezien, maar ik weet dat hij is doorgegaan met het schilderen van zijn obscure taferelen. Ik denk niet dat hij voor andere bands wil werken
Het artwork van Antico Misticismo is heel anders. Wat gewoner, als ik het zo mag uitdrukken. Je moet een goede reden hebben om een zwart-wit foto in negatief van een landschap met bomen te gebruiken. Vertel eens iets over het belang van een hoesontwerp. Wat bepaalt je keuze voor een uiteindelijk artwork?
Alle fotos zijn genomen op plekken in mijn directe omgeving en ik ben hier erg trots op. Misschien denk je dat er in Itali alleen maar wat kutstranden te vinden zijn, maar ik woon tussen bergen en bossen en deze fotos komen rechtstreeks van mijn land. De natuur kan heel obscuur en mystiek zijn en ik toon deze belangrijke aspecten door middel van het artwork. De meeste fotos zijn in negatief zwart-wit want dat is de meest geschikte manier om zowel de muziek als de de invloeden van Tenebrae In Perpetuum te duiden. Ik ben behoorlijk enthousiast over het artwork.
Aangezien de lezers van dit interview overwegend Nederlands zijn en de meesten van hen geen woord Italiaans zullen kennen, wat is het concept van Tenebrae In Perpetuum, op het gebied van tekst? Of, meer in het bijzonder, dat van Antico Misticismo?
Alle teksten van Antico Misticismo beschrijven mijn visies op, mijn dromen over en mijn ervaringen met duisternis, de dood, isolement, etcetera. Als ik teksten schrijf, probeer ik precies die sensaties en precies die gevoelens te beschrijven, zoals ze ook in de muziek besloten liggen, daar de inspiratiebron van de muziek en de teksten dezelfde is. Dat is de reden waarom ik bijna alle teksten pas na het componeren en het opnemen van de muziek schrijf.
Al je teksten zijn in het Italiaans, behalve die van The Black Flames Age uit 2001. Waarom is dat? Heb je niet de behoefte om een enkele tekst in het Engels te schrijven?
En van de karakteristieke eigenschappen van Tenebrae In Perpetuum is het feit dat ik in het Italiaans krijs. Ik heb inderdaad geen behoefte aan Engels, want Engels is niet mijn moedertaal. Het is veel makkelijker om mijn teksten in het Italiaans te schrijven. Dat ene nummer in het Engels, op de demo uit 2001, zal vermoedelijk het enige Engelstalige blijven.
Waarom heb je geen officile website?
Ik denk niet dat het nodig is om er voor een band als Tenebrae In Perpetuum een officile site op na te houden. Ik vind het niet interessant om alle kleine dingen over de band wereldkundig te maken. We hebben geen officile fotos, we verlenen geen steun aan het verschijnsel MP3, we haten forums en guestbooks, dus wat moeten we met een website? Internet kent zijn goede dingen, maar sinds de intrede ervan is de cultuur van de underground dood.
Hoe zit het met optredens? Treden jullie wel eens op? Ik heb het gevoel van niet. Waarom niet?
We hebben tot nu toe nog nooit live gespeeld. We hebben ooit eens een fantastisch aanbod gehad, maar na wat repeteren besloten we om onze live-activiteiten te staken, nog voor het goed en wel van de grond was gekomen. Er kleven teveel tegenstrijdige aspecten aan liveshows, waar we ons niet mee kunnen verenigen. Het komt er in hoofdzaak op neer dat black metal een individuele beleving zou moeten zijn. Alleen isolement is mystiek.
Wat was de reden om Serpens Caput te verlaten en te tekenen bij Debemur Morti Productions? Ik bedoel, Serpens Caput is een Italiaans label en Debemur Morti zit in Frankrijk. Speelt er geen gedachte als: We moeten Serpens Caput steunen en zij ons en dat is dan onze bijdrage aan een sterkere Italiaanse black metalscene? En wat denk je van de Italiaanse scene in het algemeen? Aanraders uit het ondergrondse?
Serpens Caput is een goed label, maar ook een klein label en ze brengen geen CDs uit. Ze hebben ons debuutalbum uitgebracht op vinyl, maar de CD ervan komt van het Spaanse BlackSeed Productions. Na de samenwerking met Debemur Morti voor de split EP met Horna, begreep ik dat dit label perfect is voor een band als Tenebrae In Perpetuum. Het interesseert me niet of een label Italiaans of Frans of wat dan ook is. Ik denk niet dat support aan de scene erdoor benvloed wordt. Mijn bijdrage aan een sterke scene is het verspreiden van goede muziek.
Het is niet zo dat ik een hekel heb aan de Italiaanse scene, aanraders zijn bijvoorbeeld Absentia Lunae en Dunkel Nacht maar ik steun met name onze kleine, maar krachtige locale scene van bands als Tenebrae In Perpetuum, Beatrik, Lorn, Chelmno, Near, Balest en enkele andere. Je zal spoedig van deze namen horen
Wat is de toekomst van Tenebrae In Perpetuum? Wat kunnen we verwachten?
Wellicht nemen we een 4 way split 7 op, als support aan onze machtige lokale scene en dan zullen we aan onze derde full length werken.
Laatste woorden, graag.
Luister naar Antico Misticismo als je de diepe mystieke en koude atmosfeer van Tenebrae In Perpetuum wil voelen.
Dank je hartelijk voor dit interview. Succes, geef ze ervan langs.
En jij bedankt voor je support.