Daar valt eigenlijk niet zoveel over te vertellen. Daemon en ik hebben waarschijnlijk allebei een beetje te veel groei doorgemaakt. Daemon is een echt old school metal persoon, en ik ben zo'n beetje het tegenovergestelde. Over de jaren heeft dat verschil zich meer kenbaar gemaakt. Op het laatst kwamen we tot de beslissing dat het in ons eigen belang was om ermee te stoppen, en dit was het juiste moment, omdat we onze doelen bereikt hadden en het contract voldaan hadden. De omstandigheden maakten een nieuw begin mogelijk. We hadden beiden projecten waarin we actief waren, en onze interesse lag meer daarbij dan bij Limbonic Art.
Afgezien van enkele blastbeats en screams in "The Dawn", vind je niet veel Black Metal terug in "Reaping the World Winds". Is dit slechts het resultaat van een korte Black Metal pauze, of ben je dat genre zelfs helemaal zat en voorzie je daarom geen terugkeer naar grimmige muziek?
Ik ben zeker weten totaal agressieve muziek niet zat, maar toen ik de nummers schreef wilde ik eens een andere richting op. Ik houd echter alle opties open voor Dimension F3H. Er zitten ook enkele zeer snelle passages in "Mirrorheart" en "Betrayer", maar algemeen gesproken wilde ik voor Dimension F3H een andere benadering. Ik heb hier en daar wat ideeën, en het zou niet als verassing komen als ik ooit een zeer extreem album zou maken, maar dan wel onder een ander concept.
Ik heb erg genoten van "Reaping the World Winds", en beloonde het daarom met een score van maar liefst 98/100. Zo'n hoge score geef ik zelden. Momenteel staat het album dan ook op nummer één in mijn voorlopige jaarlijst. Hoe hebben de andere zines op de cd gereageerd?
Bedankt, dit klinkt fantastisch...
De reacties die we hebben gekregen zijn tot nu toe zeer, zeer goed. Alles verloopt beter dan ik verwachtte, en daar zijn we erg blij mee. Hopelijk blijft het ons voor de wind gaan...
Ik verwachtte dat "Reapin the World Winds" het heel goed zou doen bij ons nationale metalmagazine Aardschok... Robbie Woning, die de review van het album schreef, gaf het een welverdiende 90/100 (hij is er niet één die lukraak met hoge scores strooit), maar toen ik naar meer evaluaties zocht, trof ik het album aan op de 23e positie in de soundcheck. Ondanks dat jullie het op moesten nemen tegen geweldige nieuwe albums van Katatonia, Devin Townsend en The Kovenant, ben ik zeer teleurgesteld in wat ik als een van de beste mags van de wereld beschouw. Ik neem aan dat ze de muziek gewoon niet begrijpen, of er niet genoeg tijd in gestoken hebben om de hoge kwaliteit te achterhalen. Komt deze instelling je bekend voor, waarmee ik doel te vragen of het je opgevallen is dat mensen het album na één oppervlakkige luisterbeurt al aan de kant schuiven?
Dat is me niet opgevallen, maar ik houd me met dat soort zaken ook niet echt bezig. Als ik een review in handen krijg, lees ik hem en bekijk het resultaat, en daar hou ik het bij. Ik trek me er niet zoveel van aan, hoewel het natuurlijk veel leuker is om 10/10 te krijgen dan 2/10. Mensen moeten de muziek luisteren zoals ze willen, en als mijn muziek toevallig niet voldoet aan hun eisen, dan is het niet anders. Aan zulke mensen kan ik niets doen. Het is niet mijn intentie om een poging te doen de wereld in mijn voordeel te veranderen...
Een van de beste eigenschappen van "Reaping the World Winds" is z'n frisheid. Het is niet dat jullie simpelweg elementen van een breed spectrum aan Metal genre's en elektronische muziek nemen en die aan elkaar plakken, jullie combineren ze op een wijze waardoor er een totaal unieke sound ontstaat. Wat was jouw gids tijdens het schrijfproces? Had je vooraf al een duidelijk beeld van hoe Dimension F3H zou gaan klinken, of was het een kwestie van aan de slag gaan en je door improvisatie laten leiden?
Hmmm, ik heb het gevoel dat ik nooit een erg duidelijk idee heb van wat ik ga doen. Het is, zoals je zegt, meer het geval dat de inspiratie vloeit zodra ik aan de slag ga. Ik heb meestal in het begin wel een gevoel welke richting ik op wil, bijvoorbeeld of het een snelle of trage song moet worden, maar in het algemeen laat ik mezelf gewoon meesleuren door de stroom van creativiteit... Ik heb erg gesteld op het idee dingen te mixen die eigenlijk niet bij elkaar horen, en het toch goed te laten klinken.
Door middel van Dimension F3H heb je de mogelijkheid om een hoop meer samples en beats in je muziek te gebruiken dan toen je met Limbonic Art bezig was. Voelde je een sterke noodzaak om dat gedeelte van je creatieve aspiratie gestalte te geven? En had je het gevoel dat Limbonic Art op een bepaalde manier creatieve neigingen die je wel moest uiten, onderdrukte?
Ergens is dat wel waar, Limbonic Art zette koers richting zeer agressieve muziek. Niet dat ik dat niet cool vind, maar het limiteerde de mogelijkheden met synths een beetje, en nu heb ik natuurlijk de mogelijkheid om te doen wat ik wil, en daar valt veel voor te zeggen. Ik zou zeggen dat het vrij vanzelfsprekend is dat ik zo dacht, want als al mijn creatieve kanten zich al gemanifesteerd hadden in Limbonic Art, waarom zou ik dan een nieuwe band beginnen?
Ondanks dat jullie sound duidelijk van Arcturus verschilt, doen de frisheid en het unieke karakter van Dimension F3H me wel wat aan die band denken. Vind je Arcturus goed, en begrijp je wat ik met deze vergelijking bedoel?
Ik zie wel wat gelijkenis tussen ons en Arcturus, maar niet zoveel. Wij gebruiken samples, zij ook, het gebruik van zuivere zang hebben we gemeen, en ga zo maar door. Maar ik denk wat het algemene idee achter de bands totaal verschilt. Ik luister niet zoveel naar Arcturus, maar ik heb de meeste albums wel.
Ik vind Dimension F3H zeer verfrissend in een tijdperk waarin de gemiddelde band ofwel Helloween, Dimmu Borgir of Cannibal Corpse schijnt te imiteren. De afgelopen jaren zijn er gelukkig vrij veel ijzersterke albums van een aantal bewonderswaardige, originele bands uitgekomen. Ik noem bijvoorbeeld Opeth, Maudlin of the Well, Solefald, Arcturus, Primordial, Therion, Aesma Daeva, Diabolical Masquerade, Anathema, Katatonia... fuck, de lijst gaat maar door! Ik beschouw Limbonic Art en Dimension F3H ook als onderdeel van deze liga van innovatieve meesters. Ik ga zelfs zover dat ik Dimension F3H één van de personificaties noem van een creatieve reactie op het enorme collectief van saaie, identiteitsloze bands. Vind je dat jouw muziek binnen dit kader past? Welke ontwikkelingen denk je dat er in de toekomst gaan plaatsvinden?
Hehehe, grote woorden, grote woorden. Ik beschouw de muziek van Dimension F3H als niets anders dan een uitlaatklep voor mijn eigen muzikale ideeën, en voor zover ik kan inschatten ben ik niet als de gemiddelde vent die je op straat tegenkomt, waardoor de muziek ook niet gemiddeld is. Ik maak er geen doel van om als geen andere band te klinken, en als dat wel zo zou zijn zou het me waarschijnlijk niet zoveel uitmaken. Soms, net nadat de laatste hand aan een album gelegd is, valt me op dat een bepaald nummer of een stuk muziek op de muziek van een andere band lijkt, en dat was me dan tijdens het opnameproces niet opgevallen. Tegen zulke dingen kun je jezelf nauwelijks beschermen.
Ik heb de kern van wat op het volgende album verschijnt al geschreven, en benader het muzikale concept van een wat andere hoek. Normaliter schrijf ik het belangrijkste deel van de muziek eerst op keyboard/computer, waarna ik lagen toevoeg aan de composities. Deze keer heb ik de meeste nummers met behulp van gitaar geschreven, en ik heb er nu een flinke kluif aan om de overige lagen goed te krijgen... misschien wordt het een zooitje en misschien niet, de tijd zal het uitwijzen... hehe...
Hoe ben je eigenlijk aan Stian gekomen? Heb je goede contacten met de jongens van Pagans Mind? Hij is overigens een uitstekende drummer, die met recht aanspraak kan maken op de titel "Thunderforce".
Ik had Mr. Thunderforce al een paar keer zien spelen met Pagans, voordat ik hem vroeg zich bij ons te voegen. Ik wist verder vrij weinig van hem af. Na verloop van tijd hebben we de Pagans vrij goed leren kennen, en we lullen een hoop af tijdens gigs enzo, maar het is nogal eens problematisch om een samen een feestje op gang te krijgen...hehe... Mr. Thunderforce's kundigheid met de drumstokken is verbazingwekkend, en daarom verheug ik me op de aankomende gigs, zodat mensen het ook live kunnen ervaren...
Het gebruik van elektronische beats is vrij verfrissend en past prima binnen de moderne sound van de band. Ik ben met name erg te spreken over de cooler-dan-coole breakbeat in "Reborn". Denk je dat je in de toekomst, met Dimension F3H of zelfs een andere band, meer gebruik gaat maken van beats, in een mate waarin drums volledig overbodig maken?
Ik houd van het gebruik van 'dance'beats in mijn muziek, het voegt sfeer toe vind ik. Ik zie niet in waarom ik niet in de toekomst een song met alleen maar elektronische beats zou maken, en daarnaast is het een goede mogelijkheid dat Mr. Thunderforce zelf wat vreemde beats verzorgt. Triggeren doet wonderen... (en kan de boel ook flink verpesten, hehe)
Gezien de grote hoeveelheid Wagneriaanse symfonische klanken die jij in de muziek van Limbonic Art verwerkte, zul je wel veel naar soundtracks en klassieke muziek luisteren. De op "Reaping the World Winds" sterk aanwezige elektronische invloeden suggereren dat je ook van elektro houdt. Het is misschien een saaie vraag, maar kun je enkele van je muzikale invloeden noemen?
Het is een grappig zaakje, die vraag over de klassiek invloeden, die ik overal weer hoor. Ik luister veel minder naar soundtracks en symfonische muziek dan meestal aangenomen wordt. Het spelen met dat soort instrumenten en zien wat het resultaat is spreekt me gewoon aan. Het is zeer boeiend om te proberen een stuk muziek als klassiek te doen klinken. Enkele van de meest beroemde klassieke stukken kun je gewoonweg niet ontwijken, je hoort ze uiteindelijk toch wel...
Sta je nog in contact met Daemon? Heeft hij voor het aankomende album van Zyklon wederom de vocalen verzorgd?
Ik onderhoud nog contact met Daemon, maar niet meer zo intensief, omdat we het beide op het moment zeer druk hebben. Voor zover ik weet heeft hij niet vocalen gedaan voor het album van Zyklon, maar dat weet ik niet zeker. Ik weet wel dat er een tijdje geleden over gepraat werd, maar nu die band een vast lid voor bass en zang heeft, denk ik dat hij de vocalen doet en niet Daemon.
Bestaat er enige kans dat je ooit weer met Daemon aan een project gaat werken? Er zouden toch genoeg wegen moeten zijn om te verkennen voor twee creatieve geesten...
Ik betwijfel dat je ons weer samen zult zien. Er zijn vele wegen, maar die van Daemon en ik zijn op het moment zeer verschillend en ik voorzie niet dat ze elkaar in de toekomst kruizen. Daarentegen kan ik maar een stukje van de hele weg zien...
Wanneer stuurt Hammerheart jullie op tour? Wat kunnen we verwachten van een Dimension F3H show? Gebruiken jullie bijvoorbeeld veel futuristische onderdelen?
We praten op het moment over touren, maar er is nog niets zeker. Waarschijnlijk gaan we aan het eind van het jaar op pad. Een concert onder huidige omstandigheden zal waarschijnlijk vrij simpel zijn, omdat we niet veel geld hebben om uit te geven aan onderdelen. We zien wel wat er gebeurt als we op de planken staan...
Het is traditioneel geworden dat ik iemand die ik interview vraag naar welke albums er de laatste tijd in zijn of haar cd-speler hebben gezeten. Ik kan voor jou natuurlijk geen uitzondering maken.
Hmmm, het nieuwste album van Strapping Young Lad heeft er enkele rondjes in gedraaid...
En dan nu de 1.000.000 euro vraag: heb je nog iets toe te voegen op dit interview? Zou je bijvoorbeeld een liefde voor het dragen van grote luiers willen uitdrukken?
De beruchte vraag die ik maar zelden beantwoord...
Morfeus, ik wens je succes met je toffe nieuwe band en al het andere dat in de toekomst nog mag komen! Keep the metal spirit alive, hails!!!!!
Cheers!!