Onze zanger Jos schrijft alle teksten voor Linear Sphere. Het eerste deel van het album concentreert zich op de menselijke blinde vlek, een zwakte die ontwikkeld is geworden door een gebrek aan degelijk zelfbesef. Althans volgens mijn theorie. Het fascineert toch wel dat alles wat wij beschouwen als realiteit, misschien gewoon het werk is van vele jaren subtiele manipulatie tot het punt dat we niet meer kunnen observeren wat ons te wachten staat.
De menselijke spiritualiteit en natuurlijk goedheid zijn uitgehold door de maatschappij die ons meer en meer dicteert wie we zijn en wat we moeten denken en voelen. We zijn deel van een spel dat gespeeld wordt op hogere niveaus dan we kunnen zien. Van het schooluniform tot het driedelig pak op werktot onze dood. Zo leven wij onze levens maar, benvloedt door beslissingsmakers die me nooit te zien zullen krijgen. Het thema van het album is dus geheime verenigingen, mediamanipulatie en algemeen misbruik van macht.
Het zesde nummer van de plaat is Life Of Gear en herbergt een gevoelenverandering naar persoonlijke droefheid. Daarom is deze passage verzacht met akoestische gitaren. Tevens om de luisteraar een rustpunt te gunnen naar de finale From Space To Time dat vier delen en 25 minuten beslaat. Dit einde handelt over de kosmische oorsprong van de mens.
Zo! Dat was een algemeen overzicht van de teksten en de muziek. We hebben hier allemaal veel tijd in gestoken en in het cd-boekje staan overigens alle teksten afgedrukt. We willen mensen zowel muzikaal als conceptueel laten denken. Misschien is het echter gezonder om niet in alle details in te gaan.
Wanneer zijn jullie begonnen met het materiaal te componeren?
Charlie, Jos en ik zijn in 2002 begonnen met het schrijven voor Reality Disfunction voor ons plezier. Charlie en ik zijn een jaar bezig geweest met de preproductie gebaseerd op ons gitaarpartijen om daarna de baslijnen, drums en keyboardlijnen te programmeren. Dat lieten we horen aan Jos die daarna de teksten schreef en zijn zanglijnen opnam. Halverwege dit proces leek het ons interessant om een nieuwe visie te raadplegen en we hielpen de hulp in van onze vrienden Nick (drums) en Dave (bas) om alles terug opnieuw van een laagje te voorzien. Dus om alles nog eens samen te vatten: Charlie en ik schreven alle muziek, Jos de teksten en zanglijnen en Nick en Dave gebruikten onze programmering om hun partijen in te spelen.
De engineering en productie is door ons allen gedaanmet mij achter de mengtafel. Ook de mix werd door ons alles gedaan met de nodige kritische feedback om zo het best mogelijke album te presteren dat we maar konden maken.
Jij als muziekleerkracht kan toch wel een objectieve visie over Reality Disfunction geven. Geef eens de sterkste en zwakste punten van het album?
Dat is onmogelijk. En dat is jouw job! Het album is ontstaan uit een grote vriendschap. Mensen zullen altijd kritiek hebben op het werk van een artiest, maar voor ons is het gewoon een symbool waar we muzikaal en collectief in dat specifieke tijdsvak stonden. Kortom, we deden ons best en nu is het tijd voor het volgende plaat. Dit is ons beste werk dat we nu konden maken, en volgens deze redering is het voor ons persoonlijk een geweldige plaat. Het album is geworden, zoals wij het voor ogen zagen.
Is het niet moeilijk om een coherent klinkend album op te nemen met zoveel muzikale invloeden gaande van jazzrock tot deathmetal.
Collectief zijn wij benvloedt van deathmetal tot prog, funk en jazz. Het zou moeilijk zijn als we bewust een fusie tussen deze stijlen zouden maken. Maar bij ons komt het er allemaal zo natuurlijk uit als we aan het componeren zijn. Ik zal dat eens verduidelijken. Charlie komt af met een metalriff en als tweede gitaarpartij iets funkachtig. Nick vindt dan weer dat een fusion drum groove deze gitaarpartijen complimenten aandoet in plaats van de typische metaldrums. En zo ontstaat ons geluid. We proberen altijd aan invalshoeken te denken die een beetje onorthodox klinken en minder voorspelbaar zijn, maar dat is dus allemaal meer een onbewust iets dan dat invloeden de schuldige zijn.
Waarom eigenlijk de bandnaam Linear Sphere? En is een bandnaam in jouw ogen belangrijk?
De bandnaam is genspireerd op Jos aangebrachte onderwerpen. Linear Sphere handelt over een wereld met een voorruitgestippeld pad. Een pad dat misschien wordt gekozen door mensen die geboren zijn in een invloedrijke positie? De naam heeft ook iets potische lyrisch, iets waarvan ik zelf houd. Het klinkt een beetje futuristisch en heeft ook een mathematische betekenis en dat is dan weer gewoon cool omdat je muziek ook kan beschouwen als mathematische taal.
Hebben jullie eigenlijk ooit opgetreden. En hoe klonk dat? Of zal het klinken?
We zijn momenteel aan het repeteren en het gaat er goed. Voorheen was het opnemen van het album totale prioriteit, maar nu zijn we ons dus aan het voorbereiden om hopelijk in de zomer te gaan optreden. Het klinkt geweldig, maar we zijn eigenlijk nog op zoek naar een toetsenist om ons album live volledig te kunnen waarmaken. De composities zijn wel leuk om te spelen en we verheugen ons erg op concerten.
Jullie hebben best wat potentieel. Zou een platenmaatschappij jullie niet kunnen verder helpen?
We hebben ons album uitgebracht op ons eigen label genaamd Linearsphere Records Ltd. Toen we de plaat aan het opnamen waren, besloten we om zelf een bedrijf op te richten en alles zelf te doen gaande van het artwork en cd-boekje tot de website en de marketing. We zoeken niet naar een label want we willen altijd exclusief en volledig werken volgens onze voorwaarden, artistiek vrij zijn en geen enkele invloed van buitenaf te verwerken krijgen. We doen dit allemaal zonder verwachting, puur voor de liefde om muziek te creren. We hebben overigens wel een excellent management bureau genaamd Hardebaran die ons verluchten van bepaalde elementen van deze industrie. Ze zijn gevestigd in Belgi en dankzij hen kan je ons album verkrijgen in Benelux, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Itali en de rest zal volgen. Voor een klein bedrijfje als het onze, zou dit erg moeilijk geweest zijn. We zijn hun erg dankbaar.
Laatste vraag. Vertel ons iets over Linear Sphere dat niemand al weet?
Nick, Charlie en ik spelen al muziek samen van toen we twaalf waren. Mijn muzikale leven begon met drums en ik leerde Nick zelfs drums spelen. En twee weken later was hij mijn leerkracht! Daarna kreeg ik interesse in de elektrische gitaar en even later waren we allen samen aan het spelen en leren. En dat tot de dag van vandaag.