Max: Uiteraard! Ik geloof dat het allemaal begon in 2001. Ik had een stapel nieuwe songs die niet echt pasten bij de band waar ik op dat moment in speelde. Deze kwamen voort uit songstructuren waar ik al jaren in m'n hoofd mee rondliep, dus ik vond dat het eens tijd werd dat ik daar iets mee deed. Omdat ik Johan's stem erg gaaf vind vroeg ik hem of hij misschien interesse had, en dat had hij. We hadden al jaren niet meer samen in een band gespeeld, dus het werd wel tijd! Daarnaast vroeg ik een oude collega genaamd Mattias, die ik via mijn werk kende, en waarvan ik wist dat hij een uitstekende gitarist was. Dit is het wel zo'n beetje.
Kun je wat informatie geven over jouzelf en de andere twee bandleden, bijvoorbeeld hoe jullie muzikale verleden er uitziet en misschien wat persoonlijke gegevens over de mannen achter Hearse?
Max: Oke, ik ben al aan het hardrocken sinds '74, toen ik mijn eerste Alice Cooper album kocht. I begon mijn eerste band ongeveer in 1980. Klonk beroerd natuurlijk. Ik speelde in een zooi punk bandjes samen met Johan in de jaren '80, waarna ik met Death Metal verder ging in de late jaren '80. Eerst in de band Devourment en later in Furbowl (beiden met Johan op zang). Toen Furbowl aan z'n einde kwam ging ik verder met andere bands, in uiteenlopende genres. Wat valt er nog meer te zeggen? Ik ben leraar in opleiding. "Teach children to worship Satan!" hehe!
Johan begon zijn muzikale carrire in de legendarische Zweedse band Asbest in de vroege jaren '80. Hij heeft samen met mij in verscheidene bands gespeeld tussen 1984 en 1994. Daarna voegde hij zich bij Arch Enemy en schreeuwde hun eerste drie albums vol. En nu zijn we weer samen na al die jaren. Recentelijk heeft hij ook de vocalen voor rekening genomen op een geweldig album van Nonexist. Johan heeft een baan als drukker.
Mattias heeft over de jaren in een grote diversiteit aan bands gespeeld. Hij heeft zich met een hoop verschillende stijlen beziggehouden - hardrock, klassieke gitaar, rock, troubadour etc. Hij is een prima allround gitarist. Ik weet dat enkele van zijn favoriete gitaristen Randy Rhoads, Zack Wilde en Ace Frehley zijn, om maar wat te noemen. Hij werkt bij een uitgeverij van schoolboeken (die de kinderen leren Satan te aanbidden!)
Waarom kozen jullie "Hearse" als de naam van jullie band?
Max: Een nieuwe bandnaam verzinnen is een moeilijke zaak, alle toffe namen zijn immers al bezet. Er is bijvoorbeeld al een band die Soundgarden heet, he he!
Waar het op neer komt is dat we ieder een aantal suggesties opschreven en zowel ik als Johan met de naam "Hearse" kwamen. We kozen het beiden met de gelijknamige track van de klassieke band Rudimentary Peni in gedachten. Die band had ook een song genaamd Cosmic Hearse, maar dat vonden we te lang. Het grappige is dat die band nog meer songtitels had met daarin het woord "hearse" (Arkham Hearse, Vatican't City Hearse). Rudimentary Peni is een van de coolste bands ooit, en daarom heten wij HEARSE!
Melodieuze Death Metal is erg populair in Japan. Hebben jullie al sterk enthousiasme vanuit Japan wat betreft het ontstaan van Hearse en de release van de 7" gemerkt?
Max: Nee, eigenlijk heb ik nog niets van Japan gehoord! Maar ik neem aan dat, zoals je zelf al zei, de Japanners waarschijnlijk het album het meest zullen liefhebben. En de Duitsers schijnen ook erg gek te zijn op gitaar solo's te zijn! Een goede gok is dus dat we het in deze twee landen het best zullen doen, dat hopen we tenminste! De Zweden zullen ons hoogstwaarschijnlijk haten, dat is zeker, hehe!
Ik ben van mening dat "Dominion Reptilian" een prima melodieuze Death Metal plaat is. Kun je in je eigen woorden uitleggen wat het is dat Hearse bij te dragen heeft aan het inmiddels al lang rijpe metalgenre?
Max: Ik vind het leuk om te horen dat je het een goed album vindt! Hmmm wat hebben we bij te dragen? Dat is een moeilijke. We hebben een sitar toegevoegd aan een van de nummers, wat veel mensen lijkt te irriteren, dus daar ben ik erg tevreden over, hehe! Ik zou niet zeggen dat we een leegte opvullen ofzo, en ik heb er op deze manier eigenlijk nog nooit over nagedacht. Je kunt ons ook zien als gewoon drie idioten die niet beter wisten dan weer zo'n belachelijke metalband op te richten, maar voor mij betekent het veel meer dan dat. Voor mij is het een manier om te overleven. Muziek maken is wat me de kracht geeft om door te gaan. Dus voor mij is de vraag of we iets bij te dragen hebben niet zo belangrijk. Deze muziek is wat mij het gevoel geeft dat ik leef, en dat is wat belangrijk voor me is. Het is natuurlijk fantastisch als er mensen zijn die het plezierig vinden om naar onze muziek te luisteren! En natuurlijk hoop ik wel dat we iets bij dragen.
Ik ben van mening dat jullie een uitstekende keuze hebben gemaakt wat betreft de opname van het album in Dog Pound Studios. Een hoop recente releases hebben een beetje een algemene sound, nu zorgen bijvoorbeeld Abyss en Fredman wel voor een glashelder geluid, maar ik vind dat door middel van een opname in een van die studio's het gevaar ontstaat dat je album een beetje te veel gaat lijken op dat Fredman-album dat vorige week uitkwam. Hebben jullie om deze reden voor Dog Pound gekozen, of hadden jullie een andere motivatie?
Max: Dog Pound stond toen vlakbij onze oefenruimte en daarnaast kenden we de gast die de studio bezat, dus het was een vrij gemakkelijke keuze voor ons. Daar komt natuurlijk bij dat ik de platen die daar opgenomen waren goed vond. Vooral van Entombed, een beetje primitief, maar toch erg zwaar en bruut. Ik moet wel zeggen dat veel van de 'soundscapes' van Fredman me ook erg bevallen. Maar Dog Pound was desondanks een gemakkelijke keuze omdat Jonas, die de studio bezit, een kameraad van ons is. Ik heb erg veel geleerd door mijn rol als co-producer.
Jij hebt in verscheidene bands gespeeld met Johan Liiva voordat hij de overstap maakte op Arch Enemy in '94. Toen jullie weer bij elkaar kwamen twee jaar geleden (meer dan zes jaar later!), hebben jullie toen de succesvolle muzikale samenwerking van het verleden gewoon weer weten op te pakken, of vormde de realiteit dat jullie jarenlang niet meer samengewerkt hadden een obstakel?
Max: Met Johan ben ik al bevriend sinds '84 en we hebben altijd goed met elkaar kunnen opschieten, dus we wisten vanaf het begin af aan wat we aan elkaar hadden. Gedurende al die jaren zijn we vrienden gebleven. Furbowl ging niet uit elkaar vanwege geschillen binnen de band ofzo, Johan werd gewoon ineens gek in de kop en ging ervan door, hehe! Hearse is gebouwd op dezelfde fundamenten als Furbowl - een stelletje vrienden die veel lol trappen en in tijdens dat proces wat goede muziek maken. Eigenlijk zijn er dus helemaal geen problemen geweest, we hebben niets anders dan veel plezier gehad.
Ik heb een interpretatie van de titel "Dominion Reptilian" en de tekening, die een slang afbeeldt die probeert wat een katholieke kerk lijkt te wurgen, door mijn hoofd spoken. Voor mij symboliseert dit de recente (en niet zo recente, als je begrijpt wat ik bedoel) morele aftakeling van de Katholieke Kerk, waarmee ik bedoel dat door middel van deze institutionele perversiteiten, de Kerk zichzelf een gemeenschappelijke toetreding tot zijn geliefde paradijs onthoudt. Door z'n huidige bezigheden maakt het instituut z'n doelstellingen onrealiseerbaar. Is dit de correcte interpretatie? Indien dit niet zo is, wat symboliseren de titel en de tekening op de hoes dan wel?
Max: Dat idee van jou over het concept is gewoon geweldig! Daar ga ik ook voor! Nu heb ik eindelijk een verhaal te vertellen aan mensen over de hoes en de titel, hehe! Ik heb de slangen gezien als een soort boosaardige kracht die de wereld overneemt, maar vanaf nu ga ik zeker weten voor jouw versie, die is veel beter, hehe! De afbeelding is getekend door een Nederlandse ontwerper genaamd Marco (check zijn site www.101images.com), ik vind dat hij het geweldig gedaan heeft!
Dus Mattias Ljung had jaren lang geen metal meer gespeeld. Wat voor invloed had hij op het schrijfproces and met wat voor ideen kwam hij?
Max: Hij is verantwoordelijk voor een groot deel van de gitaar melodien en mag min of meer zelf weten wat hij met het materiaal doet. Ik mag dan wel een klein dictatortje zijn, maar zowel Johan als Mattias mogen zelf weten wat ze aan de songs toevoegen. Het bijzondere met Mattias is dat hij nooit naar Death Metal heeft geluisterd, wat ik als een groot voordeel zie! In zijn wereld van hardrock gitaarhelden maken kerels als Randy Rhoads, Ace Frehley en Zakk Wilde de dienst uit.
Opvallend is de flinke hoeveelheid variatie die de songs van elkaar onderscheiden. "Cosmic Daughter" is bijvoorbeeld een mid-tempo, doomy compositie met minder rauwe vocalen, terwijl tracks als "Contemplation" en "Avalon" zeer agressief zijn. Voorzie jij dat Hearse deze gevarieerde aanpak zal blijven onderhouden, of is het mogelijk dat er uiteindelijk een Hearse album komt met overwegend langzame, sferische nummers of zelfs een album vol met erg gemene agressieve tracks, zoals wat bands als The Crown en Impious neerzetten?
Max: Dominion Reptilian is onze eerste plaat, wat betekent dat we vrij veel tijd hebben gehad om de songs te schrijven. Gedurende die tijd hebben zijn we door verschillende perioden van invloed gegaan. Ik hoop natuurlijk dat onze volgende cd ook erg gevarieerd zal zijn, waar ik eigenlijk wel zeker van ben. Ik ben een beetje schizofreen weet je, hehe!
Een paar jaar geleden had het Melodieuze Death Metal genre z'n hoogtepunt bereikt. Er waren de uitstekende releases van de leidende bands, waaronder Dark Tranquility, In Flames, At the Gates en Arch Enemy, en daarnaast was er de schijnbaar oneindigende stroom van middelmatige platen van ontelbare gezichtsloze klonen. Tegenwoordig zien we dat Dark Tranquility meer elektronische invloeden laat horen, dat In Flames z'n oude geluid haast helemaal links laat liggen en nieuw muzikaal territorium betreedt, Soilwork een meer Thrashy geluid hanteert en dynamiek schept door prikkelende contrasten tussen zuivere en ruige zang aan te brengen, en dat Skyfire het genre verrijkt met z'n folky/orkestrale aanpak. Waarom denk je dat er zo'n sterke reactie is op de ietwat versleten Gothenburg-sound, en wat voor toekomst zie je voor het genre?
Max: Nou, eigenlijk moet ik toegeven dat ik nog nooit naar die bands geluisterd heb, met uitzondering van Arch Enemy. Ik heb zelfs geen enkel album van die andere bands in mijn collectie. Als die bands inderdaad nieuwe domeinen aan het verkennen zijn, zou ik zeggen dat dat een vrij natuurlijk gevolg is van de evolutie van een band. Ik bedoel, je hebt bands als de Ramones en AC/DC, die niets anders uitgebracht hebben dan twintig keer dezelfde plaat, en dat werkt ook voor sommige bands. De meeste bands hebben over de jaren echter een of andere muzikale verandering nodig, anders wordt je er wel strontziek van. Wat betreft de reactie op de Gothenburg-sound: dit soort dingen gebeuren altijd. Als iedereen op een bepaalde manier probeert te klinken wordt het al snel vervelend en wil je als luisteraar liever iets nieuws en fris. Eigenlijk ben ik er nooit achter gekomen wat nou de typische Gothenburg-sound is, wat natuurlijk ligt aan het feit dat de enige Gothenburg metal-albums die ik in mijn bezit heb van de band At the Gates zijn.
De toekomst voor melodieuze Death Metal? Er zal altijd wel behoefte zijn aan melodien. Eerlijk gezegd luister ik er zelf niet zoveel naar, behalve Arch Enemy dan. Ik luister meer naar de oude Earache bands als Morbid Angel, Entombed, Carcass, Brutal Truth etc.
Iets waar ik altijd in genteresseerd ben: Welke cd's hebben er de afgelopen tijd in Max' cdspeler gedraaid?
Max: Een hoop verschillend spul eigenlijk. Ik kan nou niet zeggen dat ik veel nieuwe albums heb gekocht, maar enkele recente platen zijn:
Hellacopters - By the Grace of God
Rush - Vapor Trails
Napalm Death - Order of the Leech
Cannibal Corpse - Gore Obsessed.
Daarnaast heb ik naar veel gouden oudjes geluisterd zoals:
Carcass - Symphonies
Bolt Thrower - Realm of Chaos
Chris Rea - Road to Hell
Napalm Death - 1st Peel session
Heather Nova - South
The Cult - Sonic Temple
Jean-Michel Jarre - Zoolook
O.L.D. - Old Lady Drivers
Descendents - Everything Sucks
Entombed - Clandestine
Venom - At War With Satan
Faith No More - Angeldust
En nog veel meer.
Plus nog een band waarvan ik de naam niet durf te noemen omdat Johan beweert dat alleen oude tennissers daar naar luisteren!
Zijn er concerten of zelfs een tour in het vooruitzicht?
Max: Op het moment staan er in ieder geval geen gepland. We zien wel wat er gebeurt.
Johan, deze met deze vraag zal je al ontelbare keren lastig gevallen zijn, maar kun je wat licht werpen op de omstandigheden rondom jouw vertrek bij Arch Enemy? Sta je nog in contact met de gebroeders Amott, en wat is je mening over "Wages of Sin"?
Johan: Ik werd in Oktober 2000 door de band ontslagen. Toen kon ik er nog niet echt om lachen, maar tegenwoordig heb ik er totale vrede mee en ik realiseer me dat het de beste oplossing was. Ik ging in Januari een optreden van de band bekijken, en ben zelfs backstage gegaan en geloof het of niet, we zijn nu regelmatig e-mails aan het uitwisselen, fantastisch! Er is totaal geen sprake van een wrok. Toen ik voor het eerst luisterde naar "Wages of Sin" was het een beetje een traumatische ervaring, omdat ik een sterk verlangen had om op dat album te zingen! Het bevalt me erg, het is een erg goede plaat!
Ik moet zeggen dat je vocale aanpak op "Dominion Reptilian" me erg bevalt. Je klinkt hier een stuk gevarieerder dan op de Arch Enemy albums. Was het belangrijk voor je om hard terug te slaan en de metal scene te laten merken dat Johan Liiva net zo sterk een muzikant is bij een nieuwe en relatief onbekende band?
Johan: Ja, daar komt het wel op neer. Aangezien ik nooit een betere gitarist, bassist of drummer ben geworden heb ik wel eens de neiging om hard te gaan schreeuwen - daar ligt mijn expertise, of dat probeer ik in ieder geval. Dus Max "verzorgde me" (haha!!) en nu ben ik meer dan trots om onderdeel uit te maken van zo'n uitstekende band, die zo'n sterk en innovatief debuut album uitbrengt!
Er zijn een flink aantal muzikale parallellen tussen jouw vorige band en Hearse te onderscheiden. Waarom heb je besloten om in het melodieuze Death Metal genre te blijven huizen, in plaats van je op een muzikaal pad te begeven dat je niet kon betreden met Arch Enemy?
Johan: Ik ben altijd gek geweest op Death Metal die op een ongewone manier wordt gebracht, zoals bijvoorbeeld Furbowl deed. Melodie en een beetje 'swing', gecombineerd met zware gitaren en dat soort shit - dat is waar mijn hart ligt. Het kan me niet zo veel schelen, zolang het maar rockt is alles cool. Alle bands waar ik bij betrokken ben (geweest) - Arch Enemy, Furbowl, Carnage, Hearse, Non Exist - bezitten de karakteristieken die aan mijn muzikale verlangens gehoor geven, dus
Gebruik deze ruimte naar eigen inzicht. Politieke statement, metafysische ideen, telefoonnummer, "koop-mijn-album-speech", verzin het maar!
Max: Hmmm dit is altijd de moeilijkste! Die ene vraag die je dwingt na te denken, hehe!
Politieke statement? Ik quote Conflict: " If you look deep enough youll see its all a con. A look at past history tells all government is wrong".
Telefoonnummer: Ska du bort eller hem? -ring 135 00! Till Vxj Taxi!
Metafysische ideen: Godverdomme, ik ben maar een domme hardrocker, ik weet niet wat metafysische betekent! Zou er ook maar n hardrocker zijn die dat wel weet?
Koop-mijn-album-speech: Koop mijn album godverdomme!
Check onze nieuwe website: http://medlem.spray.se/hearse
Bedankt voor dit interview! Ik hoop dat "Dominion Reptilian" goed ontvangen wordt en ik wens jullie veel succes met Hearse!!! HAIL!
Heel veel dank voor je interesse in Hearse. Het allerbeste! - Max & Johan