De oerknal was in 1989 toen Nasty Society het levenslicht zag . Na vele jaren repeteren en een lange zoektocht naar de geschikte bandleden werd het stilaan tijd om van groepsnaam te veranderen . Enkel de twee gitaristen bleven nog over van het prille begin en de muziekstijl was drastisch veranderd.The Difference was geboren en verschillende demo's werden uitgebracht . Na vele optredens en successen verlieten de drummer en de bassist de band om persoonlijke redenen . Na een korte zoektocht werden de geschikte personen gevonden en de band werd sterker dan voordien . Een eerste demo werd snel opgenomen en blijkbaar viel de nieuwe 'Difference' in de smaak . De band zat niet stil en werkte vervolgens aan een eerste full-cd welke momenteel verkrijgbaar is .
Voor jullie debuut hebben jullie drie demo's gemaakt. Hoe klinken deze in vergelijking met 'Lost In Mass Confusion'?
Je kunt goed horen hoe de band gevolueerd is, niet alleen op technisch vlak maar ook wat structuur en teksten betreft. We zijn gegroeid en meer volwassen geworden. De sound en geluidskwaliteit van onze full-cd ligt ook een stuk hoger doordat we meer tijd en geld aan de studioopname hebben gespendeerd. De eerste demo's waren eerder doom-metal gericht terwijl 'LIMC' meer op pure metal is gericht, met een eigenzinnig karakter natuurlijk . Toch hoor je hier en daar nog steeds die 'doom' invloeden .
Laten we 'Lost In Mass Confusion' eens doorspitten. Muzikaal hoor ik een coherente muziek van allerlei verschillende metalsubgenres. Van Anathema, Metallica, Iron Maiden tot zelfs Death.ik hoor allerlei invloeden terug van uiteenlopende bands. Hoe zijn jullie tot deze eigen stijl gekomen?
Dat is gegroeid met de jaren denk ik, door het zoeken naar stukken en riffs; Daarbij komt dan ook de onvermijdelijke invloed van de muziek waar je naar luistert door de jaren heen en de frisse wind die Steven Mervielde en Edward Timmerman met zich meebrachten toen zij de band vervoegden. Onrechtstreeks maak je nummers die aan je favorieten doet denken . Daarom hoor je het ook graag . Volledig origineel zijn, lijkt me erg moeilijk , daarom hoor je in onze muziek invloeden terug van Anathema tot Death, dit maakt onze muziek ook interessant . Het is ook wel een punt dat we uit het tragere en slepende genre komen en momenteel een drummer hebben die zich thuis voelt in het deathmetalgenre! Onze drummer Edward speelt nog bij de deathmetalformatie Solifugia voor alle duidelijkheid.
De teksten kan je niet echt vrolijk noemen. Is dat een uitlaatklep voor al jullie negatieve gevoelens?
De teksten zijn stuk voor stuk een persoonlijke visie op bepaalde zaken die rondom ons gebeuren. Zanger Gerd schrijft steeds de teksten en probeert ze altijd zodanig te schrijven zodat ze voor iedereen anders interpreteerbaar zijn en iedereen er iets van zichzelf in kan terug vinden. Voor ons is het zeker een uitlaatklep en de mogelijkheid om met negatieve gevoelens iets positief te doen.
Het artwork is bloederig. Ik zie er op de eerste plaats zelfverminking in terug, en op de tweede plaats denk ik aan een moordenaar door die vingerafdruk op het scheermesje. Breng ons eens wat licht in de duisternis?
De hoes is weer interpreteerbaar voor iedereen . Er zijn zowel positieve als minder positieve reacties op de hoes, maar we leven inderdaad in een bloederige wereld waar overal oorlog aan de gang is, waar veel onschuldig bloed wordt vergoten en de mensheid zichzelf verminkt, zowel op individueel als op wereldvlak. De link met de titel van de cd 'Lost in Mass Confusion' is dan ook niet ver te zoeken. Veel mensen zijn vandaag de dag verward over wat er aan de hand is in de wereld zoals aanslagen, overstromingen en natuurrampen.Voor velen is zoiets moeilijk om mee om te gaan.
Het albums is opgenomen in de Midas studio en klinkt heel goed. Heeft Tony (van de studio) nog zijn invloed doorgedrukt op jullie muziek?
Alle nummers zijn geschreven en afgewerkt voor we in de studio kwamen . Daarbij hebben we alles eerst zelf opgenomen op een homestudio. Een invloed van de producer is natuurlijk onvermijdelijk maar in dit geval zeker niet negatief. Tony heeft een heel goede prestatie geleverd en zeker, rekening houdende met tijd en budget, de sound die we in gedachten hadden heel dicht benaderd. Het grote voordeel bij Tony is dat hij een gevoelig oor heeft voor fouten . Hij hoort elk detail, wat de cd ten goede komt natuurlijk
Zanger Gerd Hanssens valt positief op omdat hij echt kan zingen. Dat mis je eigenlijk bij veel metalbands. Zingt hij toevallig ook niet in een 70's rockband?
Bedankt!! Neen hij zingt niet in een 70's rockband maar hij is zeker (al sinds zijn jeugd) benvloed door zangers als David Coverdale, David Byron (vroege Uriah Heep), Ian Gillan,.. Daarbij hebben de zanglessen (onder andere opera) zeker een positieve invloed gehad op de kwaliteit en het betere gebruik van zijn stem.
Als een Nederlandse concertprogrammeur jullie wil boeken, wat kan hij dan verwachten? Een statische emotionele performance (zoals een My Dying Bride) of een opzwepend optreden?
Waarschijnlijk zal hij een beetje een mix van beide mogen verwachten. Het hangt ook af van de set die je als band brengt en hoe je jezelf voelt op het moment van het optreden. We zijn geen acrobaten als Iron Maiden maar je mag je toch aan een boeiend schouwspel verwachten .
Hoe staat het eigelijk met de Belgische metalscne? Er wordt tegenwoordig van alles georganiseerd maar ik blijf het gevoel dat de opkomst overal te laag blijft. Zijn er nog bands die ook in Nederland aandacht verdienen?
Er zitten in Belgie zeker bands met potentie die meer de kans zouden moeten krijgen om in Nederland te spelen zoals Bataklan, Headmeat... en The Difference natuurlijk. De moeilijkheid hier is in het circuit te geraken en de kans te krijgen je muziek aan de mensen te laten horen. Daarvoor heb je connecties of veel poen nodig. En dan is er nog eens het overaanbod van bands tegenwoordig.
Heb jullie dit jaar concerten meegepikt die de moeite zijn om te vermelden?
Gerd Hanssens: Dream Theater, Dio en gitaarvirtuoos Yngwie Malmsteen op Graspop.
Steven Mervielde: Pain of Salvation, In Flames op Graspop.
Christophe de Bock: Dream Theater op Graspop.
Steven Van Hyfte: Yngwie Malmsteen op Graspop.
Edward Timmerman: Tot nu toe niet echt.