Hallo, nu gaat alles vrij goed, ik ben erg moe maar dat komt door een overdosis feesten dit weekend. Leeds en het Reading festival zijn maar net achter de rug en het was de eerste keer dat we daar speelden. Pretty fucking mental! Er is maar één ding die je door festivals heen kan helpen en dat is alcohol. En nog meer alcohol.
Ik was best wel onder de indruk van jullie debuut cd, het is het beste rockalbum dat ik in lange tijd gehoord heb. Zijn alle bespreking positief? Zit er verschil tussen de besprekingen bij de 'mainstream' pers en van de metal gerichte pers?
Dank je wel. Mijn vriend Steve zei zelfs dat dit de beste rockdebuut sinds 'Appetite for destruction' is. Ik denk graag dat we voorwaarts zijn gegaan en het nieuwe rock geluid hebben gedefinieerd zoals 'Appetite' dat voor de jaren '80 heeft gedaan. Ik herinner me hoe ik me voelde toen ik het album voor het eerst hoorde en ik hoop dat mensen zich voelen zoals mij, zonder 'the hair and leather' uiteraard.
Maar om op je vraag terug te komen, ik lees niet echt besprekingen, zeker niet omdat er zoveel zijn. We horen wel dat er goede besprekingen zijn en heel zelden lezen we ze we eens, maar mensen zeggen ons nooit dat er slechte bespreking zijn. Ik heb er echter al enkele slechte gelezen maar ik kan het nu eenmaal niet eens zijn met die met mensen. Want uiteindelijk is het maar één iemand zijn opinie, ook al is het een goede bespreking. De metalpers is vriendelijk tegen ons en we zijn beloond met een Kerrang Award, en dat is leuk omdat dat gekozen wordt door de lezers.
Ik mijn bespreking schreef ik 'Het is niet alleen muziek, het is een avontuur'. Is muziek een avontuur?
Yeah, ik vind alles een avontuur, voor ons is muziek iets waarbij je ergens naar toe gaat waar nog niemand is geweest. Maar zelfs ervaren avonturiers hebben veel voorbereiding nodig voor ze de heilige graal gaan zoeken! De voorbereiding van het avontuur is even belangrijk als de tocht op zich, alleen niet zo leuk.
Je werkte voor de productie samen met Steve Lyon en Chris Sheldon? Waarom deze twee?
We wilden het zelf doen maar onze platenmaatschappij wou dat niet. Dus zochten we iemand die in staat was om ons zelf te laten blijven en die zou werken op de manier die wij wilden, maar die ons wat zou bijleren over hoe een album op te nemen. Het was erg aangenaam om met Steve te werken en we dachten wel dat hij goed zou zijn, als je kijkt naar zijn oud werk. We kennen Chris zijn werk uit het verleden ook, wie kent zijn werk nu niet?. Het zijn dus allebei fantastische gozers.
Een Amplifier show is zoals een 'gecontroleerde explosie'? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Neen, ik kan dat niet verklaren. Dat zullen wel iemand anders zijn woorden zijn geweest, maar het klinkt wel goed.
Ken je nog andere hedendaagse bands die ook een trio zijn, zou een tweede gitarist geen verrijking zijn voor het geluid van je band?
Er zijn inderdaad niet erg veel trio's in de wereld tegenwoordig. Maar er is ook een band genaamd Winnebago, die uit twee leden bestaan en die erg hard rocken. Het gaat gewoon goed tussen ons drieën, de communicatie is uitstekend en we verstaan elkaar. Een tweede gitarist zal dat verstoren denk ik, misschien in de toekomst, maar momenteel zijn we zo te tevreden.
Jullie platenmaatschappij Music For Nations bestaat niet meer door een overname van Zomba door BMG. Heeft dat gevolgen voor de promotie van jullie debuut of voor de toekomst van de band?
Om eerlijk te zijn, er gebeurt momenteel te veel, dus ik wil hier niet veel commentaar over geven. We hebben allemaal een positief gevoel over de toekomst en we zijn tevreden over onze relatie met BMG. We hebben verteld wat we van de toekomst verwachten en zijn er tevreden mee, en dat is wat nu belangrijk is.
Jullie hebben ook twee singles uitgebracht, ik heb ze eigenlijk nog niet gehoord, zijn de b-kantjes leftovers of nieuwe nummers?
Je hebt ze niet gehoord? Schandalig! 'The consultancy' single bevat nog een video en ook onze setsluiter 'Glory electricity'. 'The neon' single bevat twee nieuwe nummers namelijk 'Boomtime' en 'Throwaway. 'Boomtime' is een van mijn favorieten.
Misschien een rare vraag, maar Amplifier is toch niet echt een single band?
Haha, dat vind ik ook.
Laten we het eens hebben over bands die in mijn ogen Amplifier hebben geïnspireerd. Dus geef je commentaar maar over volgende bands:
Led Zeppelin?
Daar ben ik fan van sinds ik zeven was, ze begrijpen hoe ze een groove moeten spelen en ze zijn een heel grote invloed voor mij, één van de beste bands ooit.
Queens of the Stone Age?
Leuk bandje, maar een beetje overschat, ze zijn wel geweldig live.
(Het nieuwe werk van) Anathema?
Ik ken niets van het nieuwe materiaal maar we speelden met hen in Polen en ze waren fantastisch.
Radiohead?
Ik denk dat zij het idee zijn van de ultieme 90's band. Moeilijk, donker, triest, gevaarlijk; kortom een grote invloed van ons. Radiohead is een band waarbij muzikanten regels vergeten en vernietigen.
Muse?
Muse is een grote band die beter en beter wordt. Hun derde album is geweldige en we spelen muziek vanuit dezelfde hoek. Matt is een geweldig artiest.
Tool?
Tool zijn eng en ik word voortdurend wegblazen, maar ik snap niet dat sommige mensen ons met hen vergelijken. Wiskunde metal op zijn best!
Soundgarden?
Super!! Eén van mijn favoriete rockbands, veel beter dan Nirvana, wat anderen ook zeggen.
Ian Curtis en Joy Division?
Ja, we leven allemaal in Manchester, dus het is moeilijk om over deze invloed te liegen. Wat Ian allemaal deed was volgens mij een reactie op het Manchester van toen, ze hadden een visie, en niets kon hen stoppen, ze communiceerden op eigen manier. Die instelling is geweldig: 'en dan als we niet kunnen spelen, ik heb verdomme nog steeds een opinie!'
Luister je veel naar 60's pop?
Ik was er niet wanneer het allemaal gebeurde maar het is natuurlijk wel een zeer belangrijke schakel voor de muziek van vandaag de dag. 60's pop was de voorbode van de psychedelische muziek die mensen toeliet om totaal gek te doen. Die dingen gebeurde uiteraard allemaal al jaren in de jazz wereld maar dankzij de pop en rock and roll muziek werd dit een populaire cultuur die de wereld begon over te nemen. Al de bands die ons dus beïnvloed hebben, zijn beïnvloedt door bands uit de jaren '60.
Dan komen we bij 70's hardrock…
70's hardrock? Hell yeah! Leer, make up en gitaarsolo's. Ik was een jaren '70 kind en ik zal altijd een plaats in mijn hart hebben voor dat soort muziek. Dit is de muziek van toen ik een kind was. Dit soort muziek heeft me misschien ook gek gemaakt doordat ik door dit soort bands het idee van 'luid, luider, luidst' heb gekregen. Versterkers werden groter, kapsels werden grootser en elpee hoezen werden een wereld op zich. Sommige van de gitaarsolo's zijn nu nog relevant, en dat is een goede zaak!
De laatste, en zeer voorspelbare vraag, hoe ziet de directe toekomst eruit?
We stoppen nooit met aan nieuw materiaal te werken en om zo eerlijk mogelijk ons ding te doen. De nieuwere nummers zijn wel een beetje donkerder, maar ook ouder materiaal zullen we gebruiken voor het volgend album. 'Amplifier' bevat te veel riff na riff na riff, en we willen nu iets anders, meer ruimte creëren.