Pitfest
Enquête

Het is steeds gebruikelijker dat de verkoop van concerten en festivals minstens een jaar van tevoren reeds begint, waarbij je er soms snel bij moet zijn om een ticket te scoren. Vind jij dat een probleem?

ja, want er komen meer kosten bij kijken dan 1 ticket, bv. vervoer of hotel
ja, want ik weet zo lang van tevoren niet of ik die dag(en) moet werken
ja, want ik moet eerst sparen voor ik een kaartje kan kopen
ja, want ik wil eerst weten wat er in die periode nog meer te doen zal zijn
ja, om een andere reden
nee, dan heb ik meer tijd om bv. vrije dagen, vervoer of oppas te regelen
nee, het maakt mij echt niet uit wanneer de voorverkoop begint
nee, ik vind het juist fijn om zo lang voorpret te hebben
nee, want ik beslis later wel en koop dan een tweedehands ticket
nee, zolang ik gekochte tickets maar mag doorverkopen via bv. ticketswap
nee, om een andere reden
bij sommige concerten vind ik het wel een probleem, bij andere juist niet
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfødt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Gorgoroth, Mortiis, Hats Barn en Aran Angmar
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Metal Before Christmas
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
Geen concerten bekend voor 24-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksi Ahokas (Rapture) - 44
  • Christopher Ian Turner (Orange Goblin) - 55
  • Giuseppe Orlando (Novembre) - 48
  • Juan Garcia (Agent Steel) - 61
  • Lennart Jacobsen (Saturnus) - 46
  • Marcello Pompeu (Korzus) - 59
  • Pinche Peach (Brujeria)† - 58
  • Satchel (Steel Panther) - 54
  • Sergej "Lazar" (Arkona) - 48
  • Tony Clarkin (Magnum)† - 78
  • Tony Rombola (Godsmack) - 60

Vandaag overleden:
  • Albert Collins - 1993
  • Eric Carr (Kiss) - 1991
  • Freddie Mercury (Queen) - 1991
Interview

X-Tinxion
Met Monica Janssen
Door Marc
Geplaatst in juni 2016
De vlag kan eindelijk uit bij X-Tinxion. Op 10 juni is de release van het langverwachte eerste studioalbum From The Ashes Of Eden, de band heeft een label en de line-up is weer compleet. De dame en heren van X-Tinxion kunnenzich volledig gaan richten op wat ze het liefste doen: optreden. Zangeres Monica Janssen geeft openhartig antwoord op de vragen van Marc over de problemen in de afgelopen jaren, maar ook op vragen over leuke onderwerpen.

X-Tinxion

Even terug in de bandhistorie. Jullie wonnen de Metal Battle in 2011 en mochten optreden op Wacken. Vlak daarna verliet gitarist Frans Swaters (ex-Stigma, Suicide Attack) de band en nam Fabian Verweij (Disquiet) zijn plaats voor korte tijd in. Eind 2011 zaten jullie ook zonder bassist. Wat was het, waardoor jullie besloten niet op te geven en helemaal opnieuw te beginnen?

Dat klopt inderdaad. We hebben wel even in de put gezeten, dat mag je best weten. Maar Conrad Hultermans (leadgitarist), Peter van Toren (drummer) en ik hebben elkaar diep in de ogen gekeken en onszelf de vraag gesteld wat we wilden. Al snel kwamen we tot de conclusie, dat de weg die we waren ingeslagen na het vertrek van Frans en de inspiratie die we hadden, ons genoeg zelfvertrouwen gaven om door te gaan. We wisten dat we opnieuw zouden moeten beginnen, ondanks alle kansen die na Wacken voor de deur hebben gestaan. We wilden de tijd nemen om de juiste mensen te vinden en om nieuwe nummers te kunnen schrijven. Dat gaf ook lucht. We waren vastbesloten onszelf ditmaal door niets of niemand te laten tegenhouden. Onze vaste crew heeft ons daarin gesteund en is ons altijd trouw gebleven. We spreken vaak naar elkaar uit hoe trots we zijn op de familie die we uiteindelijk zijn geworden.

Frans was de songwriter in de oude bezetting. Na de komst van gitarist Sepp Coeck (ook drummer bij Encrypted), al snel daarna gevolgd door Haico van Oosten (bassist/zanger Archa), zijn jullie dit als band gaan doen. Het eerste nummer dat jullie in de nieuwe bezetting schreven, was The Divine. Hoe gaat het schrijven van nieuwe nummers in zijn werk?

Het zal vreemd overkomen, maar daar kan ik je niet echt een antwoord op geven. Iemand komt met een basisriff, een aantal riffs, of een grof idee en direct haakt de band in om dat idee vorm te gaan geven. De basisriff in The Divine is bijvoorbeeld van mijn hand, terwijl de coupletriff van Sepp komt. De coupletriff voor In Progress had Conrad al verzonnen toen Fabian nog in de band zat. We konden er steeds niets mee, totdat dit uiteindelijk het laatste nummer werd dat we voor From The Ashes Of Eden hebben geschreven. Naast de voorstellen voor riffs, worden suggesties gedaan voor breaks, bruggetjes, ritmes et cetera door iedereen in de band. Iedereen mag ook commentaar geven op partijen van een ander instrument. Er wordt heel veel gesleuteld aan songs, tot iedereen tevreden is. Vaak gaat dat gepaard met een hoop gekibbel en getouwtrek, maar het gaat uiteindelijk altijd om wat het beste is voor de song. Het is een organische manier van schrijven, waardoor we soms na afloop niet meer precies weten wie precies verantwoordelijk is geweest voor welk stuk.

In 2012 stonden jullie in de nieuwe line-up op verschillende podia, waaronder als gast bij de Metal Battle, die gewonnen werd door Disquiet. Jullie speelden toen nog de oude, old school thrashers die geschreven waren door Frans?

We waren toen Sepp en Haico nog aan het inwerken. Volgens mij was dat zelfs het eerste optreden met Haico op bas. Ik weet niet meer precies welke nummers we toen hebben gespeeld. Ik denk dat we The Divine hebben gedaan, maar zeker weet ik dat niet meer. We spelen overigens nog steeds nummers die door Frans zijn geschreven, wanneer we vinden dat ze bij de huidige setlist passen. Het zijn goede nummers en het zou zonde zijn ze nooit meer ten gehore te brengen. Ik denk dat Frans het ook wel leuk vindt dat hij zijn nummers af en toe nog bij ons terughoort, haha.

X-Tinxion werd opgericht als old school thrashmetalband, om de technische stijl van de jaren tachtig te doen herleven. Act The Injured Innocent bracht X-Tinxion naar Wacken, maar de afgelopen jaren werd al duidelijk dat From The Ashes Of Eden geen pure thrashplaat zou worden. Past de meer gevarieerde, moderne stijl beter bij de huidige line-up, of is er sprake van voortschrijdend inzicht?

Ik denk een beetje van beiden. Ondanks dat we allemaal houden van snelle en technische thrash, hebben we ook een brede smaak binnen metal en daarbuiten. We voelen ons tegenwoordig niet meer gevangen in één stijl, maar doen gewoon wat we zelf graag horen. Daarnaast heeft Sepp nu eenmaal een andere stijl dan Frans. Ook bassist Kornee Kleefman (Krossbreed) speelt anders dan zijn voorgangers. Nieuwe mensen brengen nieuwe ideeën en mogelijkheden mee en hebben een eigen signatuur.

Ik zag jullie in 2014 als support voor MaYaN in Tivoli De Helling en toen speelden jullie enkele nummers die ik nog niet kende. Welke nummers van From The Ashes Of Eden hebben jullie nog niet live gespeeld?

We hebben de laatste twee nummers die we voor de plaat schreven bewust bewaard voor de cd-presentatie. Dat zijn Amalgamation en In Progress, maar ook Destruct & Reanimate hebben we live nog niet veel gespeeld. We wilden ook graag weten hoe sommige nummers live zouden werken en hebben dus stiekem al veel van de plaat live uitgeprobeerd. Dat komt ook doordat we er lang over hebben gedaan om de cd af te maken.

Jullie stonden in 2014 ook op het Big Ass Metalfest, een festival met bands uit Utrecht en omstreken. Wat heeft X-Tinxion met Utrecht?

Niets speciaals, behalve dat Peter oorspronkelijk uit Utrecht komt en we goed bevriend zijn met de jongens van Disquiet, die daar hun basis hebben.

Eind 2012 begonnen jullie met schrijven voor het album en de opnames begonnen in 2013 met Serge Naberman, tevens producer. Hoe verliep die samenwerking?

X-Tinxion - From The Ashes Of Eden

Serge is een zeer talentvolle producer. De opnames zijn zowel voor hem als voor ons een mooie leerschool geweest. Het zoeken naar de juiste sound en manier van opnemen was een belangrijk proces voor beide partijen. Dat had zeker niet gekund met een ander persoon.

Door de optredens groeide jullie fanschare en eigenlijk was het de bedoeling From The Ashes Of Eden een jaar geleden al uit te brengen. Waarom heeft het zo lang geduurd?

In eerste instantie hadden we nog niet genoeg nummers om een hele cd mee te vullen, maar we wilden het nieuwe materiaal toch graag opnemen. Dat was in 2013. Peter en ik kenden Serge, omdat hij voor onze andere band, Downcast Collision, een aantal songs had opgenomen die erg lekker klonken. Bij Serge hoefden we niet in één keer alle nummers op te nemen, wat we zagen als een voordeel. We wilden de tijd nemen om de nummers goed tot hun recht te laten komen en zijn begonnen met vier nieuwe songs. Daarna zijn we weer gaan schrijven. Uiteindelijk hadden we in 2014 zes nummers klaar liggen. Serge is een uitstekende gitarist en het opnameproces heeft ook wel eens stilgelegen, omdat hij op tournee was met de begeleidingsband van Najib Amhali. Hij heeft natuurlijk ook nog zijn eigen band Rebelstar en een aantal coverbands. Aangezien hij beroepsmuzikant is, ging dat logischerwijze voor op onze opnames. Die momenten hebben ons in de gelegenheid gesteld de laatste nummers te schrijven, maar het was soms lastig onze agenda’s op elkaar af te stemmen. X-Tinxion is een perfectionistische band, soms te perfectionistisch. Ik denk dat Serge ons bij de laatste loodjes helemaal zat was, haha.

De maxisingle Severed From Heaven kwam uit om de fans iets te kunnen laten horen van de nieuwe plaat. Was de rol van Sander Gommans (ex-After Forever, HDK) in de aanloop naar die release alleen adviserend?

Oké, dit is een mooi verhaal, dus ik ga je dit uitgebreid vertellen. In 2013, toen we bij Serge aan het opnemen waren, kregen we het verzoek om een nieuw nummer toe te voegen aan een verzamelalbum, dat werd uitgebracht door Malevolence Records (Nathan McLeod), ter ere van het Belgische festival Metal Over Oostrozebeeke, georganiseerd door onze vriend Benny Vandemaele. Serge heeft toen snel een mix en master voor ons in elkaar gedraaid van The Divine en dat nummer is op de cd verschenen. Ergens in die periode kregen we een mail van Sander, dat hij op zoek was naar een leuke thrashmetalband om op te nemen en te mixen. We hadden al een aantal nummers met Serge gedaan en we hebben hem toen om advies gevraagd. Op zijn aanraden, hebben we The Divine naar Sander gestuurd en hem gevraagd een proefmix van dat nummer te maken. De mix van Sander gaf Serge weer nieuwe inspiratie om een nog betere sound te creëren, waarna hij een aantal hele dikke proefmixen heeft neergezet. De samenwerking met Serge wilden we niet zomaar aan de kant zetten. Peter en ik zijn naar Sander gegaan voor een gesprek over onze koers en om te vragen of hij wellicht op een ander vlak iets voor X-Tinxion zou kunnen betekenen. Er was vanaf het begin een goede klik en wij waren als band in die tijd best onzeker geworden. Sander geloofde in onze muziek en in onze kwaliteit als muzikanten. Hij heeft ons op meerdere vlakken op weg geholpen en was als het ware onze ‘startupmanager’. Met ‘alleen adviserend’ zouden we hem echt te kort doen. Vanaf de zijlijn houdt Sander ons nog altijd in de gaten en wij zien hem ook echt als een soort grote broer, die over ons waakt. Ook al is hij jonger dan de meeste van ons, haha.

Severed From Heaven werd in eigen beheer uitgebracht. Heeft die release geleid tot de deal met Graviton Music Services?

Dat klopt. Sander heeft ons ook geholpen Severed From Heaven bij Menno Kappe van Graviton Music onder de aandacht te brengen. Menno zag hetzelfde potentieel als Sander en heeft geleidelijk het stokje overgenomen.

In diezelfde periode moesten jullie afscheid nemen van Haico en nog niet alle opnames waren afgerond. Welke nummers heeft Kornee Kleefman ingespeeld?

Op Severed From Heaven, vorig jaar uitgebracht als voorproefje voor From The Ashes Of Eden, hoor je nog de partijen van Haico. De nummers die we in 2014 klaar hadden, waren allemaal door Haico ingespeeld en toen hij de band verliet, was het nog onduidelijk hoe we precies verder zouden gaan. We hebben wel direct Kornee gebeld, om te vragen of hij in elk geval tijdelijk als vervanger wilde fungeren. Met die instelling kwam Kornee bij ons in de oefenruimte. Na een tijdje was duidelijk dat het erg goed klikte en dat hij de nieuwe bassist voor X-Tinxion moest worden. Onze mening is dat een nieuwe line-up ook te horen moet zijn op het nieuwe album. Daarom heeft Kornee alle nummers op ingespeeld, zowel de nummers die al waren opgenomen, als de nummers waar nog geen baspartijen voor waren gespeeld. Hij heeft daar zijn eigen ideeën op losgelaten en de baspartijen zijn voor het overgrote deel door hem bedacht. We vinden het belangrijk onszelf als band te kunnen presenteren. Ondanks dat nieuwe baspartijen het proces van het uitbrengen van From The Ashes Of Eden heeft vertraagd, zijn we blij dat we die beslissing hebben genomen. We hebben nu een plaat, waar iedereen in deze bezetting aan heeft bijgedragen.

De lyrics zijn complexer dan je zou verwachten van een thrashmetalband. Wordt de muziek geschreven bij een gekozen thema, of schrijf je de tekst wanneer het nummer vorm krijgt?

Ik houd ervan als teksten aanzetten tot nadenken. Desondanks wil ik niet prediken, of pretenderen dat ik alles zelf zo goed weet. Ik wil het liefst dat de fantasie wordt geprikkeld en vind het fijn als er ruimte is voor meerdere kanten van een verhaal, ofwel onduidelijkheid over mijn standpunt. Als vocalist zie ik mijzelf als verteller, niet als de hoofdpersoon. Ik schrijf de teksten altijd pas nadat de muziek, of in elk geval een deel van het nummer, is verzonnen. Maar het is wel een simultaan proces. Vaak sluimert er al een gedachte rond tijdens het schrijven van de muziek. De melodielijnen bedenk ik altijd eerst, daarna komen er vaak losse woorden of zinsneden. Die zijn niet altijd per se bruikbaar, maar helpen me op weg bij de klank waarnaar ik zoek. Ik vind tekst net zo belangrijk als de muziek. Het moet op elkaar aansluiten. Een tekst moet mijn gevoel bij een nummer versterken en de muziek moet de tekst ondersteunen. Meestal ben ik op een bepaald moment gefascineerd door een bepaald thema. Dat geeft de nummers en de teksten samenhang. Er zit geen verhaal in From The Ashes Of Eden, maar er is wel echt sprake van coherentie.

X-Tinxion

Destruct & Reanimate gaat over het heruitvinden van de mens, zodat iedereen gelijk is en er geen racisme en oorlog meer bestaat. Waar komt die filosofische denkwijze vandaan?

Mensen zijn soms zo verschrikkelijk bezig met op elkaar te letten. Ik word wel eens moe van al dat concurrerende gedoe. We moeten met iedereen kunnen omgaan, zodat er een omslag in het ‘wij-zij’ denken ontstaat. Al dat gemuggenzift over het juiste uiterlijk, geloof, gedrag, seksuele voorkeuren, of wat dan ook. Ik begrijp niet dat mensen elkaar niet gewoon lekker met rust kunnen laten. Blijkbaar zitten er voorgeprogrammeerde gedachten en een bepaalde mate van sociale controle in ons wezen en onze menselijke natuur. Trouwens, er zit zeker ook een aantal kattigheden in de tekst van Destruct & Reanimate. Bewust zeg ik daarin hele gevaarlijke dingen. Je zou dat heruitvinden ook kunnen interpreteren als denkwijzen die leiden tot genocide en er zit een element in dat pleit voor het uitroeien van dommigheid. Het is dus niet alleen maar koek en ei. Ik ben niet zo goed in het schrijven van al te positieve teksten en gooi er vaak een flinke dosis cynisme en zwarte humor in, al is Destruct & Reanimate misschien wel de meest zoetsappige tekst die ik ooit heb geschreven.

Het fraaie artwork past erg goed bij de albumtitel. Wie heeft het gemaakt en waarom zit er tape over de mond geplakt?

Het artwork is gemaakt door Peter van der Linden (Vilin Video & Graphic Design). De foto op de cover is door Sharik Derksen gemaakt. De rode draad op From The Ashes Of Eden is de neiging van de mensheid tot zelfdestructie. De vraag is hoe we ons kunnen loswrikken van het ingebakken gedrag en denkwijze. Het gaat over vallen en opstaan uit desastreuze situaties, over het verlies van onschuld door kennis, terwijl die kennis niet toereikend is. Door kennis verliezen we soms de magie van ons bestaan uit het oog. Ook denken we soms niet lang genoeg na over de impact van onze uitvindingen. We snoeren onszelf dus de mond en herkennen onszelf te weinig in een ander. Vrijheid is geen gemeen goed, helaas. Hoe kun je omgaan met onvrijheid en toch vrij van geest blijven, jezelf ruimte geven om te twijfelen? Die vragen staan in ieder nummer centraal. Ik denk trouwens dat twijfel cruciaal is. Dingen zeker weten, maakt dat je afstompt en niet verder durft te kijken dan je neus lang is. Echte wetenschap gaat ervan uit dat alles theorie is.

Mijn complimenten voor de video die jullie hebben gemaakt bij de openingstrack Amalgamation. Hoe was het om een echte videoclip op te nemen?

Dank je wel! Dat was erg leuk om te doen. De video is gemaakt door Studio Fred Baaren. Fred was erg enthousiast en voelde precies aan wat ik met het verhaal wilde. Make-up artiest Richard van der Laan heeft ervoor gezorgd dat we de look van mijn alter ego in de video konden waarmaken. Ik denk dat we echt een originele videoclip hebben gemaakt, die recht doet aan de tekst en de muziek van Amalgamation. We zijn erg trots op het eindresultaat.

Zwart, rood, blond, lang, kort. Welk kapsel heb je nu?

Haha, momenteel is het nog blond. Wel iets blonder dan in de videoclip trouwens. Maar je weet maar nooit met welk kapsel ik volgende keer voor je neus sta, haha.

De releaseparty is op 12 juni in Bibelot Dordrecht, in augustus staan jullie op Rockin Parkweg in Ede en in september zijn jullie te zien op Metal Over Oostrozebeke. Staat er al meer in de agenda?

Ja, we hebben in augustus ook een optreden op het Metal Babes festival in Maesmechelen, België. Daarnaast zijn we bezig om in oktober een tour te regelen.

Jullie supportact, naast MagnaCult, is Suicide Attack, de band van Frans Swaters, met bassist Paul van Son. De line-up van tien jaar geleden is dus aanwezig en die periode was cruciaal. Het is dan wel een releaseparty, maar gaat er nog iets gebeuren?

Of er iets gaat gebeuren? We hebben een aantal mooie dingen in petto, maar daarover laat ik lekker niets los. Volgens de laatste berichten zal Suicide Attack op 12 juni trouwens met hun nieuwe bassist Stefan Rijnsburger spelen. Frans en ook Paul, Haico en Fabian blijven altijd een beetje lid van de X-Tinxion familie. We zijn trots op hun bijdrages door de jaren heen en zullen dat ook altijd koesteren.

Wil je nog iets kwijt aan de lezers van Metalfan.nl?

Ja, ik zie jullie allemaal graag op zondag 12 juni (16.00-21.00u) in de Bibelot, Dordrecht. Het belooft een lekker late-afternoon thrashfeestje te worden! Wie een kaartje in de voorverkoop op de site van de Bibelot besteld heeft, mag op 12 juni een gratis verrassing-cd uit de grabbelton van Graviton Music Services halen. Grabbel je een cd die je niet zo leuk vind, dan kun je die natuurlijk altijd met iemand ruilen!

Pitfest

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.