Wij denken daar hetzelfde over als jij. Onze nieuwe plaat is een grote stap voorwaarts als het gaat om de ontwikkeling van de ware aard en het geluid van wat Trial is.
Wat zijn de lessen die je hebt getrokken uit The Primordial Temple?
Voornamelijk gaat het dan om de ervaring van het complete opnameproces. Er waren veel dingen die we wilden verbeteren. De songs die we geschreven hebben voor Vessel, zijn veel complexer en vereisten een grotere inspanning van ons als muzikanten. Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat we hierin geslaagd zijn.
Zijn jullie, behalve het schrijfgedeelte,ook als muzikanten gegroeid?
Natuurlijk! Je wordt altijd beter naarmate de tijd verstrijkt. De muziek van Vessel heeft ons daar ook in geholpen. We zijn gegroeid. De plaat heeft deuren voor ons geopend en hebben dingen kunnen ontdekken die we anders nooit ontdekt hadden.
Ik hoor in jullie muziek nogal wat invloeden uit andere metalgenres, zoals typische black metalriffs. Is dit gewoon om te experimenteren of hebben jullie een verleden in de extreme metal?
Iedereen binnen de band heeft een andere muzikale benadering. Het verschilt niet veel en black- en death metal zijn iets wat heel prominent in onze levens is. De correlatie tussen black- en heavy metal is erg belangrijk voor ons en onze muziek. Ik kan je verklappen dat dit iets is waarin we zelfs nog verder willen gaan.
Wat is je favoriete nummer van Vessel?
Dat is een moeilijke. Vooral omdat ik de plaat beschouw als iets wat je moet luisteren van begin tot eind. Dat is absoluut onze intentie. Als ik moet kiezen, dan ga ik voor Restless Blood. Het was erg intimiderend in de studio om deze op te nemen, maar het resultaat overtrof alle verwachtingen. Veel dank trouwens richting de producers met wiens inspanning dit nummer zelfs grootser geworden is.
Ik heb gelezen dat veel mensen jullie als een kopie van King Diamond beschouwen. Hoe gaan jullie daar mee om?
Dat moeten die mensen lekker zelf weten. Ik vind dat we muzikaal nogal verschillen van zowel King Diamond als Mercyful Fate. Dat de impact van beide bands op ons groot is, is een ander verhaal. Ik zie niet in waarom we dat zouden ontkennen.
Jullie hebben met Andy LaRoque samengewerkt. Had hij nog klachten?
Haha, dat heeft hij niet gedaan. Dat kan ik met de hand op het hart zeggen.
Persoonlijk vind ik jullie muziek nogal wat weg hebben van Amerikaanse heavy metal, maar er is ook iets in jullie geluid dat doet denken aan In Solitude en Portrait. Hoeveel contact is er tussen jullie?
Ik hoor veel mensen praten over de zogenaamde Amerikaanse invloeden. Het opvallendste is dat de belangrijkste songschrijvers binnen de band helemaal niet naar US metal luisteren. Het zal vast komen door de erg melodieuze, maar nogal donkere riffs. Wat In Solitude en Portrait betreft, kan ik weinig zeggen. Er is geen contact. We hebben wel eens opgetreden met Portrait. Je komt elkaar hoe dan ook tegen en dan raak je inderdaad aan de praat, maar dat is het dan ook wel zon beetje.
Was het moeilijk om aan een kunstwerk van Costin Chioreanu te komen?
Nee, absoluut niet. Op ons vorige werk hebben we gebruik gemaakt van de diensten van Hatred Engine Graphics. Deze komt, net als Costin Chioreanu, uit Roemeni. Dit bureau had te weinig tijd om iets te maken voor onze nieuwe plaat en zo zijn we doorverwezen naar hun vriend, Costin. We waren met stomheid geslagen toen we zijn werk zagen. Zijn tekeningen zijn surreel en zeer artistiek. Deze benadert de transformatie en het experimentele van Vessel perfect. Het resultaat is dan ook fantastisch!
Ik heb geruchten gehoord dat Trial in de eerste jaren weinig uitgespookt heeft, omdat jullie niet de juiste zanger hadden. Klopt dat en hoe zijn jullie aan Linus gekomen?
Dat klopt min of meer. We hadden in feite helemaal geen zanger. Ik ben al jaren bevriend met Linus. Die vriendschap is zelfs ouder dan Trial. Toen we besloten hadden om serieus met Trial aan de slag te gaan, heb ik hem gevraagd om mee te doen en daar heeft hij niet lang over na hoeven denken.
De laatste Jaren worden we overspoeld door Zweedse bands. Toegegeven, er zit veel kwaliteit tussen en dat is opvallend voor een land met slechts negen miljoen inwoners. Kan je daar een verklaring voor geven?
Zweden is een land waar de inwoners al op jonge leeftijd worden ondersteund en aangemoedigd om iets met muziek te doen. Dat heeft er ongetwijfeld wat mee te maken. Zweden is trouwens altijd al prominent in de muziekbusiness geweest, of dat nou metal of popmuziek is. Ik denk dat het voor ons vrij natuurlijk is om een creatieve geest te hebben.
Vessel wordt zowel op cd als vinyl uitgebracht. Welke geluidsdrager heeft je voorkeur?
Ik ben vinylverslaafd, altijd al geweest. De cd heeft zijn voordelen, maar het luisteren naar een LP geeft altijd het rituele gevoel. Dat je kan zitten, genieten van het artwork en, terwijl je de teksten leest en de muziek luistert, de warmte van het gevoel ervaart. Dat is voor mij van een hoger niveau dan bij het opzetten van een cd.
Waar gaan jullie teksten over?
Over onze ervaringen met leven en dood. Sommige teksten zijn filosofischer van aard en andere zijn een stuk directer. Sommigen zullen het occult, donker of iets anders vinden. Het belangrijkste vind ik dat je de betekenis zelf interpreteert. Je moet je eigen fantasie erop loslaten. Waar denk jij dat de teksten voor staan?
Ik heb geen teksten gekregen bij mijn promo-exemplaar, maar zou je kunnen stellen dat Vessel een bepaald thema heeft gekregen?
Geen thema zoals een conceptalbum dat heeft. Maar het gevoel en de songs strengelen wel ineen. We zijn heel nauwkeurig te werk gegaan bij het samenstellen van de tracklist, zodat het geheel perfect vermengd is. Het artwork is, zoals gezegd, bewust gekozen, omdat het correspondeert met de muziek in het algemeen.
Komt er nog een Europese tour?
Het was de bedoeling dat er n gaande zou zijn. Het was de bedoeling dat die op dit moment net afgelopen zou zijn, maar helaas is het allemaal niet doorgegaan vanwege omstandigheden waar we geen invloed op hebben. We hopen dat we later dit jaar door Europa kunnen trekken.
Laatste vraag. Waarom moeten onze lezers naar Vessel luisteren?
Vanwege dezelfde reden waarom iedereen dat zou moeten doen. Om een glimp op te vangen van het duister in het licht.