Het is even schrikken voor een aantal bezoekers die geen idee heeft wat ze moeten verwachten van The Charm The Fury. Hopen ze misschien op iets dat in het straatje van Delain ligt, krijgen ze metalcore met een gruntende en screamende Caroline Westendorp. Dat levert wat beteuterde gezichten op, maar er is toch ook wel een aardige groep die de moderne metal wel weet te waarderen. Zowel de extreme als de cleane zang klinken naar behoren, al staan de vocalen niet altijd even goed in de mix. Nadat de frontvrouw heeft aangemoedigd met “Laat me zien wat je kunt”, vormt zich al bij Colorblind, afkomstig van het debuutalbum A Shade Of My Former Self (2013) een pit.
De jonge fans vermaken zich prima en dat terwijl het geluid van de gitaren aanvankelijk nauwelijks hoorbaar is. Pas vanaf Songs Of Obscenity, dat op de nieuwe full-length zal staan, die in september uitkomt, zijn de gitaarpartijen veel beter te volgen en dat juist vanaf het moment dat de bassist een technisch probleem heeft en terugkeert met een andere bas. Een bijzonder gezicht, maar het zorgt er wel voor dat de nieuwe track tot een van de hoogtepunten behoort en een sterker tweede deel van het optreden inluidt met Living Saints (met prima bassdrops en springende bandleden), Echoes, waarvan binnenkort een video verschijnt en Carte Blanche. Ik heb The Charm The Fury wel eens beter zien spelen (Graspop 2015), maar voor het feit dat dit een van de weinige optredens is, na een periode waarin ze zich op nieuw studiomateriaal hebben geconcentreerd, scoort het voorprogramma toch een voldoende.
Waar de geluidsman bij The Charm The Fury pas laat een goede mix vond, slaagt hij er bij Delain in om vanaf de eerste seconde een nagenoeg perfecte sound neer te zetten en mede daardoor is het vanaf opener Suckerpunch volop genieten, nadat het optreden is begonnen met drie doeken die naar beneden vallen. In eerste instantie staat bassist Otto nog wat verstopt achter het drumstel, maar hij meldt zich al snel op de voorgrond, net als de fraai gestylde Charlotte Wessels. Een luid gejuich stijgt op als zij als laatste van de bandleden verschijnt. De nieuwe track, die op de ep Lunar Prelude staat, die in februari uitkomt, doet het prima live en de fans klappen al vroeg mee, ook bij Get The Devil Out Of Me en Army Of Dolls. De zaal vult zich direct met een positieve energie.
Het publiek krijgt even een adempauze met het ingetogen en mooie Lullaby. Op dat moment zorgen de rookkanonnen voor een welkome frisse wind, want met een uitverkochte show is het al snel warm. De temperatuur stijgt vervolgens weer met Stardust, dat mooi overgaat in het ijzersterke Milk And Honey, waarbij Timo de show steelt met een gitaarsolo.
Er komt een dubbele verrassing met Scarlet, want het is voor het eerst dat dit nummer live ten gehore wordt gebracht, en de eerste gastmuzikant van vanavond komt het podium op. Als een stagemanager het podium opkomt om een verhoging te plaatsen, lijkt het er in eerste instantie op dat deze voor gitariste Merel Bechtold bestemd is, maar deze is bedoeld voor celliste Maaike Peterse om op te zitten. Martijn Westerholt, die de hele tijd achter zijn keyboard stond, zit tijdens dit rustpunt in de set even achter een piano. Samen met Charlotte en Maaike zorgt hij ervoor dat de dubbele verrassing geslaagd is.“Smiles on you” klinkt er vervolgens toepasselijk door de boxen tijdens April Rain. Toepasselijk omdat de bandleden op het podium stralen en het publiek zich uitstekend vermaakt met de sterke setlist, het goede geluid en de professionele show. Het is zo’n avond waarop alles lijkt te kloppen, om kippenvel van te krijgen. Door de hele zaal is er bijval tot op de balkons aan toe. Het gejuich nadat een nummer zoals Sleepwalkers Dream is afgelopen, houdt lang aan en de bandleden kijken na Here Come The Vultures verwonderd en zeer tevreden dan ook naar de fans en applaudisseren ook voor de bijval. Band en publiek zijn vanavond één. Het is dan wel grappig dat Charlotte op een gegeven moment nadat ze heeft genoten van de belangstelling verder wil en dit doet met de mededeling: “Zo, is dat ook even uit jullie systeem.”
Het feest wordt steeds groter, want nadat Caroline Westendorp van The Charm The Fury met haar overtuigende gastbijdrage in The Tragedy Of The Commons in de feestvreugde heeft gedeeld, doet Don’t Let Go de grondvesten trillen. Er springen zoveel fans, dat de vloer op en neer gaat en volgens Charlotte hoeven we derhalve “morgen niet naar de sportschool”. Het is niet de enige keer dat Haarlem schudt, want tijdens The Gathering gebeurt dat weer, nadat Maaike Peterse en George Oosthoek een goede extra bijdrage hebben geleverd tijdens Silhouette Of A Dancer. Voordat Not Enough wordt ingezet is er wederom een moment dat de fans aanhoudend blijven juichen, schreeuwen, klappen en de bandnaam scanderen. En voor de thuisblijvers is er nog altijd Skype.
Stay Forever is wel toepasselijk, want het lijkt erop dat Delain eeuwig door zou kunnen blijven spelen, maar de toegift blijft beperkt tot drie nummers. Naast het nummer dat afkomstig is van April Rain, zijn dat het geweldige Mother Machine en het themalied We Are The Others en daarmee komt een einde aan een geweldig optreden van Delain, één van de beste die ik de Nederlandse formatie heb zien spelen. Alles klopte vanavond. De setlist was sterk en er zaten verrassingen bij, de gastartiesten deden het uitstekend, de show was goed verzorgd, de bandleden hadden er zin in en het publiek, jong en oud heeft zich van zijn goede kant laten zien. Aan alles komt helaas een einde, maar we hebben volop genoten met z’n allen, bedankt en snel tot ziens!
Setlist Delain:
1. Suckerpunch
2. Get The Devil Out Of Me
3. Army Of Dolls
4. Lullaby
5. Stardust
6. Milk And Honey
7. Scarlet (met Maaike Peterse)
8. April Rain
9. Sleepwalkers Dream
10. The Tragedy Of The Commons (met Caroline Westendorp)
11. Here Come The Vultures
12. Don't Let Go
13. Turn The Lights Out
14. Silhouette Of A Dancer (met George Oosthoek en Maaike Peterse)
15. The Gathering
16. Not Enough
Toegift:
17. Mother Machine
18. Stay Forever
19. We Are The Others
Setlist The Charm The Fury:
1. Down On The Ropes
2. Colorblind
3. Weaponized
4. Songs Of Obscenity
5. Living Saints
6. Echoes
7. Carte Blanche
Meer foto's vind je op onze Facebook pagina.