Pitfest
Enquête

Het is steeds gebruikelijker dat de verkoop van concerten en festivals minstens een jaar van tevoren reeds begint, waarbij je er soms snel bij moet zijn om een ticket te scoren. Vind jij dat een probleem?

ja, want er komen meer kosten bij kijken dan 1 ticket, bv. vervoer of hotel
ja, want ik weet zo lang van tevoren niet of ik die dag(en) moet werken
ja, want ik moet eerst sparen voor ik een kaartje kan kopen
ja, want ik wil eerst weten wat er in die periode nog meer te doen zal zijn
ja, om een andere reden
nee, dan heb ik meer tijd om bv. vrije dagen, vervoer of oppas te regelen
nee, het maakt mij echt niet uit wanneer de voorverkoop begint
nee, ik vind het juist fijn om zo lang voorpret te hebben
nee, want ik beslis later wel en koop dan een tweedehands ticket
nee, zolang ik gekochte tickets maar mag doorverkopen via bv. ticketswap
nee, om een andere reden
bij sommige concerten vind ik het wel een probleem, bij andere juist niet
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfødt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Gorgoroth, Mortiis, Hats Barn en Aran Angmar
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Metal Before Christmas
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
Geen concerten bekend voor 24-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksi Ahokas (Rapture) - 44
  • Christopher Ian Turner (Orange Goblin) - 55
  • Giuseppe Orlando (Novembre) - 48
  • Juan Garcia (Agent Steel) - 61
  • Lennart Jacobsen (Saturnus) - 46
  • Marcello Pompeu (Korzus) - 59
  • Pinche Peach (Brujeria)† - 58
  • Satchel (Steel Panther) - 54
  • Sergej "Lazar" (Arkona) - 48
  • Tony Clarkin (Magnum)† - 78
  • Tony Rombola (Godsmack) - 60

Vandaag overleden:
  • Albert Collins - 1993
  • Eric Carr (Kiss) - 1991
  • Freddie Mercury (Queen) - 1991
Concertreview

Anathema en Conrad Keely
Op 9 november 2015 in TivoliVredenburg, Utrecht
Tekst door Jeffrey
De recentelijk verschenen dvd A Sort Of Homecoming is een prachtige release waarop wederom bevestigd wordt dat de muziek van Anathema in een akoestische setting uitstekend tot zijn recht komt. Deze release krijgt live een vervolg, want Danny Cavanagh, broer Vincent en Lee Douglas treden na een tour door Australië momenteel akoestisch op in kerken en kathedralen in Europa. Het trio brengt ook een bezoek aan de muziektempel TivoliVredenburg in Utrecht. Op uitnodiging van de Britten is Conrad Keely het voorprogramma.

Anathema

Conrad wie? Bij velen in de bijna uitverkochte Grote Zaal is deze man onbekend. Conrad Keely kent men vooral als zanger van de Amerikaanse rockband …And You Will Know Us By The Trail Of Dead. Hij speelt daarnaast nog in de country-folkgroep Brothers And Sisters en treedt ook solo op als singer/songwriter, zoals vanavond. Tijdens het openingsnummer Black Water Falls, een cover van The War On Drugs, houdt het publiek de adem nog even in om aan te kijken en te horen of de muziek bevalt, maar bij The Dragonfly Queen is er al geroezemoes. Het is duidelijk dat men niet zit te wachten op deze in Texas woonachtige geboren Engelsman met Iers en Thais bloed.

Voorafgaand aan de songs (variërend van solowerk tot covers) vertelt hij er steeds wat over, maar zijn aankondigingen aan het begin van de show zijn wat onduidelijk. Later is hij beter te volgen. Door het gemompel en het niet echt aankijken van de toeschouwers raakt het publiek niet betrokken bij het optreden. Het wil niet zeggen dat de songs slecht zijn, maar ze zijn aan velen niet besteed. Er is wel applaus na elk nummer en dat is terecht, want de uitvoeringen van onder andere The Rest Will Follow en Let It Dive, beide afkomstig van het vierde album van …And You Will Know Us By The Trail Of Dead, zijn afgezien van de niet altijd zuivere zang, gewoon mooi. Desondanks zijn velen hem aan het einde van de avond vergeten.

Uiteraard is iedereen alleen voor hoofdact Anathema aanwezig. Er is dan ook een warm welkom op het moment dat Danny, Vinny en Lee het podium op lopen onder de bezielende, atmosferische keyboardklanken en Because van The Beatles. Danny neemt links op het podium plaats waar zijn keyboard staat, met voor hem een microfoon en de vele effectenboxjes voor zijn voeten. Naast hem is de centrale plek voor Vincent. Lee staat aan de rechterkant. De aankleding van het podium is strak, de lichtshow mooi. Het titelnummer van het meest recente studio-album Distant Satellites is de eerste reguliere track op de setlist. Niet het makkelijkste nummer om te arrangeren naar een akoestische versie. Net als op de dvd A Sort Of Homecoming mist er wat kracht. Toch is er veel applaus na afloop. The Lost Song Part 2 klinkt overtuigender en is een zeer vroeg hoogtepunt van de avond. Een emotionele ballad, waarin niet alleen de prachtige zang van Douglas goed tot zijn recht komt, maar ook de arrangementen en het gitaarspel van Danny een compliment verdienen. Eigenlijk is een groot compliment aan alle drie op zijn plaats, want Vincent is vandaag ook erg goed bij stem en bovendien goed gehumeurd.

Hij vermaakt de fans door na elk nummer wat in het Nederlands te zeggen. “Goeienavond”, “Het is wel mooi” en “Fantastic meezingen”, uitgesproken met een soort Surinaams accent, ontspannen vlak na elk nummer de liefhebbers en werken op de lachspieren van de toeschouwers, die vlak daarvoor nog zeer geconcentreerd en geboeid hebben geluisterd naar een geslaagde combi van Untouchable Part 1 & 2. Bij het eerste deel klapt men mee en bij deel twee zingt men zachtjes mee. Zachtjes, want elke valse noot is duidelijk hoorbaar met de uitstekende akoestiek van de zaal. Het optreden is zowel adembenemend als bijna ademontnemend. Een respectvolle stilte heerst tijdens het fragiele Dreaming Light en Ariel.

Je kunt je tijdens ieder nummer een speld op de grond horen vallen. En zo hoort het, vindt ook Danny. Hij is onder de indruk van het publiek, maar het levert ook best een ongemakkelijke situatie op tussen de nummers in, op het moment dat hij de loops aan het voorbereiden is. De supporters krijgen er uitleg over om de tijd te doden. “For anyone who thinks this is easier than with the band, it’s not. It demands twice the concentration. So many things to do on this board.” Je kunt je afvragen waarom er niet voor gekozen is om een drummer aan de line-up toe te voegen. Aan de andere kant werkt het ook op deze manier. Het levert een mooie opbouw van de songs op, waar Anathema sowieso al bekend om staat. Vele climaxen zijn dan ook prachtig, zoals die van Thin Air, ook al had het geluid wat harder mogen staan in het laatste deel.

In het eerste uur zijn het vooral de laatste drie albums die aan bod komen. Daarop zijn een paar uitzonderingen. Voor de fans van het oudere werk (en dat zijn er nogal wat getuige het gejuich dat bij aanvang klinkt) is er Deep, dat op een paar plaatsen van geslaagde extra’s is voorzien. Verrassend en bijzonder is ook de Portishead-cover Glory Box (“This is a nice song, we didn’t write it.”). Het is niet makkelijk om de emotie in de zang van Beth Gibbons op eigen wijze te vertalen, maar Lee slaagt daar wonderwel in met haar eigen interpretatie en indrukwekkende lage zang. Samen met het sterke The Beginning And The End en de klassieker in wording Anathema (met een fraai crescendo en een mooie gitaarsolo). In korte tijd is hieraan veel gesleuteld in vergelijking met de versie die op A Sort Of Homecoming staat. Hierna verlaten de Britten het podium met een staande ovatie van het publiek om vrij vlot weer terug te keren.

Het tweede deel van het optreden c.q. de lange toegift begint met Are You There?. Net als op het album Hindsight zingt en speelt Danny dit nummer solo. Hij verklaart over het arrangement dat hij de nummers graag een ‘lift’ geeft. Na elke track is er veel bijval middels applaus, vooral bij One Last Goodbye. Ook de cover With Or Without You oogst waardering, maar kan niet tippen aan het origineel. Waardering is er naast applaus in de vorm van een bloemetje voor Lee na afloop van A Natural Disaster. Voordat dit nummer begint, krijgen de bezoekers het verzoek om met de lampjes van hun mobiele telefoon te schijnen, wat een prachtig effect oplevert in de zaal. Het is Fragile Dreams dat de fans nog een keer in vervoering brengt. Met nogmaals een staande ovatie brengt het publiek zijn waardering over en met mag blijven staan, want de Britten keren verrassend genoeg nog een keer terug voor Another Brick In The Wall van Pink Floyd.

Wie er vanavond niet bij was, heeft wat gemist. Een nagenoeg uitverkochte zaal met fans zag een niet perfect, maar wel fantastisch optreden van Anathema, met zeer fraai gearrangeerde songs. De mooie akoestiek en bijpassende lichtshow van de Grote Zaal liet veel ruimte voor de subtiliteit en emotie van de melancholische en atmosferische muziek. Op enkele schoonheidsfoutjes na was het volop genieten en indrukwekkend wat het drietal bracht. Een reden om met vertrouwen uit te kijken naar het studiomateriaal waaraan de komende tijd gewerkt gaat worden.

Setlist Anathema:
1. Distant Satellites
2. The Lost Song Part 2
3. Untouchable Part 1
4. Untouchable Part 2
5. Thin Air
6. Dreaming Light
7. Deep
8. Ariel
9. The Beginning And The End
10. Glory Box (Portishead-cover)
11. Anathema

Pauze

12. Are You There?
13. One Last Goodbye
14. With Or Without You (U2-cover)
15. A Natural Disaster
16. Fragile Dreams

Toegift:
17. Another Brick In The Wall (Pink Floyd-cover)

Setlist Conrad Keely:
1. Black Water Falls (The War On Drugs-cover)
2. The Dragonfly Queen (…And You Will Know Us By The Trail Of Dead-cover)
3. Cowpoke (Don Walser-cover)
4. Engines Of The Dark
5. Looking For Anchors
6. Bury Me Not On The Lone Prairie (Traditional cover)
7. The Rest Will Follow (…And You Will Know Us By The Trail Of Dead-cover)
8. Worlds Apart (…And You Will Know Us By The Trail Of Dead-cover)
9. A Pair Of Brown Eyes (The Pogues-cover)
10. Awestruck (…And You Will Know Us By The Trail Of Dead-cover)
11. Let It Dive (…And You Will Know Us By The Trail Of Dead-cover)

Pitfest

Reactie van een Metalfan op 17-11-2015 om 22:47u


Iedereen aanwezig voor Anathema... Als een groterefan van Trail of Dead dan het hedendaagse Anathema, lag mijn voorkeur bij het voorprogramma.

Reactie van Erwin op 21-11-2015 om 00:38u


Ik vond het werkelijk een weergaloze avond! et voorprogramma had niet gehoeven, maar het was daarna heel bijzonder om deze drie superartiesten op deze manier aan het werk te zien. Door het akoestische spel en de setting van de Grote zaal focus je je als luisteraar nog meer op de muziek zelf dan bij een regulier concert. Daarbij kon ik prima leven met de uitgekozen nummers die uitgevoerd werden. De lichtshow was in mijn ogen echt een uitstekende toevoeging aan het muzikale aspect. Heel divers en sfeerbepalend. Ik heb prachtige plaatjes kunnen schieten. De Bluray is inmiddels ook binnen, dus we gaan het nog maar eens herbeleven. Op naar het nieuwe album!

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.